본 연구에서는 전일제 담임을 맡고 있는 남성 유아교사들이 남성의 성(性)에서 비롯되는 인간관계에서 겪는 어려움을 탐색하고 그 의미를 알아보고자 했다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정했다.
연구문제 1. 남성 유아교사들이 유아와의 관계에서 겪는 어려움은 무엇인가? 연구문제 2. 남성 유아교사들이 학부모와의 관계에서 겪는 어려움은 무엇인가? 연구문제 3. 남성 유아교사들이 동료교...
본 연구에서는 전일제 담임을 맡고 있는 남성 유아교사들이 남성의 성(性)에서 비롯되는 인간관계에서 겪는 어려움을 탐색하고 그 의미를 알아보고자 했다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정했다.
연구문제 1. 남성 유아교사들이 유아와의 관계에서 겪는 어려움은 무엇인가? 연구문제 2. 남성 유아교사들이 학부모와의 관계에서 겪는 어려움은 무엇인가? 연구문제 3. 남성 유아교사들이 동료교사와의 관계에서 겪는 어려움은 무엇인가?
이를 위해 선정된 연구 참여자는 서울시와 경기도의 유치원과 어린이집에서 전일제 담임을 맡고 있는 남성 유아교사 4명이었고, 2017년 7월 8일부터 8월 27일에 걸쳐 약 8주간 연구 참여자별로 4회기에 걸쳐 심층 개별면담을 진행했다. 수집된 자료는 ‘개방코딩, 범주화, 범주확인’ 세 단계를 걸쳐 반복적 비교분석법을 통해 자료들을 부호화하고 유형화라는 과정을 통해 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 남성 유아교사들은 본인들이 담당하는 유아들과의 관계에서 남성의 성(性)에서 비롯되는 어려움을 겪고 있었다. 남성 교사라는 것에 대한 막연한 호기심과 낯설음으로 인해 본인들에게 선뜻 다가오지 못했던 유아들뿐만 아니라 남성 유아교사를 무서워하거나 경계하는 경우가 있었다. 반대로 교사 본인이 본인의 성향과 다른 유아들과의 관계에서 어려움을 겪고 있었다. 활발한 남자 아이의 성향은 본인에게는 부담스러웠고, 친근감의 표시를 여자 아이가 싫어해서 갈등을 겪는 등 오히려 본인이 유아들에게 다가가는데 어쩔 줄 몰라 하는 어려움이 있었다. 특히, 여자 아이들과의 관계에서 부각되는 어려움을 볼 수 있었는데, 여자 아이들이 원하는 대로 머리를 묶어줄 수 없었던 것에 아쉬움을 토로했고, 남성 유아교사를 잠재적 범죄자로 바라보는 시선 때문에 여자 아이들과 생활하면서 일어날 수 있는 신체접촉에 민감하게 반응해왔다.
