본 연구는 고등학생의 학교 부적응에 영향을 미치는 요인에 관해 분석한 것으로, 수업 부적응에 영향을 미치는 요인, 학교 부적응에 영향을 미치는 요인, 교사와의 부정적 관계에 영향을 미치는 요인, 친구와의 부정적 관계에 영향을 미치는 요인과 그 영향을 알아보는데 목적이 있다. 자료는 한국교육개발원에서 실시하는 한국교육종단연구 4차년도(2008년) 데이터에서 고등학교 1학년 자료를 활용하였다. 이러한 자료를 분석하기 위해 본 연구에서는 SPSS 22.0을 사용하여 ...
본 연구는 고등학생의 학교 부적응에 영향을 미치는 요인에 관해 분석한 것으로, 수업 부적응에 영향을 미치는 요인, 학교 부적응에 영향을 미치는 요인, 교사와의 부정적 관계에 영향을 미치는 요인, 친구와의 부정적 관계에 영향을 미치는 요인과 그 영향을 알아보는데 목적이 있다. 자료는 한국교육개발원에서 실시하는 한국교육종단연구 4차년도(2008년) 데이터에서 고등학교 1학년 자료를 활용하였다. 이러한 자료를 분석하기 위해 본 연구에서는 SPSS 22.0을 사용하여 평균, 표준편차, 상관관계를 살펴봤으며, 학교 부적응에 영향을 미치는 요인에 대해 살펴보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 이에 따른 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교 부적응의 요인(개인, 가정, 학교)과 수업 및 학교규칙 부적응, 교사 및 친구와의 부정적 관계에 대한 상관관계를 살펴본 결과, 개인요인 중 성별과 자기주도성은 학교 부적응과 교사와의 부정적 관계와 부적 상관관계를 나타냈으며, 자기 효능감, 노력과 끈기는 종속변인의 하위요인 모두에 부적 상관관계를 나타냈다. 또한 내성적 성향은 친구와의 부정적 관계에만 정적 상관관계를 나타냈으며, 입시부담감은 종속변수의 모든 하위변수에 정적 상관관계를 나타냈다. 가정요인은 부모의 학업적 지원, 정서적 지원만 종속변수의 모든 하위변수에 부적 상관관계를 나타냈다. 학교요인은 교사학생관계는 친구와의 부정적 관계를 제외한 나머지 종속변인의 하위변인에 부적 상관관계를 나타냈으며, 친구관계와 수업집중도는 모든 종속변인의 하위변수에 부적 상관관계를 나타냈고, 교내폭력은 학교 부적응과 친구와의 부정적 관계에, 징계처분은 수업 부적응과 학교 부적응에 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 수업 부적응에 영향을 미치는 요인에 대해 살펴본 결과, 개인요인에서는 자기 효능감, 자기주도 학습역량, 노력과 끈기, 입시부담감이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가정요인에서는 부모의 학업적 지원과 정서적 지원이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학교요인에서는 교사학생관계, 친구관계, 수업집중도, 학교 규칙 준수, 징계처분이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학교 부적응에 영향을 미치는 요인을 살펴본 결과, 개인요인에서는 성별, 자기 효능감, 자기주도성, 자기주도 학습역량, 노력과 끈기, 입시부담감이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가정요인에서는 부모의 학업적 지원과 정서적 지원이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학교요인에서는 교사학생관계, 친구관계, 교내폭력, 수업 집중도, 학교 규칙 준수가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 교사와의 부정적 관계에 영향을 미치는 요인을 살펴본 결과, 개인요인에서는 성별, 자기 효능감, 자기주도성, 자기주도 학습역량, 노력과 끈기, 입시부담감이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가정요인에서는 부모의 학업적 지원과 정서적 지원이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학교요인에서는 교사학생관계, 친구관계, 수업 집중도, 학교 규칙 준수가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 친구와의 부정적 관계에 영향을 미치는 요인을 살펴본 결과, 개인요인에서는 자기 효능감, 내성적 성향, 노력과 끈기, 입시부담감이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가정요인에서는 가구월평균총수입, 부모의 학업적 지원과 정서적 지원이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학교요인에서는 친구관계, 교내폭력, 수업 집중도가 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 고등학생의 학교 부적응에 영향을 미치는 요인에 관해 분석한 것으로, 수업 부적응에 영향을 미치는 요인, 학교 부적응에 영향을 미치는 요인, 교사와의 부정적 관계에 영향을 미치는 요인, 친구와의 부정적 관계에 영향을 미치는 요인과 그 영향을 알아보는데 목적이 있다. 