본 연구는 플립러닝 방식으로 수업이 이루어지는 학원에 수강중인 중․고등학생을 대상으로 학습실재감이 학습성과에 미치는 영향을 분석하였다. 학원 수강생의 학습성과를 향상시키기 위하여 학습자의 학습실재감 수준을 높이기 위한 방안을 모색해보고, 플립러닝의 효율성과 효과성을 증대시켜서 학원의 경영성과를 개선하는데 도움을 제공하는 것을 목적으로 하였다. 이상의 연구목적을 달성하기 위하여 서울과 경기지역에서 플립러닝 방식으로 수업을 진행하고 있는 학원의 수강생 중 중․고등학생 508명을 대상으로 설문을 통하여 자료를 수집하였다. 통계처리는 ...
본 연구는 플립러닝 방식으로 수업이 이루어지는 학원에 수강중인 중․고등학생을 대상으로 학습실재감이 학습성과에 미치는 영향을 분석하였다. 학원 수강생의 학습성과를 향상시키기 위하여 학습자의 학습실재감 수준을 높이기 위한 방안을 모색해보고, 플립러닝의 효율성과 효과성을 증대시켜서 학원의 경영성과를 개선하는데 도움을 제공하는 것을 목적으로 하였다. 이상의 연구목적을 달성하기 위하여 서울과 경기지역에서 플립러닝 방식으로 수업을 진행하고 있는 학원의 수강생 중 중․고등학생 508명을 대상으로 설문을 통하여 자료를 수집하였다. 통계처리는 SPSS 23.0 프로그램을 사용하여 분석하였고, 유의수준 p<.05에서 검증하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 플립러닝 수업에 대한 중‧고등학생의 학습실재감 및 학습성과에 대한 인식을 분석한 결과, 학습실재감은 사회적 실재감(3.86)> 인지적 실재감(3.66)> 감성적 실재감(3.57) 순이고, 학습성과는 학업성취도(3.81)> 자기주도적 학습력(3.72)> 학습몰입(3.58) 순으로 나타났다. 둘째, 플립러닝 수업에 대한 중‧고등학생의 학습실재감 및 학습성과는 개인배경과 학습환경에 따라 차이가 있는지 분석한 결과, 개인배경에서는 남자가 여자보다 인지적 실재감, 사회적 실재감, 학습성과, 학습몰입 및 학업성취도에 대한 인식이 높았으며, 집에서 사전학습을 진행한 경우, 일일 평균 동영상 강의 수강시간이 1-2시간 미만인 경우, 수업시간에 적극적으로 참여한 경우에 학습실재감과 학습성과에 대한 인식이 모두 높은 것으로 나타났다. 이어서 학습환경에 따른 플립러닝 수업에 대한 인식을 분석한 결과, 학급당 수강생이 10-15명 사이가 인지적 실재감, 사회적 실재감, 학습성과가 높게 나타났고, 동영상 강의와 현장강의 선생님이 일치한 경우, 토론수업 비중이 10-30%인 경우, 온라인과 오프라인 수업 비중이 50% : 50%인 경우에서 전반적인 학습실재감과 학습성과에 대한 인식이 높게 나타났다. 그리고 학원이 컴퓨터 또는 탭을 지원하는 경우, 어려움을 해결해 주는 경우, 토론수업을 위한 적절한 조편성을 하는 경우, 온라인 강의를 사전에 제작하는 경우 학습실재감과 학습성과에 대한 인식이 모두 높은 것으로 나타났다. 셋째, 개인배경과 플립러닝 학습환경이 학습실재감에 미치는 영향을 분석한 결과, 인지적 실재감에는 수강기간과 토론수업 비중, 사전학습 장소, 적극적 참여여부가 영향을 미치는 것으로 나타났고, 감성적 실재감에서는 수강기간, 동영상시간, 토론수업비중, 온라인 오프라인 수업비중, 적극적 참여여부, 학습을 위한 강의 사전 제작여부가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 사회적 실재감에서는 사전학습 장소, 동영상시간, 수업시간, 강사일치여부, 온라인 오프라인 수업비중, 토론수업용 조편성, 적극적 참여여부, 컴퓨터 또는 탭 지원, 사전학습을 위한 강의 사전 제작여부가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 플립러닝 수업에 대한 학습실재감이 학습성과에 미치는 영향을 분석한 결과, 전반적인 학습성과에는 학습내용 이해정도, 감정표현 정도, 정서적 유대감, 개방적 커뮤니케이션, 상호지원 및 집중이 영향을 주는 것으로 나타났다. 자기주도 학습력에서는 학습내용 이해정도, 정서적 유대감, 상호지원 및 집중이 영향을 주는 것으로 나타났고, 학습몰입에서는 학습내용 이해정도와 지식창출 정도, 감정표현 정도, 상호지원 및 집중이 영향을 주는 것으로 나타났으며, 학업성취도에서는 학습내용 이해정도와 지식창출 정도, 개방적 커뮤니케이션과 상호지원 및 집중이 영향을 주는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 플립러닝 학원은 학습자의 사전학습 장소, 일일 평균 동영상강의 수강시간 등 개인배경을 고려한 수업을 진행해야 하며, 플립러닝의 효율성과 효과성을 높이기 위해서 학원 토론수업 비중, 온라인․오프라인 수업비중, 학원의 컴퓨터․탭 지원 등 학습환경을 개선하여야 한다. 학습실재감을 높이기 위해서는 학습자의 환경이나 자원을 적절히 통제하여 문제를 해결하고, 감정관리를 유연하고 적극적으로 잘 해낼 수 있도록 하며 팀별 토론 등을 통해 정서적 유대감과 학습자간 상호 관계를 향상시켜야 한다. 마지막으로 학습성과를 높이기 위해서는 학습자 스스로 학습을 조절, 통제할 수 있도록 자기주도 학습력을 향상시키고, 교수자는 학생의 개인 수준을 정확히 파악하고 수준에 맞는 개별 학습 설계를 통하여 학습 목표를 달성할 수 있도록 노력해야 한다.
