한국과 베트남은 지리적으로 인정한 동아시아지역에 위치해 있고, 종교의 영향 면에서는 불교와 유교, 그리고 양국의 문화적 배경 면에서는 중국 문화의 영향을 공유하고 있다는 점에서 많은 유사성이 있다. 양국 국민들이 서로를 이해하고 친밀감을 쉽게 느끼며 동남아 지역의 ‘한류 열풍’이 베트남에서 가장 먼저 일어난 것은 이러한 친밀감과 정서적 유사성에 기인하는 바가 크다. 요즈음 한국과 베트남은 국가 간의 교류와 협력이 활발하게 이루어지면서 양국의 문화와 역사, 정치, 경제 등을 알아보고 싶은 요구가 높아지고 있다. 이런 요구에 부응하기 위해 한국과 베트남의 많은 학자들은 양국의 문화와 역사 등에 관한 연구를 진행하고 있다. 문화는 집단이나 사회가 가지고 있는 모든 풍습, 종교, 생활방식과 같은 것들을 포함한다. 특히 민속 문화는 과거로부터 오늘날까지 시간적 차원의 특정 지역과 지속성에서 형성되고 전승되는 공간적 요소를 근간으로 하고 있다. 이러한 방식으로 볼 때 한국과 베트남의 민속 문화는 양국 간의 시공간에서 영위된 문화적 특징과 그 의미가 파악되어야 할 것이다. 베트남에서의 한국 민속학 연구는 한국의 민간 생활과 결부된 신앙, 습관, 풍속, 전설, 기술, 전승 문화 등에 집중해서 이루어지고 있다. 베트남에서의 한국 민속학은 민간 생활과 신앙, 습관, 풍속 변화의 국제적 요인과 베트남 및 ...
한국과 베트남은 지리적으로 인정한 동아시아지역에 위치해 있고, 종교의 영향 면에서는 불교와 유교, 그리고 양국의 문화적 배경 면에서는 중국 문화의 영향을 공유하고 있다는 점에서 많은 유사성이 있다. 양국 국민들이 서로를 이해하고 친밀감을 쉽게 느끼며 동남아 지역의 ‘한류 열풍’이 베트남에서 가장 먼저 일어난 것은 이러한 친밀감과 정서적 유사성에 기인하는 바가 크다. 요즈음 한국과 베트남은 국가 간의 교류와 협력이 활발하게 이루어지면서 양국의 문화와 역사, 정치, 경제 등을 알아보고 싶은 요구가 높아지고 있다. 이런 요구에 부응하기 위해 한국과 베트남의 많은 학자들은 양국의 문화와 역사 등에 관한 연구를 진행하고 있다. 문화는 집단이나 사회가 가지고 있는 모든 풍습, 종교, 생활방식과 같은 것들을 포함한다. 특히 민속 문화는 과거로부터 오늘날까지 시간적 차원의 특정 지역과 지속성에서 형성되고 전승되는 공간적 요소를 근간으로 하고 있다. 이러한 방식으로 볼 때 한국과 베트남의 민속 문화는 양국 간의 시공간에서 영위된 문화적 특징과 그 의미가 파악되어야 할 것이다. 베트남에서의 한국 민속학 연구는 한국의 민간 생활과 결부된 신앙, 습관, 풍속, 전설, 기술, 전승 문화 등에 집중해서 이루어지고 있다. 베트남에서의 한국 민속학은 민간 생활과 신앙, 습관, 풍속 변화의 국제적 요인과 베트남 및 한국의 문화 변화에 영향을 받으며 발전해 왔는데, 그 중 베트남과 한국 양국의 세시풍속, 민속놀이, 민속가요, 민속신앙의 변화가 가장 큰 요인으로 작용하였다. 본 연구에서는 이러한 요인들이 베트남의 한국 민속학 연구 및 교육 분야에서 실제로 발견되는지를 알아보기 위해 베트남 교육기관, 연구 기관에서 이루어지는 한국 민속학 연구 및 교육, 한⦁베 문화 교류 등의 현황을 파악하였다. 그리고 한국과 베트남의 문화형성에 근간이 되는 민속 문화에 대한 비교를 통하여 양국의 세시풍속, 민속놀이, 민속가요와 민속신앙 등을 이해하고자 한다. 지금까지 민속 문화에 대한 비교 연구는 많이 이루어지지 않았으며 한국과 베트남의 문화의 전통 문화를 제대로 이해하기 위한 연구물이 드문 편이다. 이에 본 연구는 한국과 베트남의 민속 문화에 관한 비교 연구를 통한 공통점과 차이점을 발견하여 양국 문화를 이해할 수 있는 문화사적 의의를 제시하고자 한다. 또한 본 연구는 한국과 베트남의 민속 문화의 다양성을 소개함과 동시에 민속 문화에 내재되어 있는 문화사적 의의와 민속 문화의 교육적 가치를 밝히는데 그 목적을 두었다. 이를 위한 연구방법을 소개하면 다음과 같다. 