농촌공동체 지원사업 운영관리 조직의 역량 부족으로 사업 완료 이후 시설물과 프로그램의 운영관리가 제대로 이루어지지 않고 있다. 이 문제를 예방하고 해결하기 위해서는 운영관리 조직 역량 진단과 진단 결과에 따른 역량 강화가 필요하지만, 선행연구에서 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 진단도구 개발은 미흡하였다. 이에 연구 목적을 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 진단도구 개발, 개발된 진단도구를 바탕으로 한 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 진단, 진단 결과 분석을 통한 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직의 강화 필요 ...
농촌공동체 지원사업 운영관리 조직의 역량 부족으로 사업 완료 이후 시설물과 프로그램의 운영관리가 제대로 이루어지지 않고 있다. 이 문제를 예방하고 해결하기 위해서는 운영관리 조직 역량 진단과 진단 결과에 따른 역량 강화가 필요하지만, 선행연구에서 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 진단도구 개발은 미흡하였다. 이에 연구 목적을 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 진단도구 개발, 개발된 진단도구를 바탕으로 한 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 진단, 진단 결과 분석을 통한 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직의 강화 필요 역량요소 도출로 설정하고 연구를 수행하였으며 결과는 다음과 같다.
1. 문헌연구에 의한 예비문항 작성과 전문가 • 농촌마을 주민 설문조사에 의한 예비문항 검증을 통해 3개 역량군의 14개 역량요소와 측정문항으로 구성된 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 진단도구를 개발하였다.
2. 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 진단에서는 마을 자원 활용 능력보다 마을 주민 간 합의 형성을 통한 사업 운영관리 능력의 확인이 필요하다. 또한 마을 외부의 지원 정도는 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량에 직접적인 영향을 미치지 않으므로, 조직 역량 강화는 자립을 위한 역량 형성에 중점을 두어야 한다.
3. 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직의 역량은 공동체 구성원 간의 합의 형성을 통해 사업을 운영관리하는 능력인 ‘합의형성역량’, 공동체 활동 참여를 이끌어내는 환경을 조성하는 능력인 ‘참여환경조성역량’, 공동체 활동으로 인한 성과와 타 조직과의 협력 관계 형성을 통해 주민 주도의 지속가능한 조직 구조를 갖출 수 있는 능력인 ‘조직구축역량’으로 구성된다.
4. 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직은 참여환경조성역량이 다른 역량군에 비해 부족하며, 조직 구성원과 마을 주민들의 참여 부족으로 시설물과 프로그램 운영관리에 어려움을 겪고 있다. 또한 농촌공동체 사업의 시행은 주민 협의 기회 증가와 공동체문화 형성에는 긍정적인 영향을 미쳤으나, 농촌공동체 현안 문제 해결 등의 실질적인 성과로 연결되지는 못하고 있다.
5. 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직의 리더는 주민 간 합의 형성을 통한 사업 운영관리와 조직 구성원을 중심으로 한 사업 운영관리를 중요하게 인식하고 있으며, 모든 조직 역량요소에 대한 강화를 요구하고 있다.
6. 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 강화를 위해 최우선으로 고려하여야 하는 역량요소는 ‘조직 구성원들의 사업 참여 정도’와 ‘조직 구성원 간 의사결정구조’이고, 차순위로 고려하여야 하는 역량요소는 ‘마을 주민 의견 반영 정도’, ‘마을 내 타 조직 협력 정도’, ‘마을 주민들의 사업 참여 정도’, ‘사업의 공동체 현안 문제 해결에 대한 기여ㆍ역할 정도’이다. 하지만 합의형성역량, 참여환경조성역량, 조직구축역량별 2개씩으로 나타나 3개 역량군 모두를 고려한 조직 역량 강화 프로그램 계획과 운영이 필요하다.
농촌공동체 지원사업 운영관리 조직의 역량 부족으로 사업 완료 이후 시설물과 프로그램의 운영관리가 제대로 이루어지지 않고 있다. 이 문제를 예방하고 해결하기 위해서는 운영관리 조직 역량 진단과 진단 결과에 따른 역량 강화가 필요하지만, 선행연구에서 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 진단도구 개발은 미흡하였다. 이에 연구 목적을 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 진단도구 개발, 개발된 진단도구를 바탕으로 한 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 진단, 진단 결과 분석을 통한 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직의 강화 필요 역량요소 도출로 설정하고 연구를 수행하였으며 결과는 다음과 같다.
