본 연구는 영어 사교육 경험에 따른 중학교 학생들의 영어 문법 학습전략 및 영어 학습 성취도의 차이를 밝히는 데 있다. 본 연구의 연구문제는 첫째, 중학교 학생들의 사교육 경험이 영어 문법 학습전략에 영향을 미치는가? 둘째, 중학교 학생들의 사교육 경험이 영어 학습 성취도에 영향을 미치는가? 셋째, 중학교 학생들의 영어 문법 학습전략과 영어 학습 성취도는 관계가 있는가? 이다.
위와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 서울 지역에 소재하고 있는 중학교 학생 262명을 대상으로 설문조사를 시행하여 유효한 설문지 228장을 분석하...
본 연구는 영어 사교육 경험에 따른 중학교 학생들의 영어 문법 학습전략 및 영어 학습 성취도의 차이를 밝히는 데 있다. 본 연구의 연구문제는 첫째, 중학교 학생들의 사교육 경험이 영어 문법 학습전략에 영향을 미치는가? 둘째, 중학교 학생들의 사교육 경험이 영어 학습 성취도에 영향을 미치는가? 셋째, 중학교 학생들의 영어 문법 학습전략과 영어 학습 성취도는 관계가 있는가? 이다.
위와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 서울 지역에 소재하고 있는 중학교 학생 262명을 대상으로 설문조사를 시행하여 유효한 설문지 228장을 분석하였다. 사교육 경험 검사는 권미나(2007)가 사용한 자료를 바탕으로 하였다. 영어 문법 학습전략을 묻는 문항은 유자은(2015)의 설문항목을 일부 수정하여 사용하였다. 영어 학습 성취도에 관한 검사는 1학기 성적을 바탕으로 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사교육을 받지 않은 학생들이 사교육을 받은 학생들보다 모든 영역의 전략을 더 많이 사용하였다. 둘째, 영어 사교육 경험의 유·무는 성취도에 영향을 주지 않았다. 셋째, 영어 문법 학습전략을 빈번히 사용하면 학습 성취도가 높았다. 특히 기억 전략은 학교 학습 성취도에 가장 긍정적인 영향을 미쳤다.
위와 같은 결과를 바탕으로, 영어 사교육 경험은 중학교 학생들의 영어 문법 학습전략 및 영어 학습 성취도에 별다른 영향을 미치지 못한다는 것을 알 수 있다. 따라서 학생들의 적절한 문법 학습전략 사용과 영어 학습 성취도를 높이기 위해 사교육이 아닌 학교 교육에서 효율적인 수업을 할 필요가 있다.
본 연구는 영어 사교육 경험에 따른 중학교 학생들의 영어 문법 학습전략 및 영어 학습 성취도의 차이를 밝히는 데 있다. 본 연구의 연구문제는 첫째, 중학교 학생들의 사교육 경험이 영어 문법 학습전략에 영향을 미치는가? 둘째, 중학교 학생들의 사교육 경험이 영어 학습 성취도에 영향을 미치는가? 셋째, 중학교 학생들의 영어 문법 학습전략과 영어 학습 성취도는 관계가 있는가? 이다.
위와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 서울 지역에 소재하고 있는 중학교 학생 262명을 대상으로 설문조사를 시행하여 유효한 설문지 228장을 분석하였다. 사교육 경험 검사는 권미나(2007)가 사용한 자료를 바탕으로 하였다. 영어 문법 학습전략을 묻는 문항은 유자은(2015)의 설문항목을 일부 수정하여 사용하였다. 영어 학습 성취도에 관한 검사는 1학기 성적을 바탕으로 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사교육을 받지 않은 학생들이 사교육을 받은 학생들보다 모든 영역의 전략을 더 많이 사용하였다. 둘째, 영어 사교육 경험의 유·무는 성취도에 영향을 주지 않았다. 셋째, 영어 문법 학습전략을 빈번히 사용하면 학습 성취도가 높았다. 특히 기억 전략은 학교 학습 성취도에 가장 긍정적인 영향을 미쳤다.
위와 같은 결과를 바탕으로, 영어 사교육 경험은 중학교 학생들의 영어 문법 학습전략 및 영어 학습 성취도에 별다른 영향을 미치지 못한다는 것을 알 수 있다. 따라서 학생들의 적절한 문법 학습전략 사용과 영어 학습 성취도를 높이기 위해 사교육이 아닌 학교 교육에서 효율적인 수업을 할 필요가 있다.
The purpose of this research is to investigate the differences of middle school students' English grammar learning strategies and academic achievement according to their private English education experience. The research questions of this study were as follows: First, Does private English education ...
The purpose of this research is to investigate the differences of middle school students' English grammar learning strategies and academic achievement according to their private English education experience. The research questions of this study were as follows: First, Does private English education experience affect English grammar learning strategies of middle school students? Secondly, Does private English education experience influence English academic achievement of middle school students? Thirdly, is there a correlation between English grammar learning strategies and academic achievement of middle school students?
To gather the results of the research questions, a survey was carried out targeting 262 students attending middle school in Seoul and 228 questionnaires were analysed. The measurement for private English education experience and its effects was based on Mi na Kwon(2007). The questionnaire was developed by Jaun Yu(2015) and was revised to measure the use of strategies of them. The questionnaire for English achievement also utilized exam scores taken from the first semester in 2017.
The research results of this study were as follows: First, the students who had never had private English education appear to use more of the strategies than those who had been receiving private English education. Secondly, private English education experiences do not affect English academic achievements of the students. Lastly, the more frequent use of learning strategies was correlated with higher performance. Especially, memory strategies were found to influence English academic achievement the most.
Judging from the above results, middle school students' private English education experience seems to have little affect on their English grammar learning strategies and academic achievement. Therefore, I believe that the public school education system needs to provide students with a more effective education to promote the use of strategies and improve academic performance.
The purpose of this research is to investigate the differences of middle school students' English grammar learning strategies and academic achievement according to their private English education experience. The research questions of this study were as follows: First, Does private English education experience affect English grammar learning strategies of middle school students? Secondly, Does private English education experience influence English academic achievement of middle school students? Thirdly, is there a correlation between English grammar learning strategies and academic achievement of middle school students?
To gather the results of the research questions, a survey was carried out targeting 262 students attending middle school in Seoul and 228 questionnaires were analysed. The measurement for private English education experience and its effects was based on Mi na Kwon(2007). The questionnaire was developed by Jaun Yu(2015) and was revised to measure the use of strategies of them. The questionnaire for English achievement also utilized exam scores taken from the first semester in 2017.
The research results of this study were as follows: First, the students who had never had private English education appear to use more of the strategies than those who had been receiving private English education. Secondly, private English education experiences do not affect English academic achievements of the students. Lastly, the more frequent use of learning strategies was correlated with higher performance. Especially, memory strategies were found to influence English academic achievement the most.
Judging from the above results, middle school students' private English education experience seems to have little affect on their English grammar learning strategies and academic achievement. Therefore, I believe that the public school education system needs to provide students with a more effective education to promote the use of strategies and improve academic performance.
주제어
#영어 사교육 영어 문법 학습전략 영어 학습 성취도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.