문화 다양성의 시대적 요구에 발맞춰 전통국악공연에 대한 정체성 확립과 다양성이 요구되었으며, 세계 속의 한류와 문화산업시대를 대비하기 위한 의식 전환과 도약을 위한 발판 마련이 필요한 시점이 되었다. 본 논문은 2013년부터 2016년까지 전통국악공연의 정책 및 콘텐츠가 대한민국 국악의 종가인 국립국악원에서 어떻게 개발되고 육성되었는지 살펴봄으로써 이...
문화 다양성의 시대적 요구에 발맞춰 전통국악공연에 대한 정체성 확립과 다양성이 요구되었으며, 세계 속의 한류와 문화산업시대를 대비하기 위한 의식 전환과 도약을 위한 발판 마련이 필요한 시점이 되었다. 본 논문은 2013년부터 2016년까지 전통국악공연의 정책 및 콘텐츠가 대한민국 국악의 종가인 국립국악원에서 어떻게 개발되고 육성되었는지 살펴봄으로써 이후 국립국악원이 시행하는 전통국악공연의 방향성을 제시하는 것을 목적으로 한다. 그 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 2013년 국립국악원은 전통의 가치를 제고하는 대표브랜드 공연을 새롭게 개발해 선보였고, 성공적인 평가를 받았다. 그러나 해당년도 국립국악원 공연의 가장 큰 특징으로는 무엇보다 연희전통극장의 개관을 통해 콘텐츠의 다양성에 기여했다는 점이다. 둘째, 2014년 국립국악원 공연에서 주목되는 점은 브랜드공연 신규 작품 제작을 통해 기관의 위상을 강화하였다는 것이다. 또한 국립국악원은 2014년 ‘문화가 있는 날’이 시행됨에 따라 수요자 중심의 국악공연 활성화를 통해 지속적으로 국악 저변 확대를 꾀하였다. 한편 다양한 기획공연 중에서도 명인·명창들의 공연 비중이 비교적 높았다. 셋째, 2015년 국립국악원의 공연에 있어 특히 주목되는 점은 양적인 공연의 성장이다. 이는 무엇보다 기획공연 및 상설공연의 확장에 기인한다고 할 수 있다. 넷째, 2016년에는 특히 어린이와 유아 및 가족을 대상으로 한 미래 관람객의 창출에 힘썼고, 사회·문화계 저명인사를 초청하여 고품격의 국악 대담 콘서트를 특화하여 선보였음이 주목된다. 한편 국악과 관련된 대중 인기 소설 작품을 소재로 국악의 예술미와 대중적 미감이 결합된 국악 종합극과 같은 기획공연은 관람객들로 하여금 높은 호응도를 이끌어내었다. 또한 각 연주단에서는 정체성과 역량이 반영된 정기공연을 특화하여 선보였다. 이와 같은 긍정적 평가의 이면에 국립국악원의 공연 정책 및 콘텐츠에 있어서 다음과 같은 한계점이 노출되기도 하였다. 첫째, 대표 브랜드 작품 제작 및 출연진의 외부 의존도가 높아 재공연이 어렵거나, 재공연이 가능하더라도 작품구성을 위한 인적·물적 장애가 발생한다는 한계점 또한 노출되었다. 둘째, 국립국악원 역량을 강화하고 경쟁력 있는 작품 제작을 위해 공연장별 특성화가 필요하다는 한계점이 노출되기도 하였다. 또한 자연음향 공연에 대한 지속적인 수요 증가 추세에 부합하는 풍류사랑방 기획공연 시리즈의 개발 요구 또한 국립국악원이 추후 시행해야 할 과제로 남았다. 셋째, 국립국악원 공연의 양적 확대는 그 이면에 공연의 질을 떨어뜨릴 수 있다는 비판을 함께 받기도 하였다. 넷째, 중·대형 국악극 제작에 따른 연출, 작곡, 대본, 무대제작 등 전문 인력풀 마련이 시급하다는 점과 함께 기획공연, 상설공연 등 공연의 질적 제고와 효과적 홍보 마케팅을 위한 전문 인력의 확충이 시급하다는 점이 지적되기도 하였다. 국립국악원은 국민 모두가 향유할 수 있는 국립예술기관으로 성장해야 하며, 세계화·국제화 시대에 발맞춰 우리 전통음악을 전 세계에 알려 문화선진국으로 진입하는데 동참하여야 한다. 이를 위해 국민들에게 지속적인 공연 콘텐츠를 제공하여 우리음악을 마음껏 향유할 수 있는 기회의 장을 열어주어야 한다. 국립국악원 전통국악공연 콘텐츠의 긍정적 측면을 지속적으로 발전시킴과 동시에 한계점을 개선 및 보완해 나간다면, 전통예술의 정체성 확보를 비롯한 창작 활성화, 전통예술의 대중화 및 동시대와의 소통, 남북통일을 대비하여 전통예술을 통해 상호 이질감을 해소하는데 기여할 수 있을 것으로 본다.
