인출은 파지를 하는데 있어서 가장 강력한 학습 방법이다. 인출을 계속 연습하게 되면 학습한 것을 더 잘 기억하게 하고 장기 파지later retention에 영향을 준다. 최근 들어 인출 방법 중에서도 효과적인 방법을 찾기 위한 연구가 활발히 이뤄지고 있다. 이 중 자유회상과 선다형 시험은 인출 방법에서 가장 보편적이고 고전적인 방법으로 실제 학교 현장에서도 학습을 위해 많이 쓰이는 인출연습 방법으로 선행 연구가 많이 이뤄져 왔다.
그러나 또한 기간이나 학생 수, 학습 자료, 인출연습의 형식 등에 있어서 우리나라 학교 실...
인출은 파지를 하는데 있어서 가장 강력한 학습 방법이다. 인출을 계속 연습하게 되면 학습한 것을 더 잘 기억하게 하고 장기 파지later retention에 영향을 준다. 최근 들어 인출 방법 중에서도 효과적인 방법을 찾기 위한 연구가 활발히 이뤄지고 있다. 이 중 자유회상과 선다형 시험은 인출 방법에서 가장 보편적이고 고전적인 방법으로 실제 학교 현장에서도 학습을 위해 많이 쓰이는 인출연습 방법으로 선행 연구가 많이 이뤄져 왔다.
그러나 또한 기간이나 학생 수, 학습 자료, 인출연습의 형식 등에 있어서 우리나라 학교 실제 현장과 비슷하게 설정하고 실험을 진행한 선행연구는 상대적으로 부족한 편이었다. 더군다나 자유회상과 선다형 시험이라는 인출연습 방법을 다르게 설정하여 파지의 효과를 비교하는 실험은 국내에서는 거의 이뤄지지 않았고, 어떤 시기가 최종 시험에 더 많은 영향을 미치는지에 대한 논의마저 우리나라의 선행 연구를 찾아보기 어려웠다.
본 연구에서는 초기 인출연습(retrieval practice) 시기에 따라 학습과 장기 파지에 얼마나 영향을 미치는지 확인하였다. 이와 함께 자유회상과 선다형 시험 중 어떤 인출 연습 방법이 파지에 더 효과적인지 비교해 보았다. 그 결과 학습을 한 후 즉각적인 초기 인출연습(이 파지에 더 많은 영향을 주었다. 초기 인출연습과 최종 시험간의 기간(파지 간격)이 길수록 성취 수준 및 파지에 더 긍정적인 효과가 있었다. 그리고 인출 방법이 달라도 파지에 있어서는 거의 차이가 없는 것으로 나타났으나 자유회상에서는 초기 인출연습이 학습한 후 일주일까지 최종시험에 비추어 유의미한 차이를 보이므로 자유회상이 파지에 최소한의 영향을 더 미쳤을 것이라 주장한다.
단순히 부정적으로 인식되었던 인출연습이 실제 교육 현장에서 긍정적으로 검토되고 학생들이 효과적인 학습으로 발전시킬 수 있도록 하여 새로운 교육적 처방을 마련을 위한 폭넓은 연구와 질적으로 축적된 연구가 진행되어야 할 것이다.
인출은 파지를 하는데 있어서 가장 강력한 학습 방법이다. 인출을 계속 연습하게 되면 학습한 것을 더 잘 기억하게 하고 장기 파지later retention에 영향을 준다. 최근 들어 인출 방법 중에서도 효과적인 방법을 찾기 위한 연구가 활발히 이뤄지고 있다. 이 중 자유회상과 선다형 시험은 인출 방법에서 가장 보편적이고 고전적인 방법으로 실제 학교 현장에서도 학습을 위해 많이 쓰이는 인출연습 방법으로 선행 연구가 많이 이뤄져 왔다.
그러나 또한 기간이나 학생 수, 학습 자료, 인출연습의 형식 등에 있어서 우리나라 학교 실제 현장과 비슷하게 설정하고 실험을 진행한 선행연구는 상대적으로 부족한 편이었다. 더군다나 자유회상과 선다형 시험이라는 인출연습 방법을 다르게 설정하여 파지의 효과를 비교하는 실험은 국내에서는 거의 이뤄지지 않았고, 어떤 시기가 최종 시험에 더 많은 영향을 미치는지에 대한 논의마저 우리나라의 선행 연구를 찾아보기 어려웠다.
