본 연구는 속눈썹 연장술의 실태를 파악하고, 속눈썹 연장술에 따른 눈의 이미지 지각과 자극물에 따른 이미지 지각의 차이를 비교하여 알아보는데 그 목적이 있다. 연구 방법은 이론적 연구와 실증적 연구를 병행하였으며, 실험대상자는 강원도 S대학의 학생과 교직원 중 여성만을 대상으로 속눈썹 연장술 경험자뿐 아니라 잠재 소비자를 대상으로 선정하여 표집 하였다. 자극물은 7명의 눈 모델의 지원자들 중 눈의 높이, 눈의 길이, 미간의 길이를 사진으로 계측하여 한국인의 표준 얼굴 수치를 참고하여 오차가 가장 낮은 한명의 모델을 선정하여, 동일한 속눈썹 디자인으로 컬별로 시술하여 이미지 지각차이를 알아보았다. 자료의 수집방법으로는 ...
본 연구는 속눈썹 연장술의 실태를 파악하고, 속눈썹 연장술에 따른 눈의 이미지 지각과 자극물에 따른 이미지 지각의 차이를 비교하여 알아보는데 그 목적이 있다. 연구 방법은 이론적 연구와 실증적 연구를 병행하였으며, 실험대상자는 강원도 S대학의 학생과 교직원 중 여성만을 대상으로 속눈썹 연장술 경험자뿐 아니라 잠재 소비자를 대상으로 선정하여 표집 하였다. 자극물은 7명의 눈 모델의 지원자들 중 눈의 높이, 눈의 길이, 미간의 길이를 사진으로 계측하여 한국인의 표준 얼굴 수치를 참고하여 오차가 가장 낮은 한명의 모델을 선정하여, 동일한 속눈썹 디자인으로 컬별로 시술하여 이미지 지각차이를 알아보았다. 자료의 수집방법으로는 설문지 법을 사용하여 설문하였으며, 조사를 통해 수집한 자료는 SPSS 21.0프로그램을 사용하여 분석하였다. 자료를 분석하기 위해 사용한 방법은 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 분산분석이다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상의 인구통계학적 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시한 결과 강원도에 거주하는 20대 미혼 여성이며, 한달 평균 소득 100만원 미만인 학생의 직업을 갖고 있는 비율이 높았다. 둘째, 속눈썹 연장술 실태를 알아 본 결과, 속눈썹 연장술은 주변사람들을 통하여 알게 되었고, 시술 횟수는 1년 평균 5회 미만 속눈썹 연장 전문숍을 이용하여 시술 받았으며, 적정하다고 생각되는 1회 시술 비용은 5만 원 이상 8만원 미만의 비율이 가장 높게 나타났으며, 시술을 받아 본 경험이 없는 집단은 ‘내 속눈썹이 손상될까봐’ 시술을 받지 않는 것으로 나타났다. 속눈썹 시술시 가장 중요하게 생각하는 부분은 컬이고, 선호도를 조사한 결과 컬은 jc컬, 밀도는 60%이상, 길이는 10mm와 굵기는 0.07D, 색상은 검정을 선호하는 것으로 나타났으며, 특정 형태를 선호한 이유로는 ‘자연스러워 보여서’라고 응답하였다. 셋째, 속눈썹 연장 형태에 따른 속눈썹 이미지 지각의 차이를 알아보고, 자극물에 따른 속눈썹 이미지 지각의 차이를 비교한 결과는 다음과 같다. 요인분석을 실시한 결과 매력적인, 활동적인, 품위있는 및 청순한 네 가지 요인으로 추출되었다. 네 가지 속눈썹 이미지 지각 요인에 따른 자극물의 차이를 알아보기 위해 분산분석을 실시한 결과, 품위있는 요인을 제외한 세 가지 요인에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 매력적인 요인의 경우 C컬과, L컬이 가장 높았고, 활동적인 요인의 경우 JC컬, D컬이 가장 높았으며, 청순한 요인으로는 JC컬과 C컬 및 D컬, L컬이 가장 높고, 대조집단이 가장 낮게 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구는 속눈썹 연장술을 통하여 눈의 이미지를 변화 시킬 수 있는 중요한 요인임을 암시하였다.
