본 연구는 즉흥무용 수업이 이루어지고 있는 7개교 대학교 무용과에 재학중엔 무용전공 학생들 300명을 연구대상자로 선정하였다. 연구대상자가 즉흥무용 수업 경험을 통해 얻은 독창성과 표현력이 자기효능감의 하위항목인 자신감과 자기조절효능감에 미치는 효과를 검증하고 규명하는 것에 목적이 있다. 즉흥무용 수업 경험을 통한 연구대상의 자기효능감 변화를 측정하기 위한 자료수집 도구로 설문지를 사용하였다. 본 연구를 위하여 사용된 설문지는 즉흥무용(무용창작능력) 8문항과 자기효능감 10문항, 일반적사항 5문항으로 총 23문항으로 구성되었다. 위와 같은 설문지 응답결과를 바탕으로 ...
본 연구는 즉흥무용 수업이 이루어지고 있는 7개교 대학교 무용과에 재학중엔 무용전공 학생들 300명을 연구대상자로 선정하였다. 연구대상자가 즉흥무용 수업 경험을 통해 얻은 독창성과 표현력이 자기효능감의 하위항목인 자신감과 자기조절효능감에 미치는 효과를 검증하고 규명하는 것에 목적이 있다. 즉흥무용 수업 경험을 통한 연구대상의 자기효능감 변화를 측정하기 위한 자료수집 도구로 설문지를 사용하였다. 본 연구를 위하여 사용된 설문지는 즉흥무용(무용창작능력) 8문항과 자기효능감 10문항, 일반적사항 5문항으로 총 23문항으로 구성되었다. 위와 같은 설문지 응답결과를 바탕으로 다중회귀분석을 실시하였고, 학생들의 독창성과 표현력이 자기효능감에 미치는 영향 및 학생들의 성별, 학년, 세부전공, 출신고교, 무용경력에 따른 자신감과 자기조절효능감의 결과 차이를 알아보기 위해 독립표본t검정과 일원변량분석(One-way ANOVA)를 실시하여 다음과 같은 결과를 도출해냈다. 첫째, 즉흥무용 경험은 자기효능감에 유의미한 영향을 미친다. 1) 즉흥무용의 하위항목인 독창성은 자기효능감의 하위항목인 자신감과 자기조절효능감에 유의미한 영향을 미친다. 2) 즉흥무용의 하위항목인 표현력은 자기효능감의 하위항목인 자신감과 자기조절효능감에 유의미한 영향을 미친다. 둘째, 즉흥무용 경험은 자기효능감에 일반적 사항에 따라 부분적으로 유의미한 영향을 미친다. 1) 성별에 따른 자신감의 비교에서는 남녀 집단 간의 결과 차이가 없는 것으로 나타났고, 자기조절효능감의 비교에서는 남자가 여자보다 더 많은 영향을 받는 것으로 나타났다. 2) 학년에 따른 자신감의 비교에서는 4학년, 1학년, 3학년, 2학년 순서대로 4학년 집단의 자신감이 가장 높게 나타났고, 2학년 집단의 자신감이 가장 낮게 나타났으며, 자기조절효능감의 비교에서는 학년집단 간의 결과 차이가 없는 것으로 나타났다. 3) 세부전공에 따른 자신감의 비교에서는 현대무용, 한국무용, 발레 순서대로 현대무용 전공 학생들의 자신감이 가장 높게 나타났고, 발레 전공 학생들의 자신감이 가장 낮게 나타났고, 자기조절효능감의 비교에서는 세부전공 집단 간의 차이가 없는 것으로 나타났다. 4) 출신고교 및 무용경력에 따른 비교에서는 자신감과 자기조절효능감 모두 집단 간의 결과 차이가 없는 것으로 나타났다.
이상의 연구결과를 종합해보면 무용전공 대학생의 즉흥무용 수업 경험이 자기효능감에 다각도로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이로 인하여 즉흥무용 수업의 가치를 다시 한 번 인지할 수 있었다. 이와 같은 결과를 바탕으로 계속해서 발전하는 교육실정에 따라 즉흥무용 수업도 좀 더 구체적이고 세부적인 체계를 갖추고 확대되어 실행된다면 무용전공생들의 무용창작능력에 대한 자기확신이 높아짐과 동시에 자기효능감 향상에도 많은 도움이 될 것이라고 사료된다.