1. 문헌연구에 의한 예비문항 작성과 전문가 • 농촌마을 주민 설문조사에 의한 예비문항 검증을 통해 3개 역량군의 14개 역량요소와 측정문항으로 구성된 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 진단도구를 개발하였다.
2. 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 진단에서는 마을 자원 활용 능력보다 마을 주민 간 합의 형성을 통한 사업 운영관리 능력의 확인이 필요하다. 또한 마을 외부의 지원 정도는 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량에 직접적인 영향을 미치지 않으므로, 조직 역량 강화는 자립을 위한 역량 형성에 중점을 두어야 한다.
3. 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직의 역량은 공동체 구성원 간의 합의 형성을 통해 사업을 운영관리하는 능력인 ‘합의형성역량’, 공동체 활동 참여를 이끌어내는 환경을 조성하는 능력인 ‘참여환경조성역량’, 공동체 활동으로 인한 성과와 타 조직과의 협력 관계 형성을 통해 주민 주도의 지속가능한 조직 구조를 갖출 수 있는 능력인 ‘조직구축역량’으로 구성된다.
4. 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직은 참여환경조성역량이 다른 역량군에 비해 부족하며, 조직 구성원과 마을 주민들의 참여 부족으로 시설물과 프로그램 운영관리에 어려움을 겪고 있다. 또한 농촌공동체 사업의 시행은 주민 협의 기회 증가와 공동체문화 형성에는 긍정적인 영향을 미쳤으나, 농촌공동체 현안 문제 해결 등의 실질적인 성과로 연결되지는 못하고 있다.
5. 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직의 리더는 주민 간 합의 형성을 통한 사업 운영관리와 조직 구성원을 중심으로 한 사업 운영관리를 중요하게 인식하고 있으며, 모든 조직 역량요소에 대한 강화를 요구하고 있다.
6. 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 강화를 위해 최우선으로 고려하여야 하는 역량요소는 ‘조직 구성원들의 사업 참여 정도’와 ‘조직 구성원 간 의사결정구조’이고, 차순위로 고려하여야 하는 역량요소는 ‘마을 주민 의견 반영 정도’, ‘마을 내 타 조직 협력 정도’, ‘마을 주민들의 사업 참여 정도’, ‘사업의 공동체 현안 문제 해결에 대한 기여ㆍ역할 정도’이다. 하지만 합의형성역량, 참여환경조성역량, 조직구축역량별 2개씩으로 나타나 3개 역량군 모두를 고려한 조직 역량 강화 프로그램 계획과 운영이 필요하다.
A lack of competences of management organization in rural community supporting projects has led to failure in the operation and management of facilities and programs after the completion of the project. In order to prevent and solve problems relevant to this issue, it is required to strengthen the c...
A lack of competences of management organization in rural community supporting projects has led to failure in the operation and management of facilities and programs after the completion of the project. In order to prevent and solve problems relevant to this issue, it is required to strengthen the competences of management organization based on the competence diagnosis results. However, in previous studies, there was insufficient development of tools to diagnose the competences of management organization in rural community supporting projects. In this regard, this study was conducted to develop a tool to diagnose the competences of management organization in the rural community supporting projects, diagnose the competences of management organization in the rural community supporting projects based on the developed diagnosis tools, and derive the competence factors needed to strengthen the management organization of the rural community supporting projects through an analysis of the diagnosis results. The results of this study are as follows.
1. Through the preparation of preliminary questions based on literature reviews and subsequent verification by the survey of experts and village residents, a tool to diagnose the competences of management organization in the rural community supporting projects, composed of 14 competence factors in three competence groups and measurement items, was developed.
2. In the diagnosis of the competences of management organization in the rural community supporting projects, there is a need to confirm the abilities of those to manage the project through the formation of a consensus among village residents rather than the abilities to utilize village resources. In addition, since the degree of support from the village does not have a direct influence on the competences of management organization in the rural community supporting projects, the focus for strengthening the competences of organizations should be put on building competences for self-reliance.
3. The competences of management organization in the rural community supporting projects are composed of the ‘consensus-forming competence’, which is the ability to manage the project through the formation of a consensus among the members of the community, the ‘participatory environment-creating competence’, which is the ability to create an environment that promotes participation in community activities, and the ‘organization-building competence’, which is the ability to build a sustainable organizational structure led by residents through the formation of cooperative relationships with other organizations and achievement due to community activities.
