미술관 방문객의 라이프스타일에 따른 자아존중감 및 삶의 질과의 관계 연구 A Study on the Relationship between Market Segmentation, Self-Esteem and Quality of Life according to Visitors' Lifestyle원문보기
제 출 자 : 정 윤 슬 지도교수 : 하 철 경 본 연구는 날로 부각되어지고 있는 문화예술의 중요도에 가장 상위이면서 기본이 되는 순수미술의 저변확대의 패러다임에 발맞추어, 경제 개념인 시장 마케팅을 접목하는 연구를 시도 하였다. 연구는, 대상인 미술관 방문객의 라이프스타일에 따른 시장을 세분화하고, 라이프스타일 유형별 삶의 질, 자아존중감과 삶의 질, 그리고 자아존중감이 라이프스타일과 삶의 질 간에 어떤 매개역할을 하는지를 규명하였다. 지금껏 미술관(박물관)에 관한 연구들은 일반적으로 미술관에 방문한 관람객에 관해서 교육적 측면에서 바라보는 학습자의 역할, 경영적 측면에서 바라보는 소비자 역할에 집중되어 왔다. 문화예술 분야에 관련한 선행연구들에 비추어볼 때, 미술관 방문객 자체에 대한 연구는 그리 중요하게 여기며 거론하지는 않았지만, 최근 들어 방문객 중심의 다양한 활동들이 시작되면서 그 중요성이 점차 대두되고 있는즈음으로, 본 연구는 미술관 방문객을 중심으로 설문을 통한 연구결과를 기초자료로 제공하고자 한다. 조사기간은 2017년 6월 2일부터 2017년 6월 25일까지 실시하였으며, 분석방법은 ...
미술관 방문객의 라이프스타일에 따른 자아존중감 및 삶의 질과의 관계 연구
제 출 자 : 정 윤 슬 지도교수 : 하 철 경 본 연구는 날로 부각되어지고 있는 문화예술의 중요도에 가장 상위이면서 기본이 되는 순수미술의 저변확대의 패러다임에 발맞추어, 경제 개념인 시장 마케팅을 접목하는 연구를 시도 하였다. 연구는, 대상인 미술관 방문객의 라이프스타일에 따른 시장을 세분화하고, 라이프스타일 유형별 삶의 질, 자아존중감과 삶의 질, 그리고 자아존중감이 라이프스타일과 삶의 질 간에 어떤 매개역할을 하는지를 규명하였다. 지금껏 미술관(박물관)에 관한 연구들은 일반적으로 미술관에 방문한 관람객에 관해서 교육적 측면에서 바라보는 학습자의 역할, 경영적 측면에서 바라보는 소비자 역할에 집중되어 왔다. 문화예술 분야에 관련한 선행연구들에 비추어볼 때, 미술관 방문객 자체에 대한 연구는 그리 중요하게 여기며 거론하지는 않았지만, 최근 들어 방문객 중심의 다양한 활동들이 시작되면서 그 중요성이 점차 대두되고 있는즈음으로, 본 연구는 미술관 방문객을 중심으로 설문을 통한 연구결과를 기초자료로 제공하고자 한다. 조사기간은 2017년 6월 2일부터 2017년 6월 25일까지 실시하였으며, 분석방법은 SPSS 23.0 for windows 통계 패키지 프로그램을 이용하여 기술 통계분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 단순 및 다중회귀분석을 실시하였고, 라이프스타일 유형에 따른 자아존중감과 삶의 질 간의 매개효과를 검정하기 위하여 계층적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술관방문객 라이프스타일 요인과 삶의 질의 생활환경만족요인 간의 영향관계 분석결과, 미술관방문객 라이프스타일의 자기중심형요인과 사교활동가형요인 그리고 가족중심형요인이 삶의 질의 생활환경만족요인에 유의적인 영향을 미치고 있고, 베타 값을 살펴보면 가족중심형요인(0.287), 사교활동가형요인(0.271), 자기중심형요인(0.169)순으로 삶의 질의 생활환경 만족요인에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 미술관방문객 라이프스타일 요인과 삶의 질의 심리적 자기만족요인 간의 영향관계 분석결과, 미술관방문객 라이프스타일의 과시소비형, 자기중심형, 문화지향형, 사교활동가형 요인이 삶의 질의 심리적 자기만족요인에 유의적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났고, 자기중심형요인(0.388), 과시소비형요인(0.291), 사교활동가형요인(0.261), 문화지향형요인(0.193) 