고려시대를 지나 조선시대로 이어지면서 나전칠기의 의장은 그 시대에 통치이념과 연관이 있었다. 16세기까지는 고려의 귀족적인 의장에 의한 작품 이 만들어졌다. 좌우대칭의 의장이 나타나기 시작하였으며 문양의 표현에 있 어 여백을 채우는 연출이 되었다. 반면 문양의 정교함이나 세밀함이 고려시 대와 비교해서는 현저한 차별성을 보이고 있었다. 조선 초기에 바로 양식의 변화가 뒤따르지는 않았다. 17세기가 되면서 성리학 극성기를 맞아 나전칠기 기술도 사회분위기에 편 성하여 변하였다. 18세기에는 화조문, 사군자, 봉황문, 포도문, 쌍학문 등 사 대부 계급의 유교적 관념을 반영하는 문양들이 등장하였다. 19세기 이후에 는 壽, 福, 康, 寧 등의 글자문양과 상스러운 다양한 문양의 나전작품들이 나타났다. 이러한 다양한 문양은 나전칠기의 대중화 과정에서 나타나는 현 상이었다. 조선시대에 왕실에서 필요한 나전칠기 제작을 담당한 중앙정부의 기구는 工曹였다. 나전장은 공조에 소속되어 진헌방물과 궁중 물품을 주로 생산하 였으며 ...
고려시대를 지나 조선시대로 이어지면서 나전칠기의 의장은 그 시대에 통치이념과 연관이 있었다. 16세기까지는 고려의 귀족적인 의장에 의한 작품 이 만들어졌다. 좌우대칭의 의장이 나타나기 시작하였으며 문양의 표현에 있 어 여백을 채우는 연출이 되었다. 반면 문양의 정교함이나 세밀함이 고려시 대와 비교해서는 현저한 차별성을 보이고 있었다. 조선 초기에 바로 양식의 변화가 뒤따르지는 않았다. 17세기가 되면서 성리학 극성기를 맞아 나전칠기 기술도 사회분위기에 편 성하여 변하였다. 18세기에는 화조문, 사군자, 봉황문, 포도문, 쌍학문 등 사 대부 계급의 유교적 관념을 반영하는 문양들이 등장하였다. 19세기 이후에 는 壽, 福, 康, 寧 등의 글자문양과 상스러운 다양한 문양의 나전작품들이 나타났다. 이러한 다양한 문양은 나전칠기의 대중화 과정에서 나타나는 현 상이었다. 조선시대에 왕실에서 필요한 나전칠기 제작을 담당한 중앙정부의 기구는 工曹였다. 나전장은 공조에 소속되어 진헌방물과 궁중 물품을 주로 생산하 였으며 임진왜란 이후에는 통제영 공방에서도 나전칠기가 생산되었다. 칠장 은 외공장의 각 도 지역에 여러 사람이 존재하고 있었으며 나라에서 칠 나 무의 수량과 식재 등을 감시 감독하였다. 18세기 후반에 이르러서 통제영공 방은 지방공방 중에서는 장인의 수가 가장 많았을 정도로 번성하였다. 통제 영공방에서 생산된 물건은 당대 최고의 가치가 매겨져 조정의 고위관료들은 통제영 공방에서 만들어진 물건들을 뇌물로 사용하였다. 통영나전칠기와 직접적으로 관련된 것은 패부방의 독립이다. 漆방에 속해 있던 나전 부분이 패부방으로 독립된 것은 이 시기 나전의 대중화와 관련되 어 있었다. 나전의 대중화가 이루어지면서 나전공방은 독립된 위상으로 강 화되었다. 패부방 독립은 통영지역 나전칠기 기술발전의 계기가 되었다. 통 제영공방은 장인들은 조직적, 전문적인 분업 공방체계를 갖추게 되었다. 통 영의 螺鈿漆器 제작에 전통적으로 사용되는 기법으로는 주름질 과 끊음질이 대표적이다. 