본 연구는 치열해지는 경쟁상황에 대응하기 위한 TV홈쇼핑 사업자의 경영전략과 상품기획의 특수성을 알아보고자 하였다. TV홈쇼핑 시장은 2015년 공영홈쇼핑 및 10개 T커머스가 모두 개국함으로써 총 17개 사업자가 경쟁 중이다. 본 연구에서는 TV홈쇼핑이 가지는 3가지의 속성인 TV홈쇼핑 채널의 신뢰, 쇼 호스트 전문성에 대한 신뢰와 정보전달력에 대한 만족, TV홈쇼핑의 구매만족이 차별화 브랜드 상품태도에 미치는 영향을 확인하고자 한다. 또한 소비자가 지각하는 차별화 브랜드 상품의 인식과 선호도의 조절효과 유무를 확인하는 데에 목적이 있다. 본 연구는 TV홈쇼핑에서 최근 6개월간 상품 구매경험이 있는 20세 이상의 소비자를 대상으로 설문조사를 하였다. 대상자의 지역은 수도권 지역(서울, 경기, 인천)으로서 총 365부의 설문지를 회수하였다. 이 중 불성실하고 미흡한 5부를 추려내 본 연구에서는 총360부를 분석에 사용하였다. 설문문항은 인구통계학적 변수 문항을 제외한 나머지는 Likert 5점 척도로 측정하였다. 분석은 ...
본 연구는 치열해지는 경쟁상황에 대응하기 위한 TV홈쇼핑 사업자의 경영전략과 상품기획의 특수성을 알아보고자 하였다. TV홈쇼핑 시장은 2015년 공영홈쇼핑 및 10개 T커머스가 모두 개국함으로써 총 17개 사업자가 경쟁 중이다. 본 연구에서는 TV홈쇼핑이 가지는 3가지의 속성인 TV홈쇼핑 채널의 신뢰, 쇼 호스트 전문성에 대한 신뢰와 정보전달력에 대한 만족, TV홈쇼핑의 구매만족이 차별화 브랜드 상품태도에 미치는 영향을 확인하고자 한다. 또한 소비자가 지각하는 차별화 브랜드 상품의 인식과 선호도의 조절효과 유무를 확인하는 데에 목적이 있다. 본 연구는 TV홈쇼핑에서 최근 6개월간 상품 구매경험이 있는 20세 이상의 소비자를 대상으로 설문조사를 하였다. 대상자의 지역은 수도권 지역(서울, 경기, 인천)으로서 총 365부의 설문지를 회수하였다. 이 중 불성실하고 미흡한 5부를 추려내 본 연구에서는 총360부를 분석에 사용하였다. 설문문항은 인구통계학적 변수 문항을 제외한 나머지는 Likert 5점 척도로 측정하였다. 분석은 SPSS 20.0을 활용하였다. 분석에 의해 도출된 결과는 다음과 같다. TV홈쇼핑 채널의 신뢰, 쇼 호스트에 대한 신뢰와 만족, TV홈쇼핑의 구매만족은 모두 차별화 브랜드 상품의 내재적 속성과 외재적 속성에 대한 태도에 정의 상관관계를 미치는 것으로 확인되었다. 또한 차별화 브랜드 상품의 내재적 속성과 외재적 속성에 대한 태도는 구매의도에 정의 상관관계를 미치는 것으로 확인되었다. 차별화 브랜드 상품에 대한 인식을 조절효과로 하였을 때 쇼 호스트의 신뢰와 만족과 차별화 브랜드 상품의 내재적 속성에 대한 태도 간의 관계에서만 유의한 조절효과를 나타냈다. 또한 차별화 브랜드 상품의 선호도를 조절효과로 하였을 때는 쇼 호스트의 신뢰와 만족과 차별화 브랜드 상품의 내재적, 외재적 속성에 대한 태도 간의 관계 모두에서 유의한 조절효과를 나타냈다. 본 연구는 차별화 된 브랜드 상품을 마케팅 전략으로 내세우는 TV홈쇼핑 사들의 경쟁 환경 속에서 차별화 브랜드 상품태도에 미치는 요인들을 실증적으로 분석한 논문이다. 향후 TV홈쇼핑의 자체브랜드와 관련 된 연구에 도움이 될 것으로 사료된다. 