주요우울장애 성인 환자의 집단미술치료 체험연구 Hermeneutic Phenomenological Understanding on Lived Experience of Group Art Therapy for Adult Patients with Major Depressive Disorder원문보기
오늘 날 주요우울장애는 감기만큼 흔한 마음의 병이라고 불릴 만큼 가장 접하기 쉬운 정신 장애이다. ‘우울’은 인간의 삶의 다양한 측면에서 부정적인 영향을 끼치며 현저한 고통과 손상을 가져오게 된다. 이러한 증상을 가진 주요우울장애 성인 환자들에게 미술치료는 언어의 한계성에서 벗어나 심리적 부담과 저항을 줄이고 신체적 활동을 통해 창조성을 증진시키게 된다. 또한 현재 자신의 모습을 되돌아보고 내면의 자기와의 만남을 연결시켜주는 계기를 마련하며 긍...
오늘 날 주요우울장애는 감기만큼 흔한 마음의 병이라고 불릴 만큼 가장 접하기 쉬운 정신 장애이다. ‘우울’은 인간의 삶의 다양한 측면에서 부정적인 영향을 끼치며 현저한 고통과 손상을 가져오게 된다. 이러한 증상을 가진 주요우울장애 성인 환자들에게 미술치료는 언어의 한계성에서 벗어나 심리적 부담과 저항을 줄이고 신체적 활동을 통해 창조성을 증진시키게 된다. 또한 현재 자신의 모습을 되돌아보고 내면의 자기와의 만남을 연결시켜주는 계기를 마련하며 긍정적인 면을 발견할 수 있는 기회를 가짐으로서 주요우울장애 환자에게 미술치료의 역할은 중요하다. 주요우울장애 성인 환자의 미술치료를 다룬 국내의 선행연구들은 미술치료가 주요우울장애 성인 환자에게 미치는 영향과 그 효과에 대한 연구가 주로 성행되어왔다. 하지만 실질적으로 미술치료학전공 석사학위과정생들이 주요우울장애 성인 환자를 임상실습현장에서 만났을 때 그들에 대해 이해하는 것과 달리 상대적으로 어려움을 겪을 수 있다. 이에 따라 미술치료학전공 석사학위과정생들이 주요우울장애 성인 환자를 임상실습현장에서 만났을 때 그들을 이해하고, 집단미술치료에서 어떤 경험을 하였는지 심층적으로 알아보기 위하여 연구될 필요가 있다. 이에 본 연구는 주요우울장애 성인 환자들이 집단미술치료 체험하면서 가지게 된 체험의 본질을 통해 미술심리치료학 석사학위과정생들에게 주요우울장애 성인 환자에 대한 전반적인 이해와 실습 준비 자료를 제공하여 주요우울장애 치료에 대한 기반을 마련하고자 하는 것에 목적이 있다. 나아가 주요우울장애 증상으로 인하여 어려움을 겪고 있는 환자들의 삶과 건강을 향상시키고 미술치료 개입 가능성을 넓히는데 도움을 주고자 한다. 본 연구의 문제는 ‘주요우울장애 성인 환자들의 집단미술치료 체험은 어떠한 것들이 있으며 그 의미와 본질은 무엇인가?’ 이다. 본 연구의 참여자는 주요우울장애 성인 환자로서 최근 6개월 이내 집단미술치료를 참여해본 경험이 있는 20대 초반에서 50대 후반의 성인 남녀 6명이다. 연구 참여자들은 온라인 내 커뮤니티, 밴드, 카페 등을 통해 모집하여 자발적으로 연구에 참여하도록 하며, 이에 추가로 집단미술치료를 받고자 희망하는 주요우울장애 환자들도 함께 모집하여 임상미술치료 전문가에 의한 집단미술치료를 참여한 후 심층 면담을 진행하였다. 