본 연구는 즉흥무용 수업이 이루어지고 있는 7개교 대학교 무용과에 재학중엔 무용전공 학생들 300명을 연구대상자로 선정하였다. 연구대상자가 즉흥무용 수업 경험을 통해 얻은 독창성과 표현력이 자기효능감의 하위항목인 자신감과 자기조절효능감에 미치는 효과를 검증하고 규명하는 것에 목적이 있다. 즉흥무용 수업 경험을 통한 연구대상의 자기효능감 변화를 측정하기 위한 자료수집 도구로 설문지를 사용하였다. 본 연구를 위하여 사용된 설문지는 즉흥무용(무용창작능력) 8문항과 자기효능감 10문항, 일반적사항 5문항으로 총 23문항으로 구성되었다. 위와 같은 설문지 응답결과를 바탕으로 다중회귀분석을 실시하였고, 학생들의 독창성과 표현력이 자기효능감에 미치는 영향 및 학생들의 성별, 학년, 세부전공, 출신고교, 무용경력에 따른 자신감과 자기조절효능감의 결과 차이를 알아보기 위해 독립표본t검정과 일원변량분석(One-way ANOVA)를 실시하여 다음과 같은 결과를 도출해냈다. 첫째, 즉흥무용 경험은 자기효능감에 유의미한 영향을 미친다. 1) 즉흥무용의 하위항목인 독창성은 자기효능감의 하위항목인 자신감과 자기조절효능감에 유의미한 영향을 미친다. 2) 즉흥무용의 하위항목인 표현력은 자기효능감의 하위항목인 자신감과 자기조절효능감에 유의미한 영향을 미친다. 둘째, 즉흥무용 경험은 자기효능감에 일반적 사항에 따라 부분적으로 유의미한 영향을 미친다. 1) 성별에 따른 자신감의 비교에서는 남녀 집단 간의 결과 차이가 없는 것으로 나타났고, 자기조절효능감의 비교에서는 남자가 여자보다 더 많은 영향을 받는 것으로 나타났다. 2) 학년에 따른 자신감의 비교에서는 4학년, 1학년, 3학년, 2학년 순서대로 4학년 집단의 자신감이 가장 높게 나타났고, 2학년 집단의 자신감이 가장 낮게 나타났으며, 자기조절효능감의 비교에서는 학년집단 간의 결과 차이가 없는 것으로 나타났다. 3) 세부전공에 따른 자신감의 비교에서는 현대무용, 한국무용, 발레 순서대로 현대무용 전공 학생들의 자신감이 가장 높게 나타났고, 발레 전공 학생들의 자신감이 가장 낮게 나타났고, 자기조절효능감의 비교에서는 세부전공 집단 간의 차이가 없는 것으로 나타났다. 4) 출신고교 및 무용경력에 따른 비교에서는 자신감과 자기조절효능감 모두 집단 간의 결과 차이가 없는 것으로 나타났다.
이상의 연구결과를 종합해보면 무용전공 대학생의 즉흥무용 수업 경험이 자기효능감에 다각도로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이로 인하여 즉흥무용 수업의 가치를 다시 한 번 인지할 수 있었다. 이와 같은 결과를 바탕으로 계속해서 발전하는 교육실정에 따라 즉흥무용 수업도 좀 더 구체적이고 세부적인 체계를 갖추고 확대되어 실행된다면 무용전공생들의 무용창작능력에 대한 자기확신이 높아짐과 동시에 자기효능감 향상에도 많은 도움이 될 것이라고 사료된다.
This study sampled 300 dance majors from the dance departments of seven universities in which improvisational dance education was carrying out, as study subjects. The objective of this study was to examine the effect of dance major’s originality and expressivity, acquired from improvisational dance ...