순으로 삶의 질의 심리적 자기만족에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 미술관방문객 라이프스타일 요인과 자아존중감 간의 영향관계 분석결과, 라이프스타일의 과시소비형, 자기중심형, 사교활동가형 요인이 자아존중감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 이들의 영향력의 크기를 비교해 보면, 자기중심형요인(0.409), 사교활동가형요인(0.277), 과시소비형요인(0.153) 순으로 자아존중감에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 미술관방문객의 자아존중감과 삶의 질의 생활환경만족요인 간의 영향관계 분석결과, 자아존중감이 삶의 질의 생활환경만족요인에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 그 영향력의 크기를 파악하기 위해 표준화 계수(베타 값)를 살펴 본 결과 0.504로 적정한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 미술관방문객의 자아존중감과 삶의 질의 심리적 자기만족요인에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 그 영향력의 크기는 표준화 계수(베타 값)를 살펴 본 결과 0.520로 적정한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 자아존중감을 매개변수로 하여 미술관방문객 라이프스타일과 삶의 질의 생활환경만족요인 간의 매개역할을 검정한 결과. 미술관방문객 라이프스타일의 자기중심형 요인에 자아존중감이 완전매개역할을 하고 있고, 사교활동가형요인은 부분매개 역할을 하고 있는 것을 확인할 수 있었다. 일곱째, 자아존중감을 매개변수로 하여 미술관방문객 라이프스타일과 삶의 질의 심리적 자기만족요인 간의 매개역할을 검정한 결과, 라이프스타일 과시소비형, 자기중심형, 사교활동가형요인은 삶의 질의 심리적 자기만족요인 간에 있어서 자아존중감이 부분매개 역할을 하고 있는 것을 확인할 수 있었다. 연구결과에 따른 시사점으로는 첫째, 선행 연구들에서 삶의 질에 영향을 미치는 요인으로 인구통계적특성, 행태적특성, 사회적지지, 사회활동, 삶에 대한 태도, 건강에 대한 인식, 사회·심리적 요인 등과 함께 라이프스타일 유형도 삶의 질에 영향을 미치고 있는 것으로 파악되어 조은주(2009), 최진락(2014)의 연구 결과를 지지하였다. 그리고 라이프스타일 유형 중에서 자기중심형과 문화지향형 집단이 삶의 질에 상대적으로 높은 영향관계를 갖는 것으로 나타났는데 이는 미술관방문객을 유치하기 위한 타겟을 설정하는데 기여할 수 있을 것으로 판단된다. 둘째, 라이프스타일 유형에 따라 자아존중감에도 유의적인 영향을 미치고 있음을 밝혀냈는데, 이는 윤형기 등(2011), 조수현(2012)의 연구 결과를 지지하였다. 또한 삶의 질에서와 마찬가지로 라이프스타일 유형 중에서 자기중심형과 사교활동가형 집단이 자아존중감에 높은 영향관계를 갖는 것으로 나타났다. 셋째, 자아존중감과 삶의 질의 영향관계 분석에서 자아존중감은 삶의 질의 생활환경만족요인과 심리적 자기만족요인 모두에서 유의적인 영향을 미치고 있음을 규명하였다. 따라서 정미영, 심미영(2009), 권한경(2011), 고은주(2011)의 선행연구 결과를 지지하며, 자아존중감이 삶의 질에 밀접한 영향을 미치고 있음을 파악하였다. 연구 결과를 정리하면, 광주광역시 미술관방문객의 라이프스타일은 과시소비형, 자기중심형, 문화지향형, 사교활동가형, 가족중심형으로 구분되며, 라이프스타일 유형 중 자기중심형 집단과 사교활동가형 집단은 삶의 질의 생활환경 만족요인과 심리적 자기만족 요인 모두에서 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자아존중감도 두 집단에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 삶의 질에 미치는 자아존중감의 매개역할 검증에서도 자기중심형 집단과 사교활동가형 집단은 유의적인 영향을 미치고 있는 것으로 검증 되었다.
