구성주의 관점에서 바라본 어린이 미술관 전시 분석 : 국립현대미술관을 중심으로 Exhibition analysis of children art museum from the constructivism perspective -Focused on the National Museum of Modern and Contemporary Art -원문보기
본 논문은 현대 사회에서 요구하는 창의적인 인재를 기르기 위해서는 무엇보다 문화예술교육이 필요하며, 미술관이야말로 이를 해소하기 위해 현대인들에게 각광받는 장소라는 점에서 그 연구를 시작하였다. 그리고 모더니즘 시대의 전통 교육의 한계에 따른 대안으로서 구성주의 교육 이론이 박물관 및 미술관 교육에도 많은 발전적인 방향을 제시하고 있다는 점을 이론적 바탕으로 삼았다. 연구 대상으로는 미래 사회의 주역이 될 어린이를 위한 전용 미술관으로서 국내 유일의 국립미술관인 국립현대미술관의 어린이 미술관을 선정하였고, 2016년 진행되었던 ‘미술관을 멋지게 즐기는 5가지 방법’전의 전시를 분석해 보고자 하였다. 본 연구는 서론, 이론적 고찰, 어린이 미술관 전시 분석, 결론 및 제언 이렇게 총 네 장으로 구성되었다. 각 장의 내용은 다음과 같다.
첫 번째, 서론에서는 현재 이 시대의 교육적 흐름에 크게 작용하고 있는 구성주의 교육 이론을 바탕으로 박물관 및 미술관 교육이 대두되고 있는 사회적인 배경에 따라 어린이 미술관에 대한 관심을 갖고 연구를 하게 된 연구의 배경과 목적 및 연구 대상과 방법에 대해 기술하였다.
두 번째, 이론적 고찰에서는 크게 미술관 교육과 구성주의 교육 이론에 대한 이해, 두 가지 주제를 다루었다. 먼저 미술관 교육의 역사 및 기초를 다루고 있는 문헌 연구를 진행하였다. 이 과정에서 미술관의 교육적 기능이 가지는 의미와 교육 공간으로서 미술관을 바라보는 관점을 어린이 미술관의 전시를 분석하는 데 필요한 배경 및 기초 자료로 삼았다. 그리고 미술관 교육에 대한 이해를 통해 어린이 미술관이 등장한 원인을 미술관 교육의 역사적 맥락에서 찾아보고, 어린이 미술관의 다양한 사례가 제시되어 있는 문헌을 조사하여 어린이 미술관 전시의 특성을 확인해 보았다. 다음으로 전시를 분석하기 위한 해석적 틀을 오늘날 어린이를 위한 박물관 교육을 확립하는 데 바탕이 되었던 ‘구성주의 교육 이론’에 근거하였다. 구성주의는 ...
본 논문은 현대 사회에서 요구하는 창의적인 인재를 기르기 위해서는 무엇보다 문화예술교육이 필요하며, 미술관이야말로 이를 해소하기 위해 현대인들에게 각광받는 장소라는 점에서 그 연구를 시작하였다. 그리고 모더니즘 시대의 전통 교육의 한계에 따른 대안으로서 구성주의 교육 이론이 박물관 및 미술관 교육에도 많은 발전적인 방향을 제시하고 있다는 점을 이론적 바탕으로 삼았다. 연구 대상으로는 미래 사회의 주역이 될 어린이를 위한 전용 미술관으로서 국내 유일의 국립미술관인 국립현대미술관의 어린이 미술관을 선정하였고, 2016년 진행되었던 ‘미술관을 멋지게 즐기는 5가지 방법’전의 전시를 분석해 보고자 하였다. 본 연구는 서론, 이론적 고찰, 어린이 미술관 전시 분석, 결론 및 제언 이렇게 총 네 장으로 구성되었다. 각 장의 내용은 다음과 같다.
첫 번째, 서론에서는 현재 이 시대의 교육적 흐름에 크게 작용하고 있는 구성주의 교육 이론을 바탕으로 박물관 및 미술관 교육이 대두되고 있는 사회적인 배경에 따라 어린이 미술관에 대한 관심을 갖고 연구를 하게 된 연구의 배경과 목적 및 연구 대상과 방법에 대해 기술하였다.
