국내 인터넷전문은행이 안정적으로 자리를 잡기 위해서는 인터넷전문은행의 사용의도와 사용자 만족에 대한 영향을 살펴보는 것이 중요하다. 이러한 맥락에서 본 연구는 인터넷전문은행 사용 경험이 있는 사람들을 대상으로 인터넷 전문은행의 사용의도와 사용자 만족에 영향을 미치는 요인들을 살펴보았다. 인터넷전문은행의 특징과 사용자가 지니는 특징으로 구분하여 연구를 진행하였다. 인터넷전문은행의 특징은 개인화, 응답성, 편의성, 금전적 혜택, 보안성으로 분류하고 개인의 특징은 혁신성, ...
국내 인터넷전문은행이 안정적으로 자리를 잡기 위해서는 인터넷전문은행의 사용의도와 사용자 만족에 대한 영향을 살펴보는 것이 중요하다. 이러한 맥락에서 본 연구는 인터넷전문은행 사용 경험이 있는 사람들을 대상으로 인터넷 전문은행의 사용의도와 사용자 만족에 영향을 미치는 요인들을 살펴보았다. 인터넷전문은행의 특징과 사용자가 지니는 특징으로 구분하여 연구를 진행하였다. 인터넷전문은행의 특징은 개인화, 응답성, 편의성, 금전적 혜택, 보안성으로 분류하고 개인의 특징은 혁신성, 자기효능감, 인터넷 경험으로 분류하 여 연구를 진행하였다. 또한 사용자 만족이 사용의도에 영향을 미치는지, 사용의도와 사용자 만족이 충성도에 영향을 미치는지 살펴보았다. 인터넷전문은행을 경험해본 성인을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 194부의 데이터가 수집되었다. PLS를 사용하여 연구 가설들을 검증하였다. 연구 분석 결과, 금전적 혜택, 보안성, 개인의 혁신성, 인터넷 경험은 사용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 응답성, 금전적 혜택, 보안성, 혁신 성, 인터넷 경험은 사용자 만족에 영향을 미치는 것으로 확인되었다.
국내 인터넷전문은행이 안정적으로 자리를 잡기 위해서는 인터넷전문은행의 사용의도와 사용자 만족에 대한 영향을 살펴보는 것이 중요하다. 이러한 맥락에서 본 연구는 인터넷전문은행 사용 경험이 있는 사람들을 대상으로 인터넷 전문은행의 사용의도와 사용자 만족에 영향을 미치는 요인들을 살펴보았다. 인터넷전문은행의 특징과 사용자가 지니는 특징으로 구분하여 연구를 진행하였다. 인터넷전문은행의 특징은 개인화, 응답성, 편의성, 금전적 혜택, 보안성으로 분류하고 개인의 특징은 혁신성, 자기효능감, 인터넷 경험으로 분류하 여 연구를 진행하였다. 또한 사용자 만족이 사용의도에 영향을 미치는지, 사용의도와 사용자 만족이 충성도에 영향을 미치는지 살펴보았다. 인터넷전문은행을 경험해본 성인을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 194부의 데이터가 수집되었다. PLS를 사용하여 연구 가설들을 검증하였다. 연구 분석 결과, 금전적 혜택, 보안성, 개인의 혁신성, 인터넷 경험은 사용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 응답성, 금전적 혜택, 보안성, 혁신 성, 인터넷 경험은 사용자 만족에 영향을 미치는 것으로 확인되었다.
It is important to examine the effects of internet banking users on user intentions and user satisfaction in order to Korean Internet-only bank to stabilize their positions. The purpose of this study is to examine the intention to use and affect user satisfaction on internet-only bank. The study...
It is important to examine the effects of internet banking users on user intentions and user satisfaction in order to Korean Internet-only bank to stabilize their positions. The purpose of this study is to examine the intention to use and affect user satisfaction on internet-only bank. The study was conducted by dividing internet-only bank into responsiveness, convenience, economic benefits, security. Also, three types of user’s traits were measured separately: innovativeness, self-efficacy, internet experience. A survey was conducted on adults who had experienced internet-only banking. Using measurement instruments adopted from previous studies, 194 data points were collected. PLS data analysis indicated that economic benefits, security, innovativeness, internet experience are positively associated with the intention to use and user satisfaction. Responsiveness has a positive effect on the user satisfaction. Based on the results, implications were discussed.
It is important to examine the effects of internet banking users on user intentions and user satisfaction in order to Korean Internet-only bank to stabilize their positions. The purpose of this study is to examine the intention to use and affect user satisfaction on internet-only bank. The study was conducted by dividing internet-only bank into responsiveness, convenience, economic benefits, security. Also, three types of user’s traits were measured separately: innovativeness, self-efficacy, internet experience. A survey was conducted on adults who had experienced internet-only banking. Using measurement instruments adopted from previous studies, 194 data points were collected. PLS data analysis indicated that economic benefits, security, innovativeness, internet experience are positively associated with the intention to use and user satisfaction. Responsiveness has a positive effect on the user satisfaction. Based on the results, implications were discussed.
주제어
#인터넷전문은행 사용의도 사용자 만족 충성도 internet-only bank intention to use user satisfaction loyalty
학위논문 정보
저자
이슬기
학위수여기관
연세대학교 정보대학원
학위구분
국내석사
학과
IT서비스기획 전공
지도교수
이정우
발행연도
2018
총페이지
88장
키워드
인터넷전문은행 사용의도 사용자 만족 충성도 internet-only bank intention to use user satisfaction loyalty
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