본 연구는 최근 이슈가 되고 있는 제주특별자치도의 미래 도시정책방향을 탐색해야한다는 사회적 요구에 부응하여, 천연자원이 풍부하고 자연생태적 우 수성을 갖추고 있는 제주특별자치도의 미래도시정책방향을 생태도시로 선정하 여 도시의 비젼과 함께 도시조성의 구체적 기준과 가이드라인을 제시하는 것 을 목적으로 진행하였다. 제주특별자치도는 최근 몇 년동안 중국을 대표로 해외자본의 진출과 투자 및 투기의 집중적 대상이 되었고, 이러한 분위기에 편승하여 국내 부동산투자 및 개발이 무차별적으로 진행되어 부동산경기가 과열되고 반사적으로 국제적 으로도 우수한 자연생태자원의 파괴가 불가피하게 되었다. 이에 본 연구는 선진외국의 생태도시사례를 관련이론과 함께 탐색하였고, 이를 통해 제주특별자치도의 생태도시조성의 시사점을 도출하고자 하였다. 시 ...
본 연구는 최근 이슈가 되고 있는 제주특별자치도의 미래 도시정책방향을 탐색해야한다는 사회적 요구에 부응하여, 천연자원이 풍부하고 자연생태적 우 수성을 갖추고 있는 제주특별자치도의 미래도시정책방향을 생태도시로 선정하 여 도시의 비젼과 함께 도시조성의 구체적 기준과 가이드라인을 제시하는 것 을 목적으로 진행하였다. 제주특별자치도는 최근 몇 년동안 중국을 대표로 해외자본의 진출과 투자 및 투기의 집중적 대상이 되었고, 이러한 분위기에 편승하여 국내 부동산투자 및 개발이 무차별적으로 진행되어 부동산경기가 과열되고 반사적으로 국제적 으로도 우수한 자연생태자원의 파괴가 불가피하게 되었다. 이에 본 연구는 선진외국의 생태도시사례를 관련이론과 함께 탐색하였고, 이를 통해 제주특별자치도의 생태도시조성의 시사점을 도출하고자 하였다. 시 사점은 생태도시의 방향성을 구체적으로 표현하는 핵심키워드로 정리하였고, 관련이론과 사례를 통해 총 26개의 예비변수를 추출할 수 있었다. 또한, 제주특별자치도에 거주하고 있는 주체 그룹을 4개로 구분하여, 시민 그룹, 공공그룹, 민간개발자 그룹, 학계그룹을 나누어 심층면접을 통하여 개방 형 설문을 실시한 결과 총 32개의 생태도시조성을 위한 도시정책 기준 요소를 예비변수로서 도출할 수 있었다. 이론과 사례를 통한 26개의 예비변수와 32개의 그룹별 심층면접을 통한 예 비변수를 바탕으로 관광, 건축, 도시계획, 부동산, 생태환경 전문가 6명이 F.G.I를 통해 최종변수 21개를 선정하였다. 이러한 과정을 통해 최종 선정된 21개의 최종변수를 도시정책기준으로서 활용하기 위한 우선순위 및 가중치 분석을 위해 계층분석기법을 실시하였고, 대항목 4개에 대한 21개 세부기준 요소에 대한 분석결과를 도출할 수 있었다. 연구의의는 먼저, 우리나라에서 가장 우수한 자연생태자원을 보유하고 있는 제주특별자치도의 미래도시발전방향으로 생태도시를 전제하고 이를 실천할 수 있는 도시정책기준을 종합적으로 제시한 점이다. 최근 들어 중국자본을 비롯한 국내외 부동산투기열풍으로 제주도의 천혜의 자원이 파괴되고 있는 상황 속에 서 개발과 보전을 조화시킬 수 있는 사회적 대안이 요구되고 있어 본 연구의 도시정책기준은 의미를 갖는다고 할 수 있다. 두 번째로는 도시의 협력적 주체간 의견을 종합한 도시정책기준을 제시한 점이다. 이용자로서 시민의 관점과 개발자로서의 민간의 관점 그리고 정책집행 자로서의 공공그룹과 중립적 관점의 학계의견을 계층분석기법이라는 객관적 분석틀로 여과하여 제시한 점은 사회적 합의형성이라는 관점에서 의미를 갖는다. 세 번째로는 생태도시조성을 위한 도시정책 틀로서 대항목과 세부항목으로 나누고 이를 공간구조 및 토지이용, 에너지, 생태환경, 경관건축으로 유형화하 여 도시정책의 보전과 활용이라는 두 가치 측면을 모두 고려한 결과로서 의의 를 갖는다.