본 연구는 속눈썹 연장술의 실태를 파악하고, 속눈썹 연장술에 따른 눈의 이미지 지각과 자극물에 따른 이미지 지각의 차이를 비교하여 알아보는데 그 목적이 있다. 연구 방법은 이론적 연구와 실증적 연구를 병행하였으며, 실험대상자는 강원도 S대학의 학생과 교직원 중 여성만을 대상으로 속눈썹 연장술 경험자뿐 아니라 잠재 소비자를 대상으로 선정하여 표집 하였다. 자극물은 7명의 눈 모델의 지원자들 중 눈의 높이, 눈의 길이, 미간의 길이를 사진으로 계측하여 한국인의 표준 얼굴 수치를 참고하여 오차가 가장 낮은 한명의 모델을 선정하여, 동일한 속눈썹 디자인으로 컬별로 시술하여 이미지 지각차이를 알아보았다. 자료의 수집방법으로는 설문지 법을 사용하여 설문하였으며, 조사를 통해 수집한 자료는 SPSS 21.0프로그램을 사용하여 분석하였다. 자료를 분석하기 위해 사용한 방법은 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 분산분석이다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상의 인구통계학적 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시한 결과 강원도에 거주하는 20대 미혼 여성이며, 한달 평균 소득 100만원 미만인 학생의 직업을 갖고 있는 비율이 높았다. 둘째, 속눈썹 연장술 실태를 알아 본 결과, 속눈썹 연장술은 주변사람들을 통하여 알게 되었고, 시술 횟수는 1년 평균 5회 미만 속눈썹 연장 전문숍을 이용하여 시술 받았으며, 적정하다고 생각되는 1회 시술 비용은 5만 원 이상 8만원 미만의 비율이 가장 높게 나타났으며, 시술을 받아 본 경험이 없는 집단은 ‘내 속눈썹이 손상될까봐’ 시술을 받지 않는 것으로 나타났다. 속눈썹 시술시 가장 중요하게 생각하는 부분은 컬이고, 선호도를 조사한 결과 컬은 jc컬, 밀도는 60%이상, 길이는 10mm와 굵기는 0.07D, 색상은 검정을 선호하는 것으로 나타났으며, 특정 형태를 선호한 이유로는 ‘자연스러워 보여서’라고 응답하였다. 셋째, 속눈썹 연장 형태에 따른 속눈썹 이미지 지각의 차이를 알아보고, 자극물에 따른 속눈썹 이미지 지각의 차이를 비교한 결과는 다음과 같다. 요인분석을 실시한 결과 매력적인, 활동적인, 품위있는 및 청순한 네 가지 요인으로 추출되었다. 네 가지 속눈썹 이미지 지각 요인에 따른 자극물의 차이를 알아보기 위해 분산분석을 실시한 결과, 품위있는 요인을 제외한 세 가지 요인에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 매력적인 요인의 경우 C컬과, L컬이 가장 높았고, 활동적인 요인의 경우 JC컬, D컬이 가장 높았으며, 청순한 요인으로는 JC컬과 C컬 및 D컬, L컬이 가장 높고, 대조집단이 가장 낮게 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구는 속눈썹 연장술을 통하여 눈의 이미지를 변화 시킬 수 있는 중요한 요인임을 암시하였다.
The purpose of this study is to review the status of eyelash extension and to identify the difference of perception of eye images according to eyelash extension and the difference of image perception according to a stimulus by comparison. Theoretical and empirical research methods were used toge...