두 번째, 이론적 고찰에서는 크게 미술관 교육과 구성주의 교육 이론에 대한 이해, 두 가지 주제를 다루었다. 먼저 미술관 교육의 역사 및 기초를 다루고 있는 문헌 연구를 진행하였다. 이 과정에서 미술관의 교육적 기능이 가지는 의미와 교육 공간으로서 미술관을 바라보는 관점을 어린이 미술관의 전시를 분석하는 데 필요한 배경 및 기초 자료로 삼았다. 그리고 미술관 교육에 대한 이해를 통해 어린이 미술관이 등장한 원인을 미술관 교육의 역사적 맥락에서 찾아보고, 어린이 미술관의 다양한 사례가 제시되어 있는 문헌을 조사하여 어린이 미술관 전시의 특성을 확인해 보았다. 다음으로 전시를 분석하기 위한 해석적 틀을 오늘날 어린이를 위한 박물관 교육을 확립하는 데 바탕이 되었던 ‘구성주의 교육 이론’에 근거하였다. 구성주의는 포스트모더니즘 시대의 대표적인 철학으로서 구성주의 교육 이론의 특성을 지식관의 변화와 학습 주체의 변화로 접근하였다. 그리고 어린이 미술관 전시의 특징을 듀이(Dewey), 피아제(Piaget), 비고츠키(Vygotsky) 등 여러 학자들의 구성주의 교육 이론을 들어 정리하였다. 더불어 어린이 미술관 전시를 분석하기 위해 헤인(George E. Hein), 니나 사이먼(Nina Simon) 등이 주장하는 구성주의 박물관 설계에 대해 접근하였다. 그리고 어린이 미술관 전시 설계의 특징을 ‘참여적 경험’, ‘체험적 전시’, ‘자발적 놀이’ 이렇게 세 가지 주제를 중심으로 다루어 보았다.
세 번째, 어린이 미술관 전시 분석은 다음과 같이 진행하였다. 먼저 분석을 위하여 국립현대미술관 어린이 미술관에서 현장 방문 조사를 3회 실시하였다. 그리고 현장 방문 조사 중 전시 기획 관계자와 간단히 인터뷰한 내용, 전시를 관람하는 방문객들의 모습을 관찰한 내용, 직접 전시를 관람한 내용 등을 기록한 현장 노트, 전시 상황을 촬영한 사진 그리고 전시 개요와 계획 의도 등을 알 수 있는 어린이 미술관 웹사이트를 참고하여 전시를 기술하였다. 다음으로 전시 기술을 통해 전시에서 구성주의 박물관의 특성이 어떻게 구현되었는지 살펴보고, 구성주의 박물관에 대한 이론적 고찰을 바탕으로 구성주의 전시 요소를 도출하였다. 어린이 미술관 전시 속에서 도출된 구성주의 전시 요소는 다음과 같다. 첫째, 어린이에게 친근한 ‘소셜 오브젝트’로 구성되어 있다. 어린이를 대상으로 하는 미술관인 만큼 어린이들이 편안하게 관람할 수 있는 사물로 환경을 조성하였고, 내용 면에서도 신체적 움직임과 감각을 일깨우는 체험 위주의 전시 구성되어 있다. 둘째, ‘부모’와의 사회적 상호작용을 불러일으킨다. 어린이 미술관의 관람객 특성 상 가족 단위의 관람객이 대부분이므로 어린이들은 그들에게 가장 친근한 부모와 상호작용을 많이 하게 된다. 어린이들의 연령대, 성향에 따라 부모와의 상호작용에서 보이는 양상은 매우 다양하지만, 어린이들의 미술관 경험 즉 학습에는 늘 부모가 조력자로 함께 하고 있었다. 셋째, 결과물을 공유하는 전시 형태를 통해 적극적 참여를 유도하였다. 어린이들은 자신의 결과물이 전시되는 것에 자신의 참여가 매우 의미 있고, 소중하게 여겨지는 경험을 하였다. 이러한 긍정적 경험은 관람객으로 하여금 사회적 경험을 확장시키고 미술관 관람을 촉진시킬 수 있다. 뿐만 아니라 공유를 통해 다른 사람들을 이해하고 다양한 방법을 수용하는 태도를 기를 수 있다. 그리고 ‘미술관을 멋지게 즐기는 5가지 방법’전 전시의 설계를 이론적 고찰에서 다루었단 구성주의 박물관의 특징을 바탕으로 그 의의에 대해 논의해 보았다.
네 번째, 결론 및 제언에서는 앞 장의 내용들을 요약하고 어린이 미술관이 구성주의 박물관으로서 기능하기 위해 구현해야할 방향을 제언하고자 하였다.
