인간은 자신의 상상력을 표현하기 위해 새로운 표현 방법을 모색하며 진보하고 있다. 기술은 새로운 미디어를 탄생시키고, 예술의 미디어와 융합을 시도하며, 새로운 패러다임을 창조했다. 이는, 인간의 상상력을 예술로 표현하는 방법에 있어 그 폭을 확장시켰다 할 수 있을 것이다. 현대사회는 정보화 시대에서 새로운 산업시대라 일컫는 감성시대로 도약하는 시기며, 이에 미래의 예술에 대한 방향을 모색할 필요가 있다. 이러한 관점에서, 기술의 발전을 적극적으로 활용하며, 예술의 표현의 확장에 대해 고찰하고, 새롭게 등장한 미디어의 특징을 분석하여, 다가올 미래의 ...
인간은 자신의 상상력을 표현하기 위해 새로운 표현 방법을 모색하며 진보하고 있다. 기술은 새로운 미디어를 탄생시키고, 예술의 미디어와 융합을 시도하며, 새로운 패러다임을 창조했다. 이는, 인간의 상상력을 예술로 표현하는 방법에 있어 그 폭을 확장시켰다 할 수 있을 것이다. 현대사회는 정보화 시대에서 새로운 산업시대라 일컫는 감성시대로 도약하는 시기며, 이에 미래의 예술에 대한 방향을 모색할 필요가 있다. 이러한 관점에서, 기술의 발전을 적극적으로 활용하며, 예술의 표현의 확장에 대해 고찰하고, 새롭게 등장한 미디어의 특징을 분석하여, 다가올 미래의 미디어아트의 나아갈 방향과 그 가능성을 모색하고자한다. 기존의 인터랙티브 미디어아트는 관람자의 신체를 매체로 작품과 상호작용이루는 과정에서 관람자의 동적행위의 참여가 일반적이다. 근래에는 관람자의 동적행위에서 보다 확장된 관람자의 감성을 측정하여 이미지를 재구성하는 예술이 등장하는 추세이지만, 이에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 인간의 감성을 측정하는 생체정보기술에 대한 정보를 제공하고, 이를 활용한 미디어아트에 대해 분석하여 작품을 제작했다. 기존의 인터랙티브 아트에서 인간의 동적행위의 참여를 확장하여, 감성기술과 예술의 융합을 시도함으로써 새로운 미디어 아트의 가능성을 모색할 수 있을 것이라 기대한다. 본 연구의 사례분석을 위해, 혁신적인 기술의 발전으로 탄생한 미디어가 등장한 시점을 기준으로 “미디어아트”, “반응미디어아트”, “감성미디어아트” 총, 3가지로 분류하여 조사 하였다. 멀티미디어 아트는 관람자가 작가의 의도를 관조적으로 관람하는 특징이 있었으며, 반응미디어아트에서는 관람자가 자신의 행위를 추적하여 재구성된 이미지로 작품을 완성하는 것을 알 수 있었다. 마지막으로, 감성미디어 아트에서는 감성측정을 위한 센서를 착용하기 때문에 반응미디어아트 보다 행위적인 부분에서 소극적으로 참여하는 점을 도출할 수 있었다. 본 연구에서 집중적으로 다룰 내용은 첫째, 미디어의 변화에 따른 인간의 육체를 매체로 사용한 인터랙티브 작품 사례들을 고찰하고, 그 특징들을 분석하고자한다. 둘째, 현시대의 미디어의 현황과 발전방향을 살펴보고, 새로운 미디어아트의 방향을 제시하고자한다. 마지막으로 저자의 연구 작품인 “Touch Doll”의 제작과정과, 표현매체로서의 인간의 육체에 대한 탐구와 교감하고자한 의미를 소개하고, 제작과정에 대한 연구내용을 제공하고자한다. 본 연구 작품에서 관람자의 몸은 작품을 구동시키는 장치가 아닌, 관람자의 감성을 표현하는 매체로서의 인터페이스가 될 것이다.
