[학위논문]원예 활동이 초등학생의 자존감과 학교생활적응에 미치는 효과 : 현실요법에 근거한 The Effects of Horticultural Activities on Elementary School Students' Self-esteem and School Life Adjustment:Based on Reality Therapy원문보기
본 연구는 현실요법에 근거한 원예활동이 초등학생의 자존감과 학교생활적응에 미치는 효과를 알아보고자 하는 데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 경기 북부에 소속되어 있는 지역 아동센터를 이용하는 초등학생 20명을 실험집단 10명과 비교집단 10명으로 구성하였다. 본 연구의 목적인 초등학생의 자존감과 학교생활적응을 알아보기 위해 실험전과 실험 후에 두 집단 모두 자존감과 학교생활적응 검사를 하였고, 실험집단에는 현실요법에 근거한 원예활동 프로그램을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 Window 프로그램을 사용하여 두 집단 간의 평균 차이를 알아보기 위해 독립표본(...
국 문 요 지
본 연구는 현실요법에 근거한 원예활동이 초등학생의 자존감과 학교생활적응에 미치는 효과를 알아보고자 하는 데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 경기 북부에 소속되어 있는 지역 아동센터를 이용하는 초등학생 20명을 실험집단 10명과 비교집단 10명으로 구성하였다. 본 연구의 목적인 초등학생의 자존감과 학교생활적응을 알아보기 위해 실험전과 실험 후에 두 집단 모두 자존감과 학교생활적응 검사를 하였고, 실험집단에는 현실요법에 근거한 원예활동 프로그램을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 Window 프로그램을 사용하여 두 집단 간의 평균 차이를 알아보기 위해 독립표본(t-test) 검증과. 원예활동 프로그램이 자존감과 학교생활적응에 미치는 효과를 이원변량분석으로 분석하였다. 또한 각 회기별 소감문과 연구자의 관찰내용을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 원예활동 프로그램은 초등학생의 자존감과 그 하위요인 사회적 자존감에 유의미한 효과가 있었지만, 일반적 자존감과 가정적 자존감은 유의미하지 않았다. 둘째, 원예활동 프로그램은 초등학생의 학교생활적응과 그 하위요인인 교사 관계, 또래 관계에 유의미한 효과가 나타났고, 학교규칙적응에는 유의미하지 않았다. 셋째, 원예활동 프로그램을 하면서 초등학생이 작성한 소감문과 검사자의 관찰내용에서 아동의 변화된 행동이 관찰되었다. 아동은 자신의 욕구를 책임감 있게 스스로 결정하고 타인에 대한 배려와 존중하는 태도를 배움으로 자존감과 학교생활 적응에 효과적으로 나타났다. 본 연구의 결과는 현실요법에 근거한 원예활동 프로그램이 초등학생의 자존감과 그 하위요소인 사회적 자존감 향상에 효과가 있고, 학교생활 적응과 그 하위요소인 교사, 또래관계와 학교수업적응에 향상효과가 있다고 나타났다. 그러나 일반적, 가정적 자존감과 학교규칙적응에는 유의미한 차이가 없었다. 이는 가정환경 또한 아동의 자존감에 많은 영향이 있으므로 가정과 연계할 수 있는 프로그램이 필요한 것으로 판단된다. 보도 자료(본문 p1)에서 알 수 있듯이 학년이 높을수록 자존감과 학교적응에 많은 어려움을 겪고 있다. 그러므로 초등학교 저학년 때부터 학교생활에서 느끼는 욕구를 살피고 관찰하여 문제 해결에 도움을 주고, 자신이 선택한 결과에 책임감을 경험하는 것은 학생들의 자존감과 학교생활적응에 효과적인 변화를 줄 것으로 본다. 원예활동은 식물을 선택하고 돌보는 활동을 통해 책임감을 느낄 수 있는 효과가 있다. 이러한 원예활동은 초등학생들의 자존감과 학교생활적응 외에도 많은 영역에 도움이 된다는 연구들이 많이 발표되고 있다. 따라서 초등학교 저학년부터 꾸준하게 현실요법에 근거한 원예 활동을 경험한다면 초등학생들의 안정된 정서와 자존감향상, 학교생활적응에 많은 도움이 될 것이라고 본다.