자료수집기간은 2017년 8월부터 10월까지 최소 1회에서 2회에 걸쳐 실시되었으며, 연구 참여 동의서를 통해 연구에 대한 취지, 목적, 참여자로서의 권리에 대한 자세한 설명을 통해 연구 참여자의 동의하에 녹취하였고 자료가 포화될 때까지 수집 후 종료하였다. 본 연구에는 Max van Manen의 해석학적 현상학적 방법론을 적용하여 ‘체험의 본질에 집중’, ‘실존적 탐구 단계’, ‘해석학적 현상학적인 반성 단계’, ‘해석학적 현상학적인 글쓰기 단계’ 4가지 분석과정으로 구성된 총 11가지의 연구절차를 수행하였으며 다음과 같이 총 8개의 대주제와 23개의 하위주제를 도출하였다. <다양한 동기를 가지고 집단미술치료에 참여함>, <미술 표현과 미술 재료를 경험하며 막혀있던 감정이 건드려짐>, <집단원과 미술 작업에 대해 다양한 의견을 공유하며 색다른 경험을 함>, <지지적이고 따뜻한 미술치료 환경으로부터 마음의 안정감을 갖게 됨>, <미술치료를 통해 자신을 직면하고 나와 타인을 이해하게 되어 한 단계 성장하게 됨>, <누구도 이해해주지 못했던 나의 아픔을 집단미술치료 속에서 공유하게 되면서 동질감을 갖게 됨>, <많은 이야기를 공유하지만 속마음을 드러내지 않는 집단미술치료>, <미술치료 종결 후 아쉬움과 궁금증이 남으며 미술치료를 지속하고 싶은 마음이 생김> 이와 같은 본질적 주제를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 주요우울장애 성인 환자는 미술치료에 대한 인식을 가지고 있지 않았지만 미술치료와 나의 우울 상태에 대한 궁금증으로 참여하게 되며 나의 상태를 완화시켜줄 것이라는 기대를 가진다. 둘째, 주요우울장애 성인 환자는 집단미술치료에서 미술표현과 미술 재료를 경험하며 자신을 압도하고 있던 감정을 건드리게 되고 이를 토대로 만든 미술 작업을 집단원과 공유하게 되면서 이전에는 느끼지 못했던 감정을 느끼게 된다. 셋째, 주요우울장애 성인 환자들은 집단미술치료를 통해 지지적인 느낌을 받으며 안정적으로 미술작업을 하게 되고 그 과정에서 자신과 타인을 이해하게 되면서 성장해가는 것을 느낀다. 넷째, 주요우울장애 성인 환자는 집단미술치료에서 비슷한 상황의 집단원들과 많은 이야기를 공유하며 동질감을 느끼지만 자신의 깊은 속마음까지 개방하는 것에 불편감과 거부감을 느끼기도 했다. 다섯째, 주요우울장애 성인 환자들은 집단미술치료 종결 이후 미술치료로부터 치료의 가능성과 아쉬움을 느끼게 되고 치료가 될 수 있다는 희망을 갖고 지속적으로 미술치료를 받고 싶은 생각을 가지게 되었다. 주요우울장애 성인 환자의 집단미술치료 체험에 대하여 생생한 자료를 제공한 본 연구가 기여하는 점은 다음과 같다. 본 연구는 주요우울장애 성인 환자의 체험을 생생한 언어로 담아 그 의미를 제공하였다는데 의의가 있으며, 이는 주요우울장애 성인 환자의 집단미술치료에 대한 특수성을 다루므로 미술심리치료학 석사학위 과정 실습생들이 실제 미술치료 임상현상실습에서 주요우울장애 성인 환자를 만날 때 미술치료 실습 자료와 기초 자료로서 정보를 제공할 수 있다는 점에 의의가 있다. 또한 주요우울장애 성인 환자의 집단미술치료에 대한 체험을 다룬 연구가 미비한 상황에서, 미술치료의 특수성과 필요성을 알리며 더 나아가 미술치료학 연구에 학문적 기여를 한다는데 의의가 있다.
