이 연구에서는 적대적 매체 지각과 제3자 효과의 이론적 접점을 논의하면서, 이들 두 요인이 정치사회적 행동 의도에 어떠한 영향을 미치는지 검토하였다. 이 과정에서 제3자 효과 지각의 매개 역할을 살펴보았고, 적대적 매체 지각과 제3자 효과가 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향관계에서 정치 대화의 조절 역할을 분석하였다. 설문조사를 통해 검증한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 적대적 매체 지각과 제3자 효과 지각은 이념 성향에 따라 나눈 집단별(보수 집단, 진보 집단)로 차이가 나타났다. 적대적 매체 지각의 경우, 자신의 이념 성향과 반대인 언론에 대해 적대적 지각을 표출하였다. 제3자 효과 지각에 관한 분석에서도 이념 집단에 따른 차이가 검증되었다. 보수 집단에서는 보수적인 사람들이 보수 언론에 대한 영향을 자신보다 더 받을 것이라는 제3자 효과 지각, 진보적인 사람들과의 비교에서는 자신이 더 영향을 받을 것이라는 제1자 효과 지각이 동시에 나타났다. 진보 집단의 경우에도 자신보다 친구나 일반인들에 대한 미디어의 영향력을 더 크게 지각하고 있었고, 진보 언론에 대한 영향력 분석에서는 보수적인 사람들과의 비교에서 자신이 미디어에 의한 영향을 더 크게 받을 것이라고 지각하는 제1자 효과가 나타났다. 이와 함께 적대적 매체 지각을 예측하는 요인으로는 이념 강도와 미디어 회의주의의 역할이 검증되었다. 보수 집단에서는 보수적 이념 강도와 진보 언론에 대한 미디어 회의주의가, 진보 집단에서는 진보적 이념 강도와 보수 언론에 대한 미디어 회의주의가 적대적 매체 지각에 정적 영향관계를 형성하고 있었다. 둘째, 적대적 매체 지각과 제3자 효과가 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향을 분석한 결과에서는 부분적으로 영향관계가 확인되었다. 우선 적대적 매체 지각과 제3자 효과와의 관계에서는 보수 집단에서 진보 언론에 대한 적대적 매체 지각이 보수 언론에 대한 제3자 효과에 부적 영향관계를 형성하고 있었다. 적대적 매체 지각이 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향을 분석한 결과에서는 보수 집단에서 적대적 매체 지각이 정치적 의견 표현 의도와 정치 참여 의도에 부적 영향관계를 나타냈다. 제3자 효과 지각이 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향 분석에서는 진보 집단에서 보수 언론에 대한 제3자 효과 지각이 정치적 의견 표현 의도에 부적 영향관계를 미치고 있었다. 셋째, 제3자 효과 지각의 매개효과 분석에서는 보수 집단에서 진보 언론에 대한 적대적 지각이 진보 언론에 대한 제3자 효과 지각을 거쳐 정치 참여 의도에 영향을 주는 ...
이 연구에서는 적대적 매체 지각과 제3자 효과의 이론적 접점을 논의하면서, 이들 두 요인이 정치사회적 행동 의도에 어떠한 영향을 미치는지 검토하였다. 이 과정에서 제3자 효과 지각의 매개 역할을 살펴보았고, 적대적 매체 지각과 제3자 효과가 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향관계에서 정치 대화의 조절 역할을 분석하였다. 설문조사를 통해 검증한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 적대적 매체 지각과 제3자 효과 지각은 이념 성향에 따라 나눈 집단별(보수 집단, 진보 집단)로 차이가 나타났다. 