오늘날은 지식정보화 사회에서 문화예술활동이 주목받는 시대적 배경을 갖추었다. 특히, 문화예술산업이 활발해 지면서 미술관과 박물관이 더욱 바쁜 움직임을 보이고 있다. 한국문화예술위원회에서 발간하는 문예연감에 따르면 2010년 이후로 전국의 시각예술 분야 전시 현황은 연평균 1만 3천여 건에 달한다. 이러한 문화예술계의 움직임을 살펴보면 미술관의 목적이자 주요 기능 중 하나인 전시에 관하여 기록물의 수집 및 관리가 잘 이루어 져야 마땅하다. 그러나 전시와 관련한 기록물을 관리하고 있는 미술관을 찾아보기 힘들며, 관리 중인 전시 기록물의 종류는 다양하지 않았다. 본 연구는 이와 같은 배경에서 미술관에서의 전시와 관련한 기록물이 어떤 것이 있는지 살펴보고, 어떻게 관리되고 있는지 현황을 알아보고자 하는 인식에서 시작되었다. 따라서 본 연구는 문헌조사를 통해 전시 기록물의 개념을 정의하고, 전시 전개 단계에 따라 수집 및 생산이 필요한 기록물을 정리해 보았다. 우리나라의 유일한 국립미술관인 국립현대미술관의 기록 관리 현황을 살펴보면서 전시 기록물은 어떻게 관리되고 있는지 파악하고자 하였다. 국립현대미술관에서는 소장품자료관리과 하부에 미술연구센터를 개소하여 전시와 같이 미술관의 주요 활동과 관련된 자료를 기관자료로 수집하고 있었다. 기관자료를 수집 및 관리하기 위하여 「국립현대미술관 기관자료 분류, 정리, 기술 지침」을 두고 있었다. 이 지침에 따르면 전시와 관련한 자료를 제출하도록 되어 있다. 정보공개청구와 담당 학예사와의 인터뷰를 실시하여 국립현대미술관에서 개최acquire되었던 <이중섭, 백년의 신화> 전에서 실제로 생산된 기록물을 정리하였다. 이 과정을 통해 생산 및 수집이 필요하지만 누락된 기록물, 지침에서 수집하고 있지 않은 기록물 등을 도출할 수 있었다. 이와 같이 국립현대미술관의 전시 기록물 관리 현황을 분석해 본 결과로 「국립현대미술관 기관자료 분류, 정리, 기술 지침」은 강제성이 없고, 전시 결과물 중심의 수집을 하며, 활용 및 서비스 가능한 기록물은 매우 제한적이라는 점 등의 다양한 문제점을 발견할 수 있었다. 국립현대미술관의 전시 기록물 관리에 제언을 하고자 이메일 교신과 웹 사이트 조사를 통해 미국 필라델피아 미술관의 전시 기록물 관리 사례를 조사하였다. 이 사례 조사에서 ...
오늘날은 지식정보화 사회에서 문화예술활동이 주목받는 시대적 배경을 갖추었다. 특히, 문화예술산업이 활발해 지면서 미술관과 박물관이 더욱 바쁜 움직임을 보이고 있다. 한국문화예술위원회에서 발간하는 문예연감에 따르면 2010년 이후로 전국의 시각예술 분야 전시 현황은 연평균 1만 3천여 건에 달한다. 이러한 문화예술계의 움직임을 살펴보면 미술관의 목적이자 주요 기능 중 하나인 전시에 관하여 기록물의 수집 및 관리가 잘 이루어 져야 마땅하다. 그러나 전시와 관련한 기록물을 관리하고 있는 미술관을 찾아보기 힘들며, 관리 중인 전시 기록물의 종류는 다양하지 않았다. 본 연구는 이와 같은 배경에서 미술관에서의 전시와 관련한 기록물이 어떤 것이 있는지 살펴보고, 어떻게 관리되고 있는지 현황을 알아보고자 하는 인식에서 시작되었다. 따라서 본 연구는 문헌조사를 통해 전시 기록물의 개념을 정의하고, 전시 전개 단계에 따라 수집 및 생산이 필요한 기록물을 정리해 보았다. 우리나라의 유일한 국립미술관인 국립현대미술관의 기록 관리 현황을 살펴보면서 전시 기록물은 어떻게 관리되고 있는지 파악하고자 하였다. 국립현대미술관에서는 소장품자료관리과 하부에 미술연구센터를 개소하여 전시와 같이 미술관의 주요 활동과 관련된 자료를 기관자료로 수집하고 있었다. 기관자료를 수집 및 관리하기 위하여 「국립현대미술관 기관자료 분류, 정리, 기술 지침」을 두고 있었다. 이 지침에 따르면 전시와 관련한 자료를 제출하도록 되어 있다. 정보공개청구와 담당 학예사와의 인터뷰를 실시하여 국립현대미술관에서 개최acquire되었던 <이중섭, 백년의 신화> 전에서 실제로 생산된 기록물을 정리하였다. 이 과정을 통해 생산 및 수집이 필요하지만 누락된 기록물, 지침에서 수집하고 있지 않은 기록물 등을 도출할 수 있었다. 이와 같이 국립현대미술관의 전시 기록물 관리 현황을 분석해 본 결과로 「국립현대미술관 기관자료 분류, 정리, 기술 지침」은 강제성이 없고, 전시 결과물 중심의 수집을 하며, 활용 및 서비스 가능한 기록물은 매우 제한적이라는 점 등의 다양한 문제점을 발견할 수 있었다. 국립현대미술관의 전시 기록물 관리에 제언을 하고자 이메일 교신과 웹 사이트 조사를 통해 미국 필라델피아 미술관의 전시 기록물 관리 사례를 조사하였다. 이 사례 조사에서 아카이브 부서는 독립되어야 하고, 기관 내 직원을 대상으로 한 교육과 지침의 제도적 강화를 통해 전시 기록물 수집 및 관리 지침이 이행되어야 함을 제언하였다. 또한, 전시과정으로서 누락된 기록물과 「국립현대미술관 기관자료 분류, 정리, 기술 지침」에서 수집 대상으로 누락된 기록물을 반드시 전시 기록물 수집 대상에 포함시켜야 함을 제언하였다. 활용과 서비스 측면에서는 다양한 전시 기록물을 제공해야 하며, 컬렉션·시리즈·아이템 등의 계층을 체계적으로 활용한 방법으로 자료를 제공해야 한다는 점을 제안하였다. 본 연구는 기록학계와 미술학계에서 연구된 적 없는 전시 기록물의 개념과 종류를 정리하였고, 국내의 대표적인 미술관인 국립현대미술관을 대상으로 전시 기록물 관리 현황과 문제점을 짚어보았다. 전시 기록물 관리 현황의 문제점을 보완하기 위해 필라델피아 미술관의 사례를 통해 전시 기록물 관리가 체계적으로 이루어지기 위한 방안을 모색하였다는데 의의가 있다.
