이 연구는 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 수학적 개념에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다.
이와 같은 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 수세기 개념에 어떠한 영향을 미치는가?
둘째, 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 위치공간 개념에 어떠한 영향을 미치는가?
셋째, 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 분류 개념에 어떠한 영향을 미치는가?
넷째, 동화와 연계한 가베 활동이 중재 종료 후 수학적 개념의...
이 연구는 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 수학적 개념에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다.
이와 같은 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 수세기 개념에 어떠한 영향을 미치는가?
둘째, 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 위치공간 개념에 어떠한 영향을 미치는가?
셋째, 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 분류 개념에 어떠한 영향을 미치는가?
넷째, 동화와 연계한 가베 활동이 중재 종료 후 수학적 개념의 일반화 및 유지에 어떠한 영향을 미치는가?
이 연구의 참여 대상 유아는 경상북도 P시의 장애전담 어린이집에 재원중인 지적장애 유아 1명을 대상으로 행동간 중다 간헐 기초선 설계를 사용하였다. 기초선 관찰을 5회기 실시하고 수세기 개념 14회기, 위치공간 개념 12회기, 분류 개념 8회기를 실시하였다. 중재가 종결된 후 일반화 3회기를 실시하였고, 유지는 중재 종료 2주 후 3회기 실시하였다. 이 연구에서 사용된 수학과 관련된 동화는 총 18편이며, 교사와 동화를 살펴본 후 가베와 연계하여 수학적 개념에 관한 중재를 실시하였다. 또한 3회기 마다 유아의 활동 상황을 관찰기록 하였다. 검사도구로는 ‘유아그림수학능력검사’ 도구를 본 연구자가 연구에 맞도록 재구성하여 사용하였으며, 중재를 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다.
첫째, 동화와 연계한 가베 활동을 적용한 수학적 개념 중재는 지적장애 유아의 수세기 개념의 수행률 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다.
둘째, 동화와 연계한 가베 활동을 적용한 수학적 개념 중재는 지적장애 유아의 위치공간 개념의 수행률 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다.
셋째, 동화와 연계한 가베 활동을 적용한 수학적 개념 중재는 지적장애 유아의 분류 개념의 수행률 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다.
넷째, 동화와 연계한 가베 활동 중재를 통해 지적장애유아의 수학적 개념 수행률 증가는 중재가 종료 된 후에도 일반화 및 유지되었다.
이와 같은 결과는 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 수학적 개념을 향상시키는 유용한 방법임을 시사한다. 동화와 가베를 연계하여 지적장애유아의 다양한 인지수준을 고려한 후속 연구가 필요함을 제언한다.
이 연구는 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 수학적 개념에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다.
이와 같은 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 수세기 개념에 어떠한 영향을 미치는가?
둘째, 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 위치공간 개념에 어떠한 영향을 미치는가?
셋째, 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 분류 개념에 어떠한 영향을 미치는가?
넷째, 동화와 연계한 가베 활동이 중재 종료 후 수학적 개념의 일반화 및 유지에 어떠한 영향을 미치는가?
이 연구의 참여 대상 유아는 경상북도 P시의 장애전담 어린이집에 재원중인 지적장애 유아 1명을 대상으로 행동간 중다 간헐 기초선 설계를 사용하였다. 기초선 관찰을 5회기 실시하고 수세기 개념 14회기, 위치공간 개념 12회기, 분류 개념 8회기를 실시하였다. 중재가 종결된 후 일반화 3회기를 실시하였고, 유지는 중재 종료 2주 후 3회기 실시하였다. 이 연구에서 사용된 수학과 관련된 동화는 총 18편이며, 교사와 동화를 살펴본 후 가베와 연계하여 수학적 개념에 관한 중재를 실시하였다. 또한 3회기 마다 유아의 활동 상황을 관찰기록 하였다. 검사도구로는 ‘유아그림수학능력검사’ 도구를 본 연구자가 연구에 맞도록 재구성하여 사용하였으며, 중재를 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다.
첫째, 동화와 연계한 가베 활동을 적용한 수학적 개념 중재는 지적장애 유아의 수세기 개념의 수행률 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다.
둘째, 동화와 연계한 가베 활동을 적용한 수학적 개념 중재는 지적장애 유아의 위치공간 개념의 수행률 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다.
셋째, 동화와 연계한 가베 활동을 적용한 수학적 개념 중재는 지적장애 유아의 분류 개념의 수행률 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다.
넷째, 동화와 연계한 가베 활동 중재를 통해 지적장애유아의 수학적 개념 수행률 증가는 중재가 종료 된 후에도 일반화 및 유지되었다.
이와 같은 결과는 동화와 연계한 가베 활동이 지적장애 유아의 수학적 개념을 향상시키는 유용한 방법임을 시사한다. 동화와 가베를 연계하여 지적장애유아의 다양한 인지수준을 고려한 후속 연구가 필요함을 제언한다.