또한 차별화 브랜드 상품이 하나의 차별화 된 경쟁요소인 만큼 본 연구를 통해 소비자에 대한 이해와 마케팅전략을 제공한다는 점에서 실무적 차원의 시사점도 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 치열해지는 경쟁상황에 대응하기 위한 TV홈쇼핑 사업자의 경영전략과 상품기획의 특수성을 알아보고자 하였다. TV홈쇼핑 시장은 2015년 공영홈쇼핑 및 10개 T커머스가 모두 개국함으로써 총 17개 사업자가 경쟁 중이다. 본 연구에서는 TV홈쇼핑이 가지는 3가지의 속성인 TV홈쇼핑 채널의 신뢰, 쇼 호스트 전문성에 대한 신뢰와 정보전달력에 대한 만족, TV홈쇼핑의 구매만족이 차별화 브랜드 상품태도에 미치는 영향을 확인하고자 한다. 또한 소비자가 지각하는 차별화 브랜드 상품의 인식과 선호도의 조절효과 유무를 확인하는 데에 목적이 있다. 본 연구는 TV홈쇼핑에서 최근 6개월간 상품 구매경험이 있는 20세 이상의 소비자를 대상으로 설문조사를 하였다. 대상자의 지역은 수도권 지역(서울, 경기, 인천)으로서 총 365부의 설문지를 회수하였다. 이 중 불성실하고 미흡한 5부를 추려내 본 연구에서는 총360부를 분석에 사용하였다. 설문문항은 인구통계학적 변수 문항을 제외한 나머지는 Likert 5점 척도로 측정하였다. 분석은 SPSS 20.0을 활용하였다. 분석에 의해 도출된 결과는 다음과 같다. TV홈쇼핑 채널의 신뢰, 쇼 호스트에 대한 신뢰와 만족, TV홈쇼핑의 구매만족은 모두 차별화 브랜드 상품의 내재적 속성과 외재적 속성에 대한 태도에 정의 상관관계를 미치는 것으로 확인되었다. 또한 차별화 브랜드 상품의 내재적 속성과 외재적 속성에 대한 태도는 구매의도에 정의 상관관계를 미치는 것으로 확인되었다. 차별화 브랜드 상품에 대한 인식을 조절효과로 하였을 때 쇼 호스트의 신뢰와 만족과 차별화 브랜드 상품의 내재적 속성에 대한 태도 간의 관계에서만 유의한 조절효과를 나타냈다. 또한 차별화 브랜드 상품의 선호도를 조절효과로 하였을 때는 쇼 호스트의 신뢰와 만족과 차별화 브랜드 상품의 내재적, 외재적 속성에 대한 태도 간의 관계 모두에서 유의한 조절효과를 나타냈다. 본 연구는 차별화 된 브랜드 상품을 마케팅 전략으로 내세우는 TV홈쇼핑 사들의 경쟁 환경 속에서 차별화 브랜드 상품태도에 미치는 요인들을 실증적으로 분석한 논문이다. 향후 TV홈쇼핑의 자체브랜드와 관련 된 연구에 도움이 될 것으로 사료된다. 또한 차별화 브랜드 상품이 하나의 차별화 된 경쟁요소인 만큼 본 연구를 통해 소비자에 대한 이해와 마케팅전략을 제공한다는 점에서 실무적 차원의 시사점도 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다.
This study is purposed to find the specialities in management strategies and product planning for the TV home shopping providers to cope with severer competition. Total 17 business providers are competing in the market while public managed home shopping and 10 T commerces were opened in 2015. I...
