사주명리학은 인간의 생년월일시를 천간지지의 8글자로 나타내는데 선천성과 후천성에 따른 미래의 길흉을 판단하는 것으로, 음·양과 서로 다른 성격을 가진 木·火·土·金·水를 설명하는 학설이라고 할 수 있다. 또한 관상학은 인간의 얼굴을 통해 그 사람의 성격, 심리 등을 파악할 수 있는 학문이다. 본 논문은 사주 명리학 월지에 나타난 내격을 사회적, 직업적, 환경적 특성등과 함께 비교 분석하여 보고 관상학 이론과 명리학의 격국중 정인격과 식...
사주명리학은 인간의 생년월일시를 천간지지의 8글자로 나타내는데 선천성과 후천성에 따른 미래의 길흉을 판단하는 것으로, 음·양과 서로 다른 성격을 가진 木·火·土·金·水를 설명하는 학설이라고 할 수 있다. 또한 관상학은 인간의 얼굴을 통해 그 사람의 성격, 심리 등을 파악할 수 있는 학문이다. 본 논문은 사주 명리학 월지에 나타난 내격을 사회적, 직업적, 환경적 특성등과 함께 비교 분석하여 보고 관상학 이론과 명리학의 격국중 정인격과 식신격을 접목하여 현 시대적인 관점에서 재해석하는데 중점을 두었다. 연구 방법으로는 격국의 개념과 내용을 고찰하여 사주명리학의 적천수 8격에 대한 성격을 알아보고 마이상법에서 관상의 개념과 내용을 구체화한다. 또한 관상과 정인격 및 식신격의 연계성을 검증하기 위하여 생김새 등을 구분하여 설문조사를 하였다.
사주의 격은 선천적 지배를 받지만 관상은 환경에 따라 조금씩 달라진다. 즉 성별, 지역적특성, 생김새 등으로 많은 변화가 생긴다. 사주명리학에서의 격국이 부귀하다고 하여 관상에서도 반드시 부귀하게 생기지는 않는다. 현대에 들어서 동양철학에 대한 관심이 많아지는 가운데 사주와 관상학을 접목하여 체계적으로 연구함으로서 새로운 학문에 밑거름이 되고자 한다.
사주명리학은 인간의 생년월일시를 천간지지의 8글자로 나타내는데 선천성과 후천성에 따른 미래의 길흉을 판단하는 것으로, 음·양과 서로 다른 성격을 가진 木·火·土·金·水를 설명하는 학설이라고 할 수 있다. 또한 관상학은 인간의 얼굴을 통해 그 사람의 성격, 심리 등을 파악할 수 있는 학문이다. 본 논문은 사주 명리학 월지에 나타난 내격을 사회적, 직업적, 환경적 특성등과 함께 비교 분석하여 보고 관상학 이론과 명리학의 격국중 정인격과 식신격을 접목하여 현 시대적인 관점에서 재해석하는데 중점을 두었다. 연구 방법으로는 격국의 개념과 내용을 고찰하여 사주명리학의 적천수 8격에 대한 성격을 알아보고 마이상법에서 관상의 개념과 내용을 구체화한다. 또한 관상과 정인격 및 식신격의 연계성을 검증하기 위하여 생김새 등을 구분하여 설문조사를 하였다.
사주의 격은 선천적 지배를 받지만 관상은 환경에 따라 조금씩 달라진다. 즉 성별, 지역적특성, 생김새 등으로 많은 변화가 생긴다. 사주명리학에서의 격국이 부귀하다고 하여 관상에서도 반드시 부귀하게 생기지는 않는다. 현대에 들어서 동양철학에 대한 관심이 많아지는 가운데 사주와 관상학을 접목하여 체계적으로 연구함으로서 새로운 학문에 밑거름이 되고자 한다.
Saju defines one's birth date in eight-character Chunganjiji, and tells one's fortune in the future in accordance with his or her innate natures and acquired traits. It describes the Yin and Yang, and the five elements - wood, fire, earth, gold, and water. In addition, physiognomy can understand one...
Saju defines one's birth date in eight-character Chunganjiji, and tells one's fortune in the future in accordance with his or her innate natures and acquired traits. It describes the Yin and Yang, and the five elements - wood, fire, earth, gold, and water. In addition, physiognomy can understand one's personality and psychology by reading his or her face.
This study conducts comparison-analysis on innate forms, illustratd in Saju's Woelji, in terms of social, occupational, and environmental characteristics, and integrates two Gyeokguks, Jungin and Siksin forms, in order to re-interpret the innate forms from a modern perspective.
The methodology of this study is as follows: by contemplating on the concept and content of Gyeokguk, it looks into the characteristics of the eight Jukcheonsoo forms in Saju, and concretize the concept and content of physiognomy in terms of Maisangbup. Also, in order to prove the interrelation between physiognomy, and Jungin and Siksin forms, the author conducted a survey, categorizing appearances.
The forms in Saju are governed by innate natures where as physiognomy differs depending on acquired traits. In other words a lot of change can occur due to gender, geography, and physical appearance. Saju might say one will get rich judging from his or her Saju forms but physiognomy can say otherwise. As the Eastern philosophy is gaining popularity these days, this study aims to lay out a foundation for uncharted academic areas by converging and systematically studying Saju and physiognomy.
Saju defines one's birth date in eight-character Chunganjiji, and tells one's fortune in the future in accordance with his or her innate natures and acquired traits. It describes the Yin and Yang, and the five elements - wood, fire, earth, gold, and water. In addition, physiognomy can understand one's personality and psychology by reading his or her face.
This study conducts comparison-analysis on innate forms, illustratd in Saju's Woelji, in terms of social, occupational, and environmental characteristics, and integrates two Gyeokguks, Jungin and Siksin forms, in order to re-interpret the innate forms from a modern perspective.
The methodology of this study is as follows: by contemplating on the concept and content of Gyeokguk, it looks into the characteristics of the eight Jukcheonsoo forms in Saju, and concretize the concept and content of physiognomy in terms of Maisangbup. Also, in order to prove the interrelation between physiognomy, and Jungin and Siksin forms, the author conducted a survey, categorizing appearances.
The forms in Saju are governed by innate natures where as physiognomy differs depending on acquired traits. In other words a lot of change can occur due to gender, geography, and physical appearance. Saju might say one will get rich judging from his or her Saju forms but physiognomy can say otherwise. As the Eastern philosophy is gaining popularity these days, this study aims to lay out a foundation for uncharted academic areas by converging and systematically studying Saju and physiognomy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.