[학위논문]학습동기향상 그룹코칭 프로그램이 고등학생의 학습동기 및 스마트폰 중독에 미치는 영향 The effects of the academic motivational improvement group coaching program for the high school students on their academic motivation and smart phone addiction원문보기
본 연구의 목적은 고등학생의 학습동기 향상과 스마트폰 중독 감소를 위해 학습동기향상 그룹코칭 프로그램을 새롭게 설계하고 적용하여 효과성을 검증하는 것이다. 이를 위해 선행연구에서 사용된 학습 동기 조절요인 중 주로 많이 사용되고, 본 연구와 관련이 있는 네 가지 요인 즉, 목표설정, 성취동기, 자기효능감 그리고 귀인으로 구성하여 연구 대상인 고등학생에 맞추어 프로그램을 설계하였다. 프로그램의 참가자들은 서울시 소재 고등학교를 다니고 있는 1학년부터 3학년까지의 고등학생으로 프로그램 참여를 희망하는 24명의 고등학생들을 모집하여 실험집단 12명 통제집단 12명으로 구성하였다. 프로그램은 회기 당 90분으로 주 3회 총 8회기로 구성하였다. 프로그램 실시 전 학습동기와 스마트폰 중독에 미치는 영향을 살펴보고자 실험집단 과 통제집단 모두에 사전검사를 실시하였으며 3주간 총 8회기의 학습동기향상 그룹코칭 프로그램을 진행한 후 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과성이 지속되는 지 알아보기 위해 프로그램 종료 후 4주 뒤 추후검사를 실시하였다. 본 연구의 자료처리와 효과검증을 위해 ...
본 연구의 목적은 고등학생의 학습동기 향상과 스마트폰 중독 감소를 위해 학습동기향상 그룹코칭 프로그램을 새롭게 설계하고 적용하여 효과성을 검증하는 것이다. 이를 위해 선행연구에서 사용된 학습 동기 조절요인 중 주로 많이 사용되고, 본 연구와 관련이 있는 네 가지 요인 즉, 목표설정, 성취동기, 자기효능감 그리고 귀인으로 구성하여 연구 대상인 고등학생에 맞추어 프로그램을 설계하였다. 프로그램의 참가자들은 서울시 소재 고등학교를 다니고 있는 1학년부터 3학년까지의 고등학생으로 프로그램 참여를 희망하는 24명의 고등학생들을 모집하여 실험집단 12명 통제집단 12명으로 구성하였다. 프로그램은 회기 당 90분으로 주 3회 총 8회기로 구성하였다. 프로그램 실시 전 학습동기와 스마트폰 중독에 미치는 영향을 살펴보고자 실험집단 과 통제집단 모두에 사전검사를 실시하였으며 3주간 총 8회기의 학습동기향상 그룹코칭 프로그램을 진행한 후 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과성이 지속되는 지 알아보기 위해 프로그램 종료 후 4주 뒤 추후검사를 실시하였다. 본 연구의 자료처리와 효과검증을 위해 SPSS 21.0을 사용하여 신뢰도 검증, 독립표본 t검증, 대응표본 t검증, 혼합변량분석(Mixed ANOVA) 그리고 반복측정 일원변량 분석을 실시하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학습동기향상 그룹코칭 프로그램은 고등학생의 학습동기 향상에 유의미한 영향이 있는 것으로 입증되었다. 통제집단의 학업동기에 비하여 실험집단의 학업동기 사전-사후 평균이 유의미하게 향상되었고, 추후검사에서도 유의미하게 향상되었다. 둘째, 학습동기향상 그룹코칭 프로그램은 고등학생의 스마트폰 중독 감소에 통계적으로 유의미한 영향을 미친 것으로 확인되었다. 통제집단의 스마트폰 중독에 비하여 실험집단의 사전-사후 평균이 유의미하게 감소되었다. 추후검사에서는 평균이 약간 감소하였으나 유의미한 차이는 없었다. 본 연구의 의의와 시사점은 다음과 같다. 첫째, 고등학생의 스마트폰 중독 감소를 위해 학습코칭 프로그램을 적용하여 그 효과성을 나타낸 것이다. 기존의 연구들은 중독에 초점을 맞춘 10회기 이상의 집단상담 프로그램이나 미술치료프로그램을 주로 적용시켜왔다. 그러나 본 연구는 학업동기향상에 초점을 맞추고 집단상담이 아닌 그룹코칭 프로그램으로 접근한 것은 새로운 시도라고 할 수 있다. 둘째, 고등학생들을 위한 스마트폰 중독 프로그램을 개발한 것이다. 기존의 스마트폰 중독 프로그램들은 고등학생들의 시간적 제약 때문에 그 대상자들을 초등학생이나 중학생에 집중하였다. 이를 개선하기 위해 선행연구를 참고하여 고등학생 수준의 프로그램을 설계하였다. 셋째, 학습동기 향상 그룹코칭프로그램에 동기조절 요인들을 중점적으로 다룬 것이다. 기존의 프로그램들은 동기요인만으로 프로그램을 설계하기 보다는 인지조절 요인의 학습기술 프로그램과 행동조절 요인의 학습습관 프로그램을 적절히 추가하여 프로그램을 구성한다. 그러나 이번 연구에서는 학습동기에 초점을 맞추고 동기조절 요인들을 집중적으로 다루었다는 것에 의의가 있다.
