경제성장에 따른 소득수준과 삶의 질이 향상되면서 웰빙과 건강한 삶에 대한 관심이 커지고 있으며 건강하고 아름다운 삶에 대한 욕구는 뷰티서비스에 대한 관심으로 이어졌다. 특히, 뷰티서비스 범위 중 무엇보다 인구 고령화에 따라 젊고 아름다운 피부에 대한 욕구가 증가되고 있으며 그러한 문화는 자연스럽게 피부 미용 관련 병원에 대한 관심으로도 이어졌다. 피부에 대한...
경제성장에 따른 소득수준과 삶의 질이 향상되면서 웰빙과 건강한 삶에 대한 관심이 커지고 있으며 건강하고 아름다운 삶에 대한 욕구는 뷰티서비스에 대한 관심으로 이어졌다. 특히, 뷰티서비스 범위 중 무엇보다 인구 고령화에 따라 젊고 아름다운 피부에 대한 욕구가 증가되고 있으며 그러한 문화는 자연스럽게 피부 미용 관련 병원에 대한 관심으로도 이어졌다. 피부에 대한 의학적 치료와 미용 성형 후 사후관리에 대한 수요도 증가하여 메디컬 에스테틱이라는 형태가 확산되기 시작하였으며, 메디컬 에스테틱에 대한 관심도나 시장의 확대 등 여러 가지 현상들을 감안했을 때 다양해진 소비자의 욕구와 기호에 대해 유연한 대처와 소비자의 만족도를 높일 수 있도록 소비자가 가지고 있는 성향에 대해서 파악하고 이에 대한 서비스를 충족시킬 필요가 있다고 생각되었다. 이에 선행연구를 바탕으로 메디컬 에스테틱을 이용하는 많은 사람들에게 정확한 정보를 제공하고, 병원에서 제공하는 시술이나 서비스에 대한 만족도에 대해 조사하여 향후 메디컬 에스테틱이 발전하기 위한 방향제시를 위해 연구하였다.
연구대상으로는 현재 메디컬 에스테틱을 이용하고 있는 남녀 20~50대를 선정하여 2017년 11월 1일부터 11월 6일까지 온라인 설문조사를 실시하였고 분석결과 첫째, 피부유형으로는 전체적으로 복합성 피부가 가장 많았으며 연령별로 피부고민이 다르게 나타났다. 둘째, 에스테틱에 대해 여자가 남자보다 관심도가 높게 나타났으며 피부고민에 대한 해결 방법으로는 남녀 모두 피부과 병원에서 전문적인 치료를 받는다는 응답이 가장 높았다. 셋째, 피부 관리를 받는 장소로 남자는 종합병원 내 피부 관리실, 여자는 개인 피부과 피부관리실이라는 응답이 과반수 이상인 것으로 나타났다. 넷째, 피부관리를 하는 주된 이유로는 남녀 모두 피부 고민을 해결하기 위해라는 응답이 높았으며 연령이 높은 그룹일수록 젊고 건강한 피부를 유지하기 위해라는 응답이 높게 나타났다. 다섯째, 메디컬 에스테틱의 큰 장점으로는 20~30대는 복용하는 약 처방을 장점으로 생각하는 비율이 높았고 40~50대 이상은 레이저 등의 관리차원 이상의 치료가 가능하다는 것을 큰 장점으로 생각하는 것으로 나타났다. 여섯째, 메디컬 에스테틱을 지속적으로 받고 싶은 이유와 그렇지 않은 이유를 살펴본 결과 상담자와 피부관리사는 지속적으로 전문성에 대한 신뢰를 높이기 위해 체계적인 교육마련에 힘쓰고, 소비자들의 의견을 수렴하여 부작용과 통증이 적은 의료기기를 발전시키기 위해 기술자들은 끊임없이 개발하며, 시술 후에는 주의사항이나 관리 방법, 홈케어 등의 사후관리에 대해 힘써야 고객들로부터 높은 만족도를 얻을 수 있다고 결론을 내렸다. 또한 다양해진 소비자의 욕구와 기호에 대해 유연한 대처와 소비자의 만족도를 높일 수 있도록 소비자가 가지고 있는 성향에 대해 파악하여 개개인에게 맞는 맞춤 설명과 친절함을 바탕으로 서비스가 이루어져야 할 것이다.
