[학위논문]대학생의 생활스트레스, 우울이 자살생각에 미치는 영향 : 자기자비의 조절된 매개효과 Life stress, depression in university students and effects of suicidal ideation : moderated mediation effect of self-compassion원문보기
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 생활 스트레스는 우울과 자살 생각과 정적 상관관계를 보였다. 우울의 경우에는 자살생각과 정적 상관관계를 보였으며, 자기자비의 경우에는 모든 변인에 대해서 부적 상관관계를 보였다. 둘째, 대학생 생활스트레스가 자살생각에 영향을 미치는 가운데 우울은 부분 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 우울이 자살생각의 미치는 영향에서 자기자비는 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 넷째, 대학생 생활 스트레스, 우울이 자살생각의 미치는 영향에서, 생활스트레스가 우울을 거쳐 자살생각에 영향을 미치는 가운데서 자기자비는 ...
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 생활 스트레스는 우울과 자살 생각과 정적 상관관계를 보였다. 우울의 경우에는 자살생각과 정적 상관관계를 보였으며, 자기자비의 경우에는 모든 변인에 대해서 부적 상관관계를 보였다. 둘째, 대학생 생활스트레스가 자살생각에 영향을 미치는 가운데 우울은 부분 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 우울이 자살생각의 미치는 영향에서 자기자비는 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 넷째, 대학생 생활 스트레스, 우울이 자살생각의 미치는 영향에서, 생활스트레스가 우울을 거쳐 자살생각에 영향을 미치는 가운데서 자기자비는 조절된 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 위와 같은 연구결과가 시사하는 바는 첫째, 자기자비가 대학생 자살생각에 대해 자아 존중감을 대신하여 보호요인이 될 수 있다는 점, 둘째, 연구모형 검증을 통해 자기자비의 조절된 매개효과를 검증했다는 점, 셋째, 대학생의 상담과 자살예방교육에서 자기자비가 중요한 역할을 할 수 있다는 시사점을 제공한다. 연구결과를 바탕으로 의의와 제한점 그리고 후속 연구를 위한 제언 등을 논의 하였다.본 연구는 대학생의 생활 스트레스, 우울이 자살생각의 미치는 영향에서 자기자비가 어떤 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기, 대전 광역시 그리고 충북지역에 다니고 있는 남녀 대학생 400명을 대상으로 생활 스트레스 척도, 우울(CES-D) 척도, 자살생각 척도 그리고 자기자비 척도를 사용하여 자기보고식 설문을 실시하였다. 불성실하게 답한 자료를 제외한 총 386 부의 자료를 가지고 상관분석과 매개효과 검증, 조절효과 검증 그리고 조절된 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 생활 스트레스는 우울과 자살 생각과 정적 상관관계를 보였다. 우울의 경우에는 자살생각과 정적 상관관계를 보였으며, 자기자비의 경우에는 모든 변인에 대해서 부적 상관관계를 보였다. 둘째, 대학생 생활스트레스가 자살생각에 영향을 미치는 가운데 우울은 부분 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 우울이 자살생각의 미치는 영향에서 자기자비는 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 넷째, 대학생 생활 스트레스, 우울이 자살생각의 미치는 영향에서, 생활스트레스가 우울을 거쳐 자살생각에 영향을 미치는 가운데서 자기자비는 조절된 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 위와 같은 연구결과가 시사하는 바는 첫째, 자기자비가 대학생 자살생각에 대해 자아 존중감을 대신하여 보호요인이 될 수 있다는 점, 둘째, 연구모형 검증을 통해 자기자비의 조절된 매개효과를 검증했다는 점, 셋째, 대학생의 상담과 자살예방교육에서 자기자비가 중요한 역할을 할 수 있다는 시사점을 제공한다. 