본 연구는 조현병환자에게 정서관리프로그램의 적용이 정서와삶의 질에 미치는 효과를 검증하기 위한 비동등성 대조군 전후 설계의 유사 실험연구이다. 연구는 E대학교 기관생명윤리심의위원회의 연구승인(EUIRB2016-40)을 받은 후 연구를 진행하였다. 자료 수집기간은 2016년 11월 9일부터 12월 28일까지 실시였으며, 연구대상은 D시에 위치한 정신재활시설(사회복귀시설)을 2곳에 등록되어 있는 조현병환자 56명이었다. 정서관리프로그램은 정서적인 인식과 정서표현 능력 증진을 통해 지역사회에서 생활하는 조현병환자의 ...
본 연구는 조현병환자에게 정서관리프로그램의 적용이 정서와삶의 질에 미치는 효과를 검증하기 위한 비동등성 대조군 전후 설계의 유사 실험연구이다. 연구는 E대학교 기관생명윤리심의위원회의 연구승인(EUIRB2016-40)을 받은 후 연구를 진행하였다. 자료 수집기간은 2016년 11월 9일부터 12월 28일까지 실시였으며, 연구대상은 D시에 위치한 정신재활시설(사회복귀시설)을 2곳에 등록되어 있는 조현병환자 56명이었다. 정서관리프로그램은 정서적인 인식과 정서표현 능력 증진을 통해 지역사회에서 생활하는 조현병환자의 삶의 질 향상을 위한 내용으로 기존에 개발된 정서관리프로그램을 통합․수정하여 사용하였다. 실험처치인 정서관리프로그램은 주 1회 60분씩 8회기에 걸쳐 적용하였으며, 매 회기 시작은 목표를 인식시키는 것으로 시작하고, 활동단계에서는 다양한 자료를 활용하여 자신과 타인의 정서를 인식하고 표현하도록 개방적인 질문과 발표시간을 가졌다. 프로그램의 마무리는 매 회기의 목표를 확인하고 학습한 내용을 정리하며 참여하는 동안 느낀 소감을 표현하도록 대상자와 소통을 유지하였다. 실험 전과 실험 후에 실험군의 정서인식과 정서표현 및 삶의 질을 측정하였으며, 같은 기간 대조군의 정서인식과 정서표현 및 삶의 질을 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS Statistics 24.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 대상자의 실험 전 동질성 검증을 위해 Chi square test, t-test, Fisher's exact test를 이용하였다. 연구 대상자의 일반적 특성은 서술적 통계를 사용하여 분석하였고, 연구가설의 검증은 중재 후의 값에서 중재 전의 값을 뺀 차이를 t-test로 분석하였으며, 도구의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach's alpha계수로 각각 산출하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 정서관리프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군에 비해 정서인식 점수의 변화에서 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 1) 정서관리프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군에 비해 정서집중력 점수의 변화에서 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 2) 정서관리프로그램에 참여한 실험군은 정서명확성 점수에서 사전에 비해 사후 평균 3.10점이 증가하였고, 대조군은 평균 2.22점이 감소하였다. 실험군은 대조군에 비해 정서명확성 점수의 변화에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다(t=2.14, p=.018). 2. 정서관리프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군에 비해 정서표현 점수의 변화에서 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 3. 정서관리프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군에 비해 삶의 질 점수에서 사전에 비해 사후 평균 6.07점이 증가하였고, 대조군은 평균 16.59점이 감소하였다. 실험군은 대조군에 비해 삶의 질 점수의 변화에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다(t=3.61, p=.001). 결론적으로 정서관리프로그램은 조현병환자에게 정서인식의 명확성을 증진시키고 삶의 질 향상에 효과가 있음을 확인할 수 있었다 .따라서 조현병환자에게 정서관리프로그램의 적용은 자신과 타인의 정서를 적절하게 인식하여 사회적 위축과 고립감을 완화함으로써, 그들의 삶의 질 향상을 위한 간호중재 프로그램으로 활용할 수 있으리라 생각된다.