둘째, 연구 참여자들은 학부모와의 관계에서 여성 유아교사와 다른 독특한 어려움을 겪고 있었으며, 주로 성(性)의 차이에서 비롯된 어려움들이었다. 대체로 남성 유아교사를 어려워하는 어머니들은 남성 유아교사와 의사소통이 원활하지 않았는데, 주로 어머니가 남성 유아교사를 어려워해 대인관계가 원만하게 형성되지 않은 경우, 남성 유아교사를 꺼려하는 경우에서 비롯되고 있었다. 다음으로, 아버지들과는 형식적이고 딱딱한 관계를 유지하고 있었는데, 아버지들이 무뚝뚝한데다 아이들 양육에 관심이 적어보였기 때문에 아버지들과 친밀감을 형성하기에 역부족이었다. 또한, 여자 아이를 가진 어머니들은 옷을 갈아입히고 아이들을 안아주는 남성 유아교사의 모습에 대해 많은 걱정을 안고 있었다. 셋째, 연구 참여자들은 여성과는 다른 남성들의 사회적 기술로 인해 동료교사와 어려움을 겪고 있었다. 남성 유아교사는 공감과 소통의 방식의 차이로 공적으로 사적으로도 여성 동료교사들과 어려움을 겪고 있었고, 여성보다 상대적으로 낮은 공감의 수준으로 인해 여성 동료교사들과 사회관계를 형성하는 기회가 적은 편이었다. 함께하는 대화 속에서도 관심사가 달라 대화에서 소외되거나, 남성 유아교사를 어려워하는 동료교사가 있는 경우도 있었고, 남녀 간 오해가 생기지 않도록 조심하는 등 여성 동료교사와 어울리는 과정에서도 제한점이 있었다. 운동과 관련된 일, 기계를 다루는 일, 그리고 고장 난 기물을 고치는 일 등 남성 유아교사들이 암묵적으로 맡아서 하고 있었고, 동료교사가 부탁한 일을 거절하는 것이 어려워 대부분 승낙을 해왔으나, 간혹 본인의 퇴근을 미루면서까지 부탁을 들어주고 있었다. 친근감의 표시로 건넨 농담을 상대방이 다른 의미로 받아들여서 관계가 소원해지는 등 의사소통의 문제도 겪고 있었다.
이런 연구결과는 남성 유아교사들이 유아교육기관에서 겪는 어려움을 알 수 있도록 하고, 유아교육에 도전할 남성들에게 도움을 주며, 더 나아가 남성 유아교사들의 노력을 올바르게 이해할 수 있는 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구에서는 전일제 담임을 맡고 있는 남성 유아교사들이 남성의 성(性)에서 비롯되는 인간관계에서 겪는 어려움을 탐색하고 그 의미를 알아보고자 했다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정했다.
연구문제 1. 남성 유아교사들이 유아와의 관계에서 겪는 어려움은 무엇인가? 연구문제 2. 남성 유아교사들이 학부모와의 관계에서 겪는 어려움은 무엇인가? 연구문제 3. 남성 유아교사들이 동료교사와의 관계에서 겪는 어려움은 무엇인가?
이를 위해 선정된 연구 참여자는 서울시와 경기도의 유치원과 어린이집에서 전일제 담임을 맡고 있는 남성 유아교사 4명이었고, 2017년 7월 8일부터 8월 27일에 걸쳐 약 8주간 연구 참여자별로 4회기에 걸쳐 심층 개별면담을 진행했다. 수집된 자료는 ‘개방코딩, 범주화, 범주확인’ 세 단계를 걸쳐 반복적 비교분석법을 통해 자료들을 부호화하고 유형화라는 과정을 통해 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 남성 유아교사들은 본인들이 담당하는 유아들과의 관계에서 남성의 성(性)에서 비롯되는 어려움을 겪고 있었다. 남성 교사라는 것에 대한 막연한 호기심과 낯설음으로 인해 본인들에게 선뜻 다가오지 못했던 유아들뿐만 아니라 남성 유아교사를 무서워하거나 경계하는 경우가 있었다. 반대로 교사 본인이 본인의 성향과 다른 유아들과의 관계에서 어려움을 겪고 있었다. 활발한 남자 아이의 성향은 본인에게는 부담스러웠고, 친근감의 표시를 여자 아이가 싫어해서 갈등을 겪는 등 오히려 본인이 유아들에게 다가가는데 어쩔 줄 몰라 하는 어려움이 있었다. 특히, 여자 아이들과의 관계에서 부각되는 어려움을 볼 수 있었는데, 여자 아이들이 원하는 대로 머리를 묶어줄 수 없었던 것에 아쉬움을 토로했고, 남성 유아교사를 잠재적 범죄자로 바라보는 시선 때문에 여자 아이들과 생활하면서 일어날 수 있는 신체접촉에 민감하게 반응해왔다.
