자동차기능에 대한 소비자의 욕구가 다양해지면서 자동차 전자제어유닛(ECU)의 장착개수는 증가하고 있다. 이는 배선의 증가를 수반하게 되고 그에 따른 고장발생 빈도증가로 이어진다. 엔진 배선에서 발생하는 접촉 불량 문제가 공기량센서에 영향을 주게 되면 잘못된 공기량 계측 값이 엔진 ECU에 입력된다. 이것은 ECU가 연료량을 과도 또는 과소하게 분사시키게 된다. 이러한 연료제어 불량은 이론공연비를 충족하지 못해, 연소실에서 실화를 발생시키고 삼원촉매 변환효율이 급격하게 떨어져 심각한 ...
자동차기능에 대한 소비자의 욕구가 다양해지면서 자동차 전자제어유닛(ECU)의 장착개수는 증가하고 있다. 이는 배선의 증가를 수반하게 되고 그에 따른 고장발생 빈도증가로 이어진다. 엔진 배선에서 발생하는 접촉 불량 문제가 공기량센서에 영향을 주게 되면 잘못된 공기량 계측 값이 엔진 ECU에 입력된다. 이것은 ECU가 연료량을 과도 또는 과소하게 분사시키게 된다. 이러한 연료제어 불량은 이론공연비를 충족하지 못해, 연소실에서 실화를 발생시키고 삼원촉매 변환효율이 급격하게 떨어져 심각한 배출가스 문제를 일으킨다. 본 연구는 공기량 계측 오류에 의한 문제점 들을 확인하기 위해 정량적인 공기량 계측값을 변화시켰을 때 배기가스양의 변화와 연소제어 특성을 분석하였다. 공기량 센서 접지회로의 저항변화에 따른 공기량센서의 출력값과 ECU에서의 연료분사 변화량을 모니터링 하는 방법이 이용되었다. 또한, 연료제어량과 배기가스의 상관관계를 분석하였다. 실험 결과, 공기량센서의 접지회로에 1.5Ω(선간전압 158mV)보다 높게 걸리면, ECU에서 아무리 연료량 학습을 하여도 이론 공연비보다 연료량이 농후(濃厚)하여 연소실 내부에서는 실화(Miss fire)가 발생된다. 뿐만 아니라, 삼원촉매 변환효율이 급격히 떨어지게 되어, 탄화수소가 536배, 일산화탄소가 125배로 심각하게 배출됨을 알 수 있었다.
자동차기능에 대한 소비자의 욕구가 다양해지면서 자동차 전자제어유닛(ECU)의 장착개수는 증가하고 있다. 이는 배선의 증가를 수반하게 되고 그에 따른 고장발생 빈도증가로 이어진다. 엔진 배선에서 발생하는 접촉 불량 문제가 공기량센서에 영향을 주게 되면 잘못된 공기량 계측 값이 엔진 ECU에 입력된다. 이것은 ECU가 연료량을 과도 또는 과소하게 분사시키게 된다. 이러한 연료제어 불량은 이론공연비를 충족하지 못해, 연소실에서 실화를 발생시키고 삼원촉매 변환효율이 급격하게 떨어져 심각한 배출가스 문제를 일으킨다. 본 연구는 공기량 계측 오류에 의한 문제점 들을 확인하기 위해 정량적인 공기량 계측값을 변화시켰을 때 배기가스양의 변화와 연소제어 특성을 분석하였다. 공기량 센서 접지회로의 저항변화에 따른 공기량센서의 출력값과 ECU에서의 연료분사 변화량을 모니터링 하는 방법이 이용되었다. 또한, 연료제어량과 배기가스의 상관관계를 분석하였다. 실험 결과, 공기량센서의 접지회로에 1.5Ω(선간전압 158mV)보다 높게 걸리면, ECU에서 아무리 연료량 학습을 하여도 이론 공연비보다 연료량이 농후(濃厚)하여 연소실 내부에서는 실화(Miss fire)가 발생된다. 뿐만 아니라, 삼원촉매 변환효율이 급격히 떨어지게 되어, 탄화수소가 536배, 일산화탄소가 125배로 심각하게 배출됨을 알 수 있었다.
As the consumer's desire for automotive functions varies, the number of automotive electronic control unit(ECU) is increasing. This leads to an increase in wiring, causing an increase in the frequency of occurrence of faults. The problem of contact failure that occurs in the engine wiring affect...
As the consumer's desire for automotive functions varies, the number of automotive electronic control unit(ECU) is increasing. This leads to an increase in wiring, causing an increase in the frequency of occurrence of faults. The problem of contact failure that occurs in the engine wiring affects the air quantity sensor, which causes the wrong air quantity measurement value to be input to the ECU. This causes the ECU to overfill or underfill the fuel quantity. This poor fuel control fails to meet the stoichiometric air-fuel ratio, resulting in misfires in the combustion chamber, and dramatically reducing the three-way catalytic conversion efficiency. Finally it results in serious exhaust gas problems. This study is to analyze the change of exhaust gas quantity and combustion control characteristic when quantitative air quantity measurement value is changed, to identify problems caused by air quantity measurement error. The method of monitoring both the output value of air amount sensor according to the resistance change of air amount sensor grounding circuit and fuel injection amount change in the ECU were used. In addition, the correlation between fuel control amount and exhaust gas was analyzed. As a result of the experiment, in case that the ground circuit of the air amount sensor is higher than 1.5Ω (Line voltage 158 mV), the amount of fuel becomes richer than the stoichiometric air-fuel ratio and miss fire occurs in the combustion chamber, even when the fuel amount is learned by the ECU. In addition, the three-way catalytic conversion efficiency dropped sharply, indicating that the hydrocarbon was discharged 536 times and the carbon monoxide was discharged 125 times.
As the consumer's desire for automotive functions varies, the number of automotive electronic control unit(ECU) is increasing. This leads to an increase in wiring, causing an increase in the frequency of occurrence of faults. The problem of contact failure that occurs in the engine wiring affects the air quantity sensor, which causes the wrong air quantity measurement value to be input to the ECU. This causes the ECU to overfill or underfill the fuel quantity. This poor fuel control fails to meet the stoichiometric air-fuel ratio, resulting in misfires in the combustion chamber, and dramatically reducing the three-way catalytic conversion efficiency. Finally it results in serious exhaust gas problems. This study is to analyze the change of exhaust gas quantity and combustion control characteristic when quantitative air quantity measurement value is changed, to identify problems caused by air quantity measurement error. The method of monitoring both the output value of air amount sensor according to the resistance change of air amount sensor grounding circuit and fuel injection amount change in the ECU were used. In addition, the correlation between fuel control amount and exhaust gas was analyzed. As a result of the experiment, in case that the ground circuit of the air amount sensor is higher than 1.5Ω (Line voltage 158 mV), the amount of fuel becomes richer than the stoichiometric air-fuel ratio and miss fire occurs in the combustion chamber, even when the fuel amount is learned by the ECU. In addition, the three-way catalytic conversion efficiency dropped sharply, indicating that the hydrocarbon was discharged 536 times and the carbon monoxide was discharged 125 times.
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