본 연구의 목적은 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위 실태를 알아보고 자위행위를 하는 일반 영유아를 목격한 어린이집과 유치원 교사의 인식과 대처반응을 분석해봄으로써 어린이집과 유치원의 영유아자위행위에 대한 현황을 알아보고 영유아의 자위행위에 대한 실질적인 대처방안 마련의 필요성을 시사하고자 한다.
이를 위한 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
[연구 문제 1] 어린이집·유치원에 재원중인 영유아의 자위행위 실태는 어떠한가? [연구 문제 2] 어린이집·유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 인식은 어떠한가? [연구 문제 3] 어린이집·유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 대처반응은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울과 충남에 위치하고 있는 어린이집과 유치원 교사 550명을 연구 대상으로 설문을 실시하였다. 설문지 총 550부를 배부하여 520부가 회수되었고 이 중 불성실한 대답을 하거나 누락이 된 설문지 102부를 제외한 418부에 대한 자료가 최종 연구 분석에 사용되었다. 연구도구는 문헌분석 및 전문가 협의 등을 통해 설문지를 개발하여 사용하였다. 설문문항은 총 26문항이며, 설문지는 연구대상자의 일반적인 배경, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위 실태, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 인식, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 대처 반응에 관한 항목으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위 실태를 알아보고 자위행위를 하는 일반 영유아를 목격한 어린이집과 유치원 교사의 인식과 대처반응을 분석해봄으로써 어린이집과 유치원의 영유아자위행위에 대한 현황을 알아보고 영유아의 자위행위에 대한 실질적인 대처방안 마련의 필요성을 시사하고자 한다.
이를 위한 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
[연구 문제 1] 어린이집·유치원에 재원중인 영유아의 자위행위 실태는 어떠한가? [연구 문제 2] 어린이집·유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 인식은 어떠한가? [연구 문제 3] 어린이집·유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 대처반응은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울과 충남에 위치하고 있는 어린이집과 유치원 교사 550명을 연구 대상으로 설문을 실시하였다. 설문지 총 550부를 배부하여 520부가 회수되었고 이 중 불성실한 대답을 하거나 누락이 된 설문지 102부를 제외한 418부에 대한 자료가 최종 연구 분석에 사용되었다. 연구도구는 문헌분석 및 전문가 협의 등을 통해 설문지를 개발하여 사용하였다. 설문문항은 총 26문항이며, 설문지는 연구대상자의 일반적인 배경, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위 실태, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 인식, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 대처 반응에 관한 항목으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 SPSSWIN 21.0을 사용하여 빈도와 백분율의 기술 통계를 사용해 분석하였다. 본 연구의 주요결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위 실태에서 교사들은 418개 반 중 104개 반(25%)에서 자위행위를 하는 영유아가 있다고 응답했고, 각 반당 자위행위를 하는 영유아가 한 명에서 세 명까지 있는 것으로 나타났다. 영유아의 자위행위는 만 3세에게 가장 많이 나타나며 유아의 자위행위 비율이 높게 나타났지만, 만 2세 이하 영아의 자위행위 비율도 30%로 상당한 비율을 차지하고 있었다. 영유아의 자위행위는 남아보다 여아에게 더 많이 나타났다. 자위행위 유형을 살펴보면 영유아는 대부분 낮잠시간과 자유선택 놀이시간에 손이나 발꿈치를 이용하여 성기를 자극하는 자위행위를 가장 많이 하는 것으로 나타났고, 자위행위의 빈도는 하루 3번미만이 가장 높은 비율을 차지하였다. 둘째, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 인식에서는 대부분의 교사는 영유아의 자위행위가 정상적인 범주에 속하는 행위이지만 공공장소에서 자위행위를 하는 것은 부적절하다고 인식하고 있었고, 영유아가 자위행위를 하는 이유는 우연한 기회에 성기자극으로 쾌감을 느껴본 경험 때문이라고 생각했다. 교사의 85%가 영유아의 자위행위를 정상적 범주의 행동으로 인식하고 있었지만 실제 영유아의 자위행위를 목격했을 때 많은 교사들은 당황스러움(67%)을 느끼고, 자위행위 지도에 대한 지식부족과 잘못된 지도로 인한 자위행위 강화 우려로 지도의 어려움을 느끼고 있었다. 이러한 어려움을 동료교사와 협의를 통해 해결하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 대처반응에서는 대부분의 교사들은 영유아의 자위행위에 대한 대처경험이 있었다. 교사들은 구체적인 대처자료의 부족과 공공장소에서 자위행위를 다른 영유아가 모방할 것 등을 우려해서 동료교사나 선임교사와의 협의를 통해 다른 놀이로 유도하거나 그 행동을 왜 했는지 물어보고 하지 말아야할 이유를 설명해주는 대처방안의 비율이 높게 차지하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 결과는 영유아자위행위에 대한 올바른 인식과 대처방안을 위한 사회적 관심을 불러일으키고, 영유아 보육·교육기관이라는 공공장소에서 영유아자위행위에 대한 적절한 대처방안을 모색하는데 기초 자료로 활용될 것으로 기대된다.
