서번트 리더십 및 윤리적 리더십이 조직성과에 미치는 영향 : 일터영성의 매개효과 및 자기효능감의 조절효과를 중심으로 (The) effects of servant leadership and ethical leadership on organizational performance : focusing on the mediating effect of workplace spirituality and the moderating effect of self-efficacy원문보기
양니
(Wonkwang University
Department of Business Administration
국내박사)
기업에서 리더는 전체 사업을 총괄하는 지휘자이자 부하 직원의 행동을 이끄는 시범자의 역할을 담당한다. 국제화가 지속적으로 진행되고 조직구조가 수평적 구조로 변화하면서 팀 조직은 기업이 경쟁에서 살아남을 수 있는 기본적 요소가 되어 가고 있다. 좋은 업무성과를 이루어낼 수 있는 팀을 만들려면 무엇보다도 리더의 역할이 중요하다. 아울러 모바일 인터넷시대에서 개개인은 점점 강하고 독립적인 존재가 되어 가고 있으며 리더에 대한 그들의 요구도 더욱 높아지고 있다. 이러한 요소의 변화로 인해 전통적인 명령과 복종형 리더 방식은 반드시 개선되어야만 한다. ...
기업에서 리더는 전체 사업을 총괄하는 지휘자이자 부하 직원의 행동을 이끄는 시범자의 역할을 담당한다. 국제화가 지속적으로 진행되고 조직구조가 수평적 구조로 변화하면서 팀 조직은 기업이 경쟁에서 살아남을 수 있는 기본적 요소가 되어 가고 있다. 좋은 업무성과를 이루어낼 수 있는 팀을 만들려면 무엇보다도 리더의 역할이 중요하다. 아울러 모바일 인터넷시대에서 개개인은 점점 강하고 독립적인 존재가 되어 가고 있으며 리더에 대한 그들의 요구도 더욱 높아지고 있다. 이러한 요소의 변화로 인해 전통적인 명령과 복종형 리더 방식은 반드시 개선되어야만 한다. 서번트 리더십은 남을 위해 봉사하고 조직과 사회를 위해 봉사하는 것이 자신의 이익보다 더 중요하며 섬김이 그 핵심적 특징이 된다. 윤리적 기질을 갖춘 리더는 본인이 정직하고 공평하며 성실한 도덕적 자질을 갖추었을 뿐만 아니라 조직관리와 조직원과의 소통에서 모범적인 역할로 가치관을 전달한다. 리더의 정직하고 공평한 모범적 행동의 영향으로 인해 조직원들은 그 리더 및 조직에 대해 더욱 감정을 몰입하게 되며 따라서 직무수행능률 또한 높아진다. 이것이 바로 모바일인터넷시대가 요구하는 리더십이다. 그러므로 신세대의 서번트 리더십과 윤리적 리더십을 연구하는 것은 매우 중요한 현실적 의미가 있다. 근년에 기업 및 정부기관 내부에 윤리 관련 문제가 빈번히 발생한다. 그리하여 사람들은, 리더의 도덕문제는 조직 내부의 화합과 안정에 영향을 미칠 뿐만 아니라 조직의 생존과 발전 심지어 전반 사회의 복지와도 관계된다는 것을 점차 인식하게 되었다. 이러한 상황에서 학자들은 기업관리 관련 윤리문제에 대해 충분히 중시해야 한다고 호소하고 있다. 윤리적 리더십에 관한 연구는 연구자들의 중시를 받기 시작했으며 적지 않은 학자들은 윤리적 리더십은 직원들의 근무태도와 성과 등에 대해 중요한 촉진작용이 있다는 것을 연구에서 발견하였다. 교환이론에 따르면 사람들은 늘 자신의 욕구와 욕망을 충족시킬 수 있는 근무환경을 찾으려고 한다. 현대기업이 직원의 기대를 만족시킬 수 있는 근무환경을 제공할 수 있는지의 문제는 직원이 조직과 어느 정도로 좋은 관계를 가질 수 있는지에 대해 비교적 큰 영향을 미치게 된다. 