미술관 방문객의 라이프스타일에 따른 자아존중감 및 삶의 질과의 관계 연구
제 출 자 : 정 윤 슬 지도교수 : 하 철 경 본 연구는 날로 부각되어지고 있는 문화예술의 중요도에 가장 상위이면서 기본이 되는 순수미술의 저변확대의 패러다임에 발맞추어, 경제 개념인 시장 마케팅을 접목하는 연구를 시도 하였다. 연구는, 대상인 미술관 방문객의 라이프스타일에 따른 시장을 세분화하고, 라이프스타일 유형별 삶의 질, 자아존중감과 삶의 질, 그리고 자아존중감이 라이프스타일과 삶의 질 간에 어떤 매개역할을 하는지를 규명하였다. 지금껏 미술관(박물관)에 관한 연구들은 일반적으로 미술관에 방문한 관람객에 관해서 교육적 측면에서 바라보는 학습자의 역할, 경영적 측면에서 바라보는 소비자 역할에 집중되어 왔다. 문화예술 분야에 관련한 선행연구들에 비추어볼 때, 미술관 방문객 자체에 대한 연구는 그리 중요하게 여기며 거론하지는 않았지만, 최근 들어 방문객 중심의 다양한 활동들이 시작되면서 그 중요성이 점차 대두되고 있는즈음으로, 본 연구는 미술관 방문객을 중심으로 설문을 통한 연구결과를 기초자료로 제공하고자 한다. 조사기간은 2017년 6월 2일부터 2017년 6월 25일까지 실시하였으며, 분석방법은 SPSS 23.0 for windows 통계 패키지 프로그램을 이용하여 기술 통계분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 단순 및 다중회귀분석을 실시하였고, 라이프스타일 유형에 따른 자아존중감과 삶의 질 간의 매개효과를 검정하기 위하여 계층적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술관방문객 라이프스타일 요인과 삶의 질의 생활환경만족요인 간의 영향관계 분석결과, 미술관방문객 라이프스타일의 자기중심형요인과 사교활동가형요인 그리고 가족중심형요인이 삶의 질의 생활환경만족요인에 유의적인 영향을 미치고 있고, 베타 값을 살펴보면 가족중심형요인(0.287), 사교활동가형요인(0.271), 자기중심형요인(0.169)순으로 삶의 질의 생활환경 만족요인에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 미술관방문객 라이프스타일 요인과 삶의 질의 심리적 자기만족요인 간의 영향관계 분석결과, 미술관방문객 라이프스타일의 과시소비형, 자기중심형, 문화지향형, 사교활동가형 요인이 삶의 질의 심리적 자기만족요인에 유의적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났고, 자기중심형요인(0.388), 과시소비형요인(0.291), 사교활동가형요인(0.261), 문화지향형요인(0.193) 순으로 삶의 질의 심리적 자기만족에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 미술관방문객 라이프스타일 요인과 자아존중감 간의 영향관계 분석결과, 라이프스타일의 과시소비형, 자기중심형, 사교활동가형 요인이 자아존중감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 이들의 영향력의 크기를 비교해 보면, 자기중심형요인(0.409), 사교활동가형요인(0.277), 과시소비형요인(0.153) 순으로 자아존중감에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 미술관방문객의 자아존중감과 삶의 질의 생활환경만족요인 간의 영향관계 분석결과, 자아존중감이 삶의 질의 생활환경만족요인에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 그 영향력의 크기를 파악하기 위해 표준화 계수(베타 값)를 살펴 본 결과 0.504로 적정한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 미술관방문객의 자아존중감과 삶의 질의 심리적 자기만족요인에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 그 영향력의 크기는 표준화 계수(베타 값)를 살펴 본 결과 0.520로 적정한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 자아존중감을 매개변수로 하여 미술관방문객 라이프스타일과 삶의 질의 생활환경만족요인 간의 매개역할을 검정한 결과. 미술관방문객 라이프스타일의 자기중심형 요인에 자아존중감이 완전매개역할을 하고 있고, 사교활동가형요인은 부분매개 역할을 하고 있는 것을 확인할 수 있었다. 일곱째, 자아존중감을 매개변수로 하여 미술관방문객 라이프스타일과 삶의 질의 심리적 자기만족요인 간의 매개역할을 검정한 결과, 라이프스타일 과시소비형, 자기중심형, 사교활동가형요인은 삶의 질의 심리적 자기만족요인 간에 있어서 자아존중감이 부분매개 역할을 하고 있는 것을 확인할 수 있었다. 연구결과에 따른 시사점으로는 첫째, 선행 연구들에서 삶의 질에 영향을 미치는 요인으로 인구통계적특성, 행태적특성, 사회적지지, 사회활동, 삶에 대한 태도, 건강에 대한 인식, 사회·심리적 요인 등과 함께 라이프스타일 유형도 삶의 질에 영향을 미치고 있는 것으로 파악되어 조은주(2009), 최진락(2014)의 연구 결과를 지지하였다. 그리고 라이프스타일 유형 중에서 자기중심형과 문화지향형 집단이 삶의 질에 상대적으로 높은 영향관계를 갖는 것으로 나타났는데 이는 미술관방문객을 유치하기 위한 타겟을 설정하는데 기여할 수 있을 것으로 판단된다. 둘째, 라이프스타일 유형에 따라 자아존중감에도 유의적인 영향을 미치고 있음을 밝혀냈는데, 이는 윤형기 등(2011), 조수현(2012)의 연구 결과를 지지하였다. 또한 삶의 질에서와 마찬가지로 라이프스타일 유형 중에서 자기중심형과 사교활동가형 집단이 자아존중감에 높은 영향관계를 갖는 것으로 나타났다. 셋째, 자아존중감과 삶의 질의 영향관계 분석에서 자아존중감은 삶의 질의 생활환경만족요인과 심리적 자기만족요인 모두에서 유의적인 영향을 미치고 있음을 규명하였다. 따라서 정미영, 심미영(2009), 권한경(2011), 고은주(2011)의 선행연구 결과를 지지하며, 자아존중감이 삶의 질에 밀접한 영향을 미치고 있음을 파악하였다. 연구 결과를 정리하면, 광주광역시 미술관방문객의 라이프스타일은 과시소비형, 자기중심형, 문화지향형, 사교활동가형, 가족중심형으로 구분되며, 라이프스타일 유형 중 자기중심형 집단과 사교활동가형 집단은 삶의 질의 생활환경 만족요인과 심리적 자기만족 요인 모두에서 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자아존중감도 두 집단에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 삶의 질에 미치는 자아존중감의 매개역할 검증에서도 자기중심형 집단과 사교활동가형 집단은 유의적인 영향을 미치고 있는 것으로 검증 되었다.