본 연구의 목적은 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위 실태를 알아보고 자위행위를 하는 일반 영유아를 목격한 어린이집과 유치원 교사의 인식과 대처반응을 분석해봄으로써 어린이집과 유치원의 영유아자위행위에 대한 현황을 알아보고 영유아의 자위행위에 대한 실질적인 대처방안 마련의 필요성을 시사하고자 한다.
이를 위한 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
[연구 문제 1] 어린이집·유치원에 재원중인 영유아의 자위행위 실태는 어떠한가? [연구 문제 2] 어린이집·유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 인식은 어떠한가? [연구 문제 3] 어린이집·유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 대처반응은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울과 충남에 위치하고 있는 어린이집과 유치원 교사 550명을 연구 대상으로 설문을 실시하였다. 설문지 총 550부를 배부하여 520부가 회수되었고 이 중 불성실한 대답을 하거나 누락이 된 설문지 102부를 제외한 418부에 대한 자료가 최종 연구 분석에 사용되었다. 연구도구는 문헌분석 및 전문가 협의 등을 통해 설문지를 개발하여 사용하였다. 설문문항은 총 26문항이며, 설문지는 연구대상자의 일반적인 배경, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위 실태, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 인식, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 대처 반응에 관한 항목으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 SPSS WIN 21.0을 사용하여 빈도와 백분율의 기술 통계를 사용해 분석하였다. 본 연구의 주요결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위 실태에서 교사들은 418개 반 중 104개 반(25%)에서 자위행위를 하는 영유아가 있다고 응답했고, 각 반당 자위행위를 하는 영유아가 한 명에서 세 명까지 있는 것으로 나타났다. 영유아의 자위행위는 만 3세에게 가장 많이 나타나며 유아의 자위행위 비율이 높게 나타났지만, 만 2세 이하 영아의 자위행위 비율도 30%로 상당한 비율을 차지하고 있었다. 영유아의 자위행위는 남아보다 여아에게 더 많이 나타났다. 자위행위 유형을 살펴보면 영유아는 대부분 낮잠시간과 자유선택 놀이시간에 손이나 발꿈치를 이용하여 성기를 자극하는 자위행위를 가장 많이 하는 것으로 나타났고, 자위행위의 빈도는 하루 3번미만이 가장 높은 비율을 차지하였다. 둘째, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 인식에서는 대부분의 교사는 영유아의 자위행위가 정상적인 범주에 속하는 행위이지만 공공장소에서 자위행위를 하는 것은 부적절하다고 인식하고 있었고, 영유아가 자위행위를 하는 이유는 우연한 기회에 성기자극으로 쾌감을 느껴본 경험 때문이라고 생각했다. 교사의 85%가 영유아의 자위행위를 정상적 범주의 행동으로 인식하고 있었지만 실제 영유아의 자위행위를 목격했을 때 많은 교사들은 당황스러움(67%)을 느끼고, 자위행위 지도에 대한 지식부족과 잘못된 지도로 인한 자위행위 강화 우려로 지도의 어려움을 느끼고 있었다. 이러한 어려움을 동료교사와 협의를 통해 해결하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위에 대한 교사의 대처반응에서는 대부분의 교사들은 영유아의 자위행위에 대한 대처경험이 있었다. 교사들은 구체적인 대처자료의 부족과 공공장소에서 자위행위를 다른 영유아가 모방할 것 등을 우려해서 동료교사나 선임교사와의 협의를 통해 다른 놀이로 유도하거나 그 행동을 왜 했는지 물어보고 하지 말아야할 이유를 설명해주는 대처방안의 비율이 높게 차지하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 결과는 영유아자위행위에 대한 올바른 인식과 대처방안을 위한 사회적 관심을 불러일으키고, 영유아 보육·교육기관이라는 공공장소에서 영유아자위행위에 대한 적절한 대처방안을 모색하는데 기초 자료로 활용될 것으로 기대된다.
The aim of this study was to investigate current state of childhood masturbation in daycares·kindergartens and to present the need for a effective coping method by identifying current state and analyzing teachers’ perception and coping behaviors toward childhood masturbation.
For this, the...
The aim of this study was to investigate current state of childhood masturbation in daycares·kindergartens and to present the need for a effective coping method by identifying current state and analyzing teachers’ perception and coping behaviors toward childhood masturbation.
For this, the research problems in this study as follows.
[Research problem 1] What is the current state of childhood masturbation in daycares·kindergartens?
[Research problem 2] What is teachers’ perception of childhood masturbation in daycares·kindergartens?
[Research problem 3] What are teachers’ coping behaviors toward childhood masturbation in daycares·kindergartens?