주름질 기법이 物形표현 위주의 기법인데 비하여, 끊음질은 얇은 자개를 직선으로 재단하기 때문에 주로 기하학적인 연속무늬를 구성하는 데 이용되었다. 일제 강점기 통영의 나전칠기는 臨時恩賜金授産事業으로 연관되었다. 지 방의 특성에 따라 종류를 선택해서 세웠으며 지역적으로는 해안지대가 인접 한 전남과 경남은 주로 水産業과 관련된 공업전습소가 설치되었다. 은사금 수산산업으로 통영에는 나전세공실습소를 설치되었다. 조선총독부중앙시험소 부속의 ‘공업전습소’에 소규모 모임으로 조선의 칠공을 전문적으로 연구하는 조선칠공회가 발족하였다. 일제강점기 나전칠기 확산의 또 하나의 장은 전 람회였다. 조선총독부가 주최하는 조선미술전람회가 출범하였다. 일제식민지화 속에서 조선에 대한정책은 더욱 더 강압적으로 변화되었다. 조선에서 이루어지는 근대 공업 분야에서 공예도 통제의 대상이 되었으며 그 중심에는 조선총독부가 있었다. 이왕직미술품제작소는 민간인에게 매각되 어 주식회사 조선미술품제작소로 개편되었고 운영은 일본인이 하였다. 중일 전쟁이 발발하면서 모든 정책은 전시체제 형태로 바뀌어 옻칠의 사용이 제 한되어 통영나전칠기에 큰 타격을 주었다. 통영에 일본인이 운영하는 나전 칠기 주식회사가 설립되었다. 근대통영지역의 나전칠기 장인은 서울로 징발되었다. 이들에 의하여 통영 의 나전칠기가 전국적으로 보급되는 계기가 되었다. 해방이후에는 수출지원 정책이 실시되고 통영지역에는 소규모의 나전칠기 수공업공장 확장되었다. 제도권에서 나전칠기 기능인의 양성교육이 실시되었다. 구술자들은 밑바닥 부터 배운 기술을 밑천으로 소규모이지만 공장을 설립하여 운영하였다. 장 인들은 나전칠기 제품을 제작하는 것은 초기 단계에서부터 정밀하고 치밀한 계획을 세웠다. 그러나 경영이나 판매 유통, 영업 등 미래의 전망에 대한 안 목은 많이 부족하여 기능만 익혀온 그들에게는 익숙하지 않은 부분이었다. 통영지역 나전칠기 장인들의 구술녹취를 통하여 이 지역의 근대 통영지역 나전칠기 산업 연구를 통하여 형성 및 좌절의 실태를 밝히고자 하였다. 이 에 구체적으로 (1) 동기부여와 입문 과정 (2) 기술습득 과정 (3) 장인 성장 과정 (4) 나전칠기 시장의 전개과정 (5) 장인들의 고민과 생활 (6) 정부의 정책의 변화과정 등에 대해 분석하였다. 구술 녹취의 결과, 통영의 나전칠기 의 성장은 1960년 이전부터 1970년대를 거쳐 1980년대 초반까지 신분과 富 의 상징일 정도로 눈부신 발전을 하였다는 사실이다. 그리고 서민층도 나전 칠기에 대한 관심가지면서 다양한 소비계층이 형성되었고, 마침내 저소득층 까지 소비자층이 폭넓게 형성되고 다양화되었다는 점을 확인하였다. 반대로 이런 나전칠기 성장을 저해한 요인도 컸다. 먼저 장인 입문과정에 서 나타난 각종 경제난, 전근대적 인습, 교육과정의 혼선 등의 요인을 비롯 하여, 국가정책의 난맥 무엇보다 국가정책에 대한 불신이 중요한 요인이었 다. 특히 저가 나전칠기 자재의 유행과 저임금 노동착취 등은 나전칠기업의 공멸을 초래하였다. 영세성의 기반으로 기술전수과정도 심각히 왜곡되어 결 국은 도제관계나 세습관계로 유지되었다. 저가의 물건의 양산과 주거환경의 변화로 인하여 나전칠기가 크게 쇠락하는 역사적 과정을 겪었다.