제1장에서는 본 논문의 목적인 한국과 베트남의 전통적 문화를 이해할 수 있는 민속 문화를 활용한 연구를 제시하고, 한국과 베트남의 민속 문화에서 세시풍속, 민속놀이, 민속가요, 민속신앙을 활용한 선행연구를 검토하였다. 이를 바탕으로 논문의 연구 방법을 제시하였다. 제2장에서는 민속 문화가 가지고 있는 개념, 유형을 살펴본 후 양국 문화로서의 민속 문화 활용의 의의를 검토하였다. 제3장에서는 한국과 베트남의 민속 유형 내용을 바탕으로 비교하여 분석하였다. 양국 민속 문화의 성립과정, 사회 구조, 문화소와 가치관의 내용 비교를 통한 문화비교 연구를 하였다. 그 결과 양국의 민속 문화에 내포되어 있는 양국의 민족 특징이 현재의 정신문화뿐만 아니라 실생활과 관련된 문화까지 영향을 미치고 있는 것을 알 수 있었다. 이로써 민속 문화는 언어기능적인 의사소통 능력뿐만 아니라 문화이해 능력을 높일 수 있는 문화교육의 훌륭한 교육 자료가 될 수 있다는 것을 파악하였다. 제4장에서는 2장과 3장에 나오는 긍정적인 비교 결과를 바탕으로 한국과 베트남의 문화사적 의의를 제시하였다. 제5장에서는 본 논문의 모든 내용을 다시 정
한국과 베트남은 지리적으로 인정한 동아시아지역에 위치해 있고, 종교의 영향 면에서는 불교와 유교, 그리고 양국의 문화적 배경 면에서는 중국 문화의 영향을 공유하고 있다는 점에서 많은 유사성이 있다. 양국 국민들이 서로를 이해하고 친밀감을 쉽게 느끼며 동남아 지역의 ‘한류 열풍’이 베트남에서 가장 먼저 일어난 것은 이러한 친밀감과 정서적 유사성에 기인하는 바가 크다. 요즈음 한국과 베트남은 국가 간의 교류와 협력이 활발하게 이루어지면서 양국의 문화와 역사, 정치, 경제 등을 알아보고 싶은 요구가 높아지고 있다. 이런 요구에 부응하기 위해 한국과 베트남의 많은 학자들은 양국의 문화와 역사 등에 관한 연구를 진행하고 있다. 문화는 집단이나 사회가 가지고 있는 모든 풍습, 종교, 생활방식과 같은 것들을 포함한다. 특히 민속 문화는 과거로부터 오늘날까지 시간적 차원의 특정 지역과 지속성에서 형성되고 전승되는 공간적 요소를 근간으로 하고 있다. 이러한 방식으로 볼 때 한국과 베트남의 민속 문화는 양국 간의 시공간에서 영위된 문화적 특징과 그 의미가 파악되어야 할 것이다. 베트남에서의 한국 민속학 연구는 한국의 민간 생활과 결부된 신앙, 습관, 풍속, 전설, 기술, 전승 문화 등에 집중해서 이루어지고 있다. 베트남에서의 한국 민속학은 민간 생활과 신앙, 습관, 풍속 변화의 국제적 요인과 베트남 및 한국의 문화 변화에 영향을 받으며 발전해 왔는데, 그 중 베트남과 한국 양국의 세시풍속, 민속놀이, 민속가요, 민속신앙의 변화가 가장 큰 요인으로 작용하였다. 본 연구에서는 이러한 요인들이 베트남의 한국 민속학 연구 및 교육 분야에서 실제로 발견되는지를 알아보기 위해 베트남 교육기관, 연구 기관에서 이루어지는 한국 민속학 연구 및 교육, 한⦁베 문화 교류 등의 현황을 파악하였다. 그리고 한국과 베트남의 문화형성에 근간이 되는 민속 문화에 대한 비교를 통하여 양국의 세시풍속, 민속놀이, 민속가요와 민속신앙 등을 이해하고자 한다. 지금까지 민속 문화에 대한 비교 연구는 많이 이루어지지 않았으며 한국과 베트남의 문화의 전통 문화를 제대로 이해하기 위한 연구물이 드문 편이다. 이에 본 연구는 한국과 베트남의 민속 문화에 관한 비교 연구를 통한 공통점과 차이점을 발견하여 양국 문화를 이해할 수 있는 문화사적 의의를 제시하고자 한다. 또한 본 연구는 한국과 베트남의 민속 문화의 다양성을 소개함과 동시에 민속 문화에 내재되어 있는 문화사적 의의와 민속 문화의 교육적 가치를 밝히는데 그 목적을 두었다. 이를 위한 연구방법을 소개하면 다음과 같다. 제1장에서는 본 논문의 목적인 한국과 베트남의 전통적 문화를 이해할 수 있는 민속 문화를 활용한 연구를 제시하고, 한국과 베트남의 민속 문화에서 세시풍속, 민속놀이, 민속가요, 민속신앙을 활용한 선행연구를 검토하였다. 이를 바탕으로 논문의 연구 방법을 제시하였다. 제2장에서는 민속 문화가 가지고 있는 개념, 유형을 살펴본 후 양국 문화로서의 민속 문화 활용의 의의를 검토하였다. 