자료는 한국교육개발원에서 실시하는 한국교육종단연구 4차년도(2008년) 데이터에서 고등학교 1학년 자료를 활용하였다. 이러한 자료를 분석하기 위해 본 연구에서는 SPSS 22.0을 사용하여 평균, 표준편차, 상관관계를 살펴봤으며, 학교 부적응에 영향을 미치는 요인에 대해 살펴보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 이에 따른 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교 부적응의 요인(개인, 가정, 학교)과 수업 및 학교규칙 부적응, 교사 및 친구와의 부정적 관계에 대한 상관관계를 살펴본 결과, 개인요인 중 성별과 자기주도성은 학교 부적응과 교사와의 부정적 관계와 부적 상관관계를 나타냈으며, 자기 효능감, 노력과 끈기는 종속변인의 하위요인 모두에 부적 상관관계를 나타냈다. 또한 내성적 성향은 친구와의 부정적 관계에만 정적 상관관계를 나타냈으며, 입시부담감은 종속변수의 모든 하위변수에 정적 상관관계를 나타냈다. 가정요인은 부모의 학업적 지원, 정서적 지원만 종속변수의 모든 하위변수에 부적 상관관계를 나타냈다. 학교요인은 교사학생관계는 친구와의 부정적 관계를 제외한 나머지 종속변인의 하위변인에 부적 상관관계를 나타냈으며, 친구관계와 수업집중도는 모든 종속변인의 하위변수에 부적 상관관계를 나타냈고, 교내폭력은 학교 부적응과 친구와의 부정적 관계에, 징계처분은 수업 부적응과 학교 부적응에 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 수업 부적응에 영향을 미치는 요인에 대해 살펴본 결과, 개인요인에서는 자기 효능감, 자기주도 학습역량, 노력과 끈기, 입시부담감이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가정요인에서는 부모의 학업적 지원과 정서적 지원이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학교요인에서는 교사학생관계, 친구관계, 수업집중도, 학교 규칙 준수, 징계처분이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학교 부적응에 영향을 미치는 요인을 살펴본 결과, 개인요인에서는 성별, 자기 효능감, 자기주도성, 자기주도 학습역량, 노력과 끈기, 입시부담감이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가정요인에서는 부모의 학업적 지원과 정서적 지원이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학교요인에서는 교사학생관계, 친구관계, 교내폭력, 수업 집중도, 학교 규칙 준수가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 교사와의 부정적 관계에 영향을 미치는 요인을 살펴본 결과, 개인요인에서는 성별, 자기 효능감, 자기주도성, 자기주도 학습역량, 노력과 끈기, 입시부담감이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가정요인에서는 부모의 학업적 지원과 정서적 지원이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학교요인에서는 교사학생관계, 친구관계, 수업 집중도, 학교 규칙 준수가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 친구와의 부정적 관계에 영향을 미치는 요인을 살펴본 결과, 개인요인에서는 자기 효능감, 내성적 성향, 노력과 끈기, 입시부담감이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가정요인에서는 가구월평균총수입, 부모의 학업적 지원과 정서적 지원이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학교요인에서는 친구관계, 교내폭력, 수업 집중도가 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to analyze the factors affecting school maladjustment in high school students. It is about what causes students to have difficulties in class, school adjustment and relationships with teachers and friends. The data in the study were the one from the fourth year (2008...