본 연구는 플립러닝 방식으로 수업이 이루어지는 학원에 수강중인 중․고등학생을 대상으로 학습실재감이 학습성과에 미치는 영향을 분석하였다. 학원 수강생의 학습성과를 향상시키기 위하여 학습자의 학습실재감 수준을 높이기 위한 방안을 모색해보고, 플립러닝의 효율성과 효과성을 증대시켜서 학원의 경영성과를 개선하는데 도움을 제공하는 것을 목적으로 하였다. 이상의 연구목적을 달성하기 위하여 서울과 경기지역에서 플립러닝 방식으로 수업을 진행하고 있는 학원의 수강생 중 중․고등학생 508명을 대상으로 설문을 통하여 자료를 수집하였다. 통계처리는 SPSS 23.0 프로그램을 사용하여 분석하였고, 유의수준 p<.05에서 검증하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 플립러닝 수업에 대한 중‧고등학생의 학습실재감 및 학습성과에 대한 인식을 분석한 결과, 학습실재감은 사회적 실재감(3.86)> 인지적 실재감(3.66)> 감성적 실재감(3.57) 순이고, 학습성과는 학업성취도(3.81)> 자기주도적 학습력(3.72)> 학습몰입(3.58) 순으로 나타났다. 둘째, 플립러닝 수업에 대한 중‧고등학생의 학습실재감 및 학습성과는 개인배경과 학습환경에 따라 차이가 있는지 분석한 결과, 개인배경에서는 남자가 여자보다 인지적 실재감, 사회적 실재감, 학습성과, 학습몰입 및 학업성취도에 대한 인식이 높았으며, 집에서 사전학습을 진행한 경우, 일일 평균 동영상 강의 수강시간이 1-2시간 미만인 경우, 수업시간에 적극적으로 참여한 경우에 학습실재감과 학습성과에 대한 인식이 모두 높은 것으로 나타났다. 이어서 학습환경에 따른 플립러닝 수업에 대한 인식을 분석한 결과, 학급당 수강생이 10-15명 사이가 인지적 실재감, 사회적 실재감, 학습성과가 높게 나타났고, 동영상 강의와 현장강의 선생님이 일치한 경우, 토론수업 비중이 10-30%인 경우, 온라인과 오프라인 수업 비중이 50% : 50%인 경우에서 전반적인 학습실재감과 학습성과에 대한 인식이 높게 나타났다. 그리고 학원이 컴퓨터 또는 탭을 지원하는 경우, 어려움을 해결해 주는 경우, 토론수업을 위한 적절한 조편성을 하는 경우, 온라인 강의를 사전에 제작하는 경우 학습실재감과 학습성과에 대한 인식이 모두 높은 것으로 나타났다. 셋째, 개인배경과 플립러닝 학습환경이 학습실재감에 미치는 영향을 분석한 결과, 인지적 실재감에는 수강기간과 토론수업 비중, 사전학습 장소, 적극적 참여여부가 영향을 미치는 것으로 나타났고, 감성적 실재감에서는 수강기간, 동영상시간, 토론수업비중, 온라인 오프라인 수업비중, 적극적 참여여부, 학습을 위한 강의 사전 제작여부가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 사회적 실재감에서는 사전학습 장소, 동영상시간, 수업시간, 강사일치여부, 온라인 오프라인 수업비중, 토론수업용 조편성, 적극적 참여여부, 컴퓨터 또는 탭 지원, 사전학습을 위한 강의 사전 제작여부가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 플립러닝 수업에 대한 학습실재감이 학습성과에 미치는 영향을 분석한 결과, 전반적인 학습성과에는 학습내용 이해정도, 감정표현 정도, 정서적 유대감, 개방적 커뮤니케이션, 상호지원 및 집중이 영향을 주는 것으로 나타났다. 자기주도 학습력에서는 학습내용 이해정도, 정서적 유대감, 상호지원 및 집중이 영향을 주는 것으로 나타났고, 학습몰입에서는 학습내용 이해정도와 지식창출 정도, 감정표현 정도, 상호지원 및 집중이 영향을 주는 것으로 나타났으며, 학업성취도에서는 학습내용 이해정도와 지식창출 정도, 개방적 커뮤니케이션과 상호지원 및 집중이 영향을 주는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 플립러닝 학원은 학습자의 사전학습 장소, 일일 평균 동영상강의 수강시간 등 개인배경을 고려한 수업을 진행해야 하며, 플립러닝의 효율성과 효과성을 높이기 위해서 학원 토론수업 비중, 온라인․오프라인 수업비중, 학원의 컴퓨터․탭 지원 등 학습환경을 개선하여야 한다. 학습실재감을 높이기 위해서는 학습자의 환경이나 자원을 적절히 통제하여 문제를 해결하고, 감정관리를 유연하고 적극적으로 잘 해낼 수 있도록 하며 팀별 토론 등을 통해 정서적 유대감과 학습자간 상호 관계를 향상시켜야 한다. 마지막으로 학습성과를 높이기 위해서는 학습자 스스로 학습을 조절, 통제할 수 있도록 자기주도 학습력을 향상시키고, 교수자는 학생의 개인 수준을 정확히 파악하고 수준에 맞는 개별 학습 설계를 통하여 학습 목표를 달성할 수 있도록 노력해야 한다.
This research analyzed the effect of learning presence on academic achievement of middle and high school students registered in private tutoring centers offering flipped-learning courses. The objective was to search methods for increasing levels of learner learning presence for academic achievement ...
This research analyzed the effect of learning presence on academic achievement of middle and high school students registered in private tutoring centers offering flipped-learning courses. The objective was to search methods for increasing levels of learner learning presence for academic achievement improvement of students enrolled in private tutoring centers and to provide assistance in improving management performance of private tutoring centers by increasing the efficiency and effectiveness of flipped learning. In order to achieve such research objectives, data was collected by surveying 508 middle and high school students in Seoul and Gyeonggi region currently taking courses in private tutoring centers that offer courses using flipped learning methods. Statistical analysis was performed using SPSS 23.0 for verification at significance level p < .05. The research findings are as follows. First, when the recognition for learning presence and academic achievement was analyzed for middle and high school students taking flipped learning courses, the values of learning presence showed in the order of social presence (3.86), recognition presence (3.66), and emotional presence (3.57), and the values of academic achievement was in the order of academic performance (3.81), self-directed learning ability (3.72), and academic immersion (3.58). Second, the result from analyzing the difference in learning presence and academic achievement of