장기적으로 과중한 근무를 하게 되면 직원의 근무열정과 근무능률이 영향을 받는다. 일단 자원 손실이 나타나면 직원은 직장일에 대해 권태감을 느끼며 업무성과에 큰 영향을 미칠 수 있다. 결국 직원의 직무만족도가 떨어지고 조직 몰입이 낮아지는 상황이 발생하는데 이는 기업에 대해 피해가 매우 크다. 그러므로 본 논문은 일터영성과 자기효능감 이 두 가지 변수를 인입하여 직원과 기업이 서로 윈윈하는 좋은 국면을 개척하기를 기대한다. 관련 선행연구를 토대로 하여 본 연구는 6가지 가설을 제기하였다. 그 목적은 다음 두 가지 내용을 검증하려는데 있다. 첫째는 서번트 리더십과 조직성과 및 이 두 변수 사이의 관계에서 작용하는 일터영성의 매개역할과 자기효능감의 조절역할이다. 둘째는 윤리적 리더십과 조직성과 및 이 두 변수 사이의 관계에서의 일터영성의 매개역할과 자기효능감의 조절역할이다. 본 연구는 설문조사법으로 우리나라 기업의 직원 데이터를 통계하여 분석하였으며 SPSS 22.0과 AMOS 22.0의 통계데이터를 활용하여 분석하였다. 주로 사용한 분석방법으로는 신뢰도 분석, 요인분석(탐색적 요인분석 및 확인적 요인분석), 상관관계분석, 회귀분석, 경로계수 분석, 모형적합도 분석 등이다. 최종 결론은 다음과 같다. 1. 서번트 리더십과 조직성과는 정(+)의 영향관계가 있다. 2. 윤리적 리더십과 조직성과는 정(+)의 영향관계가 있다. 3. 일터영성은 서번트 리더십과 조직성과의 관계에서 매개역할을 한다. 4. 일터영성은 윤리적 리더십과 조직성과의 관계에서 매개역할을 한다. 5. 자기효능감은 리더십과 조직시민행동과 직무만족 및 조직몰입 사이에서 현저한 조절역할을 한다. 자기효능감은 서번트 리더십이 직원의 태도와 행위에 미치는 긍정적인 영향을 촉진한다. 6. 자기효능감은 윤리적 리더십과 조직성과(조직시민행동, 직무 만족과 조직 몰입)와의 관계에 대해 현저한 조절작용을 하지 않는다. 이상의 연구결과는 기업체 리더에 서번트 리더십과 윤리적 리더십 작용을 할 것이다. 종업원의 자기효능감과 일터영성을 충전시키는 것을 통해 종업원의 조직시민행동, 직무만족 및 조직 몰입을 유도하고 높이도록 한다. 서번트 리더십, 윤리적 리더십 각각 조직성과의 영향관계에 보완시켰고 그중에 매개 메커니즘과 조절 메커니즘의 관련 분야의 이론 보완시켰을 뿐만 아니라 관리학적 실천에 이론기초를 제공해 준다.
기업에서 리더는 전체 사업을 총괄하는 지휘자이자 부하 직원의 행동을 이끄는 시범자의 역할을 담당한다. 국제화가 지속적으로 진행되고 조직구조가 수평적 구조로 변화하면서 팀 조직은 기업이 경쟁에서 살아남을 수 있는 기본적 요소가 되어 가고 있다. 좋은 업무성과를 이루어낼 수 있는 팀을 만들려면 무엇보다도 리더의 역할이 중요하다. 아울러 모바일 인터넷시대에서 개개인은 점점 강하고 독립적인 존재가 되어 가고 있으며 리더에 대한 그들의 요구도 더욱 높아지고 있다. 이러한 요소의 변화로 인해 전통적인 명령과 복종형 리더 방식은 반드시 개선되어야만 한다. 서번트 리더십은 남을 위해 봉사하고 조직과 사회를 위해 봉사하는 것이 자신의 이익보다 더 중요하며 섬김이 그 핵심적 특징이 된다. 윤리적 기질을 갖춘 리더는 본인이 정직하고 공평하며 성실한 도덕적 자질을 갖추었을 뿐만 아니라 조직관리와 조직원과의 소통에서 모범적인 역할로 가치관을 전달한다. 리더의 정직하고 공평한 모범적 행동의 영향으로 인해 조직원들은 그 리더 및 조직에 대해 더욱 감정을 몰입하게 되며 따라서 직무수행능률 또한 높아진다. 