본 논문은 현대 사회에서 요구하는 창의적인 인재를 기르기 위해서는 무엇보다 문화예술교육이 필요하며, 미술관이야말로 이를 해소하기 위해 현대인들에게 각광받는 장소라는 점에서 그 연구를 시작하였다. 그리고 모더니즘 시대의 전통 교육의 한계에 따른 대안으로서 구성주의 교육 이론이 박물관 및 미술관 교육에도 많은 발전적인 방향을 제시하고 있다는 점을 이론적 바탕으로 삼았다. 연구 대상으로는 미래 사회의 주역이 될 어린이를 위한 전용 미술관으로서 국내 유일의 국립미술관인 국립현대미술관의 어린이 미술관을 선정하였고, 2016년 진행되었던 ‘미술관을 멋지게 즐기는 5가지 방법’전의 전시를 분석해 보고자 하였다. 본 연구는 서론, 이론적 고찰, 어린이 미술관 전시 분석, 결론 및 제언 이렇게 총 네 장으로 구성되었다. 각 장의 내용은 다음과 같다.
첫 번째, 서론에서는 현재 이 시대의 교육적 흐름에 크게 작용하고 있는 구성주의 교육 이론을 바탕으로 박물관 및 미술관 교육이 대두되고 있는 사회적인 배경에 따라 어린이 미술관에 대한 관심을 갖고 연구를 하게 된 연구의 배경과 목적 및 연구 대상과 방법에 대해 기술하였다.
두 번째, 이론적 고찰에서는 크게 미술관 교육과 구성주의 교육 이론에 대한 이해, 두 가지 주제를 다루었다. 먼저 미술관 교육의 역사 및 기초를 다루고 있는 문헌 연구를 진행하였다. 이 과정에서 미술관의 교육적 기능이 가지는 의미와 교육 공간으로서 미술관을 바라보는 관점을 어린이 미술관의 전시를 분석하는 데 필요한 배경 및 기초 자료로 삼았다. 그리고 미술관 교육에 대한 이해를 통해 어린이 미술관이 등장한 원인을 미술관 교육의 역사적 맥락에서 찾아보고, 어린이 미술관의 다양한 사례가 제시되어 있는 문헌을 조사하여 어린이 미술관 전시의 특성을 확인해 보았다. 다음으로 전시를 분석하기 위한 해석적 틀을 오늘날 어린이를 위한 박물관 교육을 확립하는 데 바탕이 되었던 ‘구성주의 교육 이론’에 근거하였다. 구성주의는 포스트모더니즘 시대의 대표적인 철학으로서 구성주의 교육 이론의 특성을 지식관의 변화와 학습 주체의 변화로 접근하였다. 그리고 어린이 미술관 전시의 특징을 듀이(Dewey), 피아제(Piaget), 비고츠키(Vygotsky) 등 여러 학자들의 구성주의 교육 이론을 들어 정리하였다. 더불어 어린이 미술관 전시를 분석하기 위해 헤인(George E. Hein), 니나 사이먼(Nina Simon) 등이 주장하는 구성주의 박물관 설계에 대해 접근하였다. 그리고 어린이 미술관 전시 설계의 특징을 ‘참여적 경험’, ‘체험적 전시’, ‘자발적 놀이’ 이렇게 세 가지 주제를 중심으로 다루어 보았다.
