본 연구는 유아교사의 다양한 배경변인에 따른 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도를 알아보고 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의의 관계를 분석하고자 하였다. 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의 관계를 통해 유아교사의 공감능력이 유아 문제행동 지도에 필요한 변인임을 알고 교사의 변인에 대한 교사교육에 기초자료를 제공하는데 목적이 있다.
이와 같은 연구의 목적을 위해 본 연구에서 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 배경변인에 따른 공감능력은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 배경변인에 따른 유아 문제행동 지도는 어떠한가? 연구문제 3. 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의 관계는 어떠한가?
본 연구는 대전광역시에 소재하고 있는 유아교육기관(유치원, 어린이집)에 근무 중인 유아교사 343명을 대상으로 설문조사를 통해 실시하였다. 유아교사의 공감능력을 측정한 검사 도구는 이상순(2008)이 Davis(1994)의 대인관계 ...
유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의 관계
정 은 숙
지도교수 이 성 희 배재대학교 대학원 유아교육과
본 연구는 유아교사의 다양한 배경변인에 따른 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도를 알아보고 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의의 관계를 분석하고자 하였다. 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의 관계를 통해 유아교사의 공감능력이 유아 문제행동 지도에 필요한 변인임을 알고 교사의 변인에 대한 교사교육에 기초자료를 제공하는데 목적이 있다.
이와 같은 연구의 목적을 위해 본 연구에서 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 배경변인에 따른 공감능력은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 배경변인에 따른 유아 문제행동 지도는 어떠한가? 연구문제 3. 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의 관계는 어떠한가?
본 연구는 대전광역시에 소재하고 있는 유아교육기관(유치원, 어린이집)에 근무 중인 유아교사 343명을 대상으로 설문조사를 통해 실시하였다. 유아교사의 공감능력을 측정한 검사 도구는 이상순(2008)이 Davis(1994)의 대인관계 반응지수(IRI)를 박성희(1997)가 번역한 것을 교사를 대상으로 재구성한 설문지를 사용하였다. 유아 문제행동 지도를 측정한 검사 도구는 Stomont 외(2005)가 개발한 Behavior Support Questiommaire와 Nutesser & Watkins(2005)가 분류한 Inerventions of Prschool Teachers to Address Challenging Behaviors에서 수집된 51개의 문항을 김연하(2007)가 번역하고 타당도를 검증하여 제작한 총 34문항의 유아 문제행동 지도 전략 척도-교사용(TSQ)을 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료를 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 첫째, 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도의 연구도구의 신뢰도 검증을 위해 내적 일치도 Cronbach‘s a 값을 산출하였다. 둘째, 연구대상자인 유아교사의 일반적 배경변인을 파악하기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 셋째, 유아교사의 공감능력, 유아 문제행동 지도의 평균 및 표준편차를 포함한 기술통계를 산출하였다. 넷째, 유아 교사의 배경변인에 따른 공감능력과 유아 문제행동 지도를 알아보기 위해 t-검증과 일원분산분석을 실시하고 Scheffe 사후 검증을 실시하였다 다섯째, 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의 상관관계를 파악하기 위해 Pearson 적률상관계수를 산출하였다.
본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 배경변인의 따른 공감능력을 분석한 결과는 기혼인 경우와 연령, 학력, 경력이 높을수록 유아교사의 공감능력이 전반적으로 높게 나타났으며, 하위요인에서는 관점취하기가 가장 높게 나타났다. 둘째, 유아교사의 배경변인의 따른 유아 문제행동 지도를 분석한 결과는 유아교사가 기혼인 경우와 연령, 학력, 경력이 높을수록 긍정적인 예방전략과 긍정적인 반응전략을 많이 사용한다. 유아교사가 미혼인 경우와 연령, 경력이 낮은 경우 부정적인 반응전략을 많이 사용하는 것으로 나타났다. 전체적으로 유아교사는 유아 문제행동 지도 전략의 하위요인인 긍정적 예방전략Ⅱ와 긍정적 반응전략을 많이 사용하는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동지도는 전반적으로 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 공감능력이 높은 유아교사가 유아 문제행동 지도 전략을 사용할 때 긍정적 지도 전략을 많이 사용하고 부정적인 지도 전략을 적게 사용하는 것을 확인할 수 있었다.
결론적으로 본 연구는 유아교사의 공감능력은 유아교사의 정서적 자질의 하나로서, 유아 문제행동 지도에 영향을 주는 중요한 변인임을 확인하였다. 또한, 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도는 밀접한 관계가 있음을 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과는 유아 문제행동 지도에 도움을 주는 다양한 교사의 자질에 대한 교사교육의 기초 자료로 활용될 것을 기대한다. 이에 향후 유아 문제행동을 적절하게 지도하는데 도움을 주는 다양한 교사 변인에 대한 교사교육과 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의 관련 프로그램 개발의 필요성을 시사한다.
유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의 관계
정 은 숙
지도교수 이 성 희 배재대학교 대학원 유아교육과
본 연구는 유아교사의 다양한 배경변인에 따른 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도를 알아보고 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의의 관계를 분석하고자 하였다. 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의 관계를 통해 유아교사의 공감능력이 유아 문제행동 지도에 필요한 변인임을 알고 교사의 변인에 대한 교사교육에 기초자료를 제공하는데 목적이 있다.