연구결과를 바탕으로 의의와 제한점 그리고 후속 연구를 위한 제언 등을 논의 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 생활 스트레스는 우울과 자살 생각과 정적 상관관계를 보였다. 우울의 경우에는 자살생각과 정적 상관관계를 보였으며, 자기자비의 경우에는 모든 변인에 대해서 부적 상관관계를 보였다. 둘째, 대학생 생활스트레스가 자살생각에 영향을 미치는 가운데 우울은 부분 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 우울이 자살생각의 미치는 영향에서 자기자비는 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 넷째, 대학생 생활 스트레스, 우울이 자살생각의 미치는 영향에서, 생활스트레스가 우울을 거쳐 자살생각에 영향을 미치는 가운데서 자기자비는 조절된 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 위와 같은 연구결과가 시사하는 바는 첫째, 자기자비가 대학생 자살생각에 대해 자아 존중감을 대신하여 보호요인이 될 수 있다는 점, 둘째, 연구모형 검증을 통해 자기자비의 조절된 매개효과를 검증했다는 점, 셋째, 대학생의 상담과 자살예방교육에서 자기자비가 중요한 역할을 할 수 있다는 시사점을 제공한다. 연구결과를 바탕으로 의의와 제한점 그리고 후속 연구를 위한 제언 등을 논의 하였다.본 연구는 대학생의 생활 스트레스, 우울이 자살생각의 미치는 영향에서 자기자비가 어떤 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기, 대전 광역시 그리고 충북지역에 다니고 있는 남녀 대학생 400명을 대상으로 생활 스트레스 척도, 우울(CES-D) 척도, 자살생각 척도 그리고 자기자비 척도를 사용하여 자기보고식 설문을 실시하였다. 불성실하게 답한 자료를 제외한 총 386 부의 자료를 가지고 상관분석과 매개효과 검증, 조절효과 검증 그리고 조절된 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 생활 스트레스는 우울과 자살 생각과 정적 상관관계를 보였다. 우울의 경우에는 자살생각과 정적 상관관계를 보였으며, 자기자비의 경우에는 모든 변인에 대해서 부적 상관관계를 보였다. 둘째, 대학생 생활스트레스가 자살생각에 영향을 미치는 가운데 우울은 부분 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 우울이 자살생각의 미치는 영향에서 자기자비는 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 넷째, 대학생 생활 스트레스, 우울이 자살생각의 미치는 영향에서, 생활스트레스가 우울을 거쳐 자살생각에 영향을 미치는 가운데서 자기자비는 조절된 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 위와 같은 연구결과가 시사하는 바는 첫째, 자기자비가 대학생 자살생각에 대해 자아 존중감을 대신하여 보호요인이 될 수 있다는 점, 둘째, 연구모형 검증을 통해 자기자비의 조절된 매개효과를 검증했다는 점, 셋째, 대학생의 상담과 자살예방교육에서 자기자비가 중요한 역할을 할 수 있다는 시사점을 제공한다. 연구결과를 바탕으로 의의와 제한점 그리고 후속 연구를 위한 제언 등을 논의 하였다.
The present study aimed to examine how self-compassion influenced the effect of university students' life stress and depression on suicidal ideation. For this purpose, 400 university students in Seoul, Gyeonggi-do, Daejeon, and Chungcheongbuk-do completed self-report surveys composed of life stress ...