인간은 자신의 상상력을 표현하기 위해 새로운 표현 방법을 모색하며 진보하고 있다. 기술은 새로운 미디어를 탄생시키고, 예술의 미디어와 융합을 시도하며, 새로운 패러다임을 창조했다. 이는, 인간의 상상력을 예술로 표현하는 방법에 있어 그 폭을 확장시켰다 할 수 있을 것이다. 현대사회는 정보화 시대에서 새로운 산업시대라 일컫는 감성시대로 도약하는 시기며, 이에 미래의 예술에 대한 방향을 모색할 필요가 있다. 이러한 관점에서, 기술의 발전을 적극적으로 활용하며, 예술의 표현의 확장에 대해 고찰하고, 새롭게 등장한 미디어의 특징을 분석하여, 다가올 미래의 미디어아트의 나아갈 방향과 그 가능성을 모색하고자한다. 기존의 인터랙티브 미디어아트는 관람자의 신체를 매체로 작품과 상호작용이루는 과정에서 관람자의 동적행위의 참여가 일반적이다. 근래에는 관람자의 동적행위에서 보다 확장된 관람자의 감성을 측정하여 이미지를 재구성하는 예술이 등장하는 추세이지만, 이에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 인간의 감성을 측정하는 생체정보기술에 대한 정보를 제공하고, 이를 활용한 미디어아트에 대해 분석하여 작품을 제작했다. 기존의 인터랙티브 아트에서 인간의 동적행위의 참여를 확장하여, 감성기술과 예술의 융합을 시도함으로써 새로운 미디어 아트의 가능성을 모색할 수 있을 것이라 기대한다. 본 연구의 사례분석을 위해, 혁신적인 기술의 발전으로 탄생한 미디어가 등장한 시점을 기준으로 “미디어아트”, “반응미디어아트”, “감성미디어아트” 총, 3가지로 분류하여 조사 하였다. 멀티미디어 아트는 관람자가 작가의 의도를 관조적으로 관람하는 특징이 있었으며, 반응미디어아트에서는 관람자가 자신의 행위를 추적하여 재구성된 이미지로 작품을 완성하는 것을 알 수 있었다. 마지막으로, 감성미디어 아트에서는 감성측정을 위한 센서를 착용하기 때문에 반응미디어아트 보다 행위적인 부분에서 소극적으로 참여하는 점을 도출할 수 있었다. 본 연구에서 집중적으로 다룰 내용은 첫째, 미디어의 변화에 따른 인간의 육체를 매체로 사용한 인터랙티브 작품 사례들을 고찰하고, 그 특징들을 분석하고자한다. 둘째, 현시대의 미디어의 현황과 발전방향을 살펴보고, 새로운 미디어아트의 방향을 제시하고자한다. 마지막으로 저자의 연구 작품인 “Touch Doll”의 제작과정과, 표현매체로서의 인간의 육체에 대한 탐구와 교감하고자한 의미를 소개하고, 제작과정에 대한 연구내용을 제공하고자한다. 본 연구 작품에서 관람자의 몸은 작품을 구동시키는 장치가 아닌, 관람자의 감성을 표현하는 매체로서의 인터페이스가 될 것이다.
Human beings have searched for new ways of expression and progressed in order to realize their own imagination. Technology gave the birth to new media and created new paradigm of arts, and, furthermore, broadened its width of methods to express human beings’ imagination into arts. Modern societ...
Human beings have searched for new ways of expression and progressed in order to realize their own imagination. Technology gave the birth to new media and created new paradigm of arts, and, furthermore, broadened its width of methods to express human beings’ imagination into arts. Modern society currently goes through the transition period of leaping from information era into the emotion era called new-industrial era, which requires to search for a new direction of future arts. From such perspective, the current research carried out case studies by categorizing into three kinds - “Media Art”, “Responsive media Art”, “Emotional Media art” - based on the time when the new media appeared with the innovative technology development. Through this, it studies the broadening of arts expression which progressed by attempting to integrate advanced technology with proactive acceptance. Also, at this current, transition period from information era to the era of emotion, it analyzes the characteristics of newly appeared media in order to suggest future direction for coming media arts to follow. It expects to discover possibility of new media art by attempting integration with bio-information measurement technology which measures human emotion, which is a broadened form as it widens human body participation compared to the previous interactive art form which was completed by participating through playing behaviors. Contents to be focused on within this study are as following. First, it is to examine cases of interactive arts which used human body as the medium according to changes in media, analyzing their characteristics. Secondly, it is to identify current status of media and developmental direction in order to suggest direction for new media arts. Finally, it is to introduce the manufacturing process of “Touch Doll”, author’s own research work, as well as its meaning to explore human body and to interact with others, providing research outcome on its manufacturing process. For this research work, audience’s body is not the apparatus to perform the work but the interface as the medium to express his or her own emotion.
Human beings have searched for new ways of expression and progressed in order to realize their own imagination. Technology gave the birth to new media and created new paradigm of arts, and, furthermore, broadened its width of methods to express human beings’ imagination into arts. Modern society currently goes through the transition period of leaping from information era into the emotion era called new-industrial era, which requires to search for a new direction of future arts. From such perspective, the current research carried out case studies by categorizing into three kinds - “Media Art”, “Responsive media Art”, “Emotional Media art” - based on the time when the new media appeared with the innovative technology development. Through this, it studies the broadening of arts expression which progressed by attempting to integrate advanced technology with proactive acceptance. Also, at this current, transition period from information era to the era of emotion, it analyzes the characteristics of newly appeared media in order to suggest future direction for coming media arts to follow. It expects to discover possibility of new media art by attempting integration with bio-information measurement technology which measures human emotion, which is a broadened form as it widens human body participation compared to the previous interactive art form which was completed by participating through playing behaviors. Contents to be focused on within this study are as following. First, it is to examine cases of interactive arts which used human body as the medium according to changes in media, analyzing their characteristics. Secondly, it is to identify current status of media and developmental direction in order to suggest direction for new media arts. Finally, it is to introduce the manufacturing process of “Touch Doll”, author’s own research work, as well as its meaning to explore human body and to interact with others, providing research outcome on its manufacturing process. For this research work, audience’s body is not the apparatus to perform the work but the interface as the medium to express his or her own emotion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.