문화 다양성의 시대적 요구에 발맞춰 전통국악공연에 대한 정체성 확립과 다양성이 요구되었으며, 세계 속의 한류와 문화산업시대를 대비하기 위한 의식 전환과 도약을 위한 발판 마련이 필요한 시점이 되었다. 본 논문은 2013년부터 2016년까지 전통국악공연의 정책 및 콘텐츠가 대한민국 국악의 종가인 국립국악원에서 어떻게 개발되고 육성되었는지 살펴봄으로써 이후 국립국악원이 시행하는 전통국악공연의 방향성을 제시하는 것을 목적으로 한다. 그 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 2013년 국립국악원은 전통의 가치를 제고하는 대표브랜드 공연을 새롭게 개발해 선보였고, 성공적인 평가를 받았다. 그러나 해당년도 국립국악원 공연의 가장 큰 특징으로는 무엇보다 연희전통극장의 개관을 통해 콘텐츠의 다양성에 기여했다는 점이다. 둘째, 2014년 국립국악원 공연에서 주목되는 점은 브랜드공연 신규 작품 제작을 통해 기관의 위상을 강화하였다는 것이다. 또한 국립국악원은 2014년 ‘문화가 있는 날’이 시행됨에 따라 수요자 중심의 국악공연 활성화를 통해 지속적으로 국악 저변 확대를 꾀하였다. 한편 다양한 기획공연 중에서도 명인·명창들의 공연 비중이 비교적 높았다. 셋째, 2015년 국립국악원의 공연에 있어 특히 주목되는 점은 양적인 공연의 성장이다. 이는 무엇보다 기획공연 및 상설공연의 확장에 기인한다고 할 수 있다. 넷째, 2016년에는 특히 어린이와 유아 및 가족을 대상으로 한 미래 관람객의 창출에 힘썼고, 사회·문화계 저명인사를 초청하여 고품격의 국악 대담 콘서트를 특화하여 선보였음이 주목된다. 한편 국악과 관련된 대중 인기 소설 작품을 소재로 국악의 예술미와 대중적 미감이 결합된 국악 종합극과 같은 기획공연은 관람객들로 하여금 높은 호응도를 이끌어내었다. 또한 각 연주단에서는 정체성과 역량이 반영된 정기공연을 특화하여 선보였다. 이와 같은 긍정적 평가의 이면에 국립국악원의 공연 정책 및 콘텐츠에 있어서 다음과 같은 한계점이 노출되기도 하였다. 첫째, 대표 브랜드 작품 제작 및 출연진의 외부 의존도가 높아 재공연이 어렵거나, 재공연이 가능하더라도 작품구성을 위한 인적·물적 장애가 발생한다는 한계점 또한 노출되었다. 둘째, 국립국악원 역량을 강화하고 경쟁력 있는 작품 제작을 위해 공연장별 특성화가 필요하다는 한계점이 노출되기도 하였다. 또한 자연음향 공연에 대한 지속적인 수요 증가 추세에 부합하는 풍류사랑방 기획공연 시리즈의 개발 요구 또한 국립국악원이 추후 시행해야 할 과제로 남았다. 셋째, 국립국악원 공연의 양적 확대는 그 이면에 공연의 질을 떨어뜨릴 수 있다는 비판을 함께 받기도 하였다. 넷째, 중·대형 국악극 제작에 따른 연출, 작곡, 대본, 무대제작 등 전문 인력풀 마련이 시급하다는 점과 함께 기획공연, 상설공연 등 공연의 질적 제고와 효과적 홍보 마케팅을 위한 전문 인력의 확충이 시급하다는 점이 지적되기도 하였다. 국립국악원은 국민 모두가 향유할 수 있는 국립예술기관으로 성장해야 하며, 세계화·국제화 시대에 발맞춰 우리 전통음악을 전 세계에 알려 문화선진국으로 진입하는데 동참하여야 한다. 이를 위해 국민들에게 지속적인 공연 콘텐츠를 제공하여 우리음악을 마음껏 향유할 수 있는 기회의 장을 열어주어야 한다. 국립국악원 전통국악공연 콘텐츠의 긍정적 측면을 지속적으로 발전시킴과 동시에 한계점을 개선 및 보완해 나간다면, 전통예술의 정체성 확보를 비롯한 창작 활성화, 전통예술의 대중화 및 동시대와의 소통, 남북통일을 대비하여 전통예술을 통해 상호 이질감을 해소하는데 기여할 수 있을 것으로 본다.
In order to fit into the demands of the cultural diversity, it is required to establish the identity and the diversity of Korean traditional music performances, and this is a time to make a stepping stone to divert awareness and leap to prepare for the Korean wave and the era of culture industry in ...
In order to fit into the demands of the cultural diversity, it is required to establish the identity and the diversity of Korean traditional music performances, and this is a time to make a stepping stone to divert awareness and leap to prepare for the Korean wave and the era of culture industry in the world. This study aims to present the directivity of Korean traditional music performances hosted by the National Gugak Center by investigating how the policies and contents of traditional music performances have been developed and fostered by the National Gugak Center, which is the head of Korean traditional music, from 2013 to 2016. The results of the study are summarized as follows. First, in 2013 the National Gugak Center newly developed a representative brand performance that enhances the value of tradition, which received a successful evaluation. In that year, however, the greatest feature of the performances at the National Gugak Center was that it contributed to the diversity of contents through the opening of the traditional theater. Second, in 2014 the notable thing in performances at the National Gugak Center is the fact that it strengthened its position through the production of brand new performances. In addition, the National Gugak Center continued to expand the base of Korean traditional