오늘 날 주요우울장애는 감기만큼 흔한 마음의 병이라고 불릴 만큼 가장 접하기 쉬운 정신 장애이다. ‘우울’은 인간의 삶의 다양한 측면에서 부정적인 영향을 끼치며 현저한 고통과 손상을 가져오게 된다. 이러한 증상을 가진 주요우울장애 성인 환자들에게 미술치료는 언어의 한계성에서 벗어나 심리적 부담과 저항을 줄이고 신체적 활동을 통해 창조성을 증진시키게 된다. 또한 현재 자신의 모습을 되돌아보고 내면의 자기와의 만남을 연결시켜주는 계기를 마련하며 긍정적인 면을 발견할 수 있는 기회를 가짐으로서 주요우울장애 환자에게 미술치료의 역할은 중요하다. 주요우울장애 성인 환자의 미술치료를 다룬 국내의 선행연구들은 미술치료가 주요우울장애 성인 환자에게 미치는 영향과 그 효과에 대한 연구가 주로 성행되어왔다. 하지만 실질적으로 미술치료학전공 석사학위과정생들이 주요우울장애 성인 환자를 임상실습현장에서 만났을 때 그들에 대해 이해하는 것과 달리 상대적으로 어려움을 겪을 수 있다. 이에 따라 미술치료학전공 석사학위과정생들이 주요우울장애 성인 환자를 임상실습현장에서 만났을 때 그들을 이해하고, 집단미술치료에서 어떤 경험을 하였는지 심층적으로 알아보기 위하여 연구될 필요가 있다. 이에 본 연구는 주요우울장애 성인 환자들이 집단미술치료 체험하면서 가지게 된 체험의 본질을 통해 미술심리치료학 석사학위과정생들에게 주요우울장애 성인 환자에 대한 전반적인 이해와 실습 준비 자료를 제공하여 주요우울장애 치료에 대한 기반을 마련하고자 하는 것에 목적이 있다. 나아가 주요우울장애 증상으로 인하여 어려움을 겪고 있는 환자들의 삶과 건강을 향상시키고 미술치료 개입 가능성을 넓히는데 도움을 주고자 한다. 본 연구의 문제는 ‘주요우울장애 성인 환자들의 집단미술치료 체험은 어떠한 것들이 있으며 그 의미와 본질은 무엇인가?’ 이다. 본 연구의 참여자는 주요우울장애 성인 환자로서 최근 6개월 이내 집단미술치료를 참여해본 경험이 있는 20대 초반에서 50대 후반의 성인 남녀 6명이다. 연구 참여자들은 온라인 내 커뮤니티, 밴드, 카페 등을 통해 모집하여 자발적으로 연구에 참여하도록 하며, 이에 추가로 집단미술치료를 받고자 희망하는 주요우울장애 환자들도 함께 모집하여 임상미술치료 전문가에 의한 집단미술치료를 참여한 후 심층 면담을 진행하였다. 자료수집기간은 2017년 8월부터 10월까지 최소 1회에서 2회에 걸쳐 실시되었으며, 연구 참여 동의서를 통해 연구에 대한 취지, 목적, 참여자로서의 권리에 대한 자세한 설명을 통해 연구 참여자의 동의하에 녹취하였고 자료가 포화될 때까지 수집 후 종료하였다. 본 연구에는 Max van Manen의 해석학적 현상학적 방법론을 적용하여 ‘체험의 본질에 집중’, ‘실존적 탐구 단계’, ‘해석학적 현상학적인 반성 단계’, ‘해석학적 현상학적인 글쓰기 단계’ 4가지 분석과정으로 구성된 총 11가지의 연구절차를 수행하였으며 다음과 같이 총 8개의 대주제와 23개의 하위주제를 도출하였다. <다양한 동기를 가지고 집단미술치료에 참여함>, <미술 표현과 미술 재료를 경험하며 막혀있던 감정이 건드려짐>, <집단원과 미술 작업에 대해 다양한 의견을 공유하며 색다른 경험을 함>, <지지적이고 따뜻한 미술치료 환경으로부터 마음의 안정감을 갖게 됨>, <미술치료를 통해 자신을 직면하고 나와 타인을 이해하게 되어 한 단계 성장하게 됨>, <누구도 이해해주지 못했던 나의 아픔을 집단미술치료 속에서 공유하게 되면서 동질감을 갖게 됨>, <많은 이야기를 공유하지만 속마음을 드러내지 않는 집단미술치료>, <미술치료 종결 후 아쉬움과 궁금증이 남으며 미술치료를 지속하고 싶은 마음이 생김> 이와 같은 본질적 주제를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 주요우울장애 성인 환자는 미술치료에 대한 인식을 가지고 있지 않았지만 미술치료와 나의 우울 상태에 대한 궁금증으로 참여하게 되며 나의 상태를 완화시켜줄 것이라는 기대를 가진다. 둘째, 주요우울장애 성인 환자는 집단미술치료에서 미술표현과 미술 재료를 경험하며 자신을 압도하고 있던 감정을 건드리게 되고 이를 토대로 만든 미술 작업을 집단원과 공유하게 되면서 이전에는 느끼지 못했던 감정을 느끼게 된다. 셋째, 주요우울장애 성인 환자들은 집단미술치료를 통해 지지적인 느낌을 받으며 안정적으로 미술작업을 하게 되고 그 과정에서 자신과 타인을 이해하게 되면서 성장해가는 것을 느낀다. 넷째, 주요우울장애 성인 환자는 집단미술치료에서 비슷한 상황의 집단원들과 많은 이야기를 공유하며 동질감을 느끼지만 자신의 깊은 속마음까지 개방하는 것에 불편감과 거부감을 느끼기도 했다. 다섯째, 주요우울장애 성인 환자들은 집단미술치료 종결 이후 미술치료로부터 치료의 가능성과 아쉬움을 느끼게 되고 치료가 될 수 있다는 희망을 갖고 지속적으로 미술치료를 받고 싶은 생각을 가지게 되었다. 주요우울장애 성인 환자의 집단미술치료 체험에 대하여 생생한 자료를 제공한 본 연구가 기여하는 점은 다음과 같다. 본 연구는 주요우울장애 성인 환자의 체험을 생생한 언어로 담아 그 의미를 제공하였다는데 의의가 있으며, 이는 주요우울장애 성인 환자의 집단미술치료에 대한 특수성을 다루므로 미술심리치료학 석사학위 과정 실습생들이 실제 미술치료 임상현상실습에서 주요우울장애 성인 환자를 만날 때 미술치료 실습 자료와 기초 자료로서 정보를 제공할 수 있다는 점에 의의가 있다. 또한 주요우울장애 성인 환자의 집단미술치료에 대한 체험을 다룬 연구가 미비한 상황에서, 미술치료의 특수성과 필요성을 알리며 더 나아가 미술치료학 연구에 학문적 기여를 한다는데 의의가 있다.
Today, major depressive disorder is the most common mental disorder to be called a common mental illness. 'Depression' has a negative impact on various aspects of human life, resulting in significant pain and impairment. For adult patients with major depressive disorders with these symptoms, art the...
Today, major depressive disorder is the most common mental disorder to be called a common mental illness. 'Depression' has a negative impact on various aspects of human life, resulting in significant pain and impairment. For adult patients with major depressive disorders with these symptoms, art therapy removes the limitations of language, reduces psychological burden and resistance, and promotes creativity through physical activity. In addition, the role of art therapy is important for patients with major depressive disorder as they have a chance to look back on themselves and find opportunities to connect with their inner selves and find positive aspects. Previous studies of art therapy in adult patients with major depressive disorder have been conducted mainly on the effects of art therapy on major depressive disorder patients and their effects. However, practically, master's degree students in the field of art therapy can have relative difficulties in understanding major depressive disorder patients when they meet at clinical practice sites. Therefore, master's degree