이와 같은 연구의 목적을 위해 본 연구에서 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 배경변인에 따른 공감능력은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 배경변인에 따른 유아 문제행동 지도는 어떠한가? 연구문제 3. 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의 관계는 어떠한가?
본 연구는 대전광역시에 소재하고 있는 유아교육기관(유치원, 어린이집)에 근무 중인 유아교사 343명을 대상으로 설문조사를 통해 실시하였다. 유아교사의 공감능력을 측정한 검사 도구는 이상순(2008)이 Davis(1994)의 대인관계 반응지수(IRI)를 박성희(1997)가 번역한 것을 교사를 대상으로 재구성한 설문지를 사용하였다. 유아 문제행동 지도를 측정한 검사 도구는 Stomont 외(2005)가 개발한 Behavior Support Questiommaire와 Nutesser & Watkins(2005)가 분류한 Inerventions of Prschool Teachers to Address Challenging Behaviors에서 수집된 51개의 문항을 김연하(2007)가 번역하고 타당도를 검증하여 제작한 총 34문항의 유아 문제행동 지도 전략 척도-교사용(TSQ)을 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료를 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 첫째, 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도의 연구도구의 신뢰도 검증을 위해 내적 일치도 Cronbach‘s a 값을 산출하였다. 둘째, 연구대상자인 유아교사의 일반적 배경변인을 파악하기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 셋째, 유아교사의 공감능력, 유아 문제행동 지도의 평균 및 표준편차를 포함한 기술통계를 산출하였다. 넷째, 유아 교사의 배경변인에 따른 공감능력과 유아 문제행동 지도를 알아보기 위해 t-검증과 일원분산분석을 실시하고 Scheffe 사후 검증을 실시하였다 다섯째, 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의 상관관계를 파악하기 위해 Pearson 적률상관계수를 산출하였다.
본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 배경변인의 따른 공감능력을 분석한 결과는 기혼인 경우와 연령, 학력, 경력이 높을수록 유아교사의 공감능력이 전반적으로 높게 나타났으며, 하위요인에서는 관점취하기가 가장 높게 나타났다. 둘째, 유아교사의 배경변인의 따른 유아 문제행동 지도를 분석한 결과는 유아교사가 기혼인 경우와 연령, 학력, 경력이 높을수록 긍정적인 예방전략과 긍정적인 반응전략을 많이 사용한다. 유아교사가 미혼인 경우와 연령, 경력이 낮은 경우 부정적인 반응전략을 많이 사용하는 것으로 나타났다. 전체적으로 유아교사는 유아 문제행동 지도 전략의 하위요인인 긍정적 예방전략Ⅱ와 긍정적 반응전략을 많이 사용하는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동지도는 전반적으로 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 공감능력이 높은 유아교사가 유아 문제행동 지도 전략을 사용할 때 긍정적 지도 전략을 많이 사용하고 부정적인 지도 전략을 적게 사용하는 것을 확인할 수 있었다.
결론적으로 본 연구는 유아교사의 공감능력은 유아교사의 정서적 자질의 하나로서, 유아 문제행동 지도에 영향을 주는 중요한 변인임을 확인하였다. 또한, 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도는 밀접한 관계가 있음을 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과는 유아 문제행동 지도에 도움을 주는 다양한 교사의 자질에 대한 교사교육의 기초 자료로 활용될 것을 기대한다. 이에 향후 유아 문제행동을 적절하게 지도하는데 도움을 주는 다양한 교사 변인에 대한 교사교육과 유아교사의 공감능력과 유아 문제행동 지도와의 관련 프로그램 개발의 필요성을 시사한다.
Relationship between empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem
Eun - Sook Jeong
Department of Early Childhood Education Graduate School of Paichai University Daejeon, Korea (Supervised by Professor Sung-Hee Lee)
This stud...
Relationship between empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem
Eun - Sook Jeong
Department of Early Childhood Education Graduate School of Paichai University Daejeon, Korea (Supervised by Professor Sung-Hee Lee)
This study aims to examine and analyze the relationship between empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem in accordance with various background variables. Based on the relationship between empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem, the purpose of this study is to find out that empathy of early childhood teacher is necessary variable to children's behavior problem, and provided basic data to teacher training regarding variables of teacher.
The research problems for the study purpose are as below.
Research problem 1. What is the empathy of early childhood teacher in accordance with background variables? Research problem 2. What is the guidance for children's behavior problem in accordance with background variables? Research problem 3. What is the relationship between empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem?
This study conducted survey targeting 343 early childhood teachers working at child care institutes(kindergarten, child care center) located at Daejeon. As for the measuring tool for empathy of early childhood teacher, the study used IRI designed by Davis(1994) which was translated by Park Seong Hee(1997) and later recomposed for teachers by Lee Sang Soon(2008). As for the measuring tool for guidance for children's behavior problem, the study used 51 questions collected from behavior support questionnaire developed by Stomont et al(2005) and interventions of preschool teachers to address challenging behaviors classified by Nutesser & Watkins(2005) that was designed and confirmed validity by Kim Yeon Ha(2007) which later made into 34 questions of TSQ.