This study sampled 300 dance majors from the dance departments of seven universities in which improvisational dance education was carrying out, as study subjects. The objective of this study was to examine the effect of dance major’s originality and expressivity, acquired from improvisational dance experiences, on such sub-variables of self-efficacy as confidence and self-regulated efficacy. In order to test the change of self-efficacy based on the experience of improvisational dance education, data were collected using a questionnaire survey. The questionnaire consisted of such 23 items as 8 items for improvisational dance (dance creation ability), 10 items for self-efficacy, and 5 items for demographic features. Collected data were statistically processed using multiple regression analysis. In addition, in order to analyze the effect of student’s originality and expressivity on self-efficacy and the difference of confidence and self-regulated efficacy according to student’s genders, school-years, specialties, graduated high schools and dance careers, independent t-test and one-way ANOVA were conducted. Study findings are as follows: First, improvisational dance experiences had significant effects on self-efficacy. 1) Such a sub-variable of improvisational dance as originality had significant effects on such sub-variables of self-efficacy as confidence and self-regulated efficacy. 2) Such a sub-variable of improvisational dance as expressivity had significant effects on such sub-variables of self-efficacy as confidence and self-regulated efficacy. Second, improvisational dance experiences had partially significant effects on self-efficacy according to demographic features. 1) Regarding the difference by genders, there was no difference between male and female groups. On the other hand, in self-regulated efficacy, males were influenced much more than females. 2) Regarding confidence according to school years, senior’s confidence was highest, and it was followed by freshmen, junior and sophomore in diminishing order. However, regarding self-regulated efficacy, there was no difference by school years. 3) Regarding confidence according to specialties, modern dance major’s confidence was highest, and it was followed by Korean dance majors and ballet majors in diminishing order. However, regarding self-regulated efficacy, there was no difference by specialties. 4) Regarding graduated high schools and dance careers, there was no difference in confidence and self-regulated efficacy between groups. In conclusion, study findings present the fact that university dance major’s improvisational dance experiences have diverse effects on self-efficacy, thus confirming the value of improvisational dance education. In this vein, in order to increase dance major’s confidence in their dance creation ability and improve their self-efficacy, it is necessary to carry out improvisational dance education more concretely and systematically according to ever-developing educational reality, based on study findings.
This study sampled 300 dance majors from the dance departments of seven universities in which improvisational dance education was carrying out, as study subjects. The objective of this study was to examine the effect of dance major’s originality and expressivity, acquired from improvisational dance experiences, on such sub-variables of self-efficacy as confidence and self-regulated efficacy. In order to test the change of self-efficacy based on the experience of improvisational dance education, data were collected using a questionnaire survey. The questionnaire consisted of such 23 items as 8 items for improvisational dance (dance creation ability), 10 items for self-efficacy, and 5 items for demographic features. Collected data were statistically processed using multiple regression analysis. In addition, in order to analyze the effect of student’s originality and expressivity on self-efficacy and the difference of confidence and self-regulated efficacy according to student’s genders, school-years, specialties, graduated high schools and dance careers, independent t-test and one-way ANOVA were conducted. Study findings are as follows: First, improvisational dance experiences had significant effects on self-efficacy. 1) Such a sub-variable of improvisational dance as originality had significant effects on such sub-variables of self-efficacy as confidence and self-regulated efficacy. 2) Such a sub-variable of improvisational dance as expressivity had significant effects on such sub-variables of self-efficacy as confidence and self-regulated efficacy. Second, improvisational dance experiences had partially significant effects on self-efficacy according to demographic features. 1) Regarding the difference by genders, there was no difference between male and female groups. On the other hand, in self-regulated efficacy, males were influenced much more than females. 2) Regarding confidence according to school years, senior’s confidence was highest, and it was followed by freshmen, junior and sophomore in diminishing order. However, regarding self-regulated efficacy, there was no difference by school years. 3) Regarding confidence according to specialties, modern dance major’s confidence was highest, and it was followed by Korean dance majors and ballet majors in diminishing order. However, regarding self-regulated efficacy, there was no difference by specialties. 4) Regarding graduated high schools and dance careers, there was no difference in confidence and self-regulated efficacy between groups. In conclusion, study findings present the fact that university dance major’s improvisational dance experiences have diverse effects on self-efficacy, thus confirming the value of improvisational dance education. In this vein, in order to increase dance major’s confidence in their dance creation ability and improve their self-efficacy, it is necessary to carry out improvisational dance education more concretely and systematically according to ever-developing educational reality, based on study findings.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.