경제성장에 따른 소득수준과 삶의 질이 향상되면서 웰빙과 건강한 삶에 대한 관심이 커지고 있으며 건강하고 아름다운 삶에 대한 욕구는 뷰티서비스에 대한 관심으로 이어졌다. 특히, 뷰티서비스 범위 중 무엇보다 인구 고령화에 따라 젊고 아름다운 피부에 대한 욕구가 증가되고 있으며 그러한 문화는 자연스럽게 피부 미용 관련 병원에 대한 관심으로도 이어졌다. 피부에 대한 의학적 치료와 미용 성형 후 사후관리에 대한 수요도 증가하여 메디컬 에스테틱이라는 형태가 확산되기 시작하였으며, 메디컬 에스테틱에 대한 관심도나 시장의 확대 등 여러 가지 현상들을 감안했을 때 다양해진 소비자의 욕구와 기호에 대해 유연한 대처와 소비자의 만족도를 높일 수 있도록 소비자가 가지고 있는 성향에 대해서 파악하고 이에 대한 서비스를 충족시킬 필요가 있다고 생각되었다. 이에 선행연구를 바탕으로 메디컬 에스테틱을 이용하는 많은 사람들에게 정확한 정보를 제공하고, 병원에서 제공하는 시술이나 서비스에 대한 만족도에 대해 조사하여 향후 메디컬 에스테틱이 발전하기 위한 방향제시를 위해 연구하였다.
연구대상으로는 현재 메디컬 에스테틱을 이용하고 있는 남녀 20~50대를 선정하여 2017년 11월 1일부터 11월 6일까지 온라인 설문조사를 실시하였고 분석결과 첫째, 피부유형으로는 전체적으로 복합성 피부가 가장 많았으며 연령별로 피부고민이 다르게 나타났다. 둘째, 에스테틱에 대해 여자가 남자보다 관심도가 높게 나타났으며 피부고민에 대한 해결 방법으로는 남녀 모두 피부과 병원에서 전문적인 치료를 받는다는 응답이 가장 높았다. 셋째, 피부 관리를 받는 장소로 남자는 종합병원 내 피부 관리실, 여자는 개인 피부과 피부관리실이라는 응답이 과반수 이상인 것으로 나타났다. 넷째, 피부관리를 하는 주된 이유로는 남녀 모두 피부 고민을 해결하기 위해라는 응답이 높았으며 연령이 높은 그룹일수록 젊고 건강한 피부를 유지하기 위해라는 응답이 높게 나타났다. 다섯째, 메디컬 에스테틱의 큰 장점으로는 20~30대는 복용하는 약 처방을 장점으로 생각하는 비율이 높았고 40~50대 이상은 레이저 등의 관리차원 이상의 치료가 가능하다는 것을 큰 장점으로 생각하는 것으로 나타났다. 여섯째, 메디컬 에스테틱을 지속적으로 받고 싶은 이유와 그렇지 않은 이유를 살펴본 결과 상담자와 피부관리사는 지속적으로 전문성에 대한 신뢰를 높이기 위해 체계적인 교육마련에 힘쓰고, 소비자들의 의견을 수렴하여 부작용과 통증이 적은 의료기기를 발전시키기 위해 기술자들은 끊임없이 개발하며, 시술 후에는 주의사항이나 관리 방법, 홈케어 등의 사후관리에 대해 힘써야 고객들로부터 높은 만족도를 얻을 수 있다고 결론을 내렸다. 또한 다양해진 소비자의 욕구와 기호에 대해 유연한 대처와 소비자의 만족도를 높일 수 있도록 소비자가 가지고 있는 성향에 대해 파악하여 개개인에게 맞는 맞춤 설명과 친절함을 바탕으로 서비스가 이루어져야 할 것이다.
As the result of economic growth, an increase in income level, and the quality of life, the interest on well-being and healthy life has grown, and the desire to live healthily and beautifully has led to growing interest on the beauty service. Specially, as we enter an aging society, there is increas...