ABSTRACT A Study on the Relationship between Market Segmentation, Self-Esteem and Quality of Life according to Visitors' Lifestyle
Jeong, Yun-Seul
Directed by Prof. Ha, Cheol-Gyeon Dept. of Culture and Arts Management Graduate school, Honam University Gwangju, Korea...
ABSTRACT A Study on the Relationship between Market Segmentation, Self-Esteem and Quality of Life according to Visitors' Lifestyle
Jeong, Yun-Seul
Directed by Prof. Ha, Cheol-Gyeon Dept. of Culture and Arts Management Graduate school, Honam University Gwangju, Korea
The purpose of this study is to identify the market segmentation according to the lifestyle and to identify the relationship between lifestyle type and quality of life, between self-esteem and quality of life and to identify the mediating role of self-esteem between lifestyle and quality of life. Research on art museums (museums) has generally focused on the role of learners in the museum, from the viewpoint of education, and from the viewpoint of management. Although the research on the museum visitor itself has not been discussed in the light of previous researches, it is becoming more and more important that various activities centering on visitors have been started recently. The survey was conducted from June 2, 2017 to June 25, 2017. The analysis method was frequency analysis, descriptive analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, and correlation using SPSS 23.0 for windows statistical package program. Analysis, simple and multiple regression analysis were conducted.. Hierarchical regression analysis was performed to test the mediating effect between self - esteem and quality of life according to lifestyle type. The results of this study are summarized as follows. First, as a result of analyzing the relationship between lifestyle factors and quality of life of museum visitors and living environment factors, visitors' lifestyle style, self –centered type factor, social activity type factor, family centered type factor of visitors' lifestyle showed significant influence on living environment factors and in order of the family centered type factors of visitors' (0.287), social activity type factor (0.271), and self centered type factor (0.169) were found to affect on living environment satisfaction of life quality. Second, as a result of analyzing the relationship between museum visitors 'lifestyle factors and psychological self - satisfaction factors of life quality. The over consumption type factor, self centered type factor, culture oriented type factor, social activity type factor of visitors' lifestyle showed significant influence on psychological self - satisfaction factor of life quality, in order of self centered type factor (0.388), over consumption type factor (0.291), social activity type factor (0.261), and culture oriented type factor (0.193) were found to affect on psychological self satisfaction factor of life quality. Third, as a result of analyzing the relationship between lifestyle factors and self - esteem of museum visitors, over consumption type factor, self centered type factor, social activity type factor of lifestyle showed significant influence on self - esteem. In comparison of size, self centered type factor (0.409), social activity type factor (0.277), and over consumption type factor (0.153) were found to affect self - esteem. Fourth, as a result of