19세기 후반 민족주의가 성행하면서 각 나라마다 작곡가들이 생활모습, 풍광을 배경으로 민속음악적 요소를 사용하여 작곡을 하기 시작한다. 민족적 특성을 반영하여 자국의 고유한 색채를 표현하기 위해 민요, 민속춤 등을 바탕으로 작곡가들은 음악을 만들게 되는데 이러한 경향이 19세기의 민족주의 음악이다.
본 논문은 노르웨이의 대표적인 민족주의 작곡가 그리그(Edvard Hagerup Grieg 1843~1907)의 가곡집 《여섯개의 노래》 Op. 48에 나타난 민속음악적 요소를 중심으로 분석연구 함으로써 그리그가 독일 낭만주의...
19세기 후반 민족주의가 성행하면서 각 나라마다 작곡가들이 생활모습, 풍광을 배경으로 민속음악적 요소를 사용하여 작곡을 하기 시작한다. 민족적 특성을 반영하여 자국의 고유한 색채를 표현하기 위해 민요, 민속춤 등을 바탕으로 작곡가들은 음악을 만들게 되는데 이러한 경향이 19세기의 민족주의 음악이다.
본 논문은 노르웨이의 대표적인 민족주의 작곡가 그리그(Edvard Hagerup Grieg 1843~1907)의 가곡집 《여섯개의 노래》 Op. 48에 나타난 민속음악적 요소를 중심으로 분석연구 함으로써 그리그가 독일 낭만주의 음악의 전통을 계승하면서 노르웨이의 민속음악적 요소인 리듬, 선율, 음계를 결합하여 음악에 어떻게 표현 하였는지 살펴보았다. 이에 앞서 19세기 음악양상을 살펴봄으로써 민족주의 음악이 나타나게 된 시대적 배경과 특징에 대하여 알아보고, 주변국가의 민족주의 음악과 노르웨이의 민족주의 음악이 어떻게 다른 경향으로 나타나는지 살펴보고자 한다. 다음으로 그리그의 예술가곡의 특징과 작품경향 및 노르웨이의 민속음악적 요소에 대하여 알아봄으로써 그리그의 음악에서 민속음악적 요소가 어떻게 표현되었는지 알아보고자 한다.
본 연구를 통해 연주자들이 연주함에 있어서 그리그의 곡에 나타난 민속음악적 요소의 특징을 이해하고 효과적으로 표현하기를 바란다.
19세기 후반 민족주의가 성행하면서 각 나라마다 작곡가들이 생활모습, 풍광을 배경으로 민속음악적 요소를 사용하여 작곡을 하기 시작한다. 민족적 특성을 반영하여 자국의 고유한 색채를 표현하기 위해 민요, 민속춤 등을 바탕으로 작곡가들은 음악을 만들게 되는데 이러한 경향이 19세기의 민족주의 음악이다.
본 논문은 노르웨이의 대표적인 민족주의 작곡가 그리그(Edvard Hagerup Grieg 1843~1907)의 가곡집 《여섯개의 노래》 Op. 48에 나타난 민속음악적 요소를 중심으로 분석연구 함으로써 그리그가 독일 낭만주의 음악의 전통을 계승하면서 노르웨이의 민속음악적 요소인 리듬, 선율, 음계를 결합하여 음악에 어떻게 표현 하였는지 살펴보았다. 이에 앞서 19세기 음악양상을 살펴봄으로써 민족주의 음악이 나타나게 된 시대적 배경과 특징에 대하여 알아보고, 주변국가의 민족주의 음악과 노르웨이의 민족주의 음악이 어떻게 다른 경향으로 나타나는지 살펴보고자 한다. 다음으로 그리그의 예술가곡의 특징과 작품경향 및 노르웨이의 민속음악적 요소에 대하여 알아봄으로써 그리그의 음악에서 민속음악적 요소가 어떻게 표현되었는지 알아보고자 한다.
본 연구를 통해 연주자들이 연주함에 있어서 그리그의 곡에 나타난 민속음악적 요소의 특징을 이해하고 효과적으로 표현하기를 바란다.
Composers in each country started to compose music using folk music elements based on life styles and scenary as nationalism prevailed in the late 19th century. To express native unique colors reflecting folk music elements, composers got to compose music based on a folk song and a folk dance, etc a...
Composers in each country started to compose music using folk music elements based on life styles and scenary as nationalism prevailed in the late 19th century. To express native unique colors reflecting folk music elements, composers got to compose music based on a folk song and a folk dance, etc and this kind of trend is the national music of 19th century.
By analyzing folk music elements found on《Sechs lieder》Op. 48, collection of songs written by Norwegian representative national music composer Edvard Hagerup Grieg(1843~1907), this paper examined how Grieg expressed music combining Norwegian folk music elements such as rhythm, melody, and scale and succeeding to the tradition of German Romantic music. Prior to this, it was to check time period and features of national music by examining closely to aspects of music in the 19th century and search how it was different from Norwegian national music by examining national music of neighboring countries. The next thing was to see how folk music elements were expressed in Grieg’s music by looking into features of his art song, tendency of work and Norwegian folk music elements.
The aim of this study is to help players understand distinctive features of folk music elements of Grieg’s music and express them effectively when they play music.
Composers in each country started to compose music using folk music elements based on life styles and scenary as nationalism prevailed in the late 19th century. To express native unique colors reflecting folk music elements, composers got to compose music based on a folk song and a folk dance, etc and this kind of trend is the national music of 19th century.
By analyzing folk music elements found on《Sechs lieder》Op. 48, collection of songs written by Norwegian representative national music composer Edvard Hagerup Grieg(1843~1907), this paper examined how Grieg expressed music combining Norwegian folk music elements such as rhythm, melody, and scale and succeeding to the tradition of German Romantic music. Prior to this, it was to check time period and features of national music by examining closely to aspects of music in the 19th century and search how it was different from Norwegian national music by examining national music of neighboring countries. The next thing was to see how folk music elements were expressed in Grieg’s music by looking into features of his art song, tendency of work and Norwegian folk music elements.
The aim of this study is to help players understand distinctive features of folk music elements of Grieg’s music and express them effectively when they play music.
주제어
#Grieg Folk music element Nationalism Nationalism music
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.