본 연구의 목적은 고등학생의 학습동기 향상과 스마트폰 중독 감소를 위해 학습동기향상 그룹코칭 프로그램을 새롭게 설계하고 적용하여 효과성을 검증하는 것이다. 이를 위해 선행연구에서 사용된 학습 동기 조절요인 중 주로 많이 사용되고, 본 연구와 관련이 있는 네 가지 요인 즉, 목표설정, 성취동기, 자기효능감 그리고 귀인으로 구성하여 연구 대상인 고등학생에 맞추어 프로그램을 설계하였다. 프로그램의 참가자들은 서울시 소재 고등학교를 다니고 있는 1학년부터 3학년까지의 고등학생으로 프로그램 참여를 희망하는 24명의 고등학생들을 모집하여 실험집단 12명 통제집단 12명으로 구성하였다. 프로그램은 회기 당 90분으로 주 3회 총 8회기로 구성하였다. 프로그램 실시 전 학습동기와 스마트폰 중독에 미치는 영향을 살펴보고자 실험집단 과 통제집단 모두에 사전검사를 실시하였으며 3주간 총 8회기의 학습동기향상 그룹코칭 프로그램을 진행한 후 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과성이 지속되는 지 알아보기 위해 프로그램 종료 후 4주 뒤 추후검사를 실시하였다. 본 연구의 자료처리와 효과검증을 위해 SPSS 21.0을 사용하여 신뢰도 검증, 독립표본 t검증, 대응표본 t검증, 혼합변량분석(Mixed ANOVA) 그리고 반복측정 일원변량 분석을 실시하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학습동기향상 그룹코칭 프로그램은 고등학생의 학습동기 향상에 유의미한 영향이 있는 것으로 입증되었다. 통제집단의 학업동기에 비하여 실험집단의 학업동기 사전-사후 평균이 유의미하게 향상되었고, 추후검사에서도 유의미하게 향상되었다. 둘째, 학습동기향상 그룹코칭 프로그램은 고등학생의 스마트폰 중독 감소에 통계적으로 유의미한 영향을 미친 것으로 확인되었다. 통제집단의 스마트폰 중독에 비하여 실험집단의 사전-사후 평균이 유의미하게 감소되었다. 추후검사에서는 평균이 약간 감소하였으나 유의미한 차이는 없었다. 본 연구의 의의와 시사점은 다음과 같다. 첫째, 고등학생의 스마트폰 중독 감소를 위해 학습코칭 프로그램을 적용하여 그 효과성을 나타낸 것이다. 기존의 연구들은 중독에 초점을 맞춘 10회기 이상의 집단상담 프로그램이나 미술치료프로그램을 주로 적용시켜왔다. 그러나 본 연구는 학업동기향상에 초점을 맞추고 집단상담이 아닌 그룹코칭 프로그램으로 접근한 것은 새로운 시도라고 할 수 있다. 둘째, 고등학생들을 위한 스마트폰 중독 프로그램을 개발한 것이다. 기존의 스마트폰 중독 프로그램들은 고등학생들의 시간적 제약 때문에 그 대상자들을 초등학생이나 중학생에 집중하였다. 이를 개선하기 위해 선행연구를 참고하여 고등학생 수준의 프로그램을 설계하였다. 셋째, 학습동기 향상 그룹코칭프로그램에 동기조절 요인들을 중점적으로 다룬 것이다. 기존의 프로그램들은 동기요인만으로 프로그램을 설계하기 보다는 인지조절 요인의 학습기술 프로그램과 행동조절 요인의 학습습관 프로그램을 적절히 추가하여 프로그램을 구성한다. 그러나 이번 연구에서는 학습동기에 초점을 맞추고 동기조절 요인들을 집중적으로 다루었다는 것에 의의가 있다.
The purposes of this study were to develop and implement the academic motivational improvement group coaching program for their academic motivation and smart phone addiction of the high school students and to examine their effects. To achieve these purposes, this program was organized based on four ...
