사주명리학은 당사자의 모든 면을 파악하여 종합적․입체적 분석을 통해 처한 상황에 맞는 판단과 현실적이며 실현가능한 대책과 방책을 제시하는 학문이다. 현대인의 최대 관심사인 전공과 직업선택, 그리고 배우자에 대한 이상형, 원만한 대인관계와 활발한 사회활동 등의 문제에서 사주분석을 통한 성격과 심리특성 파악은 문제해결에 많은 도움을 줄 수 있다. 이러한 사주 분석의 중심이 되는 것은 사주팔자 출생일의 日干이다. 따라서 日干의 기본 性情과, 성장환경이며 부모의 역할이 드러나는 月令과 格局에 따른 심리특성을 파악함이 매우 중요하다. 본 논문에서는 이를 파악하기 위해 사주명리의 性情論을 연구하게 되었고, 궁극적인 목표인 명주의 성격 및 심리특성, 행동과 생활태도 등의 파악에 초점을 맞춰 논의를 전개하였다. 그 내용을 요약하면 다음과 같다. 먼저 命主에 해당하는 十干에 대해서 고문헌과 명리고전에 나타난 十干이 어떤 의미를 갖는지, 어떻게 전개되어 현대 명리론에 어떤 영향을 주었는지, 氣的․物的 특성에 따른 기본 性情은 어떻게 드러나는지를 논하였다. 고문헌에 나타난 十干의 의미는 처음에는 날짜를 표기하기 위한 부호로 사용되었으며, 식물의 생장성쇠, 陰陽의 교차순환, 인체의 일부 모습에 결부시키고 있음을 확인할 수 있었다. 이후 시대의 변천과 문명발달에 따라 점차 陰陽五行의 상생상극 개념과 결합하면서 十干은 더 이상 단순한 부호가 아니고 복잡한 술수적인 의미를 지니게 되었음을 알 수 있었다. 명리고전에서의 十干의 다양한 의미는 근․현대의 四柱命理 이론에 상당부분 반영되었음을 알 수 있다. 이것은 자연의 순환 과정에서 그 영향으로 인해 사주팔자가 결정되고, 그에 따라서 사람의 성격과 심리특성이 달라진다는 것을 보여준다. 이는 곧 命理論的으로 보면 命主가 출생한 月[月令]의 중요성과, 환경변화에 따른 日干의 기본 性情 및 심리특성이 다르게 나타남을 파악할 수 있는 것이다. 다음으로 格局을 논하였다. 月令의 十星이 월간에 투간되면 格이 성립되고 命主는 그 짜여진 틀에 의한 성격과 심리특성을 나타내게 된다. 格의 분류는 명리고전에 따라 명칭과 종류만 다를 뿐 대체로 월지 十星이 월간에 투간 해서 格이 이루어진 十星格을 말하고 있다. 그러나 같은 格이라도 日干에 따라 다르고, 月令에 따라 다르기 때문에 현대인의 가치관에 부합하는 진정한 의미의 十星格을 논하였다. 이어서『淵海子平』,『滴天髓』,『子平眞詮』과 타 명리서 등에 나타난 性情論을 살펴보았다. 사주명리학은 陰陽五行을 기반으로 한 학문이기 때문에 음양과 ...
사주명리학은 당사자의 모든 면을 파악하여 종합적․입체적 분석을 통해 처한 상황에 맞는 판단과 현실적이며 실현가능한 대책과 방책을 제시하는 학문이다. 현대인의 최대 관심사인 전공과 직업선택, 그리고 배우자에 대한 이상형, 원만한 대인관계와 활발한 사회활동 등의 문제에서 사주분석을 통한 성격과 심리특성 파악은 문제해결에 많은 도움을 줄 수 있다. 이러한 사주 분석의 중심이 되는 것은 사주팔자 출생일의 日干이다. 따라서 日干의 기본 性情과, 성장환경이며 부모의 역할이 드러나는 月令과 格局에 따른 심리특성을 파악함이 매우 중요하다. 본 논문에서는 이를 파악하기 위해 사주명리의 性情論을 연구하게 되었고, 궁극적인 목표인 명주의 성격 및 심리특성, 행동과 생활태도 등의 파악에 초점을 맞춰 논의를 전개하였다. 그 내용을 요약하면 다음과 같다. 