middle and high school students participating in flipped learning depending on personal background and learning environment showed that recognition was high in males than females in the areas of recognition presence, social presence, academic achievement, academic immersion, and academic performance, and the recognition for learning presence and academic achievement showed high levels for students that have prepared at home, have taken online courses for an average of 1 – 2 hours or less per day, and have actively participated in learning during class. Subsequently, when the recognition of flipped learning courses depending on learning environment was analyzed, recognition presence, social presence, and academic achievement showed high values when the number of students in class is between 10 and 15, and the recognition of overall learning presence and academic achievement was high for cases of online and offline instructors coinciding, class discussions ranging between 10% to 30%, and online and offline course ratio being 50%:50%. Also, recognition for learning presence and academic achievement showed high values when the private tutoring centers provide computers or tablet PCs, resolve difficulties, organize suitable discussion groups in class, or develop online courses in advance. Third, when the effect of personal background and learning environment on learning presence was analyzed, term of course and weight of discussion class, location of academic preparation, and active participation were found to affect recognition presence, and term of course, hours of video, weight of discussion class, weight of online and offline courses, active participation, and development of online courses in advance were found to affect emotional presence. Also, location of academic preparation, hours of video, hours of class, coinciding instructors, weight of online and offline courses, discussion group organization, active participation, computer or tablet PC support, and development of online courses in advance for academic preparation were found to affect social presence. Fourth, when the effect of learning presence of flipped learning on academic achievement was analyzed, it was found that level of understanding in learning content, degree of emotional expression, emotional connectedness, open communication, and mutual support and concentration affected overall academic achievement. Level of understanding in learning content, emotional connectedness, and mutual support and concentration were found to affect self-directed learning ability, level of understanding in learning content, degree of knowledge creation, degree of emotional expression, and mutual support and concentration were found to affect learning immersion, and level of understanding in learning content, degree of knowledge creation, open communication, and mutual support and concentration were found to affect academic performance. Summarizing the above research results, private tutoring centers offering flipped learning must provide classes that make consideration for personal background such as location of academic preparation of learner, average number of hours spent watching video courses, etc., and learning environment such as weight of discussion classes, weight of online and offline courses, computer or tablet PC support by private tutoring centers, etc., must be improved for increased efficiency and effectiveness of flipped learning. In order to improve learning presence, problems should be resolved through adequate control of learner environment or resources, make flexible and active emotional control available, and improve emotional connectedness and mutual relationships of learners through group discussions or other activities. Last, in order to increase academic achievement, self-directed learning must be improved for controlling and regulating self-directed study of learner, and the instructor must make effort to achieve learning goals through understanding the level of each student and by designing individual study plans.