둘째, 연구 참여자들은 학부모와의 관계에서 여성 유아교사와 다른 독특한 어려움을 겪고 있었으며, 주로 성(性)의 차이에서 비롯된 어려움들이었다. 대체로 남성 유아교사를 어려워하는 어머니들은 남성 유아교사와 의사소통이 원활하지 않았는데, 주로 어머니가 남성 유아교사를 어려워해 대인관계가 원만하게 형성되지 않은 경우, 남성 유아교사를 꺼려하는 경우에서 비롯되고 있었다. 다음으로, 아버지들과는 형식적이고 딱딱한 관계를 유지하고 있었는데, 아버지들이 무뚝뚝한데다 아이들 양육에 관심이 적어보였기 때문에 아버지들과 친밀감을 형성하기에 역부족이었다. 또한, 여자 아이를 가진 어머니들은 옷을 갈아입히고 아이들을 안아주는 남성 유아교사의 모습에 대해 많은 걱정을 안고 있었다. 셋째, 연구 참여자들은 여성과는 다른 남성들의 사회적 기술로 인해 동료교사와 어려움을 겪고 있었다. 남성 유아교사는 공감과 소통의 방식의 차이로 공적으로 사적으로도 여성 동료교사들과 어려움을 겪고 있었고, 여성보다 상대적으로 낮은 공감의 수준으로 인해 여성 동료교사들과 사회관계를 형성하는 기회가 적은 편이었다. 함께하는 대화 속에서도 관심사가 달라 대화에서 소외되거나, 남성 유아교사를 어려워하는 동료교사가 있는 경우도 있었고, 남녀 간 오해가 생기지 않도록 조심하는 등 여성 동료교사와 어울리는 과정에서도 제한점이 있었다. 운동과 관련된 일, 기계를 다루는 일, 그리고 고장 난 기물을 고치는 일 등 남성 유아교사들이 암묵적으로 맡아서 하고 있었고, 동료교사가 부탁한 일을 거절하는 것이 어려워 대부분 승낙을 해왔으나, 간혹 본인의 퇴근을 미루면서까지 부탁을 들어주고 있었다. 친근감의 표시로 건넨 농담을 상대방이 다른 의미로 받아들여서 관계가 소원해지는 등 의사소통의 문제도 겪고 있었다.
이런 연구결과는 남성 유아교사들이 유아교육기관에서 겪는 어려움을 알 수 있도록 하고, 유아교육에 도전할 남성들에게 도움을 주며, 더 나아가 남성 유아교사들의 노력을 올바르게 이해할 수 있는 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of the study was to explore difficulties of male early childhood teachers who have worked as full-time teachers in their relationships due to gender. The research questions were wet as follow
1. What are difficulties that male childhood teachers experience in their relation...
The purpose of the study was to explore difficulties of male early childhood teachers who have worked as full-time teachers in their relationships due to gender. The research questions were wet as follow
1. What are difficulties that male childhood teachers experience in their relationships with their children?
2. What are difficulties that male childhood teachers experience in their relationships with their parents?
3. What are difficulties that male childhood teachers experience in their relationships with their fellow teachers? The participants of the study was four male early childhood teachers who have worked as full-time teacher. The in-depth interview was conducted for 8 weeks from 08, July to 27, August. Gathered data were analyzed through coding and classifying by using the constant comparison method. The method comprised of 'open coding, categorization, confirmation of categories. The findings of this study are as follow.
First, male early childhood teachers have experienced difficulties with their children due to gender. There were only children who did not come up to male early childhood teacher with curiosity, but were children who were wary of male early childhood teacher. On the other hand, male early childhood teacher had difficulties with their children who had different personality and characteristic. He felt uncomfortable with active boys and had difficulties with girls from expressions that present differently from gender. In particular, the difficulties with girls were revealed. They were wistful that they could not braid hairs of girls, also they were sensitive to physical contact in that male early childhood teachers were regarded as potential criminal.