적대적 매체 지각의 경우, 자신의 이념 성향과 반대인 언론에 대해 적대적 지각을 표출하였다. 제3자 효과 지각에 관한 분석에서도 이념 집단에 따른 차이가 검증되었다. 보수 집단에서는 보수적인 사람들이 보수 언론에 대한 영향을 자신보다 더 받을 것이라는 제3자 효과 지각, 진보적인 사람들과의 비교에서는 자신이 더 영향을 받을 것이라는 제1자 효과 지각이 동시에 나타났다. 진보 집단의 경우에도 자신보다 친구나 일반인들에 대한 미디어의 영향력을 더 크게 지각하고 있었고, 진보 언론에 대한 영향력 분석에서는 보수적인 사람들과의 비교에서 자신이 미디어에 의한 영향을 더 크게 받을 것이라고 지각하는 제1자 효과가 나타났다. 이와 함께 적대적 매체 지각을 예측하는 요인으로는 이념 강도와 미디어 회의주의의 역할이 검증되었다. 보수 집단에서는 보수적 이념 강도와 진보 언론에 대한 미디어 회의주의가, 진보 집단에서는 진보적 이념 강도와 보수 언론에 대한 미디어 회의주의가 적대적 매체 지각에 정적 영향관계를 형성하고 있었다. 둘째, 적대적 매체 지각과 제3자 효과가 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향을 분석한 결과에서는 부분적으로 영향관계가 확인되었다. 우선 적대적 매체 지각과 제3자 효과와의 관계에서는 보수 집단에서 진보 언론에 대한 적대적 매체 지각이 보수 언론에 대한 제3자 효과에 부적 영향관계를 형성하고 있었다. 적대적 매체 지각이 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향을 분석한 결과에서는 보수 집단에서 적대적 매체 지각이 정치적 의견 표현 의도와 정치 참여 의도에 부적 영향관계를 나타냈다. 제3자 효과 지각이 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향 분석에서는 진보 집단에서 보수 언론에 대한 제3자 효과 지각이 정치적 의견 표현 의도에 부적 영향관계를 미치고 있었다. 셋째, 제3자 효과 지각의 매개효과 분석에서는 보수 집단에서 진보 언론에 대한 적대적 지각이 진보 언론에 대한 제3자 효과 지각을 거쳐 정치 참여 의도에 영향을 주는 완전 매개효과가 검증되었다. 이는 매체에 대한 적대적 지각이 미디어의 영향력이 타인에게 더 많이 미칠 것이라는 제3자 효과 지각을 통해 구체적인 정치사회적 행동 의도에 영향을 줄 수 있다는 것을 보여준다. 마지막으로 이 연구에서는 정치 대화의 조절 효과를 분석하였다. 보수 집단에서는 진보 언론에 대한 제3자 효과가 정치적 의견 표현 의도에 영향을 주는 관계에서 이질적 정치 대화의 정적인 조절 효과가, 진보 집단에서는 보수 언론에 대한 제3자 효과가 정치 소비자 행동 의도에 미치는 영향관계에서 이질적 대화의 부적인 조절 효과가 검증되었다. 이는 사람들이 미디어에 대해 느끼는 편향 지각이 정치사회적 행동 의도에 영향을 미치는 과정에서 이질적인 사람들과 나누는 정치 대화가 조절 변인으로 역할을 할 수 있다는 것을 증명하는 결과다. 이 연구는 그동안 주목하지 않았던 적대적 매체 지각과 제3자 효과의 이론적 확장을 시도하고, 이들 두 요인이 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향력을 검증하고자 했다는 점에서 의의가 있다. 또한 적대적 매체 지각과 제3자 효과의 선후관계를 파악하기 위해 제3자 효과의 매개 역할을 검토하고, 정치 대화의 조절 역할을 분석했다는 점에서 의미가 크다고 볼 수 있다. 뉴스 미디어의 정파성이 강화되고 있는 상황에서 수용자의 미디어에 대한 편향 지각 논의를 통해 저널리즘 현장에 대한 시사점을 찾았다는 것도 연구의 의의라고 할 수 있다.