본 연구는 조현병환자에게 정서관리프로그램의 적용이 정서와삶의 질에 미치는 효과를 검증하기 위한 비동등성 대조군 전후 설계의 유사 실험연구이다. 연구는 E대학교 기관생명윤리심의위원회의 연구승인(EUIRB2016-40)을 받은 후 연구를 진행하였다. 자료 수집기간은 2016년 11월 9일부터 12월 28일까지 실시였으며, 연구대상은 D시에 위치한 정신재활시설(사회복귀시설)을 2곳에 등록되어 있는 조현병환자 56명이었다. 정서관리프로그램은 정서적인 인식과 정서표현 능력 증진을 통해 지역사회에서 생활하는 조현병환자의 삶의 질 향상을 위한 내용으로 기존에 개발된 정서관리프로그램을 통합․수정하여 사용하였다. 실험처치인 정서관리프로그램은 주 1회 60분씩 8회기에 걸쳐 적용하였으며, 매 회기 시작은 목표를 인식시키는 것으로 시작하고, 활동단계에서는 다양한 자료를 활용하여 자신과 타인의 정서를 인식하고 표현하도록 개방적인 질문과 발표시간을 가졌다. 프로그램의 마무리는 매 회기의 목표를 확인하고 학습한 내용을 정리하며 참여하는 동안 느낀 소감을 표현하도록 대상자와 소통을 유지하였다. 실험 전과 실험 후에 실험군의 정서인식과 정서표현 및 삶의 질을 측정하였으며, 같은 기간 대조군의 정서인식과 정서표현 및 삶의 질을 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS Statistics 24.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 대상자의 실험 전 동질성 검증을 위해 Chi square test, t-test, Fisher's exact test를 이용하였다. 연구 대상자의 일반적 특성은 서술적 통계를 사용하여 분석하였고, 연구가설의 검증은 중재 후의 값에서 중재 전의 값을 뺀 차이를 t-test로 분석하였으며, 도구의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach's alpha계수로 각각 산출하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 정서관리프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군에 비해 정서인식 점수의 변화에서 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 1) 정서관리프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군에 비해 정서집중력 점수의 변화에서 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 2) 정서관리프로그램에 참여한 실험군은 정서명확성 점수에서 사전에 비해 사후 평균 3.10점이 증가하였고, 대조군은 평균 2.22점이 감소하였다. 실험군은 대조군에 비해 정서명확성 점수의 변화에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다(t=2.14, p=.018). 2. 정서관리프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군에 비해 정서표현 점수의 변화에서 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 3. 정서관리프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군에 비해 삶의 질 점수에서 사전에 비해 사후 평균 6.07점이 증가하였고, 대조군은 평균 16.59점이 감소하였다. 실험군은 대조군에 비해 삶의 질 점수의 변화에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다(t=3.61, p=.001). 결론적으로 정서관리프로그램은 조현병환자에게 정서인식의 명확성을 증진시키고 삶의 질 향상에 효과가 있음을 확인할 수 있었다 .따라서 조현병환자에게 정서관리프로그램의 적용은 자신과 타인의 정서를 적절하게 인식하여 사회적 위축과 고립감을 완화함으로써, 그들의 삶의 질 향상을 위한 간호중재 프로그램으로 활용할 수 있으리라 생각된다.
This quasi-experimental study was conducted with a non-equivalent control group pretest–post-test design to verify the effects of the application of emotion management programs on the emotions and quality of life of patients with schizophrenia. The experiment was conducted after receiving the...