The purpose of this study is to examine an effect of Gabe activities connected to fairy tales on mathematical concepts of infants with intellectual disability.
According to the purpose like this, the following subjects for inquiry were set.
First, how do Gabe activities connected to fairy ta...
The purpose of this study is to examine an effect of Gabe activities connected to fairy tales on mathematical concepts of infants with intellectual disability.
According to the purpose like this, the following subjects for inquiry were set.
First, how do Gabe activities connected to fairy tales have an effect on counting concepts of infants with intellectual disability?
Second, how do Gabe activities connected to fairy tales have an effect on location and space concepts of infants with intellectual disability?
Third, how do Gabe activities connected to fairy tales have an effect on classification concepts of infants with intellectual disability?
Fourth, how do Gabe activities connected to fairy tales have an effect on generalization and maintenance of mathematical concepts after the termination of mediation?
For the infant of the subject who participated in this study, multiple probe design across behaviors was used targeting an infant with intellectual disability who attends the day care center for young children with disabilities in P city, Gyeongsangbuk-do.
Baseline observation was made five times. 14 sessions of counting concepts, 12 sessions of location space, and 8 sessions of classification concepts were conducted. 3 sessions of generalization were conducted after meditation ended. Fairy tales related to mathematics used in this study are total 18 stories. After examining the fairy tales with a teacher, mediation about the methatical concepts was done by connecting them to Gabe. The infant's activity situation was observed and recorded every 3 sessions. For the testing tool, the Mathematical Ability Picture Test for Young Children was restructured and used by this researcher to meet the study. And through mediation, the following constructions were drawn as follows:
First, mediation of the mathematical concepts that applied Gabe activities connected to fairy tales has a positive effect on improvement of the performance rate of counting concepts of infants with intellectual disability.
Second, mediation of the mathematical concepts that applied Gabe activities connected to fairy tales has a positive effect on improvement of the performance rate of location space concepts of infants with intellectual disability.
Third, mediation of the mathematical concepts that applied Gabe activities connected to fairy tales has a positive effect on improvement of the performance rate of classification concepts of infants with intellectual disability.
Fourth, through mediation of Gabe activities connected to fairy tales, the increase in the performance rate of the mathematical concepts of infants with intellectual disability was generalized and maintained even after meditation ended.
The above results imply that Gabe activities connected fairy tales are the useful method which improves mathematical concepts of infants with intellectual disability. The study suggested that next studies which considered various cognitive levels of infants with intellectual disability are required.
The purpose of this study is to examine an effect of Gabe activities connected to fairy tales on mathematical concepts of infants with intellectual disability.
According to the purpose like this, the following subjects for inquiry were set.
First, how do Gabe activities connected to fairy tales have an effect on counting concepts of infants with intellectual disability?
Second, how do Gabe activities connected to fairy tales have an effect on location and space concepts of infants with intellectual disability?
Third, how do Gabe activities connected to fairy tales have an effect on classification concepts of infants with intellectual disability?
Fourth, how do Gabe activities connected to fairy tales have an effect on generalization and maintenance of mathematical concepts after the termination of mediation?
For the infant of the subject who participated in this study, multiple probe design across behaviors was used targeting an infant with intellectual disability who attends the day care center for young children with disabilities in P city, Gyeongsangbuk-do.
Baseline observation was made five times. 14 sessions of counting concepts, 12 sessions of location space, and 8 sessions of classification concepts were conducted. 3 sessions of generalization were conducted after meditation ended. Fairy tales related to mathematics used in this study are total 18 stories. After examining the fairy tales with a teacher, mediation about the methatical concepts was done by connecting them to Gabe. The infant's activity situation was observed and recorded every 3 sessions. For the testing tool, the Mathematical Ability Picture Test for Young Children was restructured and used by this researcher to meet the study. And through mediation, the following constructions were drawn as follows:
First, mediation of the mathematical concepts that applied Gabe activities connected to fairy tales has a positive effect on improvement of the performance rate of counting concepts of infants with intellectual disability.
Second, mediation of the mathematical concepts that applied Gabe activities connected to fairy tales has a positive effect on improvement of the performance rate of location space concepts of infants with intellectual disability.
Third, mediation of the mathematical concepts that applied Gabe activities connected to fairy tales has a positive effect on improvement of the performance rate of classification concepts of infants with intellectual disability.
Fourth, through mediation of Gabe activities connected to fairy tales, the increase in the performance rate of the mathematical concepts of infants with intellectual disability was generalized and maintained even after meditation ended.
The above results imply that Gabe activities connected fairy tales are the useful method which improves mathematical concepts of infants with intellectual disability. The study suggested that next studies which considered various cognitive levels of infants with intellectual disability are required.
주제어
#지적장애유아 수학적 개념 동화와 연계한 가베 활동 Infants with intellectual disability Mathematical concepts Gabe activities conneced to fairy tales
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.