본 논문은 남부의 흑인 인종차별의 역사를 바르게 마주하지 않은 결과 현대에도 반복되고 있는 제반 차별에 대한 문제의식을 가지고 캐서린 스타킷의 『헬프』를 분석한다. 억압적 상황에서 정체성을 상실한 흑인 가정부들이 처한 사회적 · 정치적 상황을 고찰해보며 작품의 배경이 되는 1960년대 남부를 살펴본다. 짐 크로우 시대에 흑인들을 억압하고 차별하던 남부의 백인 지배이데올로기에 저항하는 과정 속에서 공동 저작을 만들어가는 백인 조력자와 흑인 가정부들의 의식을 분석하고자 한다.
먼저 Ⅱ장에서는 남부에 만연한 인종차별을 작품 속...
본 논문은 남부의 흑인 인종차별의 역사를 바르게 마주하지 않은 결과 현대에도 반복되고 있는 제반 차별에 대한 문제의식을 가지고 캐서린 스타킷의 『헬프』를 분석한다. 억압적 상황에서 정체성을 상실한 흑인 가정부들이 처한 사회적 · 정치적 상황을 고찰해보며 작품의 배경이 되는 1960년대 남부를 살펴본다. 짐 크로우 시대에 흑인들을 억압하고 차별하던 남부의 백인 지배이데올로기에 저항하는 과정 속에서 공동 저작을 만들어가는 백인 조력자와 흑인 가정부들의 의식을 분석하고자 한다.
먼저 Ⅱ장에서는 남부에 만연한 인종차별을 작품 속의 상황들과 연계하여 살펴본다. 백인 우월주의를 유지하기 위해 제정된 법과 관습 및 제도 속에서 판단력이 마비된 남부 백인들의 인종차별의 실태를 살펴본다. 억압된 세상에서 두려움 때문에 정체성마저 상실한 흑인들의 모습을 통해 남부의 체제화된 제도와 정치 구조의 실상을 들여다본다.
Ⅲ장에서는 이런 사회적 분위기 속에서 차별에 저항하기 시작하는 여성들의 의식을 분석한다. 두려움 때문에 수치심을 삼켜가던 흑인 가정부들이 백인 조력자 스키터와 함께 공동 저작을 제작해가며 정체성을 확립해 나가는 과정에서 그녀들의 의식에서 어떤 변화가 나타나는지 살펴본다.
Ⅳ장에서는 정체성을 확립해 가는 주인공들이 공동 저작이 완성된 후에 보여주는 의식의 변화를 좀 더 살펴본다. 완성된 공동 저작이 남부 사회의 모습을 보여주는 거울의 기능을 하여 남부 백인들이 자신들의 모습을 돌아보게 되는 계기가 된다는 것을 살펴본다. 또한 인터뷰를 모은 구술 역사서로서의 공동 저작이 흑인 가정부들에게는 그녀들의 정체성 형성에 중요한 역할을 한다는 것을 밝히려고 한다. 공동 저작을 함께 해나가는 과정에서 흑인과 백인은 상대방의 입장에 서 봄으로써 서로를 더 깊이 이해하게 되는 과정을 들여다보며 공동저작의 의의에 대해 숙고해 본다.
마지막으로, 상대방의 입장에서 생각해보는 것의 중요성, 소수 민족의 정체성 형성에 도움이 되는 구술 역사의 중요성, 흑백의 이분법적 사고방식의 탈피 그리고 역사 바로 마주하기의 중요성 등에 대해 작가가 강조하는 바에 대해 생각해 본다.
본 논문은 남부의 흑인 인종차별의 역사를 바르게 마주하지 않은 결과 현대에도 반복되고 있는 제반 차별에 대한 문제의식을 가지고 캐서린 스타킷의 『헬프』를 분석한다. 억압적 상황에서 정체성을 상실한 흑인 가정부들이 처한 사회적 · 정치적 상황을 고찰해보며 작품의 배경이 되는 1960년대 남부를 살펴본다. 짐 크로우 시대에 흑인들을 억압하고 차별하던 남부의 백인 지배이데올로기에 저항하는 과정 속에서 공동 저작을 만들어가는 백인 조력자와 흑인 가정부들의 의식을 분석하고자 한다.
먼저 Ⅱ장에서는 남부에 만연한 인종차별을 작품 속의 상황들과 연계하여 살펴본다. 백인 우월주의를 유지하기 위해 제정된 법과 관습 및 제도 속에서 판단력이 마비된 남부 백인들의 인종차별의 실태를 살펴본다. 억압된 세상에서 두려움 때문에 정체성마저 상실한 흑인들의 모습을 통해 남부의 체제화된 제도와 정치 구조의 실상을 들여다본다.
Ⅲ장에서는 이런 사회적 분위기 속에서 차별에 저항하기 시작하는 여성들의 의식을 분석한다. 두려움 때문에 수치심을 삼켜가던 흑인 가정부들이 백인 조력자 스키터와 함께 공동 저작을 제작해가며 정체성을 확립해 나가는 과정에서 그녀들의 의식에서 어떤 변화가 나타나는지 살펴본다.