students in art therapy major need to be studied in order to understand the major depressive disorder patients when they meet in clinical practice field and to deepen their experiences in group art therapy. The purpose of this study was to investigate the effects of major depressive disorder patients' experiences on group art therapy and to provide students with masters degree in Art Psychotherapy with general understanding and practical preparation materials for major depressive disorder patients, And to provide a foundation for this. Furthermore, we want to help improve the life and health of patients suffering from major depressive disorder symptoms and to expand the possibility of art therapy intervention. The research question of this study is 'What are the experiences of group art therapy among adult patients with major depressive disorder, and the meaning and the essence of it?‘ Participants of this study were adults with major depressive disorder and six adult males and females in their late 20s and early 50s who had participated in group art therapy within the last 6 months. Participants were recruited through on-line community, band, and café, voluntarily participated in the study, and major depressive patients who wanted to receive group art therapy were also recruited, and group art After the treatment, in - depth interviews were conducted. The data collection period was at least once or twice from August, 2017 to October, 2017. Through the informed consent of the research participants, the purpose, purpose and details of the participants' And collected until the data was saturated. In this study, we apply Max van Manen 's hermeneutic phenomenological qualitative methods to analyze ‘the essence of experience', ‘existential inquiry stage', ‘hermeneutic phenomenological reflection stage', ‘hermeneutic phenomenological writing stage' A total of 11 research procedures consisting of 4 analytic procedures were performed. A total of 8 essential themes and 23 sub–themes were derived as follows. , , , , , , , The conclusions obtained through such essential themes are as follows. First, adult patients with major depressive disorder do not have the awareness of art therapy, but they are expected to participate in the art therapy and my depressed state, and will relax my condition. Second, adults with major depressive disorder experience artistic expressions and art materials in group art therapy, touch the emotions that have overwhelmed them, and feel the feelings they have never felt before, as they share the work of art based on them with group members. Third, adult patients with major depressive disorder receive supportive feelings through group art therapy and work reliably in the art work. In the process, they feel that they are growing as they understand others and others. Fourth, adult patients with major depressive disorder shared many stories with group members of similar situations in group art therapy, and although they felt a sense of identity, they felt uncomfortable and uncomfortable in opening their deep inner thoughts. Fifth, adult patients with major depressive disorder have a desire to receive art therapy continuously after the end of group art therapy, hoping that they will feel the possibility of treatment from the art therapy, and the treatment can be done. The results of this study, which provided vivid data on group art therapy experiences of major depressive disorder patients, are as follows. The purpose of this study was to investigate the effects of the experience of major depressive disorder patients in vivid language and to provide meaning to them. It is important to note that in the course of art therapy clinical practice, information can be provided as art therapy practice data and basic data when meeting adults with major depressive disorder. In addition, it is meaningful to inform about the specificity and necessity of art therapy in the situation where there is not enough research about experience of group art therapy in adult patients with major depressive disorder, and furthermore to make academic contribution to art therapy research.