세 번째, 어린이 미술관 전시 분석은 다음과 같이 진행하였다. 먼저 분석을 위하여 국립현대미술관 어린이 미술관에서 현장 방문 조사를 3회 실시하였다. 그리고 현장 방문 조사 중 전시 기획 관계자와 간단히 인터뷰한 내용, 전시를 관람하는 방문객들의 모습을 관찰한 내용, 직접 전시를 관람한 내용 등을 기록한 현장 노트, 전시 상황을 촬영한 사진 그리고 전시 개요와 계획 의도 등을 알 수 있는 어린이 미술관 웹사이트를 참고하여 전시를 기술하였다. 다음으로 전시 기술을 통해 전시에서 구성주의 박물관의 특성이 어떻게 구현되었는지 살펴보고, 구성주의 박물관에 대한 이론적 고찰을 바탕으로 구성주의 전시 요소를 도출하였다. 어린이 미술관 전시 속에서 도출된 구성주의 전시 요소는 다음과 같다. 첫째, 어린이에게 친근한 ‘소셜 오브젝트’로 구성되어 있다. 어린이를 대상으로 하는 미술관인 만큼 어린이들이 편안하게 관람할 수 있는 사물로 환경을 조성하였고, 내용 면에서도 신체적 움직임과 감각을 일깨우는 체험 위주의 전시 구성되어 있다. 둘째, ‘부모’와의 사회적 상호작용을 불러일으킨다. 어린이 미술관의 관람객 특성 상 가족 단위의 관람객이 대부분이므로 어린이들은 그들에게 가장 친근한 부모와 상호작용을 많이 하게 된다. 어린이들의 연령대, 성향에 따라 부모와의 상호작용에서 보이는 양상은 매우 다양하지만, 어린이들의 미술관 경험 즉 학습에는 늘 부모가 조력자로 함께 하고 있었다. 셋째, 결과물을 공유하는 전시 형태를 통해 적극적 참여를 유도하였다. 어린이들은 자신의 결과물이 전시되는 것에 자신의 참여가 매우 의미 있고, 소중하게 여겨지는 경험을 하였다. 이러한 긍정적 경험은 관람객으로 하여금 사회적 경험을 확장시키고 미술관 관람을 촉진시킬 수 있다. 뿐만 아니라 공유를 통해 다른 사람들을 이해하고 다양한 방법을 수용하는 태도를 기를 수 있다. 그리고 ‘미술관을 멋지게 즐기는 5가지 방법’전 전시의 설계를 이론적 고찰에서 다루었단 구성주의 박물관의 특징을 바탕으로 그 의의에 대해 논의해 보았다.
네 번째, 결론 및 제언에서는 앞 장의 내용들을 요약하고 어린이 미술관이 구성주의 박물관으로서 기능하기 위해 구현해야할 방향을 제언하고자 하였다.
The purpose of this study was to investigate an art museum as culture art education is necessary for the talented with creativity who is required in the modern society. In that point, the art museum is attracted by the modern people. This study is based on theoretical background in that as an altern...
The purpose of this study was to investigate an art museum as culture art education is necessary for the talented with creativity who is required in the modern society. In that point, the art museum is attracted by the modern people. This study is based on theoretical background in that as an alternative way of the limits of traditional education in modernism, constructivism education is suggested as developmental direction for education in museums and art museums. Study subjects were the art museum only for children who will be leading future society. The National Museum of Contemporary Art, which is the only national museum of art in Korea was selected. Accordingly, this study analyzed ‘Five ways to enjoy the art museum in a great way.’ This study consists of four chapters including introduction, theoretical considerations, exhibition analysis of children museum, conclusion and proposals. The contents of each chapter are as follows. First, the introduction consists of constructivism education which largely affected on the education of this modern age. According to social background of the education for museums and art museums, the background of the study, the purpose of the study, study subjects and methods regarding children museum is recorded. Second, theoretical considerations consists of two major themes; understanding of art museum education and constructivism education theory. First, this study is conducted as a literature study which contains history and foundation of art museum education. This process is the background and basic data which is necessary for analyzing the exhibitions of children art museums as well as the meaning of educational functions in art museums and the viewpoint of art museums as educational fields. Also, this study found the causes of the emergence of children art museums in the historical context of art museum education through the understanding of art museum education and examined literatures on various examples of children art museums to confirm the characteristics of exhibitions for children art museums. In addition, an interpretive framework for analyzing the exhibition was based on the 'Constructivism education theory', which was the basis for establishing art museum education for children today. Constructivism is a representative philosophy of the postmodernism and approached the characteristics of education theory concerning changes of knowledge and changes of learning subjects. Also, this study summarized the characteristics of the characteristics of children art museum exhibition with constructivism education theory such as Dewey, Piaget and Vygotsky. In order to analyze the exhibition of children art museums, this study approached the design of constructivism art museums suggested by George E. Hein and Nina Simon. The characteristics of exhibition design of children art museums were covered by three key words; ‘participatory experience','experiential exhibition', and' voluntary play.’ Third, the exhibition analysis of children art museums was proceeded as follows. For the analysis, this study conducted three field visits at children art museum of National Museum of Contemporary Art. Through field visit survey, it is also recorded about a brief interview with the person in charge of the exhibition plan, observations of visitors who watch exhibition, field notes with the contents of the exhibition, photographs of the exhibition and references written on the website of the children art museum. Also, the study examined how the characteristics of constructivism museums were realized through the exhibition and derived the elements of the exhibition based on theoretical considerations regarding constructivism museums. The exhibition elements of constructivism derived from the exhibitions of children art museums are as follows. First, it is composed of 'social objects' that are friendly to children. As an art museum targeting children, the environment has been created as an object that children can enjoy at a comfortable level. The exhibition consists of an experience-oriented exhibition that awakens the physical movement and sense of contents. Second, it stimulates social interaction with 'parents.' Due to the characteristics of the visitors of children art museums, most of the visitors are family members, therefore the children interact with their closest parents. According to the ages and tendencies of the children, the way they interact with their parents varies greatly but the parents were an assistant to the children art museum experience. Third, it encouraged active participation through exhibition which shares the products. The children were able to increase their satisfaction through the experience that their participation was very meaningful and treasured in the exhibition. In addition, they were able to understand others and adopt various methods through sharing. This positive experience can promote extension to social experience and art museum viewing. And this study examined if the five ways to enjoy art museum meets the standard and foundation of constructivism museum which is set by the researcher of the study. Fourth, conclusions and suggestions are summarized with the contents of the previous chapter and a direction for the children art museum is proposed to implement function of children art museum in the way of constructivism.