이 연구에서는 적대적 매체 지각과 제3자 효과의 이론적 접점을 논의하면서, 이들 두 요인이 정치사회적 행동 의도에 어떠한 영향을 미치는지 검토하였다. 이 과정에서 제3자 효과 지각의 매개 역할을 살펴보았고, 적대적 매체 지각과 제3자 효과가 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향관계에서 정치 대화의 조절 역할을 분석하였다. 설문조사를 통해 검증한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 적대적 매체 지각과 제3자 효과 지각은 이념 성향에 따라 나눈 집단별(보수 집단, 진보 집단)로 차이가 나타났다. 적대적 매체 지각의 경우, 자신의 이념 성향과 반대인 언론에 대해 적대적 지각을 표출하였다. 제3자 효과 지각에 관한 분석에서도 이념 집단에 따른 차이가 검증되었다. 보수 집단에서는 보수적인 사람들이 보수 언론에 대한 영향을 자신보다 더 받을 것이라는 제3자 효과 지각, 진보적인 사람들과의 비교에서는 자신이 더 영향을 받을 것이라는 제1자 효과 지각이 동시에 나타났다. 진보 집단의 경우에도 자신보다 친구나 일반인들에 대한 미디어의 영향력을 더 크게 지각하고 있었고, 진보 언론에 대한 영향력 분석에서는 보수적인 사람들과의 비교에서 자신이 미디어에 의한 영향을 더 크게 받을 것이라고 지각하는 제1자 효과가 나타났다. 이와 함께 적대적 매체 지각을 예측하는 요인으로는 이념 강도와 미디어 회의주의의 역할이 검증되었다. 보수 집단에서는 보수적 이념 강도와 진보 언론에 대한 미디어 회의주의가, 진보 집단에서는 진보적 이념 강도와 보수 언론에 대한 미디어 회의주의가 적대적 매체 지각에 정적 영향관계를 형성하고 있었다. 둘째, 적대적 매체 지각과 제3자 효과가 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향을 분석한 결과에서는 부분적으로 영향관계가 확인되었다. 우선 적대적 매체 지각과 제3자 효과와의 관계에서는 보수 집단에서 진보 언론에 대한 적대적 매체 지각이 보수 언론에 대한 제3자 효과에 부적 영향관계를 형성하고 있었다. 적대적 매체 지각이 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향을 분석한 결과에서는 보수 집단에서 적대적 매체 지각이 정치적 의견 표현 의도와 정치 참여 의도에 부적 영향관계를 나타냈다. 제3자 효과 지각이 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향 분석에서는 진보 집단에서 보수 언론에 대한 제3자 효과 지각이 정치적 의견 표현 의도에 부적 영향관계를 미치고 있었다. 셋째, 제3자 효과 지각의 매개효과 분석에서는 보수 집단에서 진보 언론에 대한 적대적 지각이 진보 언론에 대한 제3자 효과 지각을 거쳐 정치 참여 의도에 영향을 주는 완전 매개효과가 검증되었다. 이는 매체에 대한 적대적 지각이 미디어의 영향력이 타인에게 더 많이 미칠 것이라는 제3자 효과 지각을 통해 구체적인 정치사회적 행동 의도에 영향을 줄 수 있다는 것을 보여준다. 마지막으로 이 연구에서는 정치 대화의 조절 효과를 분석하였다. 보수 집단에서는 진보 언론에 대한 제3자 효과가 정치적 의견 표현 의도에 영향을 주는 관계에서 이질적 정치 대화의 정적인 조절 효과가, 진보 집단에서는 보수 언론에 대한 제3자 효과가 정치 소비자 행동 의도에 미치는 영향관계에서 이질적 대화의 부적인 조절 효과가 검증되었다. 이는 사람들이 미디어에 대해 느끼는 편향 지각이 정치사회적 행동 의도에 영향을 미치는 과정에서 이질적인 사람들과 나누는 정치 대화가 조절 변인으로 역할을 할 수 있다는 것을 증명하는 결과다. 이 연구는 그동안 주목하지 않았던 적대적 매체 지각과 제3자 효과의 이론적 확장을 시도하고, 이들 두 요인이 정치사회적 행동 의도에 미치는 영향력을 검증하고자 했다는 점에서 의의가 있다. 또한 적대적 매체 지각과 제3자 효과의 선후관계를 파악하기 위해 제3자 효과의 매개 역할을 검토하고, 정치 대화의 조절 역할을 분석했다는 점에서 의미가 크다고 볼 수 있다. 뉴스 미디어의 정파성이 강화되고 있는 상황에서 수용자의 미디어에 대한 편향 지각 논의를 통해 저널리즘 현장에 대한 시사점을 찾았다는 것도 연구의 의의라고 할 수 있다.
This study explored the theoretical extension of hostile media perception and the third-person effect. This study also analysed the effects of hostile media perception and the third-person perception on political and social behavioral intention, the mediating role of the third-person perception and ...