The present study aimed to examine how self-compassion influenced the effect of university students' life stress and depression on suicidal ideation. For this purpose, 400 university students in Seoul, Gyeonggi-do, Daejeon, and Chungcheongbuk-do completed self-report surveys composed of life stress scale, CES-D, suicidal ideation scale, and self-compassion scale. Besides surveys with incomplete responses, 386 surveys were used for the final data analysis to examine correlation, mediating effect, moderating effect, and moderated mediating effect. The results of this study were as follows: first, university students' life stress showed positive correlation with depression and suicidal ideation, and depression showed positive correlation with suicidal ideation whereas self-compassion showed negative correlation with all of the other variables. Second, depression presented partially mediating effect as university life stress affected suicidal ideation. Third, self-compassion presented moderating effect on the effect of depression on suicidal ideation. Fourth, self-compassion showed moderated mediating effect on the effect university life stress and depression on suicidal ideation and on the effect of life stress on suicidal ideation through depression. These findings had the following implications: first, self-compassion could be a protective factor over university students' suicidal ideation instead of self-esteem. Second, this study confirmed moderated mediating effect of self-compassion through by examining the research model. Third, self-compassion could play an practical role in counseling and suicide prevention education for university students. Finally, the implications and limitations of this study and suggestions for future studies were discussed.The present study aimed to examine how self-compassion influenced the effect of university students' life stress and depression on suicidal ideation. For this purpose, 400 university students in Seoul, Gyeonggi-do, Daejeon, and Chungcheongbuk-do completed self-report surveys composed of life stress scale, CES-D, suicidal ideation scale, and self-compassion scale. Besides surveys with incomplete responses, 386 surveys were used for the final data analysis to examine correlation, mediating effect, moderating effect, and moderated mediating effect. The results of this study were as follows: first, university students' life stress showed positive correlation with depression and suicidal ideation, and depression showed positive correlation with suicidal ideation whereas self-compassion showed negative correlation with all of the other variables. Second, depression presented partially mediating effect as university life stress affected suicidal ideation. Third, self-compassion presented moderating effect on the effect of depression on suicidal ideation. Fourth, self-compassion showed moderated mediating effect on the effect university life stress and depression on suicidal ideation and on the effect of life stress on suicidal ideation through depression. These findings had the following implications: first, self-compassion could be a protective factor over university students' suicidal ideation instead of self-esteem. Second, this study confirmed moderated mediating effect of self-compassion through by examining the research model. Third, self-compassion could play an practical role in counseling and suicide prevention education for university students. Finally, the implications and limitations of this study and suggestions for future studies were discussed.
The present study aimed to examine how self-compassion influenced the effect of university students' life stress and depression on suicidal ideation. For this purpose, 400 university students in Seoul, Gyeonggi-do, Daejeon, and Chungcheongbuk-do completed self-report surveys composed of life stress scale, CES-D, suicidal ideation scale, and self-compassion scale. Besides surveys with incomplete responses, 386 surveys were used for the final data analysis to examine correlation, mediating effect, moderating effect, and moderated mediating effect. The results of this study were as follows: first, university students' life stress showed positive correlation with depression and suicidal ideation, and depression showed positive correlation with suicidal ideation whereas self-compassion showed negative correlation with all of the other variables. Second, depression presented partially mediating effect as university life stress affected suicidal ideation. Third, self-compassion presented moderating effect on the effect of depression on suicidal ideation. Fourth, self-compassion showed moderated mediating effect on the effect university life stress and depression on suicidal ideation and on the effect of life stress on suicidal ideation through depression. These findings had the following implications: first, self-compassion could be a protective factor over university students' suicidal ideation instead of self-esteem. Second, this study confirmed moderated mediating effect of self-compassion through by examining the research model. Third, self-compassion could play an practical role in counseling and suicide prevention education for university students. Finally, the implications and limitations of this study and suggestions for future studies were discussed.The present study aimed to examine how self-compassion influenced the effect of university students' life stress and depression on suicidal ideation. For this purpose, 400 university students in Seoul, Gyeonggi-do, Daejeon, and Chungcheongbuk-do completed self-report surveys composed of life stress scale, CES-D, suicidal ideation scale, and self-compassion scale. Besides surveys with incomplete responses, 386 surveys were used for the final data analysis to examine correlation, mediating effect, moderating effect, and moderated mediating effect. The results of this study were as follows: first, university students' life stress showed positive correlation with depression and suicidal ideation, and depression showed positive correlation with suicidal ideation whereas self-compassion showed negative correlation with all of the other variables. Second, depression presented partially mediating effect as university life stress affected suicidal ideation. Third, self-compassion presented moderating effect on the effect of depression on suicidal ideation. Fourth, self-compassion showed moderated mediating effect on the effect university life stress and depression on suicidal ideation and on the effect of life stress on suicidal ideation through depression. These findings had the following implications: first, self-compassion could be a protective factor over university students' suicidal ideation instead of self-esteem. Second, this study confirmed moderated mediating effect of self-compassion through by examining the research model. Third, self-compassion could play an practical role in counseling and suicide prevention education for university students. Finally, the implications and limitations of this study and suggestions for future studies were discussed.
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