결혼이주여성의 삶의 질, 자기효능감, 생활만족도를 위한 가정생활 교육프로그램 개발 Development of family life education program for the quality of life, self-efficacy and life satisfaction of marriage immigrant women원문보기
본 연구는 결혼이주여성이 결혼과 이주로 인한 어려움을 극복하고 한국에서의 안정적인 정착 및 사회·경제적 자립지원 도모를 위해 필요한 가정생활 교육프로그램을 개발하는 것을 목적으로 한다. 우리나라는 2006년 ‘여성결혼이민자 가족의 사회통합 지원대책’이 발표 되면서 결혼이주여성에 대한 사회적 통합을 목적으로 하는 법률제정이 이루어졌다. 그러나 지역사회와 다문화가정에서는 결혼이주여성에 대한 편견과 가정폭력, 인권문제 등 사회적 문제가 여전히 나타나고 있어 이들에 대한 사회적 관심과 개선노력이 지속적으로 필요하다고 본다. 연구의 목적을 달성하기 위해 최근 선행연구에서 주목받고 있는 이론을 기초로 하여 결혼이주여성의 특징과 현황을 파악하였고, 결혼이주여 성의 ...
본 연구는 결혼이주여성이 결혼과 이주로 인한 어려움을 극복하고 한국에서의 안정적인 정착 및 사회·경제적 자립지원 도모를 위해 필요한 가정생활 교육프로그램을 개발하는 것을 목적으로 한다. 우리나라는 2006년 ‘여성결혼이민자 가족의 사회통합 지원대책’이 발표 되면서 결혼이주여성에 대한 사회적 통합을 목적으로 하는 법률제정이 이루어졌다. 그러나 지역사회와 다문화가정에서는 결혼이주여성에 대한 편견과 가정폭력, 인권문제 등 사회적 문제가 여전히 나타나고 있어 이들에 대한 사회적 관심과 개선노력이 지속적으로 필요하다고 본다. 연구의 목적을 달성하기 위해 최근 선행연구에서 주목받고 있는 이론을 기초로 하여 결혼이주여성의 특징과 현황을 파악하였고, 결혼이주여 성의 삶의 질, 자기효능감 이론과 관련성을 논의하였으며, 결혼이주여성의 생활만족도 실태와 이들이 겪는 가정생활문제, 문화적응 스트레스, 자녀양육문제 등이 개인에게 한정된 문제가 아니라 사회적인 문제로 인식 하고, 이들을 돕기 위해 우선적으로 가정생활 교육을 토대로 지원 할 때안정된 삶이 유지·발전 되리라 본다. 이와 같이 결혼이주여성이 사회적 문제로 경험하는 어려움을 분석하고 가정생활 교육 관련 문헌들을 고찰하여 교육프로그램의 구성요소에 필요한 기본 내용으로 설정하였다. 이를 위해 첫째, 가정생활 교육프로그램의 필요성과 목적, 둘째, 다문화교육 프로그램의 실태와 정책을 파악하였으 며, 셋째, 결혼이주여성 가정생활교육의 내용으로 결혼과 가족에 대한 이해, 부부적응 및 관계증진, 효과적인 의사소통, 사랑과 성의 이해, 부모역할 교육, 가정경제 교육의 이론적 배경을 교육내용으로 정리 하였으며, 마지막으로 가정생활 교육프로그램의 범주를 제시하고 교육프로그램의 회기는 12회기 단위로 구성하였다. 따라서 본 연구는 결혼이주여성이 타국 땅에서의 언어와 문화적 차이로 인해 가정생활의 어려움을 극복하고, 그들이 자신감을 회복하고 삶의 만족에도 긍정적인 영향을 줄 수 있는 가정생활 교육프로그램의 기초자료로 제공될 것으로 기대할 수 있다. 본 연구에서 개발한 결혼이주여성 가정생활 교육프로그램을 토대로 한후속연구 및 연구 결과의 현장 적용을 위하여 제언하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발한 프로그램을 다문화가정 이주여성들에게 실제 적용하고 그 효과를 질적, 양적으로 검증하고 프로그램의 접근성을 높이기 위해 지역사회 인식의 개선과 다양한 지원책을 마련한다. 둘째, 가정생활 교육프로그램은 국제결혼 가정뿐만 아니라 지역사회 일반 가정에게도 필요한 프로그램으로 다루어져 가족의 역량강화, 부부관계 개선, 바람직한 자녀양육과 가정폭력, 이혼 예방을 위해 중요하게 다루어 져야 한다. 셋째, 결혼이주여성 가정을 위한 프로그램 개발은 다문화가정의 양적인 증가와 심각한 가정문제의 해결과 예방을 위해 지속적으로 이루어질 수있도록 지역사회 연계 및 교육에 대한 프로그램 홍보에 적극 노력해야 한다. 넷째, 결혼이주여성이 한국사회에서의 조기 정착 및 사회통합을 위해 그들의 문화적 배경이 중요하게 고려되는 다문화가정의 욕구에 적합한 프로그램의 개발과 연구가 지속적으로 이루어져야 한다.