Ⅳ장에서는 정체성을 확립해 가는 주인공들이 공동 저작이 완성된 후에 보여주는 의식의 변화를 좀 더 살펴본다. 완성된 공동 저작이 남부 사회의 모습을 보여주는 거울의 기능을 하여 남부 백인들이 자신들의 모습을 돌아보게 되는 계기가 된다는 것을 살펴본다. 또한 인터뷰를 모은 구술 역사서로서의 공동 저작이 흑인 가정부들에게는 그녀들의 정체성 형성에 중요한 역할을 한다는 것을 밝히려고 한다. 공동 저작을 함께 해나가는 과정에서 흑인과 백인은 상대방의 입장에 서 봄으로써 서로를 더 깊이 이해하게 되는 과정을 들여다보며 공동저작의 의의에 대해 숙고해 본다.
마지막으로, 상대방의 입장에서 생각해보는 것의 중요성, 소수 민족의 정체성 형성에 도움이 되는 구술 역사의 중요성, 흑백의 이분법적 사고방식의 탈피 그리고 역사 바로 마주하기의 중요성 등에 대해 작가가 강조하는 바에 대해 생각해 본다.
This study seeks to analyze in Kathryn Stockett's The Help the notion that the inability to correctly face up to the history of racism against African-Americans has resulted in repeated discrimination throughout history. In this study I examine both the social and political situation where domestic ...
This study seeks to analyze in Kathryn Stockett's The Help the notion that the inability to correctly face up to the history of racism against African-Americans has resulted in repeated discrimination throughout history. In this study I examine both the social and political situation where domestic African-American maids lost their identity under the racial and social oppression in the American South in the 1960s. This study focuses on the maids' transformation of consciousness in their resistance against racism and their restoration of identity, which is achieved in the making of the collaborative book that reveals factual information about segregation in the Jim Crow era.
The second chapter argues that laws and customs were enacted in order to maintain white privilege and to control African-Americans paralyzing their judgement and reasoning abilities. As a result, this makes Southern whites appear to be irrational and unable to feel guilt toward discriminated African-Americans. What is revealed here is that individual choice and decision-making are influenced by the predominant thoughts and customs of the society to which each individual belongs. It means that ideologies and thoughts prevailing in society can and could easily lead to prejudices.
The third chapter analyzes how characters who endure shame due to the fear of social restriction and lynching change their consciousness in their resistance against racism. Moreover, this chapter views how characters establish their identities while jointly working to make a book.
The fourth chapter closely explores women's alteration of consciousness after the result of their joint work, Help. The book completed by a white helper Skeeter and other black domestic helps(maids) functions as a mirror which reflects the society and Southern whites' attitude toward Southern blacks. Furthermore, the purpose of this section is to examine how the joint work(the book, Help) plays an important role in formation of identity and to suggest thereby that interviewing people who are outside of the main history and recording their history is significant as a method of oral history.
This paper examines the writer's emphasis on the importance of thinking about something from the opposite side, the significance of the oral history method which can help minorities develop identity, and the historical demand for the shift from a dichotomous thinking to perceive history correctly.
Keywords: Kathryn Stockett, The Help, Jim Crow, racism, dichotomy, discrimination, identity
This study seeks to analyze in Kathryn Stockett's The Help the notion that the inability to correctly face up to the history of racism against African-Americans has resulted in repeated discrimination throughout history. In this study I examine both the social and political situation where domestic African-American maids lost their identity under the racial and social oppression in the American South in the 1960s. This study focuses on the maids' transformation of consciousness in their resistance against racism and their restoration of identity, which is achieved in the making of the collaborative book that reveals factual information about segregation in the Jim Crow era.
The second chapter argues that laws and customs were enacted in order to maintain white privilege and to control African-Americans paralyzing their judgement and reasoning abilities. As a result, this makes Southern whites appear to be irrational and unable to feel guilt toward discriminated African-Americans. What is revealed here is that individual choice and decision-making are influenced by the predominant thoughts and customs of the society to which each individual belongs. It means that ideologies and thoughts prevailing in society can and could easily lead to prejudices.
The third chapter analyzes how characters who endure shame due to the fear of social restriction and lynching change their consciousness in their resistance against racism. Moreover, this chapter views how characters establish their identities while jointly working to make a book.
The fourth chapter closely explores women's alteration of consciousness after the result of their joint work, Help. The book completed by a white helper Skeeter and other black domestic helps(maids) functions as a mirror which reflects the society and Southern whites' attitude toward Southern blacks. Furthermore, the purpose of this section is to examine how the joint work(the book, Help) plays an important role in formation of identity and to suggest thereby that interviewing people who are outside of the main history and recording their history is significant as a method of oral history.
This paper examines the writer's emphasis on the importance of thinking about something from the opposite side, the significance of the oral history method which can help minorities develop identity, and the historical demand for the shift from a dichotomous thinking to perceive history correctly.
Keywords: Kathryn Stockett, The Help, Jim Crow, racism, dichotomy, discrimination, identity
주제어
#흑인 인종차별 정체성 의식의 변화 저항 이분법 헬프 캐서린 스타킷 공동저작 인종분리 짐 크로우
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