고려시대를 지나 조선시대로 이어지면서 나전칠기의 의장은 그 시대에 통치이념과 연관이 있었다. 16세기까지는 고려의 귀족적인 의장에 의한 작품 이 만들어졌다. 좌우대칭의 의장이 나타나기 시작하였으며 문양의 표현에 있 어 여백을 채우는 연출이 되었다. 반면 문양의 정교함이나 세밀함이 고려시 대와 비교해서는 현저한 차별성을 보이고 있었다. 조선 초기에 바로 양식의 변화가 뒤따르지는 않았다. 17세기가 되면서 성리학 극성기를 맞아 나전칠기 기술도 사회분위기에 편 성하여 변하였다. 18세기에는 화조문, 사군자, 봉황문, 포도문, 쌍학문 등 사 대부 계급의 유교적 관념을 반영하는 문양들이 등장하였다. 19세기 이후에 는 壽, 福, 康, 寧 등의 글자문양과 상스러운 다양한 문양의 나전작품들이 나타났다. 이러한 다양한 문양은 나전칠기의 대중화 과정에서 나타나는 현 상이었다. 조선시대에 왕실에서 필요한 나전칠기 제작을 담당한 중앙정부의 기구는 工曹였다. 나전장은 공조에 소속되어 진헌방물과 궁중 물품을 주로 생산하 였으며 임진왜란 이후에는 통제영 공방에서도 나전칠기가 생산되었다. 칠장 은 외공장의 각 도 지역에 여러 사람이 존재하고 있었으며 나라에서 칠 나 무의 수량과 식재 등을 감시 감독하였다. 18세기 후반에 이르러서 통제영공 방은 지방공방 중에서는 장인의 수가 가장 많았을 정도로 번성하였다. 통제 영공방에서 생산된 물건은 당대 최고의 가치가 매겨져 조정의 고위관료들은 통제영 공방에서 만들어진 물건들을 뇌물로 사용하였다. 통영나전칠기와 직접적으로 관련된 것은 패부방의 독립이다. 漆방에 속해 있던 나전 부분이 패부방으로 독립된 것은 이 시기 나전의 대중화와 관련되 어 있었다. 나전의 대중화가 이루어지면서 나전공방은 독립된 위상으로 강 화되었다. 패부방 독립은 통영지역 나전칠기 기술발전의 계기가 되었다. 통 제영공방은 장인들은 조직적, 전문적인 분업 공방체계를 갖추게 되었다. 통 영의 螺鈿漆器 제작에 전통적으로 사용되는 기법으로는 주름질 과 끊음질이 대표적이다. 주름질 기법이 物形표현 위주의 기법인데 비하여, 끊음질은 얇은 자개를 직선으로 재단하기 때문에 주로 기하학적인 연속무늬를 구성하는 데 이용되었다. 일제 강점기 통영의 나전칠기는 臨時恩賜金授産事業으로 연관되었다. 지 방의 특성에 따라 종류를 선택해서 세웠으며 지역적으로는 해안지대가 인접 한 전남과 경남은 주로 水産業과 관련된 공업전습소가 설치되었다. 은사금 수산산업으로 통영에는 나전세공실습소를 설치되었다. 조선총독부중앙시험소 부속의 ‘공업전습소’에 소규모 모임으로 조선의 칠공을 전문적으로 연구하는 조선칠공회가 발족하였다. 일제강점기 나전칠기 확산의 또 하나의 장은 전 람회였다. 조선총독부가 주최하는 조선미술전람회가 출범하였다. 일제식민지화 속에서 조선에 대한정책은 더욱 더 강압적으로 변화되었다. 조선에서 이루어지는 근대 공업 분야에서 공예도 통제의 대상이 되었으며 그 중심에는 조선총독부가 있었다. 이왕직미술품제작소는 민간인에게 매각되 어 주식회사 조선미술품제작소로 개편되었고 운영은 일본인이 하였다. 중일 전쟁이 발발하면서 모든 정책은 전시체제 형태로 바뀌어 옻칠의 사용이 제 한되어 통영나전칠기에 큰 타격을 주었다. 통영에 일본인이 운영하는 나전 칠기 주식회사가 설립되었다. 근대통영지역의 나전칠기 장인은 서울로 징발되었다. 이들에 의하여 통영 의 나전칠기가 전국적으로 보급되는 계기가 되었다. 해방이후에는 수출지원 정책이 실시되고 통영지역에는 소규모의 나전칠기 수공업공장 확장되었다. 제도권에서 나전칠기 기능인의 양성교육이 실시되었다. 구술자들은 밑바닥 부터 배운 기술을 밑천으로 소규모이지만 공장을 설립하여 운영하였다. 장 인들은 나전칠기 제품을 제작하는 것은 초기 단계에서부터 정밀하고 치밀한 계획을 세웠다. 그러나 경영이나 판매 유통, 영업 등 미래의 전망에 대한 안 목은 많이 부족하여 기능만 익혀온 그들에게는 익숙하지 않은 부분이었다. 통영지역 나전칠기 장인들의 구술녹취를 통하여 이 지역의 근대 통영지역 나전칠기 산업 연구를 통하여 형성 및 좌절의 실태를 밝히고자 하였다. 이 에 구체적으로 (1) 동기부여와 입문 과정 (2) 기술습득 과정 (3) 장인 성장 과정 (4) 나전칠기 시장의 전개과정 (5) 장인들의 고민과 생활 (6) 정부의 정책의 변화과정 등에 대해 분석하였다. 구술 녹취의 결과, 통영의 나전칠기 의 성장은 1960년 이전부터 1970년대를 거쳐 1980년대 초반까지 신분과 富 의 상징일 정도로 눈부신 발전을 하였다는 사실이다. 그리고 서민층도 나전 칠기에 대한 관심가지면서 다양한 소비계층이 형성되었고, 마침내 저소득층 까지 소비자층이 폭넓게 형성되고 다양화되었다는 점을 확인하였다. 반대로 이런 나전칠기 성장을 저해한 요인도 컸다. 먼저 장인 입문과정에 서 나타난 각종 경제난, 전근대적 인습, 교육과정의 혼선 등의 요인을 비롯 하여, 국가정책의 난맥 무엇보다 국가정책에 대한 불신이 중요한 요인이었 다. 특히 저가 나전칠기 자재의 유행과 저임금 노동착취 등은 나전칠기업의 공멸을 초래하였다. 영세성의 기반으로 기술전수과정도 심각히 왜곡되어 결 국은 도제관계나 세습관계로 유지되었다. 저가의 물건의 양산과 주거환경의 변화로 인하여 나전칠기가 크게 쇠락하는 역사적 과정을 겪었다.
As it passed through the Goryeo Dynasty and went to the Joseon Dynasty, the design of NaJeonchilgi work was associated with the ruling ideology of the time. Therefore, until the 16th century, works were made by the aristocratic style of Goryeo. A symmetrical design began to appear and