이것이 바로 모바일인터넷시대가 요구하는 리더십이다. 그러므로 신세대의 서번트 리더십과 윤리적 리더십을 연구하는 것은 매우 중요한 현실적 의미가 있다. 근년에 기업 및 정부기관 내부에 윤리 관련 문제가 빈번히 발생한다. 그리하여 사람들은, 리더의 도덕문제는 조직 내부의 화합과 안정에 영향을 미칠 뿐만 아니라 조직의 생존과 발전 심지어 전반 사회의 복지와도 관계된다는 것을 점차 인식하게 되었다. 이러한 상황에서 학자들은 기업관리 관련 윤리문제에 대해 충분히 중시해야 한다고 호소하고 있다. 윤리적 리더십에 관한 연구는 연구자들의 중시를 받기 시작했으며 적지 않은 학자들은 윤리적 리더십은 직원들의 근무태도와 성과 등에 대해 중요한 촉진작용이 있다는 것을 연구에서 발견하였다. 교환이론에 따르면 사람들은 늘 자신의 욕구와 욕망을 충족시킬 수 있는 근무환경을 찾으려고 한다. 현대기업이 직원의 기대를 만족시킬 수 있는 근무환경을 제공할 수 있는지의 문제는 직원이 조직과 어느 정도로 좋은 관계를 가질 수 있는지에 대해 비교적 큰 영향을 미치게 된다. 장기적으로 과중한 근무를 하게 되면 직원의 근무열정과 근무능률이 영향을 받는다. 일단 자원 손실이 나타나면 직원은 직장일에 대해 권태감을 느끼며 업무성과에 큰 영향을 미칠 수 있다. 결국 직원의 직무만족도가 떨어지고 조직 몰입이 낮아지는 상황이 발생하는데 이는 기업에 대해 피해가 매우 크다. 그러므로 본 논문은 일터영성과 자기효능감 이 두 가지 변수를 인입하여 직원과 기업이 서로 윈윈하는 좋은 국면을 개척하기를 기대한다. 관련 선행연구를 토대로 하여 본 연구는 6가지 가설을 제기하였다. 그 목적은 다음 두 가지 내용을 검증하려는데 있다. 첫째는 서번트 리더십과 조직성과 및 이 두 변수 사이의 관계에서 작용하는 일터영성의 매개역할과 자기효능감의 조절역할이다. 둘째는 윤리적 리더십과 조직성과 및 이 두 변수 사이의 관계에서의 일터영성의 매개역할과 자기효능감의 조절역할이다. 본 연구는 설문조사법으로 우리나라 기업의 직원 데이터를 통계하여 분석하였으며 SPSS 22.0과 AMOS 22.0의 통계데이터를 활용하여 분석하였다. 주로 사용한 분석방법으로는 신뢰도 분석, 요인분석(탐색적 요인분석 및 확인적 요인분석), 상관관계분석, 회귀분석, 경로계수 분석, 모형적합도 분석 등이다. 최종 결론은 다음과 같다. 1. 서번트 리더십과 조직성과는 정(+)의 영향관계가 있다. 2. 윤리적 리더십과 조직성과는 정(+)의 영향관계가 있다. 3. 일터영성은 서번트 리더십과 조직성과의 관계에서 매개역할을 한다. 4. 일터영성은 윤리적 리더십과 조직성과의 관계에서 매개역할을 한다. 5. 자기효능감은 리더십과 조직시민행동과 직무만족 및 조직몰입 사이에서 현저한 조절역할을 한다. 자기효능감은 서번트 리더십이 직원의 태도와 행위에 미치는 긍정적인 영향을 촉진한다. 6. 자기효능감은 윤리적 리더십과 조직성과(조직시민행동, 직무 만족과 조직 몰입)와의 관계에 대해 현저한 조절작용을 하지 않는다. 이상의 연구결과는 기업체 리더에 서번트 리더십과 윤리적 리더십 작용을 할 것이다. 종업원의 자기효능감과 일터영성을 충전시키는 것을 통해 종업원의 조직시민행동, 직무만족 및 조직 몰입을 유도하고 높이도록 한다. 서번트 리더십, 윤리적 리더십 각각 조직성과의 영향관계에 보완시켰고 그중에 매개 메커니즘과 조절 메커니즘의 관련 분야의 이론 보완시켰을 뿐만 아니라 관리학적 실천에 이론기초를 제공해 준다.