제3장에서는 한국과 베트남의 민속 유형 내용을 바탕으로 비교하여 분석하였다. 양국 민속 문화의 성립과정, 사회 구조, 문화소와 가치관의 내용 비교를 통한 문화비교 연구를 하였다. 그 결과 양국의 민속 문화에 내포되어 있는 양국의 민족 특징이 현재의 정신문화뿐만 아니라 실생활과 관련된 문화까지 영향을 미치고 있는 것을 알 수 있었다. 이로써 민속 문화는 언어기능적인 의사소통 능력뿐만 아니라 문화이해 능력을 높일 수 있는 문화교육의 훌륭한 교육 자료가 될 수 있다는 것을 파악하였다. 제4장에서는 2장과 3장에 나오는 긍정적인 비교 결과를 바탕으로 한국과 베트남의 문화사적 의의를 제시하였다. 제5장에서는 본 논문의 모든 내용을 다시 정
There are many similarities between Korea and Vietnam in term of geography, race, religion, culture. Indeed, Korea and Vietnam are both the two East Asian countries with the same race of Mongolian, under the influence of Buddhism, Confucianism, and Chinese culture. These factors cause the people of ...
There are many similarities between Korea and Vietnam in term of geography, race, religion, culture. Indeed, Korea and Vietnam are both the two East Asian countries with the same race of Mongolian, under the influence of Buddhism, Confucianism, and Chinese culture. These factors cause the people of the two countries to easily understand as well as build a good relationship. Moreover, the emotional similarity also has explained the penetration of Korean wave in Vietnam as a first country. Recently, the economic cooperation and the cultural exchanges between Korea and Vietnam are strongly increasing, so the demand for study of history, culture, and politics of the two countries is much more increasing. Therefore, researches have promoted studying into many basic areas such as culture, economics and education in Korea and Vietnam. Culture is created through many human activities within a community or a social group. Literature, customs, leisure activities, life style, social standards, and religious beliefs are all examples of cultural elements. The cultural development is continuous and inheritable in a certain area from the past to present and future. Thus, the characteristics and meanings of the folk culture of Vietnam and Korean should be considered in a period of time at a particular area.