본 연구는 최근 이슈가 되고 있는 제주특별자치도의 미래 도시정책방향을 탐색해야한다는 사회적 요구에 부응하여, 천연자원이 풍부하고 자연생태적 우 수성을 갖추고 있는 제주특별자치도의 미래도시정책방향을 생태도시로 선정하 여 도시의 비젼과 함께 도시조성의 구체적 기준과 가이드라인을 제시하는 것 을 목적으로 진행하였다. 제주특별자치도는 최근 몇 년동안 중국을 대표로 해외자본의 진출과 투자 및 투기의 집중적 대상이 되었고, 이러한 분위기에 편승하여 국내 부동산투자 및 개발이 무차별적으로 진행되어 부동산경기가 과열되고 반사적으로 국제적 으로도 우수한 자연생태자원의 파괴가 불가피하게 되었다. 이에 본 연구는 선진외국의 생태도시사례를 관련이론과 함께 탐색하였고, 이를 통해 제주특별자치도의 생태도시조성의 시사점을 도출하고자 하였다. 시 사점은 생태도시의 방향성을 구체적으로 표현하는 핵심키워드로 정리하였고, 관련이론과 사례를 통해 총 26개의 예비변수를 추출할 수 있었다. 또한, 제주특별자치도에 거주하고 있는 주체 그룹을 4개로 구분하여, 시민 그룹, 공공그룹, 민간개발자 그룹, 학계그룹을 나누어 심층면접을 통하여 개방 형 설문을 실시한 결과 총 32개의 생태도시조성을 위한 도시정책 기준 요소를 예비변수로서 도출할 수 있었다. 이론과 사례를 통한 26개의 예비변수와 32개의 그룹별 심층면접을 통한 예 비변수를 바탕으로 관광, 건축, 도시계획, 부동산, 생태환경 전문가 6명이 F.G.I를 통해 최종변수 21개를 선정하였다. 이러한 과정을 통해 최종 선정된 21개의 최종변수를 도시정책기준으로서 활용하기 위한 우선순위 및 가중치 분석을 위해 계층분석기법을 실시하였고, 대항목 4개에 대한 21개 세부기준 요소에 대한 분석결과를 도출할 수 있었다. 연구의의는 먼저, 우리나라에서 가장 우수한 자연생태자원을 보유하고 있는 제주특별자치도의 미래도시발전방향으로 생태도시를 전제하고 이를 실천할 수 있는 도시정책기준을 종합적으로 제시한 점이다. 최근 들어 중국자본을 비롯한 국내외 부동산투기열풍으로 제주도의 천혜의 자원이 파괴되고 있는 상황 속에 서 개발과 보전을 조화시킬 수 있는 사회적 대안이 요구되고 있어 본 연구의 도시정책기준은 의미를 갖는다고 할 수 있다. 두 번째로는 도시의 협력적 주체간 의견을 종합한 도시정책기준을 제시한 점이다. 이용자로서 시민의 관점과 개발자로서의 민간의 관점 그리고 정책집행 자로서의 공공그룹과 중립적 관점의 학계의견을 계층분석기법이라는 객관적 분석틀로 여과하여 제시한 점은 사회적 합의형성이라는 관점에서 의미를 갖는다. 세 번째로는 생태도시조성을 위한 도시정책 틀로서 대항목과 세부항목으로 나누고 이를 공간구조 및 토지이용, 에너지, 생태환경, 경관건축으로 유형화하 여 도시정책의 보전과 활용이라는 두 가치 측면을 모두 고려한 결과로서 의의 를 갖는다.
Jeju Special Self-Governing Province, which has recently been an issue of the future, this study should explore the urban policy in response to social needs, rich in natural resources and ecological nature. Excellence and the future of the Jeju Special Self-Governing Province using an ecological cit...