먼저 命主에 해당하는 十干에 대해서 고문헌과 명리고전에 나타난 十干이 어떤 의미를 갖는지, 어떻게 전개되어 현대 명리론에 어떤 영향을 주었는지, 氣的․物的 특성에 따른 기본 性情은 어떻게 드러나는지를 논하였다. 고문헌에 나타난 十干의 의미는 처음에는 날짜를 표기하기 위한 부호로 사용되었으며, 식물의 생장성쇠, 陰陽의 교차순환, 인체의 일부 모습에 결부시키고 있음을 확인할 수 있었다. 이후 시대의 변천과 문명발달에 따라 점차 陰陽五行의 상생상극 개념과 결합하면서 十干은 더 이상 단순한 부호가 아니고 복잡한 술수적인 의미를 지니게 되었음을 알 수 있었다. 명리고전에서의 十干의 다양한 의미는 근․현대의 四柱命理 이론에 상당부분 반영되었음을 알 수 있다. 이것은 자연의 순환 과정에서 그 영향으로 인해 사주팔자가 결정되고, 그에 따라서 사람의 성격과 심리특성이 달라진다는 것을 보여준다. 이는 곧 命理論的으로 보면 命主가 출생한 月[月令]의 중요성과, 환경변화에 따른 日干의 기본 性情 및 심리특성이 다르게 나타남을 파악할 수 있는 것이다. 다음으로 格局을 논하였다. 月令의 十星이 월간에 투간되면 格이 성립되고 命主는 그 짜여진 틀에 의한 성격과 심리특성을 나타내게 된다. 格의 분류는 명리고전에 따라 명칭과 종류만 다를 뿐 대체로 월지 十星이 월간에 투간 해서 格이 이루어진 十星格을 말하고 있다. 그러나 같은 格이라도 日干에 따라 다르고, 月令에 따라 다르기 때문에 현대인의 가치관에 부합하는 진정한 의미의 十星格을 논하였다. 이어서『淵海子平』,『滴天髓』,『子平眞詮』과 타 명리서 등에 나타난 性情論을 살펴보았다. 사주명리학은 陰陽五行을 기반으로 한 학문이기 때문에 음양과 오행의 심리적 측면에서의 性情을 논하였다. 명리학에서의 性情도 四端과 七情에 근본하며, 性情은 하늘로부터 품부 받은 본성이라 할 것이다. 또한 五行의 측면에서 보면 계절이 순환하는 것과 같이 인간의 性情 또한 五行과 서로 관련되어 있고, 五行의 太過․不及함에 따라서, 그리고 주변 환경에 따라서 변할 수 있고 다르게 나타난다는 것을 말하고 있다. 명리고전의 내용을 요약해보면『淵海子平』에서의 性情은 일간의 심리특성이나 가치관에 관한 구체적인 언급은 없고, 단지 보편적이고 일반적인 性情의 표현만이 있음을 확인했다. 그리고『滴天髓』에 나타난 性情은 오행에 의한 性情을 중심으로 기술하고 있다. 木은 惻隱之心이 있고, 火는 辭讓之心이 있고, 金은 羞惡之心이 있고, 水는 是非之心이 있다. 土는 中正之氣로 信을 주관한다고 하여, 性情면에서도 오행이 太過․不及하지 않고 조화를 이루면 본래의 긍정적인 면의 性情이 드러난다는 것을 확인할 수 있었다.『子平眞詮』에 나타난 性情은 기질에 대해 말하고 있다. 甲과 乙로 예를 들면 甲木은 陽 日干이고 기질로 보면 氣로 분류할 수 있고 유동하고 흩어지는 性情을 가졌으며, 乙木은 陰 日干이고 기질은 質이며 받아들이고 응축하는 性情을 지녔다고 기술하고 있다. 이상에서와 같이 고문헌이나 명리고전의 性情에 대한 기술은 대체로 단편적이고 일반적․추상적으로 기술하고 있음을 볼 수 있는데, 명리학 태동기의 시대상황이 반영된 때문으로 여겨진다. 그러므로 개개인의 성격과 가치관 등은 거의 무시되었다고 볼 수 있다. 그러나 급변하는 산업사회에서의 현대인들은 ‘나’ 라고 하는 개인주의적 성향이 매우 강하고 가치지향적이며 물질추구와 함께 현실적․실리적 생활태도를 보인다. 따라서 현대인의 가치추구에 부합하는 상담을 하려면 十干의 氣的․物的 특성에 의한 명주의 기본 性情, 日干의 주변상황[月令]과 格局, 그리고 용신에 의한 가치관 등을 파악함이 우선되어야 한다는 것이다.