오늘날은 지식정보화 사회에서 문화예술활동이 주목받는 시대적 배경을 갖추었다. 특히, 문화예술산업이 활발해 지면서 미술관과 박물관이 더욱 바쁜 움직임을 보이고 있다. 한국문화예술위원회에서 발간하는 문예연감에 따르면 2010년 이후로 전국의 시각예술 분야 전시 현황은 연평균 1만 3천여 건에 달한다. 이러한 문화예술계의 움직임을 살펴보면 미술관의 목적이자 주요 기능 중 하나인 전시에 관하여 기록물의 수집 및 관리가 잘 이루어 져야 마땅하다. 그러나 전시와 관련한 기록물을 관리하고 있는 미술관을 찾아보기 힘들며, 관리 중인 전시 기록물의 종류는 다양하지 않았다. 본 연구는 이와 같은 배경에서 미술관에서의 전시와 관련한 기록물이 어떤 것이 있는지 살펴보고, 어떻게 관리되고 있는지 현황을 알아보고자 하는 인식에서 시작되었다. 따라서 본 연구는 문헌조사를 통해 전시 기록물의 개념을 정의하고, 전시 전개 단계에 따라 수집 및 생산이 필요한 기록물을 정리해 보았다. 우리나라의 유일한 국립미술관인 국립현대미술관의 기록 관리 현황을 살펴보면서 전시 기록물은 어떻게 관리되고 있는지 파악하고자 하였다. 국립현대미술관에서는 소장품자료관리과 하부에 미술연구센터를 개소하여 전시와 같이 미술관의 주요 활동과 관련된 자료를 기관자료로 수집하고 있었다. 기관자료를 수집 및 관리하기 위하여 「국립현대미술관 기관자료 분류, 정리, 기술 지침」을 두고 있었다. 이 지침에 따르면 전시와 관련한 자료를 제출하도록 되어 있다. 정보공개청구와 담당 학예사와의 인터뷰를 실시하여 국립현대미술관에서 개최acquire되었던 <이중섭, 백년의 신화> 전에서 실제로 생산된 기록물을 정리하였다. 이 과정을 통해 생산 및 수집이 필요하지만 누락된 기록물, 지침에서 수집하고 있지 않은 기록물 등을 도출할 수 있었다. 이와 같이 국립현대미술관의 전시 기록물 관리 현황을 분석해 본 결과로 「국립현대미술관 기관자료 분류, 정리, 기술 지침」은 강제성이 없고, 전시 결과물 중심의 수집을 하며, 활용 및 서비스 가능한 기록물은 매우 제한적이라는 점 등의 다양한 문제점을 발견할 수 있었다. 국립현대미술관의 전시 기록물 관리에 제언을 하고자 이메일 교신과 웹 사이트 조사를 통해 미국 필라델피아 미술관의 전시 기록물 관리 사례를 조사하였다. 이 사례 조사에서 아카이브 부서는 독립되어야 하고, 기관 내 직원을 대상으로 한 교육과 지침의 제도적 강화를 통해 전시 기록물 수집 및 관리 지침이 이행되어야 함을 제언하였다. 또한, 전시과정으로서 누락된 기록물과 「국립현대미술관 기관자료 분류, 정리, 기술 지침」에서 수집 대상으로 누락된 기록물을 반드시 전시 기록물 수집 대상에 포함시켜야 함을 제언하였다. 활용과 서비스 측면에서는 다양한 전시 기록물을 제공해야 하며, 컬렉션·시리즈·아이템 등의 계층을 체계적으로 활용한 방법으로 자료를 제공해야 한다는 점을 제안하였다. 본 연구는 기록학계와 미술학계에서 연구된 적 없는 전시 기록물의 개념과 종류를 정리하였고, 국내의 대표적인 미술관인 국립현대미술관을 대상으로 전시 기록물 관리 현황과 문제점을 짚어보았다. 전시 기록물 관리 현황의 문제점을 보완하기 위해 필라델피아 미술관의 사례를 통해 전시 기록물 관리가 체계적으로 이루어지기 위한 방안을 모색하였다는데 의의가 있다.
Today, there is a historical background where cultural and artistic activities attract attention in a knowledge based-information society. Particularly, as cultural and artistic industries become active, further busier activities have appeared in art museums and museums. In accordance with ARKO-year...
Today, there is a historical background where cultural and artistic activities attract attention in a knowledge based-information society. Particularly, as cultural and artistic industries become active, further busier activities have appeared in art museums and museums. In accordance with ARKO-yearbook published by the Arts Council Korea, an annual average number of exhibitions in a visual art field all over the nation is about 13,000 since 2010. Looking at the movements of these cultural and art worlds, it is natural that acquisition and management of records about exhibition, which is one of the main functions of the museum, should be done well. However, it is difficult to find out an art museum that manages records related to an exhibition, and the types of managed exhibition records were not varied. With such a background, this study started with recognition of a need to examine what kind of records related to exhibitions in an art museum exist and to understand a current situation regarding how records are managed. Therefore, this study defines a concept of exhibition records through a literature survey and summarizes records that need to be collected and produced according to an exhibition development step. This study analyzed the current state of records management of The National Museum of Modern and Contemporary Art and tried to grasp how the exhibition records is managed. The National Museum of Modern and Contemporary Art opened The Art Research