This quasi-experimental study was conducted with a non-equivalent control group pretest–post-test design to verify the effects of the application of emotion management programs on the emotions and quality of life of patients with schizophrenia. The experiment was conducted after receiving the Institutional Bioethics Review Committee’s research approval (EUIRB2016-40) from University “E.” The data collection period was from November 9 to December 28, 2016, and the participants were 56 patients with schizophrenia registered in two mental rehabilitation facilities (social rehabilitation facilities) located in metropolitan city “D.” The emotion management program used in this study was developed by integrating and amending existing emotion management programs designed to improve the quality of life of patients with schizophrenia who live in local communities by increasing the abilities of emotional perception and expression. The experimental emotion management program was implemented for 8 sessions with a single 60-minute session per week. Every session started off with the recognition of a goal. Afterwards, various materials were used during the main activity phase to help the patients understand and express the emotions of themselves and others through open questions and presentations. The conclusion of the program consisted of revisiting the goals of each session, summarizing the learned content, and communicating with the participants about their thoughts and opinions while participating in the program. The emotional perception and expression, as well as the quality of life of the experimental and control groups, were measured before and after the experiment. the collected data were analyzed using SPSS Statistics 24.0. To confirm the homogeneity of the participants prior to the start of the experiment, a Chi square test, t-test, and Fisher’s exact test was used. The general characteristics of the participants were analyzed using descriptive statistics, and the verification of the research hypothesis was analyzed using a t-test by taking the difference of the values before and after the intervention. Furthermore, the reliability of each measurement tool was verified by calculating the Cronbach’s alpha coefficient. The results of this study were as follows. 1. The experimental group, who participated in the emotion management program, did not have statistically significant differences in emotional recognition score change compared to the control group, who did not participate in the program. 1) The experimental group did not have statistically significant differences in emotional concentration score change compared to the control group. 2) The experimental group showed an average increase in the emotional clarity score of 3.10 after the program whereas the control group showed an average decrease in the emotional clarity score of 2.22. Therefore, the experimental group showed a statistically significant difference in the emotional clarity score compared to the control group (t=2.14, p=.018). 2. The experimental group did not have statistically significant differences in emotional expression score change compared to the control group. 3. The experimental group showed an average increase in the quality of life score of 6.07 after the program whereas the control group showed an average decrease in the score of 16.59. Therefore, the experimental group did have statistically significant differences in the quality of life score compared to the control group (t=3.61, p=.001). In conclusion, the proposed emotion management program has been verified for the effect of increasing the emotional clarity and improving the quality of life of patients with schizophrenia. Therefore, the application of the emotion management program to patients with schizophrenia will help them adequately understand the emotions of other people, which will alleviate the feelings of isolation and social atrophy in interpersonal relationships. Therefore, the emotion management program can be used as a form of nursing intervention to improve the quality of life of people with schizophrenia.
This quasi-experimental study was conducted with a non-equivalent control group pretest–post-test design to verify the effects of the application of emotion management programs on the emotions and quality of life of patients with schizophrenia. The experiment was conducted after receiving the Institutional Bioethics Review Committee’s research approval (EUIRB2016-40) from University “E.” The data collection period was from November 9 to December 28, 2016, and the participants were 56 patients with schizophrenia registered in two mental rehabilitation facilities (social rehabilitation facilities) located in metropolitan city “D.” The emotion management program used in this study was developed by integrating and amending existing emotion management programs designed to improve the quality of life of patients with schizophrenia who live in local communities by increasing the abilities of emotional perception and expression. The experimental emotion management program was implemented for 8 sessions with a single 60-minute session per week. Every session started off with the recognition of a goal. Afterwards, various materials were used during the main activity phase to help the patients understand and express the emotions of themselves and others through open questions and presentations. The conclusion of the program consisted of revisiting the goals of each session, summarizing the learned content, and communicating with the participants about their thoughts and opinions while participating in the program. The emotional perception and expression, as well as the quality of life of the experimental and control groups, were measured before and after the experiment. the collected data were analyzed using SPSS Statistics 24.0. To confirm the homogeneity of the participants prior to the start of the experiment, a Chi square test, t-test, and Fisher’s exact test was used. The general characteristics of the participants were analyzed using descriptive statistics, and the verification of the research hypothesis was analyzed using a t-test by taking the difference of the values before and after the intervention. Furthermore, the reliability of each measurement tool was verified by calculating the Cronbach’s alpha coefficient. The results of this study were as follows. 1. The experimental group, who participated in the emotion management program, did not have statistically significant differences in emotional recognition score change compared to the control group, who did not participate in the program. 1) The experimental group did not have statistically significant differences in emotional concentration score change compared to the control group. 2) The experimental group showed an average increase in the emotional clarity score of 3.10 after the program whereas the control group showed an average decrease in the emotional clarity score of 2.22. Therefore, the experimental group showed a statistically significant difference in the emotional clarity score compared to the control group (t=2.14, p=.018). 2. The experimental group did not have statistically significant differences in emotional expression score change compared to the control group. 3. The experimental group showed an average increase in the quality of life score of 6.07 after the program whereas the control group showed an average decrease in the score of 16.59. Therefore, the experimental group did have statistically significant differences in the quality of life score compared to the control group (t=3.61, p=.001). In conclusion, the proposed emotion management program has been verified for the effect of increasing the emotional clarity and improving the quality of life of patients with schizophrenia. Therefore, the application of the emotion management program to patients with schizophrenia will help them adequately understand the emotions of other people, which will alleviate the feelings of isolation and social atrophy in interpersonal relationships. Therefore, the emotion management program can be used as a form of nursing intervention to improve the quality of life of people with schizophrenia.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.