This study is purposed to find the specialities in management strategies and product planning for the TV home shopping providers to cope with severer competition. Total 17 business providers are competing in the market while public managed home shopping and 10 T commerces were opened in 2015. In this study, the trust on the TV home shopping channel and professionalism of show host and satisfaction on the information conveyance power which are 3 attributes of TV home shopping, and the effect of purchasing satisfaction to TV home shopping on the attitude toward differentiated brand merchandise were investigated. In addition, it is purposed to find the effect of sensing the differentiated brand merchandise by the consumer and adjusting the preference. The questionnaire inquiry was made in this study for the consumers over 20s experienced for buying the products from TV home shopping during recent 6 months. The object district was the capital region (Seoul City, Gyeonggi-do and Incheon City), and 365 questionnaires were collected in total. Total 360 sheets were used for analysis in the study after sorting 5 sheets insincere and poor. The questions were measure in scale of Likert 5 points by excluding questions for the demographic statistical parameter. The SPSS 20.0 was used for analysis. The following results were derived from the analysis. It was found that the trust on the TV home shopping channel, trust and satisfaction to the show host and purchasing satisfaction to the TV home shopping made positively related influence on the attitude toward the internal and external attributes of differentiated brand merchandise. In addition, it was found that the attitude toward the internal and external attributes of the differentiated brand merchandise made positive influence on the purchasing intention. The significant adjusting effect was shown only between the trust and satisfaction to the show host and the attitude toward the internal and external attributes of the differentiated brand merchandise when the awareness on the differentiated brand merchandise preference was set for the adjusting effect. This paper is an empirical analysis on the factors influencing to the differentiated brand merchandise in the competitive environment of the TV home shopping companies which take the differentiated brand merchandise as a marketing strategy. It is considered that this paper will assist to study related to own brand of TV home shopping in the future. In addition, it is expected that it will provide the practical level implications in the point that it provides the understanding on the consumer and marketing strategy through this study as far as the differentiated brand merchandise is a differentiated competition factor.
This study is purposed to find the specialities in management strategies and product planning for the TV home shopping providers to cope with severer competition. Total 17 business providers are competing in the market while public managed home shopping and 10 T commerces were opened in 2015. In this study, the trust on the TV home shopping channel and professionalism of show host and satisfaction on the information conveyance power which are 3 attributes of TV home shopping, and the effect of purchasing satisfaction to TV home shopping on the attitude toward differentiated brand merchandise were investigated. In addition, it is purposed to find the effect of sensing the differentiated brand merchandise by the consumer and adjusting the preference. The questionnaire inquiry was made in this study for the consumers over 20s experienced for buying the products from TV home shopping during recent 6 months. The object district was the capital region (Seoul City, Gyeonggi-do and Incheon City), and 365 questionnaires were collected in total. Total 360 sheets were used for analysis in the study after sorting 5 sheets insincere and poor. The questions were measure in scale of Likert 5 points by excluding questions for the demographic statistical parameter. The SPSS 20.0 was used for analysis. The following results were derived from the analysis. It was found that the trust on the TV home shopping channel, trust and satisfaction to the show host and purchasing satisfaction to the TV home shopping made positively related influence on the attitude toward the internal and external attributes of differentiated brand merchandise. In addition, it was found that the attitude toward the internal and external attributes of the differentiated brand merchandise made positive influence on the purchasing intention. The significant adjusting effect was shown only between the trust and satisfaction to the show host and the attitude toward the internal and external attributes of the differentiated brand merchandise when the awareness on the differentiated brand merchandise preference was set for the adjusting effect. This paper is an empirical analysis on the factors influencing to the differentiated brand merchandise in the competitive environment of the TV home shopping companies which take the differentiated brand merchandise as a marketing strategy. It is considered that this paper will assist to study related to own brand of TV home shopping in the future. In addition, it is expected that it will provide the practical level implications in the point that it provides the understanding on the consumer and marketing strategy through this study as far as the differentiated brand merchandise is a differentiated competition factor.
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