4. The management organization of the rural community supporting projects lacks the ability to create participatory environment competence when compared to the other competences and is thus suffering from difficulties in the management of facilities and programs due to a lack of participation from organizational members and village residents. In addition, the implementation of the rural community project has had a positive influence on the increase of residents’ consultation opportunities and the formation of a community culture, but this has not been linked to the actual achievements, such as solving the pending problems of the rural community.
5. The leader of the management organization in the rural community supporting projects recognizes the importance of the project management through the formation of consensus among the residents and the project management centered on the organizational members and requires all organizational competence factors to be strengthened.
6. The competence factors that should be considered as top priorities for strengthening the competences of the management organization in the rural community supporting projects are ‘the degree of organizational members’ participation in the project’ and ‘decision-making structure among the organizational members’, followed by ‘the degree of reflection of opinions from the village residents’, ‘the degree of cooperation with other organizations within the village’, ‘the degree of village residents’ participation in the project’, and ‘the role and contribution of the project in solving the pending problems of the community’. Therefore, since two factors are derived from the consensus-forming competence, participatory environment-creating environment and organization-building competence, respectively, it is necessary to plan and operate programs in order to strengthen the competences of the organization in consideration of the three competence groups.
A lack of competences of management organization in rural community supporting projects has led to failure in the operation and management of facilities and programs after the completion of the project. In order to prevent and solve problems relevant to this issue, it is required to strengthen the competences of management organization based on the competence diagnosis results. However, in previous studies, there was insufficient development of tools to diagnose the competences of management organization in rural community supporting projects. In this regard, this study was conducted to develop a tool to diagnose the competences of management organization in the rural community supporting projects, diagnose the competences of management organization in the rural community supporting projects based on the developed diagnosis tools, and derive the competence factors needed to strengthen the management organization of the rural community supporting projects through an analysis of the diagnosis results. The results of this study are as follows.
1. Through the preparation of preliminary questions based on literature reviews and subsequent verification by the survey of experts and village residents, a tool to diagnose the competences of management organization in the rural community supporting projects, composed of 14 competence factors in three competence groups and measurement items, was developed.
2. In the diagnosis of the competences of management organization in the rural community supporting projects, there is a need to confirm the abilities of those to manage the project through the formation of a consensus among village residents rather than the abilities to utilize village resources. In addition, since the degree of support from the village does not have a direct influence on the competences of management organization in the rural community supporting projects, the focus for strengthening the competences of organizations should be put on building competences for self-reliance.
3. The competences of management organization in the rural community supporting projects are composed of the ‘consensus-forming competence’, which is the ability to manage the project through the formation of a consensus among the members of the community, the ‘participatory environment-creating competence’, which is the ability to create an environment that promotes participation in community activities, and the ‘organization-building competence’, which is the ability to build a sustainable organizational structure led by residents through the formation of cooperative relationships with other organizations and achievement due to community activities.
4. The management organization of the rural community supporting projects lacks the ability to create participatory environment competence when compared to the other competences and is thus suffering from difficulties in the management of facilities and programs due to a lack of participation from organizational members and village residents. In addition, the implementation of the rural community project has had a positive influence on the increase of residents’ consultation opportunities and the formation of a community culture, but this has not been linked to the actual achievements, such as solving the pending problems of the rural community.
5. The leader of the management organization in the rural community supporting projects recognizes the importance of the project management through the formation of consensus among the residents and the project management centered on the organizational members and requires all organizational competence factors to be strengthened.
6. The competence factors that should be considered as top priorities for strengthening the competences of the management organization in the rural community supporting projects are ‘the degree of organizational members’ participation in the project’ and ‘decision-making structure among the organizational members’, followed by ‘the degree of reflection of opinions from the village residents’, ‘the degree of cooperation with other organizations within the village’, ‘the degree of village residents’ participation in the project’, and ‘the role and contribution of the project in solving the pending problems of the community’. Therefore, since two factors are derived from the consensus-forming competence, participatory environment-creating environment and organization-building competence, respectively, it is necessary to plan and operate programs in order to strengthen the competences of the organization in consideration of the three competence groups.
주제어
#농촌공동체 농촌공동체 지원사업 운영관리 조직 역량 역량 진단도구 보리치 요구도 로커스 포커스 모델
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.