Today, major depressive disorder is the most common mental disorder to be called a common mental illness. 'Depression' has a negative impact on various aspects of human life, resulting in significant pain and impairment. For adult patients with major depressive disorders with these symptoms, art therapy removes the limitations of language, reduces psychological burden and resistance, and promotes creativity through physical activity. In addition, the role of art therapy is important for patients with major depressive disorder as they have a chance to look back on themselves and find opportunities to connect with their inner selves and find positive aspects. Previous studies of art therapy in adult patients with major depressive disorder have been conducted mainly on the effects of art therapy on major depressive disorder patients and their effects. However, practically, master's degree students in the field of art therapy can have relative difficulties in understanding major depressive disorder patients when they meet at clinical practice sites. Therefore, master's degree students in art therapy major need to be studied in order to understand the major depressive disorder patients when they meet in clinical practice field and to deepen their experiences in group art therapy. The purpose of this study was to investigate the effects of major depressive disorder patients' experiences on group art therapy and to provide students with masters degree in Art Psychotherapy with general understanding and practical preparation materials for major depressive disorder patients, And to provide a foundation for this. Furthermore, we want to help improve the life and health of patients suffering from major depressive disorder symptoms and to expand the possibility of art therapy intervention. The research question of this study is 'What are the experiences of group art therapy among adult patients with major depressive disorder, and the meaning and the essence of it?‘ Participants of this study were adults with major depressive disorder and six adult males and females in their late 20s and early 50s who had participated in group art therapy within the last 6 months. Participants were recruited through on-line community, band, and café, voluntarily participated in the study, and major depressive patients who wanted to receive group art therapy were also recruited, and group art After the treatment, in - depth interviews were conducted. The data collection period was at least once or twice from August, 2017 to October, 2017. Through the informed consent of the research participants, the purpose, purpose and details of the participants' And collected until the data was saturated. In this study, we apply Max van Manen 's hermeneutic phenomenological qualitative methods to analyze ‘the essence of experience', ‘existential inquiry stage', ‘hermeneutic phenomenological reflection stage', ‘hermeneutic phenomenological writing stage' A total of 11 research procedures consisting of 4 analytic procedures were performed. A total of 8 essential themes and 23 sub–themes were derived as follows. , , , , , , , The conclusions obtained through such essential themes are as follows. First, adult patients with major depressive disorder do not have the awareness of art therapy, but they are expected to participate in the art therapy and my depressed state, and will relax my condition. Second, adults with major depressive disorder experience artistic expressions and art materials in group art therapy, touch the emotions that have overwhelmed them, and feel the feelings they have never felt before, as they share the work of art based on them with group members. Third, adult patients with major depressive disorder receive supportive feelings through group art therapy and work reliably in the art work. In the process, they feel that they are growing as they understand others and others. Fourth, adult patients with major depressive disorder shared many stories with group members of similar situations in group art therapy, and although they felt a sense of identity, they felt uncomfortable and uncomfortable in opening their deep inner thoughts. Fifth, adult patients with major depressive disorder have a desire to receive art therapy continuously after the end of group art therapy, hoping that they will feel the possibility of treatment from the art therapy, and the treatment can be done. The results of this study, which provided vivid data on group art therapy experiences of major depressive disorder patients, are as follows. The purpose of this study was to investigate the effects of the experience of major depressive disorder patients in vivid language and to provide meaning to them. It is important to note that in the course of art therapy clinical practice, information can be provided as art therapy practice data and basic data when meeting adults with major depressive disorder. In addition, it is meaningful to inform about the specificity and necessity of art therapy in the situation where there is not enough research about experience of group art therapy in adult patients with major depressive disorder, and furthermore to make academic contribution to art therapy research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.