The subject of the study were 550 daycare·kindergarten teachers in Seoul and Chungnam. 550 copies of a survey questionnaire were distributed and 520 copies were received. 102 copies of defective answers or not received were excluded and 418 copies were analyzed. The research tool of the survey questionnaire was developed by literature analysis and with expert consultation. The questionnaire consisted of 26 questions concerning general backgrounds of respondents, current state of childhood masturbation in daycares·kindergartens, teachers’ perceptions of childhood masturbation, and teachers’ coping behaviors toward childhood masturbation. For the data analysis, SPSS Win 21.0 was used to calculate frequency and percentage as descriptive statistics. Research questions to address the purpose of this study are the following. First, according to the respondents, 140 classes(25%) out of 418 classes have infants and toddlers who masturbate, and one to three masturbating infants and toddlers per class. While the ratio of the age of 3 was the highest, the age of 2 also accounted for a significant ratio at 30%. The ratio of female infants and toddlers was higher than that of male infants and toddlers Masturbating with hands and hills to stimulate genitals during nap time or free play time was the most common type. As for the frequency, three times a day accounted for the most. Second, most of teachers answered they find childhood masturbation a normal behavior while masturbation in public is inappropriate. Teachers reported infants and toddlers masturbation might have started since they had experienced orgasm while stimulating their genitals by chance. 85% of teachers found childhood masturbation a normal behavior. Still, 67% of teachers feel embarrassed to witness infants and toddlers masturbating. Teachers were having difficulty in giving guidance on childhood masturbation because they do not have enough knowledge and are concerned that wrong guidance may cause even reinforced behaviors. Teachers tend to consult with fellow teachers to resolve the difficulty. Third, most of teachers had experience of dealing with childhood masturbation. Most common coping responses were to let infants and toddlers find another thing to divert attention, or to ask infants and toddlers the reasons for doing masturbation and explain why they should not do such behavior. That is because of lack of specific manual and concerns about mimetic activity. Accordingly, the results of this study are expected help raise the society’s awareness of childhood masturbation. Furthermore, it will provide the basis to seek for coping method to deal with childhood masturbation in daycares·kindergartens and other public places.
The aim of this study was to investigate current state of childhood masturbation in daycares·kindergartens and to present the need for a effective coping method by identifying current state and analyzing teachers’ perception and coping behaviors toward childhood masturbation.
For this, the research problems in this study as follows.
[Research problem 1] What is the current state of childhood masturbation in daycares·kindergartens?
[Research problem 2] What is teachers’ perception of childhood masturbation in daycares·kindergartens?
[Research problem 3] What are teachers’ coping behaviors toward childhood masturbation in daycares·kindergartens?
The subject of the study were 550 daycare·kindergarten teachers in Seoul and Chungnam. 550 copies of a survey questionnaire were distributed and 520 copies were received. 102 copies of defective answers or not received were excluded and 418 copies were analyzed. The research tool of the survey questionnaire was developed by literature analysis and with expert consultation. The questionnaire consisted of 26 questions concerning general backgrounds of respondents, current state of childhood masturbation in daycares·kindergartens, teachers’ perceptions of childhood masturbation, and teachers’ coping behaviors toward childhood masturbation. For the data analysis, SPSS Win 21.0 was used to calculate frequency and percentage as descriptive statistics. Research questions to address the purpose of this study are the following. First, according to the respondents, 140 classes(25%) out of 418 classes have infants and toddlers who masturbate, and one to three masturbating infants and toddlers per class. While the ratio of the age of 3 was the highest, the age of 2 also accounted for a significant ratio at 30%. The ratio of female infants and toddlers was higher than that of male infants and toddlers Masturbating with hands and hills to stimulate genitals during nap time or free play time was the most common type. As for the frequency, three times a day accounted for the most. Second, most of teachers answered they find childhood masturbation a normal behavior while masturbation in public is inappropriate. Teachers reported infants and toddlers masturbation might have started since they had experienced orgasm while stimulating their genitals by chance. 85% of teachers found childhood masturbation a normal behavior. Still, 67% of teachers feel embarrassed to witness infants and toddlers masturbating. Teachers were having difficulty in giving guidance on childhood masturbation because they do not have enough knowledge and are concerned that wrong guidance may cause even reinforced behaviors. Teachers tend to consult with fellow teachers to resolve the difficulty. Third, most of teachers had experience of dealing with childhood masturbation. Most common coping responses were to let infants and toddlers find another thing to divert attention, or to ask infants and toddlers the reasons for doing masturbation and explain why they should not do such behavior. That is because of lack of specific manual and concerns about mimetic activity. Accordingly, the results of this study are expected help raise the society’s awareness of childhood masturbation. Furthermore, it will provide the basis to seek for coping method to deal with childhood masturbation in daycares·kindergartens and other public places.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.