미술 전시 공간에서 관람자들에 경험은 건축적 공간이 형성된 공간과 미술작품의 형성이 공간성의 양자를 함께 경험하는 것이다. 하지만 양자의 복합적 관계는 ‘화이트 큐브(whitecube)’에서 나타나고 있다. '화이트(white)와 큐브(cube)'는 밝은 단색의 공간으로 형성되어있으며, 전시 공간의 이동이 가능한 자유로운 평면의 형식을 지닌 전시공간을 일컫는데 사용하고 있다. 20세기 초에 등장하여 현재까지의 대표하는 전시공간의 실태이다. 건축적 공간은 작품을 배제하고 미술관을 다루며, 미술에서는 전시공간을 배제한 작품을 분석되는 형식을 다루고 있기 때문이다. 본 연구에서 기존 미술 전시 공간에서 언급되었던 화이트 큐브(whitecube)의 맥락적 의미를 문제 삼아 초기에 성립되었던 특징들을 복합적인 시점에서 살펴보고 오늘날 변화하고 있는 전시 공간성의 탈 맥락적 전시공간을 제안하고자 한다. 이를 통해 영국의 현대 작가로 알려진 데미안 ...
미술 전시 공간에서 관람자들에 경험은 건축적 공간이 형성된 공간과 미술작품의 형성이 공간성의 양자를 함께 경험하는 것이다. 하지만 양자의 복합적 관계는 ‘화이트 큐브(whitecube)’에서 나타나고 있다. '화이트(white)와 큐브(cube)'는 밝은 단색의 공간으로 형성되어있으며, 전시 공간의 이동이 가능한 자유로운 평면의 형식을 지닌 전시공간을 일컫는데 사용하고 있다. 20세기 초에 등장하여 현재까지의 대표하는 전시공간의 실태이다. 건축적 공간은 작품을 배제하고 미술관을 다루며, 미술에서는 전시공간을 배제한 작품을 분석되는 형식을 다루고 있기 때문이다. 본 연구에서 기존 미술 전시 공간에서 언급되었던 화이트 큐브(whitecube)의 맥락적 의미를 문제 삼아 초기에 성립되었던 특징들을 복합적인 시점에서 살펴보고 오늘날 변화하고 있는 전시 공간성의 탈 맥락적 전시공간을 제안하고자 한다. 이를 통해 영국의 현대 작가로 알려진 데미안 허스트는 죽은 동물의 사채와 해골, 일상의 도구들과 의료용품을 이용하여 인간의 심리적인 모순과 욕망, 허위의식을 통한 과학적 접근을 작품에 표현에 왔다. 이를 통해 허스트와 관련된 각종 문헌들을 고찰하여 삶과 과정의 모순적 순환, 과학과 미니멀리즘의 이중적 차용, 충격과 낭만의 양면적 시스템과 같은 특성들을 도출하였다. 이후 1984년도 이후부터 시작된 그의 작품들을 분석한 결과 분리를 위한 프레임 기법, 우연성과 일상성의 패턴화 기법, 미적 숭고와 착각의 아이러니 기법과 같은 세 가지 방법론들이 있었음을 알 수 있었다. 이에 연구자는 이상의 작품 방법론들을 적용하여 제부도에 위치한 데미안 허스트 갤러리를 제안하였다. 또 한 아이러니 기법을 중점적인 컨셉이 되어 지역적 특성을 고려하였다. 밀물과 썰물, 일몰, 매바위에 따라 변화되는 미술관을 계획하였다. 일몰과 어둠의 이중적 관계, 자연과 인공의 딜레마적 상황, 표면과 이면의 양면적 알레고리, 실체와 거짓에 모순적 패러독스를 통한 네가지 지역적 특성을 대지에 적용하였다. 이에 관람자들에게 새로운 경험과 문화생활의 가치를 더욱 특별한 미술관이 되고자 한다.
본 연구를 통해 데미안 허스트의 작품에서 보이는 표현적 기법 연구가 또 다른 가치의 창출의 의미를 가져 화이트 큐브형 미술관이 아닌 작품과 장소가 일체화되며, 공간과 경험이 함께 공존할 수 있는 미술관이 될 수 있길 바란다.
미술 전시 공간에서 관람자들에 경험은 건축적 공간이 형성된 공간과 미술작품의 형성이 공간성의 양자를 함께 경험하는 것이다. 하지만 양자의 복합적 관계는 ‘화이트 큐브(whitecube)’에서 나타나고 있다. '화이트(white)와 큐브(cube)'는 밝은 단색의 공간으로 형성되어있으며, 전시 공간의 이동이 가능한 자유로운 평면의 형식을 지닌 전시공간을 일컫는데 사용하고 있다. 20세기 초에 등장하여 현재까지의 대표하는 전시공간의 실태이다. 건축적 공간은 작품을 배제하고 미술관을 다루며, 미술에서는 전시공간을 배제한 작품을 분석되는 형식을 다루고 있기 때문이다. 본 연구에서 기존 미술 전시 공간에서 언급되었던 화이트 큐브(whitecube)의 맥락적 의미를 문제 삼아 초기에 성립되었던 특징들을 복합적인 시점에서 살펴보고 오늘날 변화하고 있는 전시 공간성의 탈 맥락적 전시공간을 제안하고자 한다. 이를 통해 영국의 현대 작가로 알려진 데미안 허스트는 죽은 동물의 사채와 해골, 일상의 도구들과 의료용품을 이용하여 인간의 심리적인 모순과 욕망, 허위의식을 통한 과학적 접근을 작품에 표현에 왔다. 이를 통해 허스트와 관련된 각종 문헌들을 고찰하여 삶과 과정의 모순적 순환, 과학과 미니멀리즘의 이중적 차용, 충격과 낭만의 양면적 시스템과 같은 특성들을 도출하였다. 이후 1984년도 이후부터 시작된 그의 작품들을 분석한 결과 분리를 위한 프레임 기법, 우연성과 일상성의 패턴화 기법, 미적 숭고와 착각의 아이러니 기법과 같은 세 가지 방법론들이 있었음을 알 수 있었다. 이에 연구자는 이상의 작품 방법론들을 적용하여 제부도에 위치한 데미안 허스트 갤러리를 제안하였다. 또 한 아이러니 기법을 중점적인 컨셉이 되어 지역적 특성을 고려하였다. 밀물과 썰물, 일몰, 매바위에 따라 변화되는 미술관을 계획하였다. 일몰과 어둠의 이중적 관계, 자연과 인공의 딜레마적 상황, 표면과 이면의 양면적 알레고리, 실체와 거짓에 모순적 패러독스를 통한 네가지 지역적 특성을 대지에 적용하였다. 이에 관람자들에게 새로운 경험과 문화생활의 가치를 더욱 특별한 미술관이 되고자 한다.
