본 연구는 프랜차이즈 본사의 공정성이 가맹점주에게 어떠한 영향을 미치는 지에 대한 조사이다. 서울 수도권 지역에 외식 프랜차이즈를 중심으로 하여 총 500개 가맹점을 대상으로 설문조사를 진행하였으며, 이 중 유효한 설문지 192개를 수거하여 분석하였다. 프랜차이즈 본사의 공정성이 가맹점주에게 미치는 영향을 확인하기 위해 절차공정성, 분배공정성, ...
본 연구는 프랜차이즈 본사의 공정성이 가맹점주에게 어떠한 영향을 미치는 지에 대한 조사이다. 서울 수도권 지역에 외식 프랜차이즈를 중심으로 하여 총 500개 가맹점을 대상으로 설문조사를 진행하였으며, 이 중 유효한 설문지 192개를 수거하여 분석하였다. 프랜차이즈 본사의 공정성이 가맹점주에게 미치는 영향을 확인하기 위해 절차공정성, 분배공정성, 상호작용공정성 등 3가지 공정성과 프랜차이즈 가맹점주의 경영성과와 관계만족도 등 2가지 요인으로 나누어 설문을 진행하였다. 분석은 독립변수인 프랜차이즈 본부의 지원시스템(절차공정성, 분배공정성, 상호작용공정성)에 대한 부분과 종속변수인 경영성과와 관계만족도를 두고 진행하였으며, 분야별 신뢰도 분석을 완료하였고, 요인 분석을 통해 요인별 신뢰도와 타당도를 검증하였고 이 내용을 토대로 종속변수와 독립변수 간 상관관계를 분석하였다. 또한 프랜차이즈 본사의 공정성이 가맹점주에게 어떠한 영향을 주는지 알아보기 위해 종속변수와 독립변수 간 다중 회귀분석을 실시하여 실증 분석하였다. 분석 결과, 관계만족도에서는 절차공정성만 제외하고, 분배공정성, 상호작용공정성은 관계만족도에 긍정적인 영향을 미치고, 경영성과에서도, 절차공정성만 제외하고, 분배공정성, 상호작용공정성은 경영성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 프랜차이즈 본사의 공정성이 가맹점주에게 어떠한 영향을 미치는 지에 대한 조사이다. 서울 수도권 지역에 외식 프랜차이즈를 중심으로 하여 총 500개 가맹점을 대상으로 설문조사를 진행하였으며, 이 중 유효한 설문지 192개를 수거하여 분석하였다. 프랜차이즈 본사의 공정성이 가맹점주에게 미치는 영향을 확인하기 위해 절차공정성, 분배공정성, 상호작용공정성 등 3가지 공정성과 프랜차이즈 가맹점주의 경영성과와 관계만족도 등 2가지 요인으로 나누어 설문을 진행하였다. 분석은 독립변수인 프랜차이즈 본부의 지원시스템(절차공정성, 분배공정성, 상호작용공정성)에 대한 부분과 종속변수인 경영성과와 관계만족도를 두고 진행하였으며, 분야별 신뢰도 분석을 완료하였고, 요인 분석을 통해 요인별 신뢰도와 타당도를 검증하였고 이 내용을 토대로 종속변수와 독립변수 간 상관관계를 분석하였다. 또한 프랜차이즈 본사의 공정성이 가맹점주에게 어떠한 영향을 주는지 알아보기 위해 종속변수와 독립변수 간 다중 회귀분석을 실시하여 실증 분석하였다. 분석 결과, 관계만족도에서는 절차공정성만 제외하고, 분배공정성, 상호작용공정성은 관계만족도에 긍정적인 영향을 미치고, 경영성과에서도, 절차공정성만 제외하고, 분배공정성, 상호작용공정성은 경영성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study investigates how the fairness of the franchise head office affects the franchisee. A total of 500 franchise stores were surveyed in Seoul metropolitan area, focusing on restaurant franchises. Of these, 192 valid questionnaires were collected and analyzed. In order to examine the effec...
This study investigates how the fairness of the franchise head office affects the franchisee. A total of 500 franchise stores were surveyed in Seoul metropolitan area, focusing on restaurant franchises. Of these, 192 valid questionnaires were collected and analyzed. In order to examine the effect of the fairness of the franchise head office on the franchisee, the questionnaire was divided into two factors: procedural fairness, fairness of distribution, fairness of interaction, and satisfaction with franchise shop. The results of this study are as follows. First, we analyzed the reliability of the support system (procedural fairness, distribution fairness, interaction fairness) The reliability and validity of the test were verified and the correlation between dependent and independent variables was analyzed. In addition, we conducted multiple regression analysis between dependent variable and independent variable to examine how fairness of franchise head office affects the franchisee. As a result of the analysis, except for procedural fairness, the distributional fairness and interactional fairness have a positive effect on the relationship satisfaction. In the management performance, except for procedural fairness, distributional fairness and interactional fairness are positive Respectively.
This study investigates how the fairness of the franchise head office affects the franchisee. A total of 500 franchise stores were surveyed in Seoul metropolitan area, focusing on restaurant franchises. Of these, 192 valid questionnaires were collected and analyzed. In order to examine the effect of the fairness of the franchise head office on the franchisee, the questionnaire was divided into two factors: procedural fairness, fairness of distribution, fairness of interaction, and satisfaction with franchise shop. The results of this study are as follows. First, we analyzed the reliability of the support system (procedural fairness, distribution fairness, interaction fairness) The reliability and validity of the test were verified and the correlation between dependent and independent variables was analyzed. In addition, we conducted multiple regression analysis between dependent variable and independent variable to examine how fairness of franchise head office affects the franchisee. As a result of the analysis, except for procedural fairness, the distributional fairness and interactional fairness have a positive effect on the relationship satisfaction. In the management performance, except for procedural fairness, distributional fairness and interactional fairness are positive Respectively.
주제어
#프랜차이즈 지원시스템 분배공정성 절차공정성 상호작용공정성 관계만족도 경영성과 다중 회귀 분석
학위논문 정보
저자
조해성
학위수여기관
중앙대학교 산업창업경영대학원
학위구분
국내석사
학과
글로벌프랜차이즈전공
지도교수
최창범
발행연도
2018
총페이지
v, 78장
키워드
프랜차이즈 지원시스템 분배공정성 절차공정성 상호작용공정성 관계만족도 경영성과 다중 회귀 분석
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