The study about Korean folklore in Vietnam has focused on faith, habits, customs, legends, techniques, and tradition culture which associated with the private life in Korea. Korean folklore in Vietnam has been developed under the influence of many international factors such as civil life, faith, and custom and culture changes in Vietnam and Korea. Among them, the changes of the folk customs, folk plays, child-birth customs, and folk music have been considerable. In order to find out whether these factors are actually found in the field of Korean folklore research and education in Vietnam, this study has grasped the current situation of Korean folklore research and education in Vietnam educational institutes and research institutes. I would like to understand the folk customs of the two countries through comparison of folk culture based on the cultural formation of Korea and Vietnam. Until now, lack of the intensive comparative studies on folk culture has limited understand the traditional culture of Korea and Vietnam. Therefore, the purpose of this study is to broaden the knowledge about cultural area of both countries via comparing the common and different characteristics on folk culture. This study aims to introduce the diversity of folk culture in Korea and Vietnam and reveal the significance of cultural heritage and the educational value of folk culture inherent in folk culture. The research method for this purpose is as follows. In chapter 1, we presented a study about the fold culture included the customs of the cities, child-birth customs, fold plays and fold songs to clearly understand the traditional culture of two countries. This study is the main purpose of our paper. Our research method was based on a previous study. In chapter 2, we examined the concepts, folk culture types, and significance of using fold culture in both countries. In chapter 3, we analyzed the contents of folk types of Korea and Vietnam. By comparing the formation process of folk culture included social structure, culture places, and values, we compared the folk culture of two countries. As a result, we showed through our analysis that the national characteristics have affected not only the current spiritual culture but also the culture in daily life. In addition, this study confirmed that the folk culture may be used as useful materials for cultural education and language education. Chapter 4 presented the cultural significance of Korea and Vietnam based on the positive results of Chapters 2 and 3. Chapter 5 summarized all the contents of this research.
Key words: folk culture, folk personality, folk type, sex customs, child-birth customs, folk song, folk play, folk faith
There are many similarities between Korea and Vietnam in term of geography, race, religion, culture. Indeed, Korea and Vietnam are both the two East Asian countries with the same race of Mongolian, under the influence of Buddhism, Confucianism, and Chinese culture. These factors cause the people of the two countries to easily understand as well as build a good relationship. Moreover, the emotional similarity also has explained the penetration of Korean wave in Vietnam as a first country. Recently, the economic cooperation and the cultural exchanges between Korea and Vietnam are strongly increasing, so the demand for study of history, culture, and politics of the two countries is much more increasing. Therefore, researches have promoted studying into many basic areas such as culture, economics and education in Korea and Vietnam. Culture is created through many human activities within a community or a social group. Literature, customs, leisure activities, life style, social standards, and religious beliefs are all examples of cultural elements. The cultural development is continuous and inheritable in a certain area from the past to present and future. Thus, the characteristics and meanings of the folk culture of Vietnam and Korean should be considered in a period of time at a particular area.
The study about Korean folklore in Vietnam has focused on faith, habits, customs, legends, techniques, and tradition culture which associated with the private life in Korea. Korean folklore in Vietnam has been developed under the influence of many international factors such as civil life, faith, and custom and culture changes in Vietnam and Korea. Among them, the changes of the folk customs, folk plays, child-birth customs, and folk music have been considerable. In order to find out whether these factors are actually found in the field of Korean folklore research and education in Vietnam, this study has grasped the current situation of Korean folklore research and education in Vietnam educational institutes and research institutes. I would like to understand the folk customs of the two countries through comparison of folk culture based on the cultural formation of Korea and Vietnam. Until now, lack of the intensive comparative studies on folk culture has limited understand the traditional culture of Korea and Vietnam. Therefore, the purpose of this study is to broaden the knowledge about cultural area of both countries via comparing the common and different characteristics on folk culture. This study aims to introduce the diversity of folk culture in Korea and Vietnam and reveal the significance of cultural heritage and the educational value of folk culture inherent in folk culture. The research method for this purpose is as follows. In chapter 1, we presented a study about the fold culture included the customs of the cities, child-birth customs, fold plays and fold songs to clearly understand the traditional culture of two countries. This study is the main purpose of our paper. Our research method was based on a previous study. In chapter 2, we examined the concepts, folk culture types, and significance of using fold culture in both countries. In chapter 3, we analyzed the contents of folk types of Korea and Vietnam. By comparing the formation process of folk culture included social structure, culture places, and values, we compared the folk culture of two countries. As a result, we showed through our analysis that the national characteristics have affected not only the current spiritual culture but also the culture in daily life. In addition, this study confirmed that the folk culture may be used as useful materials for cultural education and language education. Chapter 4 presented the cultural significance of Korea and Vietnam based on the positive results of Chapters 2 and 3. Chapter 5 summarized all the contents of this research.
Key words: folk culture, folk personality, folk type, sex customs, child-birth customs, folk song, folk play, folk faith
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.