청소년기는 아동기에서 성인기로 넘어가는 과도기로 급격한 변화가 나타나는 시기이다. 청소년들은 이러한 변화들 속에서 많은 갈등을 경험하게 된다. 청소년들은 자신이 처한 갈등 상황을 해결하기 위해 부단히 노력한다. 하지만, 갈등 해결에 실패하거나 갈등해결 방법을 잘못 선택하는 경우 내재 되어 있던 문제들이 밖으로 표출되게 되면서 문제행동이 나타나게 된다. 청소년 문제행동은 최근 급격한 양적증가와 함께 저연령화, 집단화, 범죄화 등의 질적 변화가 나타나고 있다. 이러한 청소년 문제는 심각한 사회문제로 인식되어진다. 그리고 이를 해결하기 위한 다양한 연구들이 활발히 진행되고 있다. 본 연구는 청소년의 문제행동을 해결하기 위한 연구들 중 Ellis의 ...
청소년기는 아동기에서 성인기로 넘어가는 과도기로 급격한 변화가 나타나는 시기이다. 청소년들은 이러한 변화들 속에서 많은 갈등을 경험하게 된다. 청소년들은 자신이 처한 갈등 상황을 해결하기 위해 부단히 노력한다. 하지만, 갈등 해결에 실패하거나 갈등해결 방법을 잘못 선택하는 경우 내재 되어 있던 문제들이 밖으로 표출되게 되면서 문제행동이 나타나게 된다. 청소년 문제행동은 최근 급격한 양적증가와 함께 저연령화, 집단화, 범죄화 등의 질적 변화가 나타나고 있다. 이러한 청소년 문제는 심각한 사회문제로 인식되어진다. 그리고 이를 해결하기 위한 다양한 연구들이 활발히 진행되고 있다. 본 연구는 청소년의 문제행동을 해결하기 위한 연구들 중 Ellis의 비합리적 신념과 관련한 연구들을 선행연구 분석하였다. 이를 위해 2006년부터 2016년까지의 최근 10년간의 국내 주요 학술지의 연구를 선택하여 각 연구의 특징과 결과를 분석하였다. 그리고 그 결과를 토대로 청소년 문제행동과 비합리적 신념과의 관계를 고찰하였다. 연구 결과 비합리적 신념이 많은 청소년 일수록 문제행동이 많이 나타남을 확인할 수 있었다. 청소년의 문제행동을 예방하기 위한 변인으로서 비합리적 신념 연구가 효과적인 연구임을 확인 할 수 있었다. 본 연구가 청소년의 문제행동을 예방하고, 비합리적 신념 관련 연구의 최근 경향성을 보여주는 연구로서 활용되길 기대해 본다.
청소년기는 아동기에서 성인기로 넘어가는 과도기로 급격한 변화가 나타나는 시기이다. 청소년들은 이러한 변화들 속에서 많은 갈등을 경험하게 된다. 청소년들은 자신이 처한 갈등 상황을 해결하기 위해 부단히 노력한다. 하지만, 갈등 해결에 실패하거나 갈등해결 방법을 잘못 선택하는 경우 내재 되어 있던 문제들이 밖으로 표출되게 되면서 문제행동이 나타나게 된다. 청소년 문제행동은 최근 급격한 양적증가와 함께 저연령화, 집단화, 범죄화 등의 질적 변화가 나타나고 있다. 이러한 청소년 문제는 심각한 사회문제로 인식되어진다. 그리고 이를 해결하기 위한 다양한 연구들이 활발히 진행되고 있다. 본 연구는 청소년의 문제행동을 해결하기 위한 연구들 중 Ellis의 비합리적 신념과 관련한 연구들을 선행연구 분석하였다. 이를 위해 2006년부터 2016년까지의 최근 10년간의 국내 주요 학술지의 연구를 선택하여 각 연구의 특징과 결과를 분석하였다. 그리고 그 결과를 토대로 청소년 문제행동과 비합리적 신념과의 관계를 고찰하였다. 연구 결과 비합리적 신념이 많은 청소년 일수록 문제행동이 많이 나타남을 확인할 수 있었다. 청소년의 문제행동을 예방하기 위한 변인으로서 비합리적 신념 연구가 효과적인 연구임을 확인 할 수 있었다. 본 연구가 청소년의 문제행동을 예방하고, 비합리적 신념 관련 연구의 최근 경향성을 보여주는 연구로서 활용되길 기대해 본다.
Adolescence is a period of transition from childhood to adulthood and involves rapid change ; with these changes, adolescents experience several conflicts. Moreover, they endeavor to solve their conflicts. Nevertheless, when they fail to resolve their conflicts or choose the wrong method of conflict...
Adolescence is a period of transition from childhood to adulthood and involves rapid change ; with these changes, adolescents experience several conflicts. Moreover, they endeavor to solve their conflicts. Nevertheless, when they fail to resolve their conflicts or choose the wrong method of conflict resolution, problem behaviors emerge among them as a result of inherent problems that appear. In recent years, problem behaviors among adolescents have been accompanied by a rapid quantitative increase and qualitative changes such as aging, grouping, and criminalization. These problems are recognized as serious social problems and various studies are being actively conducted to solve them. The present study aims to investigate the relation between irrational beliefs and adolescents’ problem behaviors proposed by Ellis. For this purpose, we selected researches from major domestic journals from 2006 to 2016 and analyzed the characteristics and results of each research. On the basis of the findings, the relation between adolescents’ problem behaviors and irrational beliefs was examined. The results of this examination showed that the higher the number of irrational beliefs among adolescents, the higher is the number of problem behaviors. As a variable to prevent problem behaviors among adolescents, studying irrational beliefs can be said to be an effective method. We hope that this study will be used to prevent problem behaviors among adolescents and to show the recent increase in the number of studies related to irrational beliefs.
Adolescence is a period of transition from childhood to adulthood and involves rapid change ; with these changes, adolescents experience several conflicts. Moreover, they endeavor to solve their conflicts. Nevertheless, when they fail to resolve their conflicts or choose the wrong method of conflict resolution, problem behaviors emerge among them as a result of inherent problems that appear. In recent years, problem behaviors among adolescents have been accompanied by a rapid quantitative increase and qualitative changes such as aging, grouping, and criminalization. These problems are recognized as serious social problems and various studies are being actively conducted to solve them. The present study aims to investigate the relation between irrational beliefs and adolescents’ problem behaviors proposed by Ellis. For this purpose, we selected researches from major domestic journals from 2006 to 2016 and analyzed the characteristics and results of each research. On the basis of the findings, the relation between adolescents’ problem behaviors and irrational beliefs was examined. The results of this examination showed that the higher the number of irrational beliefs among adolescents, the higher is the number of problem behaviors. As a variable to prevent problem behaviors among adolescents, studying irrational beliefs can be said to be an effective method. We hope that this study will be used to prevent problem behaviors among adolescents and to show the recent increase in the number of studies related to irrational beliefs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.