This research analyzed the effect of learning presence on academic achievement of middle and high school students registered in private tutoring centers offering flipped-learning courses. The objective was to search methods for increasing levels of learner learning presence for academic achievement improvement of students enrolled in private tutoring centers and to provide assistance in improving management performance of private tutoring centers by increasing the efficiency and effectiveness of flipped learning. In order to achieve such research objectives, data was collected by surveying 508 middle and high school students in Seoul and Gyeonggi region currently taking courses in private tutoring centers that offer courses using flipped learning methods. Statistical analysis was performed using SPSS 23.0 for verification at significance level p < .05. The research findings are as follows. First, when the recognition for learning presence and academic achievement was analyzed for middle and high school students taking flipped learning courses, the values of learning presence showed in the order of social presence (3.86), recognition presence (3.66), and emotional presence (3.57), and the values of academic achievement was in the order of academic performance (3.81), self-directed learning ability (3.72), and academic immersion (3.58). Second, the result from analyzing the difference in learning presence and academic achievement of middle and high school students participating in flipped learning depending on personal background and learning environment showed that recognition was high in males than females in the areas of recognition presence, social presence, academic achievement, academic immersion, and academic performance, and the recognition for learning presence and academic achievement showed high levels for students that have prepared at home, have taken online courses for an average of 1 – 2 hours or less per day, and have actively participated in learning during class. Subsequently, when the recognition of flipped learning courses depending on learning environment was analyzed, recognition presence, social presence, and academic achievement showed high values when the number of students in class is between 10 and 15, and the recognition of overall learning presence and academic achievement was high for cases of online and offline instructors coinciding, class discussions ranging between 10% to 30%, and online and offline course ratio being 50%:50%. Also, recognition for learning presence and academic achievement showed high values when the private tutoring centers provide computers or tablet PCs, resolve difficulties, organize suitable discussion groups in class, or develop online courses in advance. Third, when the effect of personal background and learning environment on learning presence was analyzed, term of course and weight of discussion class, location of academic preparation, and active participation were found to affect recognition presence, and term of course, hours of video, weight of discussion class, weight of online and offline courses, active participation, and development of online courses in advance were found to affect emotional presence. Also, location of academic preparation, hours of video, hours of class, coinciding instructors, weight of online and offline courses, discussion group organization, active participation, computer or tablet PC support, and development of online courses in advance for academic preparation were found to affect social presence. Fourth, when the effect of learning presence of flipped learning on academic achievement was analyzed, it was found that level of understanding in learning content, degree of emotional expression, emotional connectedness, open communication, and mutual support and concentration affected overall academic achievement. Level of understanding in learning content, emotional connectedness, and mutual support and concentration were found to affect self-directed learning ability, level of understanding in learning content, degree of knowledge creation, degree of emotional expression, and mutual support and concentration were found to affect learning immersion, and level of understanding in learning content, degree of knowledge creation, open communication, and mutual support and concentration were found to affect academic performance. Summarizing the above research results, private tutoring centers offering flipped learning must provide classes that make consideration for personal background such as location of academic preparation of learner, average number of hours spent watching video courses, etc., and learning environment such as weight of discussion classes, weight of online and offline courses, computer or tablet PC support by private tutoring centers, etc., must be improved for increased efficiency and effectiveness of flipped learning. In order to improve learning presence, problems should be resolved through adequate control of learner environment or resources, make flexible and active emotional control available, and improve emotional connectedness and mutual relationships of learners through group discussions or other activities. Last, in order to increase academic achievement, self-directed learning must be improved for controlling and regulating self-directed study of learner, and the instructor must make effort to achieve learning goals through understanding the level of each student and by designing individual study plans.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.