In modern enterprises, the leader is not only the conductor of organization work, but also the guider and demonstrator of the behaviors of subordinates. With escalating globalization and flattening development of organization structure, team organization has gradually become basic working unit of en...
In modern enterprises, the leader is not only the conductor of organization work, but also the guider and demonstrator of the behaviors of subordinates. With escalating globalization and flattening development of organization structure, team organization has gradually become basic working unit of enterprise to cope with competition challenges, and leader is considered as one of the key factors of building high performance team organization. At the same time, individuals in the era of mobile Internet are becoming more and more "strong and independent". They also have higher requirements for leaders. In the face of changes in these factors, corresponding adjustment has to be made for traditional directive leadership and obedient leadership. Servant leadership puts "serve others, serve organizations and serve society" ahead of their own interests and takes "service" as the core characteristics. Ethical leadership not only has righteousness, fairness and integrity and other moral qualities, but also is able to convey the outlook on values through the role of model in organizational management and communication with employees. Under the influence of righteous and fair example of leadership, employees will devote more strong feelings to the leadership and organization and thereby improve their work enthusiasm and efficacy, which is highly matching the leadership qualities required in mobile Internet era. Therefore, it has very important practical significance to study servant leadership and ethical leadership in the new era. In recent years, ethical issues frequently occur to the interior of enterprises and government institutions, which makes people come to realize that ethical issues of organization leaders not only affect the organization's internal harmony and stability, but also has great relevance to the organization's survival and development and even the well-being of the society as a whole. In this situation, scholars have called for adequate attention to the ethical issues in management, and the research on ethical leadership has gradually been taken seriously by researchers. Many scholars have found that ethical leadership has important role in promoting the attitude and performance of employees. Interaction theory states that people are always eager to find the work environments that can satisfy their own needs and desires. For modern enterprises, the ability to provide a working environment for employees to meet their expectations has a significant impact on the relationship between employees and organizations. High work load for a long period not only affects employees' work enthusiasm and efficacy, but also, in case of resource depletion, may lead to employees' weariness emotion to work, generate great impact on working performance, ultimately result in a decline in the employee's job satisfaction(JS) and frequent occurrence of decrease in organizational commitment(OC), causing great harm to enterprises. Therefore, this paper introduces two variables of workplace spirituality(WS) and self-efficacy(SE), with a view to realizing a win-win situation between employees and enterprises. Based on the relevant preliminary studies, this paper proposed six hypotheses aimed at verifying two main contents. One is servant leadership and organizational performance, as well as the intermediation role of workplace spirituality(WS) and the moderating effect of self-efficacy(SE). The other is ethical leadership and organizational performance, as well as the intermediation role of workplace spirituality(WS) and the moderating effect of self-efficacy(SE). Survey method is used to prove the study hypothesis using data collected from employees working for companies in China and SPSS Statistics 22.0 & AMOS 22.0 programs are used in analysis. The main analytical methods include reliability analysis, factor analysis(exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis), correlation analysis, regression analysis, path coefficient analysis, model fit analysis and so on. Finally, the following conclusions are obtained: 1. Servant leadership is positively related to organizational performance. 2. Ethical leadership is positively related to organizational performance. 3. Workplace spirituality plays a mediating role in the relationship between the servant leadership and the organizational performance. 4. Workplace spirituality plays a mediating role in the relationship between the ethical leadership and the organizational performance. 5. Self-efficacy plays an obviously moderating role between the servant leadership and the organizational citizenship behavior, job satisfaction and organizational commitment. Self-efficacy can strengthen the positive influence of servant leadership on employees' attitude and behavior. 6. Self-efficacy has not play a significantly moderating role in the relationship between ethical leadership and organizational performance(organizational citizenship behavior, job satisfaction and organizational commitment). The above research results have a certain guiding role for leaders to play ethical behavior and service-oriented behavior, and guide and improve employees' organizational citizenship behavior, job satisfaction and organizational commitment through enhancing employee self-efficacy and workplace spirituality. It not only complements the relationship between servant leadership, ethical leadership and organizational performance, as well as the intermediary mechanism and regulatory mechanism, but also provides a theoretical basis for management practice.