The study used SPSS 21.0 program to analyze the collected data. First, to verify the reliability of study tool of empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem, the study calculated Cronbach‘s a value. Second, the study calculated frequency and percentage to apprehend the general background variable of early childhood teacher. Third, the study calculated descriptive statistics including average and standard deviation of empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem. Fourth, to examine the empathy and guidance for children's behavior problem of early childhood teacher's background variables, the study conducted t-test, one-way ANOVA and Scheffe post hoc test. Fifth, to apprehend the correlation between empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem, the study calculated Pearson's product-moment correlation.
The analysis results of the study are as below. First, as the result of analyzing the empathy in accordance with background variables of early childhood teacher, teachers who are married, older, with higher academic level and longer career had higher empathy, while taking viewpoint was the highest among subcategories. Second, as the result of analyzing the guidance for children's behavior problem in accordance with background variables, teachers who are married, older, with higher academic level and longer career are more likely to use positive preventive strategy and reaction. As for the single, young and lower career teachers tend to use more negative reaction strategy. Overall, the teachers tend to use positive preventive strategyⅡ and positive reaction strategy among subcategories of guidance for children's behavior problem. Third, the empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem was confirmed to have significant correlation. The teacher with high empathy tend to use ore positive guidance strategy for children's behavior problem and less negative guidance strategy. In conclusion, this study confirmed that empathy of early childhood teacher is one of the emotional qualification of teacher and is an important variables influencing guidance for children's behavior problem. Also, the study confirmed the close relationship between empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem. Such results are expected to be utilized as basic data for teacher training regarding quality of teachers helpful to guidance for children's behavior problem. Thus, the study result indicate the necessity to develop programs related to teacher training regarding various variables helpful to properly guiding children's behavior problem and related to empathy of teacher and guidance or children's behavior problem.
Relationship between empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem
Eun - Sook Jeong
Department of Early Childhood Education Graduate School of Paichai University Daejeon, Korea (Supervised by Professor Sung-Hee Lee)
This study aims to examine and analyze the relationship between empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem in accordance with various background variables. Based on the relationship between empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem, the purpose of this study is to find out that empathy of early childhood teacher is necessary variable to children's behavior problem, and provided basic data to teacher training regarding variables of teacher.
The research problems for the study purpose are as below.
Research problem 1. What is the empathy of early childhood teacher in accordance with background variables? Research problem 2. What is the guidance for children's behavior problem in accordance with background variables? Research problem 3. What is the relationship between empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem?
This study conducted survey targeting 343 early childhood teachers working at child care institutes(kindergarten, child care center) located at Daejeon. As for the measuring tool for empathy of early childhood teacher, the study used IRI designed by Davis(1994) which was translated by Park Seong Hee(1997) and later recomposed for teachers by Lee Sang Soon(2008). As for the measuring tool for guidance for children's behavior problem, the study used 51 questions collected from behavior support questionnaire developed by Stomont et al(2005) and interventions of preschool teachers to address challenging behaviors classified by Nutesser & Watkins(2005) that was designed and confirmed validity by Kim Yeon Ha(2007) which later made into 34 questions of TSQ.
The study used SPSS 21.0 program to analyze the collected data. First, to verify the reliability of study tool of empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem, the study calculated Cronbach‘s a value. Second, the study calculated frequency and percentage to apprehend the general background variable of early childhood teacher. Third, the study calculated descriptive statistics including average and standard deviation of empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem. Fourth, to examine the empathy and guidance for children's behavior problem of early childhood teacher's background variables, the study conducted t-test, one-way ANOVA and Scheffe post hoc test. Fifth, to apprehend the correlation between empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem, the study calculated Pearson's product-moment correlation.
The analysis results of the study are as below. First, as the result of analyzing the empathy in accordance with background variables of early childhood teacher, teachers who are married, older, with higher academic level and longer career had higher empathy, while taking viewpoint was the highest among subcategories. Second, as the result of analyzing the guidance for children's behavior problem in accordance with background variables, teachers who are married, older, with higher academic level and longer career are more likely to use positive preventive strategy and reaction. As for the single, young and lower career teachers tend to use more negative reaction strategy. Overall, the teachers tend to use positive preventive strategyⅡ and positive reaction strategy among subcategories of guidance for children's behavior problem. Third, the empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem was confirmed to have significant correlation. The teacher with high empathy tend to use ore positive guidance strategy for children's behavior problem and less negative guidance strategy. In conclusion, this study confirmed that empathy of early childhood teacher is one of the emotional qualification of teacher and is an important variables influencing guidance for children's behavior problem. Also, the study confirmed the close relationship between empathy of early childhood teacher and guidance for children's behavior problem. Such results are expected to be utilized as basic data for teacher training regarding quality of teachers helpful to guidance for children's behavior problem. Thus, the study result indicate the necessity to develop programs related to teacher training regarding various variables helpful to properly guiding children's behavior problem and related to empathy of teacher and guidance or children's behavior problem.
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