The purpose of this study was to investigate an art museum as culture art education is necessary for the talented with creativity who is required in the modern society. In that point, the art museum is attracted by the modern people. This study is based on theoretical background in that as an alternative way of the limits of traditional education in modernism, constructivism education is suggested as developmental direction for education in museums and art museums. Study subjects were the art museum only for children who will be leading future society. The National Museum of Contemporary Art, which is the only national museum of art in Korea was selected. Accordingly, this study analyzed ‘Five ways to enjoy the art museum in a great way.’ This study consists of four chapters including introduction, theoretical considerations, exhibition analysis of children museum, conclusion and proposals. The contents of each chapter are as follows. First, the introduction consists of constructivism education which largely affected on the education of this modern age. According to social background of the education for museums and art museums, the background of the study, the purpose of the study, study subjects and methods regarding children museum is recorded. Second, theoretical considerations consists of two major themes; understanding of art museum education and constructivism education theory. First, this study is conducted as a literature study which contains history and foundation of art museum education. This process is the background and basic data which is necessary for analyzing the exhibitions of children art museums as well as the meaning of educational functions in art museums and the viewpoint of art museums as educational fields. Also, this study found the causes of the emergence of children art museums in the historical context of art museum education through the understanding of art museum education and examined literatures on various examples of children art museums to confirm the characteristics of exhibitions for children art museums. In addition, an interpretive framework for analyzing the exhibition was based on the 'Constructivism education theory', which was the basis for establishing art museum education for children today. Constructivism is a representative philosophy of the postmodernism and approached the characteristics of education theory concerning changes of knowledge and changes of learning subjects. Also, this study summarized the characteristics of the characteristics of children art museum exhibition with constructivism education theory such as Dewey, Piaget and Vygotsky. In order to analyze the exhibition of children art museums, this study approached the design of constructivism art museums suggested by George E. Hein and Nina Simon. The characteristics of exhibition design of children art museums were covered by three key words; ‘participatory experience','experiential exhibition', and' voluntary play.’ Third, the exhibition analysis of children art museums was proceeded as follows. For the analysis, this study conducted three field visits at children art museum of National Museum of Contemporary Art. Through field visit survey, it is also recorded about a brief interview with the person in charge of the exhibition plan, observations of visitors who watch exhibition, field notes with the contents of the exhibition, photographs of the exhibition and references written on the website of the children art museum. Also, the study examined how the characteristics of constructivism museums were realized through the exhibition and derived the elements of the exhibition based on theoretical considerations regarding constructivism museums. The exhibition elements of constructivism derived from the exhibitions of children art museums are as follows. First, it is composed of 'social objects' that are friendly to children. As an art museum targeting children, the environment has been created as an object that children can enjoy at a comfortable level. The exhibition consists of an experience-oriented exhibition that awakens the physical movement and sense of contents. Second, it stimulates social interaction with 'parents.' Due to the characteristics of the visitors of children art museums, most of the visitors are family members, therefore the children interact with their closest parents. According to the ages and tendencies of the children, the way they interact with their parents varies greatly but the parents were an assistant to the children art museum experience. Third, it encouraged active participation through exhibition which shares the products. The children were able to increase their satisfaction through the experience that their participation was very meaningful and treasured in the exhibition. In addition, they were able to understand others and adopt various methods through sharing. This positive experience can promote extension to social experience and art museum viewing. And this study examined if the five ways to enjoy art museum meets the standard and foundation of constructivism museum which is set by the researcher of the study. Fourth, conclusions and suggestions are summarized with the contents of the previous chapter and a direction for the children art museum is proposed to implement function of children art museum in the way of constructivism.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.