This study explored the theoretical extension of hostile media perception and the third-person effect. This study also analysed the effects of hostile media perception and the third-person perception on political and social behavioral intention, the mediating role of the third-person perception and the moderating role of political talk. First, The result of survey showed that there are differences of hostile media perception on conservative or liberal newspapers between conservative or liberal group. Respondents showed hostile perception on newspapers that are incongruent with their political identity. Also, there are differences of the third-person effect on the newspapers between two groups. Conservative respondents think that they are not likely to be influenced by conservative papers than other conservatives, whereas liberal respondents think that they are likely to be influenced by liberal papers than other liberals. This findings showed that the third-person effect could be appeared by negative message from media that are incongruent with one’s political identity. However, the respondents think that the positive message from media that are congruent with their political identity is more influential in their opinion than others(the first-person effect). Also this study examined the predictors of hostile media perception. The result showed that ideological extremity and media skepticism predicted hostile media perception positively in both group. Second, this study examined the influence of hostile media perception and the third-person perception on the political and social behavioral intention(political expression intention, political participation intention, political consumerism intention). To analyse the relations of these factors synthetically, this study conducted analysis of the relation of hostile media perception and the third-person perception firstly. In conservative group, hostile media perception on liberal newspapers influenced the third-person perception on conservative newspapers negatively. The analysis of influence of hostile media perception on the political and social behavioral intention showed that hostile media perception have negative effect on political expression intention and political participation intention in conservative group. The result of the analysis on the third-person perception showed that the third-person perception have negative effect on political expression intention in liberal group. Third, this study found that the third-person perception mediated completely between the hostile media perception by liberal newspapers and political participation intention in conservative group. The result implies hostile media perception’s impact on political behavior is indirectly exerted through its effect on the third-person perception. Lastly, The analysis of moderating role of political talk showed that heterogeneous political talk moderated the effect of the third-person perception on political expression intention in the positive direction(conservative group) and on political consumerism intention in the negative direction(liberal group). The result shows the impact of perception of news bias on political behavior could be changed by political talk with heterogeneous others. This study can be meaningful in the way that the theoretical extension of hostile media perception and the third-person perception, exploration the influence of perception of news bias on political behaviors practically. With the condition of partisanship of media increased, this study can contributed reconsideration of journalism norm by theoretical effort to examine news viewers’ bias perception on media systematically.
This study explored the theoretical extension of hostile media perception and the third-person effect. This study also analysed the effects of hostile media perception and the third-person perception on political and social behavioral intention, the mediating role of the third-person perception and the moderating role of political talk. First, The result of survey showed that there are differences of hostile media perception on conservative or liberal newspapers between conservative or liberal group. Respondents showed hostile perception on newspapers that are incongruent with their political identity. Also, there are differences of the third-person effect on the newspapers between two groups. Conservative respondents think that they are not likely to be influenced by conservative papers than other conservatives, whereas liberal respondents think that they are likely to be influenced by liberal papers than other liberals. This findings showed that the third-person effect could be appeared by negative message from media that are incongruent with one’s political identity. However, the respondents think that the positive message from media that are congruent with their political identity is more influential in their opinion than others(the first-person effect). Also this study examined the predictors of hostile media perception. The result showed that ideological extremity and media skepticism predicted hostile media perception positively in both group. Second, this study examined the influence of hostile media perception and the third-person perception on the political and social behavioral intention(political expression intention, political participation intention, political consumerism intention). To analyse the relations of these factors synthetically, this study conducted analysis of the relation of hostile media perception and the third-person perception firstly. In conservative group, hostile media perception on liberal newspapers influenced the third-person perception on conservative newspapers negatively. The analysis of influence of hostile media perception on the political and social behavioral intention showed that hostile media perception have negative effect on political expression intention and political participation intention in conservative group. The result of the analysis on the third-person perception showed that the third-person perception have negative effect on political expression intention in liberal group. Third, this study found that the third-person perception mediated completely between the hostile media perception by liberal newspapers and political participation intention in conservative group. The result implies hostile media perception’s impact on political behavior is indirectly exerted through its effect on the third-person perception. Lastly, The analysis of moderating role of political talk showed that heterogeneous political talk moderated the effect of the third-person perception on political expression intention in the positive direction(conservative group) and on political consumerism intention in the negative direction(liberal group). The result shows the impact of perception of news bias on political behavior could be changed by political talk with heterogeneous others. This study can be meaningful in the way that the theoretical extension of hostile media perception and the third-person perception, exploration the influence of perception of news bias on political behaviors practically. With the condition of partisanship of media increased, this study can contributed reconsideration of journalism norm by theoretical effort to examine news viewers’ bias perception on media systematically.
Keyword
#적대적 매체 지각 제3자 효과 언론의 정파성 정치사회적 행동 정치적 의견 표현 정치 참여 정치 소비자 행동 정치 대화
학위논문 정보
저자
강연곤
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
신문방송학과 신문방송전공
지도교수
이민규
발행연도
2018
총페이지
v, 170 p.
키워드
적대적 매체 지각 제3자 효과 언론의 정파성 정치사회적 행동 정치적 의견 표현 정치 참여 정치 소비자 행동 정치 대화
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