사주명리학은 당사자의 모든 면을 파악하여 종합적․입체적 분석을 통해 처한 상황에 맞는 판단과 현실적이며 실현가능한 대책과 방책을 제시하는 학문이다. 현대인의 최대 관심사인 전공과 직업선택, 그리고 배우자에 대한 이상형, 원만한 대인관계와 활발한 사회활동 등의 문제에서 사주분석을 통한 성격과 심리특성 파악은 문제해결에 많은 도움을 줄 수 있다. 이러한 사주 분석의 중심이 되는 것은 사주팔자 출생일의 日干이다. 따라서 日干의 기본 性情과, 성장환경이며 부모의 역할이 드러나는 月令과 格局에 따른 심리특성을 파악함이 매우 중요하다. 본 논문에서는 이를 파악하기 위해 사주명리의 性情論을 연구하게 되었고, 궁극적인 목표인 명주의 성격 및 심리특성, 행동과 생활태도 등의 파악에 초점을 맞춰 논의를 전개하였다. 그 내용을 요약하면 다음과 같다. 먼저 命主에 해당하는 十干에 대해서 고문헌과 명리고전에 나타난 十干이 어떤 의미를 갖는지, 어떻게 전개되어 현대 명리론에 어떤 영향을 주었는지, 氣的․物的 특성에 따른 기본 性情은 어떻게 드러나는지를 논하였다. 고문헌에 나타난 十干의 의미는 처음에는 날짜를 표기하기 위한 부호로 사용되었으며, 식물의 생장성쇠, 陰陽의 교차순환, 인체의 일부 모습에 결부시키고 있음을 확인할 수 있었다. 이후 시대의 변천과 문명발달에 따라 점차 陰陽五行의 상생상극 개념과 결합하면서 十干은 더 이상 단순한 부호가 아니고 복잡한 술수적인 의미를 지니게 되었음을 알 수 있었다. 명리고전에서의 十干의 다양한 의미는 근․현대의 四柱命理 이론에 상당부분 반영되었음을 알 수 있다. 이것은 자연의 순환 과정에서 그 영향으로 인해 사주팔자가 결정되고, 그에 따라서 사람의 성격과 심리특성이 달라진다는 것을 보여준다. 이는 곧 命理論的으로 보면 命主가 출생한 月[月令]의 중요성과, 환경변화에 따른 日干의 기본 性情 및 심리특성이 다르게 나타남을 파악할 수 있는 것이다. 다음으로 格局을 논하였다. 月令의 十星이 월간에 투간되면 格이 성립되고 命主는 그 짜여진 틀에 의한 성격과 심리특성을 나타내게 된다. 格의 분류는 명리고전에 따라 명칭과 종류만 다를 뿐 대체로 월지 十星이 월간에 투간 해서 格이 이루어진 十星格을 말하고 있다. 그러나 같은 格이라도 日干에 따라 다르고, 月令에 따라 다르기 때문에 현대인의 가치관에 부합하는 진정한 의미의 十星格을 논하였다. 이어서『淵海子平』,『滴天髓』,『子平眞詮』과 타 명리서 등에 나타난 性情論을 살펴보았다. 사주명리학은 陰陽五行을 기반으로 한 학문이기 때문에 음양과 오행의 심리적 측면에서의 性情을 논하였다. 명리학에서의 性情도 四端과 七情에 근본하며, 性情은 하늘로부터 품부 받은 본성이라 할 것이다. 또한 五行의 측면에서 보면 계절이 순환하는 것과 같이 인간의 性情 또한 五行과 서로 관련되어 있고, 五行의 太過․不及함에 따라서, 그리고 주변 환경에 따라서 변할 수 있고 다르게 나타난다는 것을 말하고 있다. 명리고전의 내용을 요약해보면『淵海子平』에서의 性情은 일간의 심리특성이나 가치관에 관한 구체적인 언급은 없고, 단지 보편적이고 일반적인 性情의 표현만이 있음을 확인했다. 그리고『滴天髓』에 나타난 性情은 오행에 의한 性情을 중심으로 기술하고 있다. 木은 惻隱之心이 있고, 火는 辭讓之心이 있고, 金은 羞惡之心이 있고, 水는 是非之心이 있다. 土는 中正之氣로 信을 주관한다고 하여, 性情면에서도 오행이 太過․不及하지 않고 조화를 이루면 본래의 긍정적인 면의 性情이 드러난다는 것을 확인할 수 있었다.『子平眞詮』에 나타난 性情은 기질에 대해 말하고 있다. 甲과 乙로 예를 들면 甲木은 陽 日干이고 기질로 보면 氣로 분류할 수 있고 유동하고 흩어지는 性情을 가졌으며, 乙木은 陰 日干이고 기질은 質이며 받아들이고 응축하는 性情을 지녔다고 기술하고 있다. 이상에서와 같이 고문헌이나 명리고전의 性情에 대한 기술은 대체로 단편적이고 일반적․추상적으로 기술하고 있음을 볼 수 있는데, 명리학 태동기의 시대상황이 반영된 때문으로 여겨진다. 그러므로 개개인의 성격과 가치관 등은 거의 무시되었다고 볼 수 있다. 그러나 급변하는 산업사회에서의 현대인들은 ‘나’ 라고 하는 개인주의적 성향이 매우 강하고 가치지향적이며 물질추구와 함께 현실적․실리적 생활태도를 보인다. 따라서 현대인의 가치추구에 부합하는 상담을 하려면 十干의 氣的․物的 특성에 의한 명주의 기본 性情, 日干의 주변상황[月令]과 格局, 그리고 용신에 의한 가치관 등을 파악함이 우선되어야 한다는 것이다.