Center as a subordinate organization of the department of collection and archive and has collected data related to main activities of an art museum, such as an exhibition, as organizational materials. Moreover, there is 「Guidelines for classification, arrangement and description of organizational materials of The National Museum of Modern and Contemporary Art」 for collecting and managing organizational materials. In accordance with the guidelines, data related to an exhibition shall be submitted. Exhibition records that produced by held by The National Museum of Modern and Contemporary Art are organized through an information disclosure request and interview with responsible curator. Through this process, we were able to derive records that are necessary for production and collection but are missing, and not collected in the guidelines. As a result of analyzing the current situation of the management of exhibition records by The National Museum of Modern and Contemporary Art, it was found out that there are various problems that 「Guidelines for classification, arrangement and description of organizational materials of The National Museum of Modern and Contemporary Art」. It is not compulsory, and acquire focusing on result materials of an exhibition, and usable and serviceable records are limited. In order to give a suggestion to the management of exhibition records of The National Museum of Modern and Contemporary Art, a case of the management of exhibition records of the Philadelphia Museum of art in the USA has been studied through communication by e-mails and a web site. In this case study, it was suggested that an archives department should be independent, and guidelines for collection and management of exhibition records should be conducted through institutional enhancement of education and guidelines for employees in an organization. Furthermore, it was suggested that records omitted in an exhibition process and records as a collected object, which were omitted from 「Guidelines for classification, arrangement and description of organizational materials of The National Museum of Modern and Contemporary Art」, should be included in exhibition records collection objects at any cost. In terms of utilization and service, it was suggested that various exhibition records should be provided, and data should be provided by a method of systematically using classes of collection, series, item or the like. In this study, the concepts and types of exhibition records that have never been studied in the academic world of records management and the academic world of art are arranged, and problems in the current situation of the management of exhibition records by The National Museum of Modern and Contemporary Art as a domestic representative art museum are reviewed. Above all, it is meaningful to try to find measures for systematically performing management of exhibition records through the case study of the Philadelphia Museum of Art to compensate the problems of the current situation of the management of exhibition records.