Second, the participants had unique difficulties with parents in their relationships that are different from female early childhood teachers, mostly due to gender. Male early childhood teachers experienced limited communication with mothers who were uncomfortable with and wary of male early childhood teachers. Then, male early childhood teachers had formal relationships with fathers since the fathers seem to be taciturn. Therefore, there were difficulties for male early childhood teachers to build relationships with fathers. Moreover, mothers who had daughter had a lot of concerns about male childhood teachers who give a hug and change clothes.
Third, the participants have experienced difficulties in their relationships with their fellow teachers on account of different social skills. Male early childhood teachers had difficulties by reason of social skills, such as communication and sympathy. And male early childhood teachers had few opportunities than female early childhood teachers to form relationships with fellow teachers since they had comparatively low level of sympathy. In addition, they have experienced marginalized communication among fellow teachers and had limitations to get along with female fellow teachers, being wary of sexual problem. Male early childhood teachers were in charge of most of works that are related to sports, machines, fixing. They had difficulties to turn down help from fellow teachers, delaying their working off. Moreover, male early childhood teachers had communication problems when fellow teachers understood their friendliness distortedly.
Hopefully, the findings of the study can be used to understand difficulties of male early childhood teachers, provide male pre-service teacher with help. Furthermore, this study can serve as a foundational work that help people in understanding male early childhood teacher properly.
The purpose of the study was to explore difficulties of male early childhood teachers who have worked as full-time teachers in their relationships due to gender. The research questions were wet as follow
1. What are difficulties that male childhood teachers experience in their relationships with their children?
2. What are difficulties that male childhood teachers experience in their relationships with their parents?
3. What are difficulties that male childhood teachers experience in their relationships with their fellow teachers? The participants of the study was four male early childhood teachers who have worked as full-time teacher. The in-depth interview was conducted for 8 weeks from 08, July to 27, August. Gathered data were analyzed through coding and classifying by using the constant comparison method. The method comprised of 'open coding, categorization, confirmation of categories. The findings of this study are as follow.
First, male early childhood teachers have experienced difficulties with their children due to gender. There were only children who did not come up to male early childhood teacher with curiosity, but were children who were wary of male early childhood teacher. On the other hand, male early childhood teacher had difficulties with their children who had different personality and characteristic. He felt uncomfortable with active boys and had difficulties with girls from expressions that present differently from gender. In particular, the difficulties with girls were revealed. They were wistful that they could not braid hairs of girls, also they were sensitive to physical contact in that male early childhood teachers were regarded as potential criminal.
Second, the participants had unique difficulties with parents in their relationships that are different from female early childhood teachers, mostly due to gender. Male early childhood teachers experienced limited communication with mothers who were uncomfortable with and wary of male early childhood teachers. Then, male early childhood teachers had formal relationships with fathers since the fathers seem to be taciturn. Therefore, there were difficulties for male early childhood teachers to build relationships with fathers. Moreover, mothers who had daughter had a lot of concerns about male childhood teachers who give a hug and change clothes.
Third, the participants have experienced difficulties in their relationships with their fellow teachers on account of different social skills. Male early childhood teachers had difficulties by reason of social skills, such as communication and sympathy. And male early childhood teachers had few opportunities than female early childhood teachers to form relationships with fellow teachers since they had comparatively low level of sympathy. In addition, they have experienced marginalized communication among fellow teachers and had limitations to get along with female fellow teachers, being wary of sexual problem. Male early childhood teachers were in charge of most of works that are related to sports, machines, fixing. They had difficulties to turn down help from fellow teachers, delaying their working off. Moreover, male early childhood teachers had communication problems when fellow teachers understood their friendliness distortedly.
Hopefully, the findings of the study can be used to understand difficulties of male early childhood teachers, provide male pre-service teacher with help. Furthermore, this study can serve as a foundational work that help people in understanding male early childhood teacher properly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.