최근 태권도에는 여러 프로그램들이 융합되어 보다 효과적인 시너지를 발생시키는 사례들이 많이 생겨나고 있고, 다양한 프로그램들이 태권도와 융합‧발전하고 있다. 본 연구는 연구 참여자들의 경험을 통해 전통 프로그램과 융합 프로그램의 패러다임의 인식, 융합 프로그램의 구성, 문제점, 효과 및 장‧단점, 협회 및 기관에서의 실천 방안이 무엇인지를 알아보고 문화콘텐츠로서 태권도를 발전시키기 위한 방향을 제시하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 ...
최근 태권도에는 여러 프로그램들이 융합되어 보다 효과적인 시너지를 발생시키는 사례들이 많이 생겨나고 있고, 다양한 프로그램들이 태권도와 융합‧발전하고 있다. 본 연구는 연구 참여자들의 경험을 통해 전통 프로그램과 융합 프로그램의 패러다임의 인식, 융합 프로그램의 구성, 문제점, 효과 및 장‧단점, 협회 및 기관에서의 실천 방안이 무엇인지를 알아보고 문화콘텐츠로서 태권도를 발전시키기 위한 방향을 제시하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 질적연구를 실시하였으며, 참여자는 전통 프로그램 지도자, 융합 프로그램 지도자, 교육 및 행정 전문가 총 9명을 선정 하였다. 연구결과 대범주로는 전통 프로그램과 융합 프로그램의 인식, 융합 프로그램의 현상 및 해석, 실천으로 분류 되었으며, 중범주로는 전통 프로그램의 인식, 융합 프로그램의 인식, 융합 프로그램의 구성 및 문제점, 효과와 장·단점, 질 향상, 발전 방향, 태권도 관련 협회 및 기관의 지원 방안으로 나타났다. 전통 프로그램의 인식의 소범주는 품새, 겨루기, 호신술, 지루함, 인성교육 중심으로 나타났으며, 융합 프로그램 인식의 소범주는 재미, 흥미, 놀이, 다양화, 다각화, 비체계성, 비 규칙성으로 나타났다. 융합 프로그램 구성의 소범주로는 태권도 기술 부각, 태권도+타 스포츠, 시대 맞춤형 태권도로 나타났으며, 문제점으로는 주객전도 현상, 지도자 역량 검증, 전통성 훼손으로 범주화가 이루어졌다. 태권도의 발전방향은 타 프로그램을 도입하되 무분별한, 무조건적인 도입이 아닌 프로그램의 질을 향상 발전시키고 적용해야 하며, 지도자의 수준 또한 높아져야 할 것이다. 또한 협회 및 기관에서는 문화콘텐츠로서의 태권도 또한 하나의 영역으로 인정하고 지원을 통해 발전할 수 있는 방향을 만들어야 할 것이다. 융합 프로그램의 개발은 앞으로도 무궁무진하게 계속될 것이다. 태권도의 본질이 훼손되지 않고, 우수한 무도성과 정신세계를 포함한 프로그램을 현대사회의 수련생들에 올바르게 계승될 수 있는 융합 프로그램의 개발 연구가 후속적으로 계속 되어야 한다.
최근 태권도에는 여러 프로그램들이 융합되어 보다 효과적인 시너지를 발생시키는 사례들이 많이 생겨나고 있고, 다양한 프로그램들이 태권도와 융합‧발전하고 있다. 본 연구는 연구 참여자들의 경험을 통해 전통 프로그램과 융합 프로그램의 패러다임의 인식, 융합 프로그램의 구성, 문제점, 효과 및 장‧단점, 협회 및 기관에서의 실천 방안이 무엇인지를 알아보고 문화콘텐츠로서 태권도를 발전시키기 위한 방향을 제시하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 질적연구를 실시하였으며, 참여자는 전통 프로그램 지도자, 융합 프로그램 지도자, 교육 및 행정 전문가 총 9명을 선정 하였다. 연구결과 대범주로는 전통 프로그램과 융합 프로그램의 인식, 융합 프로그램의 현상 및 해석, 실천으로 분류 되었으며, 중범주로는 전통 프로그램의 인식, 융합 프로그램의 인식, 융합 프로그램의 구성 및 문제점, 효과와 장·단점, 질 향상, 발전 방향, 태권도 관련 협회 및 기관의 지원 방안으로 나타났다. 전통 프로그램의 인식의 소범주는 품새, 겨루기, 호신술, 지루함, 인성교육 중심으로 나타났으며, 융합 프로그램 인식의 소범주는 재미, 흥미, 놀이, 다양화, 다각화, 비체계성, 비 규칙성으로 나타났다. 융합 프로그램 구성의 소범주로는 태권도 기술 부각, 태권도+타 스포츠, 시대 맞춤형 태권도로 나타났으며, 문제점으로는 주객전도 현상, 지도자 역량 검증, 전통성 훼손으로 범주화가 이루어졌다. 태권도의 발전방향은 타 프로그램을 도입하되 무분별한, 무조건적인 도입이 아닌 프로그램의 질을 향상 발전시키고 적용해야 하며, 지도자의 수준 또한 높아져야 할 것이다. 또한 협회 및 기관에서는 문화콘텐츠로서의 태권도 또한 하나의 영역으로 인정하고 지원을 통해 발전할 수 있는 방향을 만들어야 할 것이다. 융합 프로그램의 개발은 앞으로도 무궁무진하게 계속될 것이다. 태권도의 본질이 훼손되지 않고, 우수한 무도성과 정신세계를 포함한 프로그램을 현대사회의 수련생들에 올바르게 계승될 수 있는 융합 프로그램의 개발 연구가 후속적으로 계속 되어야 한다.