Jeju Special Self-Governing Province, which has recently been an issue of the future, this study should explore the urban policy in response to social needs, rich in natural resources and ecological nature. Excellence and the future of the Jeju Special Self-Governing Province using an ecological city to city with the vision of the city with the composition of the specific criteria and guidelines. For the purposes of suggesting going on. Jeju Special Self-Governing Province is the presence of foreign capital to represent China in recent years and these jumping on the bandwagon and are subject to intensive and domestic investment and speculation. Real estate investment and development is indiscriminately conducted internationally excellent real estate market is overheating reflexively inevitable destruction of the natural resources. As a result, this study has even predicted that advanced foreign environmental and ecological practices relevant theories, and Jeju Special Self-Governing Province through, to reach the implications of creating unique ecology of the city. Point of all this ecological orientation of the city core keywords to describe specifically the cleanup, and the Theory and Cases related to the preliminary total of 26 can extract. Also, living on the Jeju Special Self-Governing Province, civic groups, divided into four groups of developer groups, academic groups between private and public groups, through in-depth interviews. Open the survey results conducted by a total of 41 environmental and ecological standard element to urban policies for the creation of a fifth variable, and was able to reach. Theory and cases of 26 through the auxiliary variables and 41 auxiliary variable based on tourism, construction, through in-depth interviews of groups of six expert real estate, ecological environment, urban planning. Select a final variable 21 through F.G.I. The final 21 of the final selected through a process variable weight classes for analysis and policy priorities for use as the city and subjected to the analysis technique. To item 21 criteria for elements of analysis results can be. First of all, natural resources in the best in our country is of significance has the eco-city in the direction of heat on the future of the Jeju Special Self-Governing Province cities and implement. That a comprehensive presentation of the criteria for urban policies. Urban policies that can be done comprehensively presented by the reference point. In recent years, the chinese capital in speculative fever on real estate style at home and abroad, including the Jeju Island's blessed with natural resources being destroyed in development and conservation that can reconcile social situation. The alternative is required, in the fact that urban policy based on the meaning of this study can do. Secondly, there is a cooperative city policy to form an opinion between the subject of the city that standards. Citizen's point of view as users and developers in the private sector as a point of view and groups and public policy implementation as a neutral point of view of objective analysis of the academic world class. Framework of social consensus is forming to offer filtered from the point of view of meanings. Third, environmental and ecological urban spatial configuration and in detail and fight as a policy framework for creating and land use, energy, ecology and landscape architecture. Type of urban policies and as a result of significance, taking into account both the conservation and development.
Jeju Special Self-Governing Province, which has recently been an issue of the future, this study should explore the urban policy in response to social needs, rich in natural resources and ecological nature. Excellence and the future of the Jeju Special Self-Governing Province using an ecological city to city with the vision of the city with the composition of the specific criteria and guidelines. For the purposes of suggesting going on. Jeju Special Self-Governing Province is the presence of foreign capital to represent China in recent years and these jumping on the bandwagon and are subject to intensive and domestic investment and speculation. Real estate investment and development is indiscriminately conducted internationally excellent real estate market is overheating reflexively inevitable destruction of the natural resources. As a result, this study has even predicted that advanced foreign environmental and ecological practices relevant theories, and Jeju Special Self-Governing Province through, to reach the implications of creating unique ecology of the city. Point of all this ecological orientation of the city core keywords to describe specifically the cleanup, and the Theory and Cases related to the preliminary total of 26 can extract. Also, living on the Jeju Special Self-Governing Province, civic groups, divided into four groups of developer groups, academic groups between private and public groups, through in-depth interviews. Open the survey results conducted by a total of 41 environmental and ecological standard element to urban policies for the creation of a fifth variable, and was able to reach. Theory and cases of 26 through the auxiliary variables and 41 auxiliary variable based on tourism, construction, through in-depth interviews of groups of six expert real estate, ecological environment, urban planning. Select a final variable 21 through F.G.I. The final 21 of the final selected through a process variable weight classes for analysis and policy priorities for use as the city and subjected to the analysis technique. To item 21 criteria for elements of analysis results can be. First of all, natural resources in the best in our country is of significance has the eco-city in the direction of heat on the future of the Jeju Special Self-Governing Province cities and implement. That a comprehensive presentation of the criteria for urban policies. Urban policies that can be done comprehensively presented by the reference point. In recent years, the chinese capital in speculative fever on real estate style at home and abroad, including the Jeju Island's blessed with natural resources being destroyed in development and conservation that can reconcile social situation. The alternative is required, in the fact that urban policy based on the meaning of this study can do. Secondly, there is a cooperative city policy to form an opinion between the subject of the city that standards. Citizen's point of view as users and developers in the private sector as a point of view and groups and public policy implementation as a neutral point of view of objective analysis of the academic world class. Framework of social consensus is forming to offer filtered from the point of view of meanings. Third, environmental and ecological urban spatial configuration and in detail and fight as a policy framework for creating and land use, energy, ecology and landscape architecture. Type of urban policies and as a result of significance, taking into account both the conservation and development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.