국 문 요 지
본 연구는 현실요법에 근거한 원예활동이 초등학생의 자존감과 학교생활적응에 미치는 효과를 알아보고자 하는 데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 경기 북부에 소속되어 있는 지역 아동센터를 이용하는 초등학생 20명을 실험집단 10명과 비교집단 10명으로 구성하였다. 본 연구의 목적인 초등학생의 자존감과 학교생활적응을 알아보기 위해 실험전과 실험 후에 두 집단 모두 자존감과 학교생활적응 검사를 하였고, 실험집단에는 현실요법에 근거한 원예활동 프로그램을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 Window 프로그램을 사용하여 두 집단 간의 평균 차이를 알아보기 위해 독립표본(t-test) 검증과. 원예활동 프로그램이 자존감과 학교생활적응에 미치는 효과를 이원변량분석으로 분석하였다. 또한 각 회기별 소감문과 연구자의 관찰내용을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 원예활동 프로그램은 초등학생의 자존감과 그 하위요인 사회적 자존감에 유의미한 효과가 있었지만, 일반적 자존감과 가정적 자존감은 유의미하지 않았다. 둘째, 원예활동 프로그램은 초등학생의 학교생활적응과 그 하위요인인 교사 관계, 또래 관계에 유의미한 효과가 나타났고, 학교규칙적응에는 유의미하지 않았다. 셋째, 원예활동 프로그램을 하면서 초등학생이 작성한 소감문과 검사자의 관찰내용에서 아동의 변화된 행동이 관찰되었다. 아동은 자신의 욕구를 책임감 있게 스스로 결정하고 타인에 대한 배려와 존중하는 태도를 배움으로 자존감과 학교생활 적응에 효과적으로 나타났다. 본 연구의 결과는 현실요법에 근거한 원예활동 프로그램이 초등학생의 자존감과 그 하위요소인 사회적 자존감 향상에 효과가 있고, 학교생활 적응과 그 하위요소인 교사, 또래관계와 학교수업적응에 향상효과가 있다고 나타났다. 그러나 일반적, 가정적 자존감과 학교규칙적응에는 유의미한 차이가 없었다. 이는 가정환경 또한 아동의 자존감에 많은 영향이 있으므로 가정과 연계할 수 있는 프로그램이 필요한 것으로 판단된다. 보도 자료(본문 p1)에서 알 수 있듯이 학년이 높을수록 자존감과 학교적응에 많은 어려움을 겪고 있다. 그러므로 초등학교 저학년 때부터 학교생활에서 느끼는 욕구를 살피고 관찰하여 문제 해결에 도움을 주고, 자신이 선택한 결과에 책임감을 경험하는 것은 학생들의 자존감과 학교생활적응에 효과적인 변화를 줄 것으로 본다. 원예활동은 식물을 선택하고 돌보는 활동을 통해 책임감을 느낄 수 있는 효과가 있다. 이러한 원예활동은 초등학생들의 자존감과 학교생활적응 외에도 많은 영역에 도움이 된다는 연구들이 많이 발표되고 있다. 따라서 초등학교 저학년부터 꾸준하게 현실요법에 근거한 원예 활동을 경험한다면 초등학생들의 안정된 정서와 자존감향상, 학교생활적응에 많은 도움이 될 것이라고 본다.
The Effects of Horticultural Activities on Elementary School Students’ Self-esteem and School Life Adjustment :Based on Reality Therapy
Jung, Eun Mi Counselling Psychology Major, Department of Education Graduate School of Education, Daejin University
ABSTRACT
The Effects of Horticultural Activities on Elementary School Students’ Self-esteem and School Life Adjustment :Based on Reality Therapy
Jung, Eun Mi Counselling Psychology Major, Department of Education Graduate School of Education, Daejin University
Advisor Professor Yang Jae Hyuk
The purpose of this study is to find out the effects of horticultural activities based on reality therapy on elementary school students’ self-esteem and school life adjustment. The subject of this study was targeted to 20 elementary school students using local children’s center in the northern region of Gyeong-gi do Province.The composition of the group consisted of ‘experiment’ group of 10 people and ‘comparison’ group of 10 people. To identify the elementary student's self-esteem and school life adjustment, which is the purpose of this study, both groups were tested for self-esteem and school life adjustment before and after experiment, and for the experiment group, the horticultural activity program based on reality therapy was conducted. To identify the mean difference between the two groups and the effects of horticultural activity program on self-esteem and school life adjustment, the collected data were analyzed with independent sampling (t-test) verification and binary analysis of variance using the SPSS 18.0 Window program respectively. In addition, the written opinions and the researcher's observations were analyzed during each activity session. The result of this study is as follows. First, the horticultural activity program has a significant effect on the elementary student's self-esteem and social self-esteem of their sub-factor, but the general and the family self-esteem was not significant. Second, the horticultural activity program showed a significant effect on elementary student's school life adjustment and teacher relationship and peer relationship of their sub-factor, but was not significant in school regulation adjustment. Third, while doing the horticultural activity program, changed behavior of the students was observed in the written opinions of elementary students and observations of the researcher. Children have effectively shown self-esteem and adaptability to school by choosing their own desires on a responsible basis and learning how to care for others and respect others. The result of this study has shown that horticultural activity program based on reality therapy was effective for elementary student's self-esteem and its sub factor, which is social self-esteem improvement, and also showed improvement effect on school life adjustment and its sub-factors: teacher relationship, peer relationship and school course adaptation. However, there was not any significant difference in general, family self-esteem and school regulation adaptation. It is judged that a program to connected with the home is necessary as the home environment also has a great influence on the child’s self-esteem. As shown in the press release (body p1), the higher the school year, the harder it is for students to self-esteem and adapt to school. Therefore, it is regarded that from the early years of elementary