Theory of Four Pillars of Destiny(四柱命理學), which explains one’s destiny with his birth date and time, is a study that can tell not only one’s destiny but one’s personal aspects. Also, through this knowledge, we can analyze upcoming circumstances and provide possible solutions in variety of problems s...
Theory of Four Pillars of Destiny(四柱命理學), which explains one’s destiny with his birth date and time, is a study that can tell not only one’s destiny but one’s personal aspects. Also, through this knowledge, we can analyze upcoming circumstances and provide possible solutions in variety of problems such as economic difficulties, conflicts in relationship, aggravated health condition, etc. In Theory of Four Pillars of Destiny, the most important part is Ilgan(日干), which correspond to the date of birth. However, Ilgan(日干) interacts with other surrounding characters and can differentiate diversely. Therefore, to analyze human nature and characteristics accurately, we need to identify Ilgan(日干) and its interaction with surroundings correctly. With this analysis, most of problems distressing modern people, including social relationship, selecting major or job, choosing spouse etc. can be solved or alleviated. In this study, Nature Theory (性情論) is studied with focus on how to understand human nature and characters. First, through classic documents of Theory of Four Pillars of Destiny(四柱命理學), the development of Sipgan(十干) is researched. Sipgan(十干) consist the upper row of Four Pillars, and it has ten characters of different materials. At first, Sipgan(十干) is used to mark agricultural cycle and date. Then Sipgan(十干) is gradually combined with the concept of generating and overcoming interactions in Yin-Yang & Five Elements Theory(陰陽五行說) to create complex meaning to it. In these times, the substitution of material meaning is initiated, and later it further developed and reflected in modern Theory of Four Pillars of Destiny(四柱命理學). Because of the relationship between Sipgan(十干) and the cycle of nature, Theory of Four Pillars of Destiny(四柱命理學) shows the effect of birth month on human nature and characteristics. This means that human nature can be modified by surroundings and circumstances. Next to Sipgan(十干), which is elemental part in four pillars, the formality of four pillars, known as Gyeokguk(格局) is discussed. When the lower character of month pillar contains similar material with upper character, we can identify human nature and characteristics with frameworks called Gyeok(格). Classification of Gyeok(格) is written in different forms according to the classic documents, but the meaning of Gyeok(格) is similar in most cases. However, with same Gyeok(格), human nature can be diverse depending on Ilgan(日干) and Wolryung(月令). So we discussed about the real meaning of Sipseonggyeok(十性格), which explains the relationship between Sipgan(十干) and Gyeok(格). Yeonhaejapyeong(淵海子平), Jeokcheonsu(滴天髓), Japyeongjinjeon(子平眞詮) and other classic documents are further studied with a focus on nature theory. As Theory of Four Pillars of Destiny(四柱命理學) is based on Yin-Yang & Five Elements Theory(陰陽五行說), psychological properties of Yin-Yang and Five Elements are discussed. In Theory of Four Pillars of Destiny, similar to Neo-Confucianism, human nature is determined by the deity of the sky. According to the classic documents, as human nature is associated with Five Elements, it can be differentiated by the environmental change like seasonal cycle. Yeonhaejapyeong(淵海子平) doesn’t contain any specific contents of the relationship between Ilgan(日干) and human nature. But Jeokcheonsu(滴天髓) and Japyeongjinjeon(子平眞詮) correlate various psychological characteristics to Ilgan(日干), In Jeokcheonsu(滴天髓), each of Five Elements has corresponding psychological character. Mok(木) is related to benevolence. Hwa(火) is related to propriety and Geum(金) is correspondent with righteousness. Su(水) means wisdom and To(土) is associated fidelity. Also, it was said that if the Five Elements make a harmony, the positive aspect of human nature is expressed. In Japyeongjinjeon(子平眞詮), it is stated that human temperament is correlated with Ilgan(日干). For example, 甲 has yang(陽) temperament, which imply moving and scattering characteristics. In contrary, 乙 has yin(陰) temperament, which imply receptive and compression. In conclusion, the statements in classic documents only explain the common aspects of human nature abstractly and fragmentarily. However, there have been many changes in our society and personal values. Therefore it would not fit to explain human nature with previous ways. Especially, in East Asia, individual values are becoming more important than before. Therefore, it is important to reflect the changes in social environment on the previous theory. By identifying fundamental human nature and reflecting environmental circumstances and Gyeokguk(格局), more precise analysis would be possible.