analyzing the relationship between self - esteem and quality of life of museum visitors, the self - esteem has a significant effect on living environment satisfaction of life quality. In addition, the standardized coefficient (beta value) was 0.504 in order to determine the magnitude of the influence. Fifth, the psychological self -satisfaction factors of quality of life and the self - esteem of the museum visitors were significantly influenced, and the magnitude of the influence was 0.520 as a result of the standardization coefficient (beta value). Sixth, as a result of examining the mediating role between the visitor 's lifestyle and the living environment satisfaction factor of life quality as a parameter of self - esteem. The self centered type factor of art museum visitors' lifestyle showed that self - esteem plays fully mediated role and social activity type factor acts as a partial mediator. Seventh, as a result of examining mediating role between visitor‘s lifestyle and psychological self - satisfaction factor of life quality as a parameter of self – esteem. The over consumption type factor, self centered type factor and social activity type factor of visitor’s lifestyle showed that self - esteem plays as a partial mediator. The results of this study are implication as follows: First, the factors affecting quality of life in previous studies are demographic characteristics, personality traits, social support, social activities, attitudes toward life, perception of health, social and psychological factor with lifestyle types, which supported the results of Jo Eun-Ju(2009), and Choi Jin-lok (2014), which were found to affect the quality of life. And among the lifestyle types, self centered type and social activity type groups have a relatively high influence on the quality of life, which can contribute to setting a target to attract visitors to the museum. Second, it was found that the lifestyle type had a significant effect on self-esteem, which supported the results of Cho Soo-hyun (2012) such as Yoon Hyung-Ki (2011). Also, as in the quality of life, self centered type and social activity type group had a strong influence on self - esteem among lifestyle types. Third, in the analysis of the relationship between self - esteem and quality of life, self - esteem was found to have a significant effect on both life environment factors and psychological self - satisfaction factors. Therefore, we supported the previous research results of Jung Mi-Young and Shim Mi-Young (2009), Kwon Han-Kyung (2011) and Jo Eun-Ju (2011), and found that self-esteem has a close relationship with quality of life. The results of this study are as follows: The lifestyles of visitors to Gwangju Metropolitan City Museum are divided into five categories: over consumption type, self - centered type, cultural - oriented type, social activity type, and family -centered type. The self-centered type group and the social activity type group of lifestyle was found to have a significant effect on both the living environment satisfaction factor and psychological self – satisfaction factor of the quality of life. The self - esteem also had a significant effect on both groups. Also, it was verified that the self - centered type group and social activity type group had a significant effect on the mediating role of self - esteem on the quality of life.