school, helping the students to solve the problems by looking for their desires they feel in school life and experiencing a sense of responsibility from the result of their own choice will make effective change in student’s self-esteem and school life adjustment. Horticultural activity has an effect that could feel a sense of responsibility through plant selection and caring. Many researches have shown that these kinds of horticultural activities do not only help the elementary student's self-esteem and school life adjustment but also in many fields. Therefore, if they experience the horticultural activity based on reality therapy constantly from the lower grades of elementary school, it seems that it would be of great help in elementary student's stable emotion, self-esteem improvement and school life adjustment.
ABSTRACT
The Effects of Horticultural Activities on Elementary School Students’ Self-esteem and School Life Adjustment :Based on Reality Therapy
Jung, Eun Mi Counselling Psychology Major, Department of Education Graduate School of Education, Daejin University
Advisor Professor Yang Jae Hyuk
The purpose of this study is to find out the effects of horticultural activities based on reality therapy on elementary school students’ self-esteem and school life adjustment. The subject of this study was targeted to 20 elementary school students using local children’s center in the northern region of Gyeong-gi do Province.The composition of the group consisted of ‘experiment’ group of 10 people and ‘comparison’ group of 10 people. To identify the elementary student's self-esteem and school life adjustment, which is the purpose of this study, both groups were tested for self-esteem and school life adjustment before and after experiment, and for the experiment group, the horticultural activity program based on reality therapy was conducted. To identify the mean difference between the two groups and the effects of horticultural activity program on self-esteem and school life adjustment, the collected data were analyzed with independent sampling (t-test) verification and binary analysis of variance using the SPSS 18.0 Window program respectively. In addition, the written opinions and the researcher's observations were analyzed during each activity session. The result of this study is as follows. First, the horticultural activity program has a significant effect on the elementary student's self-esteem and social self-esteem of their sub-factor, but the general and the family self-esteem was not significant. Second, the horticultural activity program showed a significant effect on elementary student's school life adjustment and teacher relationship and peer relationship of their sub-factor, but was not significant in school regulation adjustment. Third, while doing the horticultural activity program, changed behavior of the students was observed in the written opinions of elementary students and observations of the researcher. Children have effectively shown self-esteem and adaptability to school by choosing their own desires on a responsible basis and learning how to care for others and respect others. The result of this study has shown that horticultural activity program based on reality therapy was effective for elementary student's self-esteem and its sub factor, which is social self-esteem improvement, and also showed improvement effect on school life adjustment and its sub-factors: teacher relationship, peer relationship and school course adaptation. However, there was not any significant difference in general, family self-esteem and school regulation adaptation. It is judged that a program to connected with the home is necessary as the home environment also has a great influence on the child’s self-esteem. As shown in the press release (body p1), the higher the school year, the harder it is for students to self-esteem and adapt to school. Therefore, it is regarded that from the early years of elementary school, helping the students to solve the problems by looking for their desires they feel in school life and experiencing a sense of responsibility from the result of their own choice will make effective change in student’s self-esteem and school life adjustment. Horticultural activity has an effect that could feel a sense of responsibility through plant selection and caring. Many researches have shown that these kinds of horticultural activities do not only help the elementary student's self-esteem and school life adjustment but also in many fields. Therefore, if they experience the horticultural activity based on reality therapy constantly from the lower grades of elementary school, it seems that it would be of great help in elementary student's stable emotion, self-esteem improvement and school life adjustment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.