Theory of Four Pillars of Destiny(四柱命理學), which explains one’s destiny with his birth date and time, is a study that can tell not only one’s destiny but one’s personal aspects. Also, through this knowledge, we can analyze upcoming circumstances and provide possible solutions in variety of problems such as economic difficulties, conflicts in relationship, aggravated health condition, etc. In Theory of Four Pillars of Destiny, the most important part is Ilgan(日干), which correspond to the date of birth. However, Ilgan(日干) interacts with other surrounding characters and can differentiate diversely. Therefore, to analyze human nature and characteristics accurately, we need to identify Ilgan(日干) and its interaction with surroundings correctly. With this analysis, most of problems distressing modern people, including social relationship, selecting major or job, choosing spouse etc. can be solved or alleviated. In this study, Nature Theory (性情論) is studied with focus on how to understand human nature and characters. First, through classic documents of Theory of Four Pillars of Destiny(四柱命理學), the development of Sipgan(十干) is researched. Sipgan(十干) consist the upper row of Four Pillars, and it has ten characters of different materials. At first, Sipgan(十干) is used to mark agricultural cycle and date. Then Sipgan(十干) is gradually combined with the concept of generating and overcoming interactions in Yin-Yang & Five Elements Theory(陰陽五行說) to create complex meaning to it. In these times, the substitution of material meaning is initiated, and later it further developed and reflected in modern Theory of Four Pillars of Destiny(四柱命理學). Because of the relationship between Sipgan(十干) and the cycle of nature, Theory of Four Pillars of Destiny(四柱命理學) shows the effect of birth month on human nature and characteristics. This means that human nature can be modified by surroundings and circumstances. Next to Sipgan(十干), which is elemental part in four pillars, the formality of four pillars, known as Gyeokguk(格局) is discussed. When the lower character of month pillar contains similar material with upper character, we can identify human nature and characteristics with frameworks called Gyeok(格). Classification of Gyeok(格) is written in different forms according to the classic documents, but the meaning of Gyeok(格) is similar in most cases. However, with same Gyeok(格), human nature can be diverse depending on Ilgan(日干) and Wolryung(月令). So we discussed about the real meaning of Sipseonggyeok(十性格), which explains the relationship between Sipgan(十干) and Gyeok(格). Yeonhaejapyeong(淵海子平), Jeokcheonsu(滴天髓), Japyeongjinjeon(子平眞詮) and other classic documents are further studied with a focus on nature theory. As Theory of Four Pillars of Destiny(四柱命理學) is based on Yin-Yang & Five Elements Theory(陰陽五行說), psychological properties of Yin-Yang and Five Elements are discussed. In Theory of Four Pillars of Destiny, similar to Neo-Confucianism, human nature is determined by the deity of the sky. According to the classic documents, as human nature is associated with Five Elements, it can be differentiated by the environmental change like seasonal cycle. Yeonhaejapyeong(淵海子平) doesn’t contain any specific contents of the relationship between Ilgan(日干) and human nature. But Jeokcheonsu(滴天髓) and Japyeongjinjeon(子平眞詮) correlate various psychological characteristics to Ilgan(日干), In Jeokcheonsu(滴天髓), each of Five Elements has corresponding psychological character. Mok(木) is related to benevolence. Hwa(火) is related to propriety and Geum(金) is correspondent with righteousness. Su(水) means wisdom and To(土) is associated fidelity. Also, it was said that if the Five Elements make a harmony, the positive aspect of human nature is expressed. In Japyeongjinjeon(子平眞詮), it is stated that human temperament is correlated with Ilgan(日干). For example, 甲 has yang(陽) temperament, which imply moving and scattering characteristics. In contrary, 乙 has yin(陰) temperament, which imply receptive and compression. In conclusion, the statements in classic documents only explain the common aspects of human nature abstractly and fragmentarily. However, there have been many changes in our society and personal values. Therefore it would not fit to explain human nature with previous ways. Especially, in East Asia, individual values are becoming more important than before. Therefore, it is important to reflect the changes in social environment on the previous theory. By identifying fundamental human nature and reflecting environmental circumstances and Gyeokguk(格局), more precise analysis would be possible.
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