ABSTRACT A Study on the Relationship between Market Segmentation, Self-Esteem and Quality of Life according to Visitors' Lifestyle
Jeong, Yun-Seul
Directed by Prof. Ha, Cheol-Gyeon Dept. of Culture and Arts Management Graduate school, Honam University Gwangju, Korea
The purpose of this study is to identify the market segmentation according to the lifestyle and to identify the relationship between lifestyle type and quality of life, between self-esteem and quality of life and to identify the mediating role of self-esteem between lifestyle and quality of life. Research on art museums (museums) has generally focused on the role of learners in the museum, from the viewpoint of education, and from the viewpoint of management. Although the research on the museum visitor itself has not been discussed in the light of previous researches, it is becoming more and more important that various activities centering on visitors have been started recently. The survey was conducted from June 2, 2017 to June 25, 2017. The analysis method was frequency analysis, descriptive analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, and correlation using SPSS 23.0 for windows statistical package program. Analysis, simple and multiple regression analysis were conducted.. Hierarchical regression analysis was performed to test the mediating effect between self - esteem and quality of life according to lifestyle type. The results of this study are summarized as follows. First, as a result of analyzing the relationship between lifestyle factors and quality of life of museum visitors and living environment factors, visitors' lifestyle style, self –centered type factor, social activity type factor, family centered type factor of visitors' lifestyle showed significant influence on living environment factors and in order of the family centered type factors of visitors' (0.287), social activity type factor (0.271), and self centered type factor (0.169) were found to affect on living environment satisfaction of life quality. Second, as a result of analyzing the relationship between museum visitors 'lifestyle factors and psychological self - satisfaction factors of life quality. The over consumption type factor, self centered type factor, culture oriented type factor, social activity type factor of visitors' lifestyle showed significant influence on psychological self - satisfaction factor of life quality, in order of self centered type factor (0.388), over consumption type factor (0.291), social activity type factor (0.261), and culture oriented type factor (0.193) were found to affect on psychological self satisfaction factor of life quality. Third, as a result of analyzing the relationship between lifestyle factors and self - esteem of museum visitors, over consumption type factor, self centered type factor, social activity type factor of lifestyle showed significant influence on self - esteem. In comparison of size, self centered type factor (0.409), social activity type factor (0.277), and over consumption type factor (0.153) were found to affect self - esteem. Fourth, as a result of analyzing the relationship between self - esteem and quality of life of museum visitors, the self - esteem has a significant effect on living environment satisfaction of life quality. In addition, the standardized coefficient (beta value) was 0.504 in order to determine the magnitude of the influence. Fifth, the psychological self -satisfaction factors of quality of life and the self - esteem of the museum visitors were significantly influenced, and the magnitude of the influence was 0.520 as a result of the standardization coefficient (beta value). Sixth, as a result of examining the mediating role between the visitor 's lifestyle and the living environment satisfaction factor of life quality as a parameter of self - esteem. The self centered type factor of art museum visitors' lifestyle showed that self - esteem plays fully mediated role and social activity type factor acts as a partial mediator. Seventh, as a result of examining mediating role between visitor‘s lifestyle and psychological self - satisfaction factor of life quality as a parameter of self – esteem. The over consumption type factor, self centered type factor and social activity type factor of visitor’s lifestyle showed that self - esteem plays as a partial mediator. The results of this study are implication as follows: First, the factors affecting quality of life in previous studies are demographic characteristics, personality traits, social support, social activities, attitudes toward life, perception of health, social and psychological factor with lifestyle types, which supported the results of Jo Eun-Ju(2009), and Choi Jin-lok (2014), which were found to affect the quality of life. And among the lifestyle types, self centered type and social activity type groups have a relatively high influence on the quality of life, which can contribute to setting a target to attract visitors to the museum. Second, it was found that the lifestyle type had a significant effect on self-esteem, which supported the results of Cho Soo-hyun (2012) such as Yoon Hyung-Ki (2011). Also, as in the quality of life, self centered type and social activity type group had a strong influence on self - esteem among lifestyle types. Third, in the analysis of the relationship between self - esteem and quality of life, self - esteem was found to have a significant effect on both life environment factors and psychological self - satisfaction factors. Therefore, we supported the previous research results of Jung Mi-Young and Shim Mi-Young (2009), Kwon Han-Kyung (2011) and Jo Eun-Ju (2011), and found that self-esteem has a close relationship with quality of life. The results of this study are as follows: The lifestyles of visitors to Gwangju Metropolitan City Museum are divided into five categories: over consumption type, self - centered type, cultural - oriented type, social activity type, and family -centered type. The self-centered type group and the social activity type group of lifestyle was found to have a significant effect on both the living environment satisfaction factor and psychological self – satisfaction factor of the quality of life. The self - esteem also had a significant effect on both groups. Also, it was verified that the self - centered type group and social activity type group had a significant effect on the mediating role of self - esteem on the quality of life.
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