본 연구를 통해 데미안 허스트의 작품에서 보이는 표현적 기법 연구가 또 다른 가치의 창출의 의미를 가져 화이트 큐브형 미술관이 아닌 작품과 장소가 일체화되며, 공간과 경험이 함께 공존할 수 있는 미술관이 될 수 있길 바란다.
In the space of art exhibition, audience simultaneously experiences the space of construction and the space of art. But the complex relationship of these two spaces is shown in the ‘white cube’. ‘White’ and ‘cube’ are formed as a bright, monochromic space and it refers to mobile exhibition space wit...
In the space of art exhibition, audience simultaneously experiences the space of construction and the space of art. But the complex relationship of these two spaces is shown in the ‘white cube’. ‘White’ and ‘cube’ are formed as a bright, monochromic space and it refers to mobile exhibition space with free surface. It appeared at the beginning of 20th Century and it has been presented as the reality of representative exhibition space until this day. The space of construction excludes art pieces and only represent art gallery whereas the space of art excludes exhibition space and only analyzes art pieces. The objective of the research is to question about the context of a white cube which was previously mentioned in the existing art exhibition space and to examine the features established in the initial phase from a complex point of view. As a result, the research seeks to propose decontextualized exhibition space with today’s rapidly changing features of exhibition space. Through this, the modern artist of the U.K., Damien Hirst has been using the skull, corpse of dead animals, tools, and medical instruments to express scientific approach in his artworks to show human beings’ psychological inconsistency, desire, and false consciousness. Through this, the research examines various references related to Hirst to derive features such as contradicting circulation of life and process, the dualism of science and minimalism, the ambivalent system of impact and romance. As a result of analyzing his works from 1984, the research found that the artist used three methodologies: frame technique for separation, pattern technique of contingency and everyday life, and irony technique of aesthetic sublimity and illusion. As a result, the researcher applied the above methodologies and proposed Damien Hirst gallery located in Jebudo (Jebu Island). Besides, the irony technique was made as the main concept to consider various local features. The researcher designed an art gallery that changes with the changes of tide (rising tide and ebb), sunset, and falcon rock. Four local features have been applied on the land through the ambivalent relationship between sunset and darkness, dilemma of nature and artificiality, ambivalent allegory of surface and reverse side, and contradicting paradox of reality and falsehood. It seeks to make the art gallery more special to audience which provides new experience and cultural value. It is anticipated that the research will be able to help expressive technique shown in Damien Hirst’s art pieces to have different significance of value creation so that the art gallery can become a space where space and experience can coexist by unifying art pieces and space which does not remain only as a white cube art gallery.
In the space of art exhibition, audience simultaneously experiences the space of construction and the space of art. But the complex relationship of these two spaces is shown in the ‘white cube’. ‘White’ and ‘cube’ are formed as a bright, monochromic space and it refers to mobile exhibition space with free surface. It appeared at the beginning of 20th Century and it has been presented as the reality of representative exhibition space until this day. The space of construction excludes art pieces and only represent art gallery whereas the space of art excludes exhibition space and only analyzes art pieces. The objective of the research is to question about the context of a white cube which was previously mentioned in the existing art exhibition space and to examine the features established in the initial phase from a complex point of view. As a result, the research seeks to propose decontextualized exhibition space with today’s rapidly changing features of exhibition space. Through this, the modern artist of the U.K., Damien Hirst has been using the skull, corpse of dead animals, tools, and medical instruments to express scientific approach in his artworks to show human beings’ psychological inconsistency, desire, and false consciousness. Through this, the research examines various references related to Hirst to derive features such as contradicting circulation of life and process, the dualism of science and minimalism, the ambivalent system of impact and romance. As a result of analyzing his works from 1984, the research found that the artist used three methodologies: frame technique for separation, pattern technique of contingency and everyday life, and irony technique of aesthetic sublimity and illusion. As a result, the researcher applied the above methodologies and proposed Damien Hirst gallery located in Jebudo (Jebu Island). Besides, the irony technique was made as the main concept to consider various local features. The researcher designed an art gallery that changes with the changes of tide (rising tide and ebb), sunset, and falcon rock. Four local features have been applied on the land through the ambivalent relationship between sunset and darkness, dilemma of nature and artificiality, ambivalent allegory of surface and reverse side, and contradicting paradox of reality and falsehood. It seeks to make the art gallery more special to audience which provides new experience and cultural value. It is anticipated that the research will be able to help expressive technique shown in Damien Hirst’s art pieces to have different significance of value creation so that the art gallery can become a space where space and experience can coexist by unifying art pieces and space which does not remain only as a white cube art gallery.
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