As it passed through the Goryeo Dynasty and went to the Joseon Dynasty, the design of NaJeonchilgi work was associated with the ruling ideology of the time. Therefore, until the 16th century, works were made by the aristocratic style of Goryeo. A symmetrical design began to appear and the design was filled with spaces in the expression of the patterns. On the other hand, the detailing and detailing of the patterns was quite distinct from that of the Goryeo Dynasty. In the early Joseon period, not a change in style was immediately followed. As the neo-confucianism the peak period became popular in the 17th century, Najeon Lacquerwork was adapted to the social atmosphere. In the 18th century, patterns reflecting Confucian ideas of the nobility, such as Hwajomun, Sagunja, Bonghwangmun, Podomun, and Ssanghakmun, emerged. After the 19th century, various, sacred designs such as Life, Good fortune , Health and Peace, etc. wear appeared Najeon Lacquerwork with of vulgar designs. These various patterns were present during the popularization of lacquer ware. During the Joseon Dynasty, the central government agency in charge of najeon lacquerware production needed from the royal family was the Industrial Company. Najeonjang mainly produced Jinheon Bangjo, a goods of palace and lacquerware products from the Tongje-young Hall after the Imjin War. Chiljang had several people in each province of the outer factory and monitored the volume and planting of trees to be harvested from the country. By the late 18th century, the provincial factory had become so prosperous that the highest number of artisans in any local workshop. The objects produced in the provincial factory were given the highest value of their time, and senior officials in charge of the town used items made at as bribes. Direct connection with Tongyoung Najeon Lacquerwork is the independence of the Paeboo Bang. It was during this time that the NaJeon who belonged to the Chibang, became independent of the Paeboo Bang. As Najeon's popularization occurred, Najeon was enhanced as an independent phase. The became independent of the Paeboo Bang was opportunity for the development of lacquerware technology in the Tongyeong area. The artisans of the Tongjeyoung workshop were required to have an organized and specialized system for division of labor. The traditional techniques used to produce the NaJeon of Tongyeong are Juleumjil and Ggenumgil. Whereas the Juleumjil technique was mainly used to form geometric patterns, since the trickle-down technique was based on linear patterns of thin mother-of-pearl. Juleumjil technique was a technique of form expression, the claptrap was usually composed of geometric patterns, since it was based on linear patterns of Ggenumgil. Lacquerware inlaid with mother-of-pearl in the Japanese occupation in Tongyeong was associated with Temporarily a Royal bounty business. Local characteristics of the building were selected for the types, and Jeonnam and Gyeongnam Province, which are geographically close to the coastal areas, had industrial training centers mainly associated fishing industry supply. As a temporarily a royal bounty industry, Najeon Pottery Training Center was established in Tongyeong. A small gathering was held at the Central Testing and Training Center of the Government-General of Joseon, to study the chil-group of