The purpose of this study is to analyze the factors affecting school maladjustment in high school students. It is about what causes students to have difficulties in class, school adjustment and relationships with teachers and friends. The data in the study were the one from the fourth year (2008) data of the longitudinal study of Korean Education conducted by KEDI (Korean Education Development Institute). In order to analyze these data, I used SPSS 22.0 statistical program and took a closer at the mean and standard deviation through descriptive statistics. A multiple regression analysis was conducted to examine the factors affecting school maladjustment. The results of the study are summarized as follows. Firstly, as a result of examining the relationship between individual factors and school maladjustment and its subordinate variables, it was found that as the self–efficacy, self-directed learning ability, effort and persistence students have increased, students had lower school maladjustment. The investigation showed that male students suffered more maladjustment than female students. It was also revealed that ,when students had a lot of burden for entrance exam, they experienced more maladjustment in class. They also tend to have negative relationships with teachers when they are boys, have lower self-efficacy, self-directed learning ability, effort and persistence and lots of pressure of entrance examination. In addition, those with higher self-efficacy, effort, and persistence were found to have less negative relationships with friends. When students have introverted tendency and feel greater the burden of admission, they have more negative relationship with friends. Secondly, the relationship between family factors and school maladjustment and its subordinate variables showed that parents had a significant influence on their children’s school life. Students who have affluent parents tend to have more problems with friends. And when students have higher levels of academic and emotional support from their parents, they are less likely to have fewer problems with school adjustment, relationships with teachers and friends. Thirdly, the relationship between school life factors and school maladjustment and its subordinate variables showed that school maladjustment decreased as a teacher's relationship with students and friendship improved. When students have the higher level of concentration on lesson, observe the school rules, and have more disciplinary measures, they enjoy school life more than those who do not. On the other hand, school violence and punishment are more likely to cause school maladjustment. When students have good relationships with friends, higher concentration on lesson, and follow the rules willingly, they also have good relationships with teachers. However, it is shown that the relationship with friends are getting worse as students experience more school violence.
The purpose of this study is to analyze the factors affecting school maladjustment in high school students. It is about what causes students to have difficulties in class, school adjustment and relationships with teachers and friends. The data in the study were the one from the fourth year (2008) data of the longitudinal study of Korean Education conducted by KEDI (Korean Education Development Institute). In order to analyze these data, I used SPSS 22.0 statistical program and took a closer at the mean and standard deviation through descriptive statistics. A multiple regression analysis was conducted to examine the factors affecting school maladjustment. The results of the study are summarized as follows. Firstly, as a result of examining the relationship between individual factors and school maladjustment and its subordinate variables, it was found that as the self–efficacy, self-directed learning ability, effort and persistence students have increased, students had lower school maladjustment. The investigation showed that male students suffered more maladjustment than female students. It was also revealed that ,when students had a lot of burden for entrance exam, they experienced more maladjustment in class. They also tend to have negative relationships with teachers when they are boys, have lower self-efficacy, self-directed learning ability, effort and persistence and lots of pressure of entrance examination. In addition, those with higher self-efficacy, effort, and persistence were found to have less negative relationships with friends. When students have introverted tendency and feel greater the burden of admission, they have more negative relationship with friends. Secondly, the relationship between family factors and school maladjustment and its subordinate variables showed that parents had a significant influence on their children’s school life. Students who have affluent parents tend to have more problems with friends. And when students have higher levels of academic and emotional support from their parents, they are less likely to have fewer problems with school adjustment, relationships with teachers and friends. Thirdly, the relationship between school life factors and school maladjustment and its subordinate variables showed that school maladjustment decreased as a teacher's relationship with students and friendship improved. When students have the higher level of concentration on lesson, observe the school rules, and have more disciplinary measures, they enjoy school life more than those who do not. On the other hand, school violence and punishment are more likely to cause school maladjustment. When students have good relationships with friends, higher concentration on lesson, and follow the rules willingly, they also have good relationships with teachers. However, it is shown that the relationship with friends are getting worse as students experience more school violence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.