The purpose of this study is to review the status of eyelash extension and to identify the difference of perception of eye images according to eyelash extension and the difference of image perception according to a stimulus by comparison. Theoretical and empirical research methods were used together. Subjects were female staffs of S University in Gangwon-do. Those who had experiences in eyelash extension and potential consumers were sampled. To produce stimuli, the height of the eyes, the length of the eyes, and the length of the eyes of seven applicants of the eye model were measured by photographs, and a model who showed the lowest difference from the standard Korean face measurement values was selected. The same eyelash design was applied to the model varying curls and the difference in perception of the image was examined. The data collected through the survey were analyzed using the SPSS 21.0 program. The methods used to analyze the data were frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and variance analysis. The results of this study are as follows. First, in the frequency analysis to analyze the demographic characteristics of the subjects, the most frequent population was single, female student in their 20s with less than 1 million won income per month. Second, regarding the status of eyelash extension, they came to know it through people around them, and the number of treatments was less than 5 times a year in average. The rate that they thought reasonable was between 50,000 won and 80,000 won. Those who have not undergone the treatment answered that they did not try it because they were worrying if it would damage their original eyelashes. The most important part of eyelash treatment was curl. In preference, they preferred jc curl, more than 60% density, 10mm long, 0.07D thick, and black color in general. The reason why they preferred a specific form was 'Because it looks natural'. Third, the difference in the perception of eyelash images according to eyelash extension type was identified and the difference of eyelash image perception according to stimulus is as follows. In the factor analysis, four factors such as ‘attractive’, ‘active’, ‘dignified’ and ‘innocent’ were abstracted. To investigate the difference of stimulus according to the four eyelash image perception factors, ANOVA was performed. The results of the ANOVA showed that there were statistically significant differences in the three factors except the ‘dignified’ factor. In the case of the attractive factors, the C curl and the L curl were the highest, while in the case of active factor, the highest were the JC curl and the D curl. In the case of innocent factor, the JC curl, the C curl, D curl and L curl were high and the control group was the lowest. Based on these results, this study suggested that eyelash extension is an important factor to change the image of the eye.
The purpose of this study is to review the status of eyelash extension and to identify the difference of perception of eye images according to eyelash extension and the difference of image perception according to a stimulus by comparison. Theoretical and empirical research methods were used together. Subjects were female staffs of S University in Gangwon-do. Those who had experiences in eyelash extension and potential consumers were sampled. To produce stimuli, the height of the eyes, the length of the eyes, and the length of the eyes of seven applicants of the eye model were measured by photographs, and a model who showed the lowest difference from the standard Korean face measurement values was selected. The same eyelash design was applied to the model varying curls and the difference in perception of the image was examined. The data collected through the survey were analyzed using the SPSS 21.0 program. The methods used to analyze the data were frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and variance analysis. The results of this study are as follows. First, in the frequency analysis to analyze the demographic characteristics of the subjects, the most frequent population was single, female student in their 20s with less than 1 million won income per month. Second, regarding the status of eyelash extension, they came to know it through people around them, and the number of treatments was less than 5 times a year in average. The rate that they thought reasonable was between 50,000 won and 80,000 won. Those who have not undergone the treatment answered that they did not try it because they were worrying if it would damage their original eyelashes. The most important part of eyelash treatment was curl. In preference, they preferred jc curl, more than 60% density, 10mm long, 0.07D thick, and black color in general. The reason why they preferred a specific form was 'Because it looks natural'. Third, the difference in the perception of eyelash images according to eyelash extension type was identified and the difference of eyelash image perception according to stimulus is as follows. In the factor analysis, four factors such as ‘attractive’, ‘active’, ‘dignified’ and ‘innocent’ were abstracted. To investigate the difference of stimulus according to the four eyelash image perception factors, ANOVA was performed. The results of the ANOVA showed that there were statistically significant differences in the three factors except the ‘dignified’ factor. In the case of the attractive factors, the C curl and the L curl were the highest, while in the case of active factor, the highest were the JC curl and the D curl. In the case of innocent factor, the JC curl, the C curl, D curl and L curl were high and the control group was the lowest. Based on these results, this study suggested that eyelash extension is an important factor to change the image of the eye.
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