Joseon. Japanese occupation was another head of the show of lacquerware inlaid with Najeon proliferation. A Joseon Art Exhibition organized by the Government-General of Joseon was launched. The Joseon Dynasty in the Japanese colonization policy was more down the law changed. In the modern industrial field of Joseon, handicraft was also subject to control, and the Joseon Governor General's Office was at the center. The Lee Wang Jik art production facility was sold to a private citizen and reorganized as the Joseon Art Factory of a corporation. With the outbreak of the war in China and Japan, all policies were changed to a war footing, limiting the use of Korean lacquer, dealing a serious blow to lacquer ware made in Tongyoung. A Japan-owned NaJeonchilgi company was established in Tongyeong. NaJeonchilgi master from the modern Tongyoung area, was drafted into Seoul. By these, NaJeonchilgi from Tongyong was distributed throughout the country. After liberation, export support policies were implemented and small NaJeonchilgi handicraft works were expanded in the Tongyeong area. The Act provided for the training of education skills in the art of NaJeonchilgi. Technologists built and operated small but factories with the skills they learned from the bottom up. The artisans planned to make precise and elaborate ware made from the very beginning. However, their poor vision of the future outlook, such as management, distribution and sales, was unfamiliar to them, who have only learned to function. Through oral recordings of NaJeonchilgi artisans in Tongyeong, the research team was designed to explain the formation and frustration of NaJeonchilgi industries in the modern Tongyeong area. Concretely (1) motivation and initiation courses (2)Skill acquisition process (3)Process of growth of craftsmanship (4)The Process of Developing NaJeonchilgi Markets (5)The worries and lives of craftsman (6) It analyzed the changes in government policies. As a result of oral recordings, the growth of NaJeonchilgi from the early 1960s to the early 1970s in Tongyeong was marked by a striking development that represented status and wealth. As the working class was interested in NaJeonchilgi, various consumption classes were formed, it was finally confirmed that the consumer segment was widely formed and diversified to the lowest income bracket. In contrast, the growth of NaJeonchilgi was significantly hampered. First of all, distrust of national policies was the most important factor, including economic difficulties, pre-modern conventionalities, and confusion in the curriculum, which emerged during the first phase of the introduction of the father-in-law. The trend of low-cost lacquerware materials and exploitation of low-paid work in particular led to the collapse of the NaJeonchilgi business. The process of transferring technology as a basis of perseveration was seriously distorted, resulting in apprenticeship or a hereditary relationship. Due to the mass production of low-cost products and changes in the residential environment, the company experienced a historical decline in NaJeonchilgi.