The purposes of this study were to develop and implement the academic motivational improvement group coaching program for their academic motivation and smart phone addiction of the high school students and to examine their effects. To achieve these purposes, this program was organized based on four elements(Goal-Setting, achievement motivation, self-efficacy, attribution) which were selected based on the analysis of previous studies and the association with this study for the high school students. The subjects of this study were 24 students(from the first grade to the third grade) in high schools in Seoul who were volunteered. They were organised into two groups which were the experimental group(12 students) and the control group(12 students). The program consisted of 8 sessions and were carried out three times a week. Each session lasted for 90 minutes through 8 sessions. To examine the effect of the program on the academic motivation and the smart phone addiction, pre tests and post tests were conducted to the experimental group and the control group before the program and after the program, respectively. The follow-up tests were conducted in 4 weeks after completing the 8 sessions program for 3 weeks to verify the continuousness of its effects. In processing the data collected and verifying the effect of the program, the SPSS 21.0 was used for the statistical analysis according to reliability test, independent sample t-test, matching sample t-test, Mixed ANOVA and one-way repeated measures ANOVA. The findings of the study were as follows. First, the academic motivational improvement group coaching program showed statistically significant influence on the academic motivational improvement for the high school students. The average of the academic motivation for the experimental group was increased between pre test and post test compared with that of the control group and also increased significantly in the follow-up test. Second, the academic motivational improvement group coaching program showed statistically significant influence on the smart phone addiction decrease for the high school students. The average of the smart phone addiction for the experimental group was decreased between pre test and post test compared with that of the control group. However, it had no significant difference in the follow-up test with slightly decrease in the average between post test and follow-up test. The significances of this study are as below. First, the academic motivational improvement group coaching program was applied and verified for the decrease on the smart phone addiction for the high school students. The previous studies were applied by the group consultation programs with over 10 sessions or art therapy programs focused on the addiction. But this study was focused on the academic motivational improvement and the group coaching program not the group consultation programs. Second, this study was developed the smart phone addiction program for the high school students. The previous smart phone addiction programs were concentrated on the elementary and middle school students due to the time limitation of the high school students. To solve this matter, this program was organised to meet the level with the high school students. Third, the academic motivational improvement group coaching program was focused on the motivational elements only. The previous smart phone addiction programs were organised with cognitive regulation elements and behavior regulation elements rather than the motivational regulation elements only. However, this program was developed by focusing on the motivational regulation elements only.
The purposes of this study were to develop and implement the academic motivational improvement group coaching program for their academic motivation and smart phone addiction of the high school students and to examine their effects. To achieve these purposes, this program was organized based on four elements(Goal-Setting, achievement motivation, self-efficacy, attribution) which were selected based on the analysis of previous studies and the association with this study for the high school students. The subjects of this study were 24 students(from the first grade to the third grade) in high schools in Seoul who were volunteered. They were organised into two groups which were the experimental group(12 students) and the control group(12 students). The program consisted of 8 sessions and were carried out three times a week. Each session lasted for 90 minutes through 8 sessions. To examine the effect of the program on the academic motivation and the smart phone addiction, pre tests and post tests were conducted to the experimental group and the control group before the program and after the program, respectively. The follow-up tests were conducted in 4 weeks after completing the 8 sessions program for 3 weeks to verify the continuousness of its effects. In processing the data collected and verifying the effect of the program, the SPSS 21.0 was used for the statistical analysis according to reliability test, independent sample t-test, matching sample t-test, Mixed ANOVA and one-way repeated measures ANOVA. The findings of the study were as follows. First, the academic motivational improvement group coaching program showed statistically significant influence on the academic motivational improvement for the high school students. The average of the academic motivation for the experimental group was increased between pre test and post test compared with that of the control group and also increased significantly in the follow-up test. Second, the academic motivational improvement group coaching program showed statistically significant influence on the smart phone addiction decrease for the high school students. The average of the smart phone addiction for the experimental group was decreased between pre test and post test compared with that of the control group. However, it had no significant difference in the follow-up test with slightly decrease in the average between post test and follow-up test. The significances of this study are as below. First, the academic motivational improvement group coaching program was applied and verified for the decrease on the smart phone addiction for the high school students. The previous studies were applied by the group consultation programs with over 10 sessions or art therapy programs focused on the addiction. But this study was focused on the academic motivational improvement and the group coaching program not the group consultation programs. Second, this study was developed the smart phone addiction program for the high school students. The previous smart phone addiction programs were concentrated on the elementary and middle school students due to the time limitation of the high school students. To solve this matter, this program was organised to meet the level with the high school students. Third, the academic motivational improvement group coaching program was focused on the motivational elements only. The previous smart phone addiction programs were organised with cognitive regulation elements and behavior regulation elements rather than the motivational regulation elements only. However, this program was developed by focusing on the motivational regulation elements only.
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