As the result of economic growth, an increase in income level, and the quality of life, the interest on well-being and healthy life has grown, and the desire to live healthily and beautifully has led to growing interest on the beauty service. Specially, as we enter an aging society, there is increasing demand on younger looking beautiful skin, which has naturally led to interest on dermatologic clinic. Increasing demand on medical skin treatment, and after-care for plastic surgery has proliferated medical esthetic clinics. Considering the expanding general interest and the market of medical esthetic clinics, it has become necessary to analyze various demands and tastes of its users, to provide flexible and satisfactory service. Accordingly through this paper, based on the precedent study, we will investigate on ways to provide more accurate information to the medical esthetic clinic users. Also through research on satisfactory level of the medical procedure or service by the medical clinics, this paper aims to provide guidance for improving medical esthetic industry. An online survey has been conducted from 1st to 6th of November 2017, targeting both men and women user of medical esthetic clinic, in the age group of 20 ~ 50. The result of survey shows following six key points: Firstly, in overall, combination skin type was the most common in the group, and different age group had different skin concerns. Secondly, female participants had higher interest on skin esthetic compared to male participants, and getting professional treatment from the dermatologist was the most preferred option for resolving skin concerns for both men and women. Thirdly, more than half of the male respondents prefers dermatology in the general hospital, while women prefer private dermatology clinic. Forthly, for both male and female participants in all age group, most common reason for taking skin treatment is to resolve skin concerns. However, to have younger and healthier skin condition, is the next popular response for older age group. Fifthly, the age group of 20~30 think that key strength of medical esthetic clinic is being able to provide prescription for medicine, while the age group of 40~50 think the advance skin care treatment, such as laser technology, is the biggest advantage. Finally, sixth, after reviewing reason to continue or stop receiving medical ethetic treatment, we reach to conclusion that the skin consultants and practitiners should continuosly prepare and provide systematical education to gain clients‘ confidence on their expertise, and the technicians should listen to the voice of patients, to develop medical device with less side effects and pain, and finally after the skin treatment, educating patients throughly with after-care knowledge, such as precautions, home care methods, will gain highier satisfaction level from the clients. Also, to meet and acheive higher satisfactory rate of the customers with various demands and taste, the industry should be able to respond flexibly, and provide customized explanation for each clients with individual characteristics.
As the result of economic growth, an increase in income level, and the quality of life, the interest on well-being and healthy life has grown, and the desire to live healthily and beautifully has led to growing interest on the beauty service. Specially, as we enter an aging society, there is increasing demand on younger looking beautiful skin, which has naturally led to interest on dermatologic clinic. Increasing demand on medical skin treatment, and after-care for plastic surgery has proliferated medical esthetic clinics. Considering the expanding general interest and the market of medical esthetic clinics, it has become necessary to analyze various demands and tastes of its users, to provide flexible and satisfactory service. Accordingly through this paper, based on the precedent study, we will investigate on ways to provide more accurate information to the medical esthetic clinic users. Also through research on satisfactory level of the medical procedure or service by the medical clinics, this paper aims to provide guidance for improving medical esthetic industry. An online survey has been conducted from 1st to 6th of November 2017, targeting both men and women user of medical esthetic clinic, in the age group of 20 ~ 50. The result of survey shows following six key points: Firstly, in overall, combination skin type was the most common in the group, and different age group had different skin concerns. Secondly, female participants had higher interest on skin esthetic compared to male participants, and getting professional treatment from the dermatologist was the most preferred option for resolving skin concerns for both men and women. Thirdly, more than half of the male respondents prefers dermatology in the general hospital, while women prefer private dermatology clinic. Forthly, for both male and female participants in all age group, most common reason for taking skin treatment is to resolve skin concerns. However, to have younger and healthier skin condition, is the next popular response for older age group. Fifthly, the age group of 20~30 think that key strength of medical esthetic clinic is being able to provide prescription for medicine, while the age group of 40~50 think the advance skin care treatment, such as laser technology, is the biggest advantage. Finally, sixth, after reviewing reason to continue or stop receiving medical ethetic treatment, we reach to conclusion that the skin consultants and practitiners should continuosly prepare and provide systematical education to gain clients‘ confidence on their expertise, and the technicians should listen to the voice of patients, to develop medical device with less side effects and pain, and finally after the skin treatment, educating patients throughly with after-care knowledge, such as precautions, home care methods, will gain highier satisfaction level from the clients. Also, to meet and acheive higher satisfactory rate of the customers with various demands and taste, the industry should be able to respond flexibly, and provide customized explanation for each clients with individual characteristics.
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