As it passed through the Goryeo Dynasty and went to the Joseon Dynasty, the design of NaJeonchilgi work was associated with the ruling ideology of the time. Therefore, until the 16th century, works were made by the aristocratic style of Goryeo. A symmetrical design began to appear and the design was filled with spaces in the expression of the patterns. On the other hand, the detailing and detailing of the patterns was quite distinct from that of the Goryeo Dynasty. In the early Joseon period, not a change in style was immediately followed. As the neo-confucianism the peak period became popular in the 17th century, Najeon Lacquerwork was adapted to the social atmosphere. In the 18th century, patterns reflecting Confucian ideas of the nobility, such as Hwajomun, Sagunja, Bonghwangmun, Podomun, and Ssanghakmun, emerged. After the 19th century, various, sacred designs such as Life, Good fortune , Health and Peace, etc. wear appeared Najeon Lacquerwork with of vulgar designs. These various patterns were present during the popularization of lacquer ware. During the Joseon Dynasty, the central government agency in charge of najeon lacquerware production needed from the royal family was the Industrial Company. Najeonjang mainly produced Jinheon Bangjo, a goods of palace and lacquerware products from the Tongje-young Hall after the Imjin War. Chiljang had several people in each province of the outer factory and monitored the volume and planting of trees to be harvested from the country. By the late 18th century, the provincial factory had become so prosperous that the highest number of artisans in any local workshop. The objects produced in the provincial factory were given the highest value of their time, and senior officials in charge of the town used items made at as bribes. Direct connection with Tongyoung Najeon Lacquerwork is the independence of the Paeboo Bang. It was during this time that the NaJeon who belonged to the Chibang, became independent of the Paeboo Bang. As Najeon's popularization occurred, Najeon was enhanced as an independent phase. The became independent of the Paeboo Bang was opportunity for the development of lacquerware technology in the Tongyeong area. The artisans of the Tongjeyoung workshop were required to have an organized and specialized system for division of labor. The traditional techniques used to produce the NaJeon of Tongyeong are Juleumjil and Ggenumgil. Whereas the Juleumjil technique was mainly used to form geometric patterns, since the trickle-down technique was based on linear patterns of thin mother-of-pearl. Juleumjil technique was a technique of form expression, the claptrap was usually composed of geometric patterns, since it was based on linear patterns of Ggenumgil. Lacquerware inlaid with mother-of-pearl in the Japanese occupation in Tongyeong was associated with Temporarily a Royal bounty business. Local characteristics of the building were selected for the types, and Jeonnam and Gyeongnam Province, which are geographically close to the coastal areas, had industrial training centers mainly associated fishing industry supply. As a temporarily a royal bounty industry, Najeon Pottery Training Center was established in Tongyeong. A small gathering was held at the Central Testing and Training Center of the Government-General of Joseon, to study the chil-group of Joseon. Japanese occupation was another head of the show of lacquerware inlaid with Najeon proliferation. A Joseon Art Exhibition organized by the Government-General of Joseon was launched. The Joseon Dynasty in the Japanese colonization policy was more down the law changed. In the modern industrial field of Joseon, handicraft was also subject to control, and the Joseon Governor General's Office was at the center. The Lee Wang Jik art production facility was sold to a private citizen and reorganized as the Joseon Art Factory of a corporation. With the outbreak of the war in China and Japan, all policies were changed to a war footing, limiting the use of Korean lacquer, dealing a serious blow to lacquer ware made in Tongyoung. A Japan-owned NaJeonchilgi company was established in Tongyeong. NaJeonchilgi master from the modern Tongyoung area, was drafted into Seoul. By these, NaJeonchilgi from Tongyong was distributed throughout the country. After liberation, export support policies were implemented and small NaJeonchilgi handicraft works were expanded in the Tongyeong area. The Act provided for the training of education skills in the art of NaJeonchilgi. Technologists built and operated small but factories with the skills they learned from the bottom up. The artisans planned to make precise and elaborate ware made from the very beginning. However, their poor vision of the future outlook, such as management, distribution and sales, was unfamiliar to them, who have only learned to function. Through oral recordings of NaJeonchilgi artisans in Tongyeong, the research team was designed to explain the formation and frustration of NaJeonchilgi industries in the modern Tongyeong area. Concretely (1) motivation and initiation courses (2)Skill acquisition process (3)Process of growth of craftsmanship (4)The Process of Developing NaJeonchilgi Markets (5)The worries and lives of craftsman (6) It analyzed the changes in government policies. As a result of oral recordings, the growth of NaJeonchilgi from the early 1960s to the early 1970s in Tongyeong was marked by a striking development that represented status and wealth. As the working class was interested in NaJeonchilgi, various consumption classes were formed, it was finally confirmed that the consumer segment was widely formed and diversified to the lowest income bracket. In contrast, the growth of NaJeonchilgi was significantly hampered. First of all, distrust of national policies was the most important factor, including economic difficulties, pre-modern conventionalities, and confusion in the curriculum, which emerged during the first phase of the introduction of the father-in-law. The trend of low-cost lacquerware materials and exploitation of low-paid work in particular led to the collapse of the NaJeonchilgi business. The process of transferring technology as a basis of perseveration was seriously distorted, resulting in apprenticeship or a hereditary relationship. Due to the mass production of low-cost products and changes in the residential environment, the company experienced a historical decline in NaJeonchilgi.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.