music through the revitalization of performances of the traditional music centered on consumers as the ‘Cultural Day’ in 2014. Meanwhile, performances of masters and great singers were relatively high among various planned performances. Third, in 2015 the emphasis of the performances at the National Gugak Center is the quantitative growth of the performances. This can be resulted from the expansion of planned performances and permanent performances. Forth, in 2016, especially, the Korean Gugak Center was striving to create future audiences for children, infants, and families, and it drew attention by introducing high-quality Korean traditional music talk concerts by inviting prominent people from the social and cultural circles. The planned performances, on the other hand, such as the Korean traditional music drama combined with the artistic beauty of Korean traditional music and the popular beauty of the popular novels related to the traditional music led the audience to a high degree of response. Each performance group also featured the regular performances reflecting their identity and competence. Behind this positive evaluation, the following limitations were exposed in respect to the performing policy and contents organized by the National Gugak Center. First, it was revealed to limitations that re-performance was difficult due to high reliance on external brands and producers, or human and material obstacles to composition of works occurred even if re-performance was possible. Second, it has been exposed to limitations that it has been necessary to characterize each performing hall to enhance the competence of the National Gugak Center and to produce competitive works. In addition, the demand for the development of planned performance series at Pungryu-sarangbang meeting the trend of increasing demand for natural sound performances was left as a task to be implemented by the National Gugak Center. Third, the quantitative expansion of performances at the National Gugak Center has been criticized in the way that the quality of performances may be deteriorated. Forth, it was pointed out that it is urgent to arrange a specialists pool like directing, composing, script, and stage production according to the production of middle and large Korean traditional music dramas, and to expand professional manpower for the improvement of the performances quality such as planned performances and permanent performances and for the effective publicity marketing. The National Gugak Center should grow into a national arts institute where all people can enjoy, and participate in entering a culture advanced country by conveying our traditional music to all over the world catching up with the era of globalization and internationalization. For this purpose, it should open up opportunities to enjoy our music as much as possible by providing continuous public performance contents to the people. If the National Gugak Center keeps developing the positive aspects of Korean traditional music performance contents while improving and supplementing the limitations, it can contribute to the invigoration of creation with the establishment of the identity of traditional art, the popularization of traditional arts, the communication with contemporary arts, and the elimination of mutual disparity through traditional arts in preparation for unification of the two Koreas.