본 연구에서는 초기 인출연습(retrieval practice) 시기에 따라 학습과 장기 파지에 얼마나 영향을 미치는지 확인하였다. 이와 함께 자유회상과 선다형 시험 중 어떤 인출 연습 방법이 파지에 더 효과적인지 비교해 보았다. 그 결과 학습을 한 후 즉각적인 초기 인출연습(이 파지에 더 많은 영향을 주었다. 초기 인출연습과 최종 시험간의 기간(파지 간격)이 길수록 성취 수준 및 파지에 더 긍정적인 효과가 있었다. 그리고 인출 방법이 달라도 파지에 있어서는 거의 차이가 없는 것으로 나타났으나 자유회상에서는 초기 인출연습이 학습한 후 일주일까지 최종시험에 비추어 유의미한 차이를 보이므로 자유회상이 파지에 최소한의 영향을 더 미쳤을 것이라 주장한다.
단순히 부정적으로 인식되었던 인출연습이 실제 교육 현장에서 긍정적으로 검토되고 학생들이 효과적인 학습으로 발전시킬 수 있도록 하여 새로운 교육적 처방을 마련을 위한 폭넓은 연구와 질적으로 축적된 연구가 진행되어야 할 것이다.
Retrieval is the most powerful learning method in retention. If you continue to practice retrieval, you get to remember your learning better, affecting the later retention. Recently, studies to find an effective method among the retrieval methods are being actively carried out. Among these, free rec...
Retrieval is the most powerful learning method in retention. If you continue to practice retrieval, you get to remember your learning better, affecting the later retention. Recently, studies to find an effective method among the retrieval methods are being actively carried out. Among these, free recall and multiple choice test are the most universal and classical methods of the retrieval methods. which are also the most widely used retrieval services with many precedent studies having been conducted.
However, the precedent studies that set up similarly to the actual field of our country's schools in period, number of students, learning data, form of retrieval practice, etc. for implementation of experiments were relatively scarce. Moreover, the experiments where the effects of retention were compared by differently setting the methods of retrieval practice such as free recall and multiple choice test almost have not been realized domestically, and the precedent studies of our country even with discussions on what times had a greater effect on the final test have been difficult to find.
In the present study, it has been affirmed what effects the time of initial retrieval practice have on learning and later retention. Along with it, comparisons have been made as to what method of retrieval test between the free recall and multiple choice test is more effective for the retention. According to the results, the initial retrieval practice immediately after learning had a greater effect on the retention. The longer the period between the initial retrieval practice and the final test(retention interval), there were more positive effects on the achievement level and the retention. And, while almost no difference was observed in the retention even if the retrieval methods were different, it is asserted that the free recall would have had a minimum effect on the retention since the initial retrieval practice showed a significant difference in the free recall in view of the final test up to one week after learning in the initial retrieval practice.
As the retrieval practice that was simply recognized to be negative is reviewed positively in the actual education field and the students are enabled to develop it into an effective learning, broad studies to prepare new educational prescriptions and qualitatively accumulated studies should be implemented.
Retrieval is the most powerful learning method in retention. If you continue to practice retrieval, you get to remember your learning better, affecting the later retention. Recently, studies to find an effective method among the retrieval methods are being actively carried out. Among these, free recall and multiple choice test are the most universal and classical methods of the retrieval methods. which are also the most widely used retrieval services with many precedent studies having been conducted.
However, the precedent studies that set up similarly to the actual field of our country's schools in period, number of students, learning data, form of retrieval practice, etc. for implementation of experiments were relatively scarce. Moreover, the experiments where the effects of retention were compared by differently setting the methods of retrieval practice such as free recall and multiple choice test almost have not been realized domestically, and the precedent studies of our country even with discussions on what times had a greater effect on the final test have been difficult to find.
In the present study, it has been affirmed what effects the time of initial retrieval practice have on learning and later retention. Along with it, comparisons have been made as to what method of retrieval test between the free recall and multiple choice test is more effective for the retention. According to the results, the initial retrieval practice immediately after learning had a greater effect on the retention. The longer the period between the initial retrieval practice and the final test(retention interval), there were more positive effects on the achievement level and the retention. And, while almost no difference was observed in the retention even if the retrieval methods were different, it is asserted that the free recall would have had a minimum effect on the retention since the initial retrieval practice showed a significant difference in the free recall in view of the final test up to one week after learning in the initial retrieval practice.
As the retrieval practice that was simply recognized to be negative is reviewed positively in the actual education field and the students are enabled to develop it into an effective learning, broad studies to prepare new educational prescriptions and qualitatively accumulated studies should be implemented.
주제어
#초기 인출연습 파지 시험 효과 자유회상 선다형 시험
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.