In present, taekwondo education programs are re-creating by converging with diverse programs and the new programs show better efficiency and synergy than previous taekwondo education programs. This study has begun for two purposes. Firstly, it was to know perceptions of taekwondo professionals ...
In present, taekwondo education programs are re-creating by converging with diverse programs and the new programs show better efficiency and synergy than previous taekwondo education programs. This study has begun for two purposes. Firstly, it was to know perceptions of taekwondo professionals regarding traditional and new taekwondo education program, and its problem, effect, strength, weakness, and how taekwondo institutions adopt these programs. Secondly, it was to suggest some practical implications to develop and vitalize the taekwondo as a cultural content. In order to proceed the study, nine taekwondo professionals were participated to research and they were contributing in diverse areas of taekwondo, for instance, traditional taekwondo instructors, new program taekwondo instructors, taekwondo majored professors, and representatives of taekwondo related institutions. Based on the content of the interview, three themes were extracted: perceptions of traditional taekwondo program and new taekwondo program, phenomena and interpretations of the new program, and practical implementation. Based on these themes, interviewees tackled both traditional and new programs’ structure, problems, strength and weakness, program’s quality improvement, suggestions for its development, and taekwondo institutions’ way to support the program. In detail of the perception of the traditional program, people usually mentioned about poomsae, sparring, self-defense, bored, and moral education. While, regarding the new program, they mentioned about joyfulness, excitement, play, diversification, unsystematic, and irregularity. In addition, regarding the structure of new program people mentioned highlighting taekwondo skills, taekwondo+other sports, change due to generation. Its problem was revealed as the reversal of positions of customer and owner, verification of instructors’ ability, and harm of tradition. For the development of taekwondo, other sports are necessary to adapt but before adaptation, these programs must be examined the validity and must consider the improvement of quality. Expectedly, more convergence taekwondo programs will appear in the future. Therefore, taekwondo institutions should recognize convergence programs and must develop these programs with preserving traditional taekwondo.
In present, taekwondo education programs are re-creating by converging with diverse programs and the new programs show better efficiency and synergy than previous taekwondo education programs. This study has begun for two purposes. Firstly, it was to know perceptions of taekwondo professionals regarding traditional and new taekwondo education program, and its problem, effect, strength, weakness, and how taekwondo institutions adopt these programs. Secondly, it was to suggest some practical implications to develop and vitalize the taekwondo as a cultural content. In order to proceed the study, nine taekwondo professionals were participated to research and they were contributing in diverse areas of taekwondo, for instance, traditional taekwondo instructors, new program taekwondo instructors, taekwondo majored professors, and representatives of taekwondo related institutions. Based on the content of the interview, three themes were extracted: perceptions of traditional taekwondo program and new taekwondo program, phenomena and interpretations of the new program, and practical implementation. Based on these themes, interviewees tackled both traditional and new programs’ structure, problems, strength and weakness, program’s quality improvement, suggestions for its development, and taekwondo institutions’ way to support the program. In detail of the perception of the traditional program, people usually mentioned about poomsae, sparring, self-defense, bored, and moral education. While, regarding the new program, they mentioned about joyfulness, excitement, play, diversification, unsystematic, and irregularity. In addition, regarding the structure of new program people mentioned highlighting taekwondo skills, taekwondo+other sports, change due to generation. Its problem was revealed as the reversal of positions of customer and owner, verification of instructors’ ability, and harm of tradition. For the development of taekwondo, other sports are necessary to adapt but before adaptation, these programs must be examined the validity and must consider the improvement of quality. Expectedly, more convergence taekwondo programs will appear in the future. Therefore, taekwondo institutions should recognize convergence programs and must develop these programs with preserving traditional taekwondo.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.