Today, there is a historical background where cultural and artistic activities attract attention in a knowledge based-information society. Particularly, as cultural and artistic industries become active, further busier activities have appeared in art museums and museums. In accordance with ARKO-yearbook published by the Arts Council Korea, an annual average number of exhibitions in a visual art field all over the nation is about 13,000 since 2010. Looking at the movements of these cultural and art worlds, it is natural that acquisition and management of records about exhibition, which is one of the main functions of the museum, should be done well. However, it is difficult to find out an art museum that manages records related to an exhibition, and the types of managed exhibition records were not varied. With such a background, this study started with recognition of a need to examine what kind of records related to exhibitions in an art museum exist and to understand a current situation regarding how records are managed. Therefore, this study defines a concept of exhibition records through a literature survey and summarizes records that need to be collected and produced according to an exhibition development step. This study analyzed the current state of records management of The National Museum of Modern and Contemporary Art and tried to grasp how the exhibition records is managed. The National Museum of Modern and Contemporary Art opened The Art Research Center as a subordinate organization of the department of collection and archive and has collected data related to main activities of an art museum, such as an exhibition, as organizational materials. Moreover, there is 「Guidelines for classification, arrangement and description of organizational materials of The National Museum of Modern and Contemporary Art」 for collecting and managing organizational materials. In accordance with the guidelines, data related to an exhibition shall be submitted. Exhibition records that produced by held by The National Museum of Modern and Contemporary Art are organized through an information disclosure request and interview with responsible curator. Through this process, we were able to derive records that are necessary for production and collection but are missing, and not collected in the guidelines. As a result of analyzing the current situation of the management of exhibition records by The National Museum of Modern and Contemporary Art, it was found out that there are various problems that 「Guidelines for classification, arrangement and description of organizational materials of The National Museum of Modern and Contemporary Art」. It is not compulsory, and acquire focusing on result materials of an exhibition, and usable and serviceable records are limited. In order to give a suggestion to the management of exhibition records of The National Museum of Modern and Contemporary Art, a case of the management of exhibition records of the Philadelphia Museum of art in the USA has been studied through communication by e-mails and a web site. In this case study, it was suggested that an archives department should be independent, and guidelines for collection and management of exhibition records should be conducted through institutional enhancement of education and guidelines for employees in an organization. Furthermore, it was suggested that records omitted in an exhibition process and records as a collected object, which were omitted from 「Guidelines for classification, arrangement and description of organizational materials of The National Museum of Modern and Contemporary Art」, should be included in exhibition records collection objects at any cost. In terms of utilization and service, it was suggested that various exhibition records should be provided, and data should be provided by a method of systematically using classes of collection, series, item or the like. In this study, the concepts and types of exhibition records that have never been studied in the academic world of records management and the academic world of art are arranged, and problems in the current situation of the management of exhibition records by The National Museum of Modern and Contemporary Art as a domestic representative art museum are reviewed. Above all, it is meaningful to try to find measures for systematically performing management of exhibition records through the case study of the Philadelphia Museum of Art to compensate the problems of the current situation of the management of exhibition records.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.