In order to fit into the demands of the cultural diversity, it is required to establish the identity and the diversity of Korean traditional music performances, and this is a time to make a stepping stone to divert awareness and leap to prepare for the Korean wave and the era of culture industry in the world. This study aims to present the directivity of Korean traditional music performances hosted by the National Gugak Center by investigating how the policies and contents of traditional music performances have been developed and fostered by the National Gugak Center, which is the head of Korean traditional music, from 2013 to 2016. The results of the study are summarized as follows. First, in 2013 the National Gugak Center newly developed a representative brand performance that enhances the value of tradition, which received a successful evaluation. In that year, however, the greatest feature of the performances at the National Gugak Center was that it contributed to the diversity of contents through the opening of the traditional theater. Second, in 2014 the notable thing in performances at the National Gugak Center is the fact that it strengthened its position through the production of brand new performances. In addition, the National Gugak Center continued to expand the base of Korean traditional music through the revitalization of performances of the traditional music centered on consumers as the ‘Cultural Day’ in 2014. Meanwhile, performances of masters and great singers were relatively high among various planned performances. Third, in 2015 the emphasis of the performances at the National Gugak Center is the quantitative growth of the performances. This can be resulted from the expansion of planned performances and permanent performances. Forth, in 2016, especially, the Korean Gugak Center was striving to create future audiences for children, infants, and families, and it drew attention by introducing high-quality Korean traditional music talk concerts by inviting prominent people from the social and cultural circles. The planned performances, on the other hand, such as the Korean traditional music drama combined with the artistic beauty of Korean traditional music and the popular beauty of the popular novels related to the traditional music led the audience to a high degree of response. Each performance group also featured the regular performances reflecting their identity and competence. Behind this positive evaluation, the following limitations were exposed in respect to the performing policy and contents organized by the National Gugak Center. First, it was revealed to limitations that re-performance was difficult due to high reliance on external brands and producers, or human and material obstacles to composition of works occurred even if re-performance was possible. Second, it has been exposed to limitations that it has been necessary to characterize each performing hall to enhance the competence of the National Gugak Center and to produce competitive works. In addition, the demand for the development of planned performance series at Pungryu-sarangbang meeting the trend of increasing demand for natural sound performances was left as a task to be implemented by the National Gugak Center. Third, the quantitative expansion of performances at the National Gugak Center has been criticized in the way that the quality of performances may be deteriorated. Forth, it was pointed out that it is urgent to arrange a specialists pool like directing, composing, script, and stage production according to the production of middle and large Korean traditional music dramas, and to expand professional manpower for the improvement of the performances quality such as planned performances and permanent performances and for the effective publicity marketing. The National Gugak Center should grow into a national arts institute where all people can enjoy, and participate in entering a culture advanced country by conveying our traditional music to all over the world catching up with the era of globalization and internationalization. For this purpose, it should open up opportunities to enjoy our music as much as possible by providing continuous public performance contents to the people. If the National Gugak Center keeps developing the positive aspects of Korean traditional music performance contents while improving and supplementing the limitations, it can contribute to the invigoration of creation with the establishment of the identity of traditional art, the popularization of traditional arts, the communication with contemporary arts, and the elimination of mutual disparity through traditional arts in preparation for unification of the two Koreas.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.