In modern enterprises, the leader is not only the conductor of organization work, but also the guider and demonstrator of the behaviors of subordinates. With escalating globalization and flattening development of organization structure, team organization has gradually become basic working unit of enterprise to cope with competition challenges, and leader is considered as one of the key factors of building high performance team organization. At the same time, individuals in the era of mobile Internet are becoming more and more "strong and independent". They also have higher requirements for leaders. In the face of changes in these factors, corresponding adjustment has to be made for traditional directive leadership and obedient leadership. Servant leadership puts "serve others, serve organizations and serve society" ahead of their own interests and takes "service" as the core characteristics. Ethical leadership not only has righteousness, fairness and integrity and other moral qualities, but also is able to convey the outlook on values through the role of model in organizational management and communication with employees. Under the influence of righteous and fair example of leadership, employees will devote more strong feelings to the leadership and organization and thereby improve their work enthusiasm and efficacy, which is highly matching the leadership qualities required in mobile Internet era. Therefore, it has very important practical significance to study servant leadership and ethical leadership in the new era. In recent years, ethical issues frequently occur to the interior of enterprises and government institutions, which makes people come to realize that ethical issues of organization leaders not only affect the organization's internal harmony and stability, but also has great relevance to the organization's survival and development and even the well-being of the society as a whole. In this situation, scholars have called for adequate attention to the ethical issues in management, and the research on ethical leadership has gradually been taken seriously by researchers. Many scholars have found that ethical leadership has important role in promoting the attitude and performance of employees. Interaction theory states that people are always eager to find the work environments that can satisfy their own needs and desires. For modern enterprises, the ability to provide a working environment for employees to meet their expectations has a significant impact on the relationship between employees and organizations. High work load for a long period not only affects employees' work enthusiasm and efficacy, but also, in case of resource depletion, may lead to employees' weariness emotion to work, generate great impact on working performance, ultimately result in a decline in the employee's job satisfaction(JS) and frequent occurrence of decrease in organizational commitment(OC), causing great harm to enterprises. Therefore, this paper introduces two variables of workplace spirituality(WS) and self-efficacy(SE), with a view to realizing a win-win situation between employees and enterprises. Based on the relevant preliminary studies, this paper proposed six hypotheses aimed at verifying two main contents. One is servant leadership and organizational performance, as well as the intermediation role of workplace spirituality(WS) and the moderating effect of self-efficacy(SE). The other is ethical leadership and organizational performance, as well as the intermediation role of workplace spirituality(WS) and the moderating effect of self-efficacy(SE). Survey method is used to prove the study hypothesis using data collected from employees working for companies in China and SPSS Statistics 22.0 & AMOS 22.0 programs are used in analysis. The main analytical methods include reliability analysis, factor analysis(exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis), correlation analysis, regression analysis, path coefficient analysis, model fit analysis and so on. Finally, the following conclusions are obtained: 1. Servant leadership is positively related to organizational performance. 2. Ethical leadership is positively related to organizational performance. 3. Workplace spirituality plays a mediating role in the relationship between the servant leadership and the organizational performance. 4. Workplace spirituality plays a mediating role in the relationship between the ethical leadership and the organizational performance. 5. Self-efficacy plays an obviously moderating role between the servant leadership and the organizational citizenship behavior, job satisfaction and organizational commitment. Self-efficacy can strengthen the positive influence of servant leadership on employees' attitude and behavior. 6. Self-efficacy has not play a significantly moderating role in the relationship between ethical leadership and organizational performance(organizational citizenship behavior, job satisfaction and organizational commitment). The above research results have a certain guiding role for leaders to play ethical behavior and service-oriented behavior, and guide and improve employees' organizational citizenship behavior, job satisfaction and organizational commitment through enhancing employee self-efficacy and workplace spirituality. It not only complements the relationship between servant leadership, ethical leadership and organizational performance, as well as the intermediary mechanism and regulatory mechanism, but also provides a theoretical basis for management practice.
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