본 연구는 결혼이주여성이 결혼과 이주로 인한 어려움을 극복하고 한국에서의 안정적인 정착 및 사회·경제적 자립지원 도모를 위해 필요한 가정생활 교육프로그램을 개발하는 것을 목적으로 한다. 우리나라는 2006년 ‘여성결혼이민자 가족의 사회통합 지원대책’이 발표 되면서 결혼이주여성에 대한 사회적 통합을 목적으로 하는 법률제정이 이루어졌다. 그러나 지역사회와 다문화가정에서는 결혼이주여성에 대한 편견과 가정폭력, 인권문제 등 사회적 문제가 여전히 나타나고 있어 이들에 대한 사회적 관심과 개선노력이 지속적으로 필요하다고 본다. 연구의 목적을 달성하기 위해 최근 선행연구에서 주목받고 있는 이론을 기초로 하여 결혼이주여성의 특징과 현황을 파악하였고, 결혼이주여 성의 삶의 질, 자기효능감 이론과 관련성을 논의하였으며, 결혼이주여성의 생활만족도 실태와 이들이 겪는 가정생활문제, 문화적응 스트레스, 자녀양육문제 등이 개인에게 한정된 문제가 아니라 사회적인 문제로 인식 하고, 이들을 돕기 위해 우선적으로 가정생활 교육을 토대로 지원 할 때안정된 삶이 유지·발전 되리라 본다. 이와 같이 결혼이주여성이 사회적 문제로 경험하는 어려움을 분석하고 가정생활 교육 관련 문헌들을 고찰하여 교육프로그램의 구성요소에 필요한 기본 내용으로 설정하였다. 이를 위해 첫째, 가정생활 교육프로그램의 필요성과 목적, 둘째, 다문화교육 프로그램의 실태와 정책을 파악하였으 며, 셋째, 결혼이주여성 가정생활교육의 내용으로 결혼과 가족에 대한 이해, 부부적응 및 관계증진, 효과적인 의사소통, 사랑과 성의 이해, 부모역할 교육, 가정경제 교육의 이론적 배경을 교육내용으로 정리 하였으며, 마지막으로 가정생활 교육프로그램의 범주를 제시하고 교육프로그램의 회기는 12회기 단위로 구성하였다. 따라서 본 연구는 결혼이주여성이 타국 땅에서의 언어와 문화적 차이로 인해 가정생활의 어려움을 극복하고, 그들이 자신감을 회복하고 삶의 만족에도 긍정적인 영향을 줄 수 있는 가정생활 교육프로그램의 기초자료로 제공될 것으로 기대할 수 있다. 본 연구에서 개발한 결혼이주여성 가정생활 교육프로그램을 토대로 한후속연구 및 연구 결과의 현장 적용을 위하여 제언하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발한 프로그램을 다문화가정 이주여성들에게 실제 적용하고 그 효과를 질적, 양적으로 검증하고 프로그램의 접근성을 높이기 위해 지역사회 인식의 개선과 다양한 지원책을 마련한다. 둘째, 가정생활 교육프로그램은 국제결혼 가정뿐만 아니라 지역사회 일반 가정에게도 필요한 프로그램으로 다루어져 가족의 역량강화, 부부관계 개선, 바람직한 자녀양육과 가정폭력, 이혼 예방을 위해 중요하게 다루어 져야 한다. 셋째, 결혼이주여성 가정을 위한 프로그램 개발은 다문화가정의 양적인 증가와 심각한 가정문제의 해결과 예방을 위해 지속적으로 이루어질 수있도록 지역사회 연계 및 교육에 대한 프로그램 홍보에 적극 노력해야 한다. 넷째, 결혼이주여성이 한국사회에서의 조기 정착 및 사회통합을 위해 그들의 문화적 배경이 중요하게 고려되는 다문화가정의 욕구에 적합한 프로그램의 개발과 연구가 지속적으로 이루어져야 한다.
The purpose of this study is to develope an educational program for the family lives of marriage immigrant women to facilitate these women's successful settlement and socioeconomic self-reliance by helping them tide over difficulties caused by marriage and migration. As the government announced ...
The purpose of this study is to develope an educational program for the family lives of marriage immigrant women to facilitate these women's successful settlement and socioeconomic self-reliance by helping them tide over difficulties caused by marriage and migration. As the government announced measures to assist the social integration of families with marriage immigrant women in 2006, a law was enacted to accelerate these women's social integration. In fact, however, there have been social problems with local communities and multi-cultural families including prejudice against marriage immigrant women, domestic violence and human-rights. Therefore public attention should be paid to these people, and sustained efforts should be made to remedy the situation. The characteristics and state of marriage immigrant women have been figured out by analyzing high-profile theories that was dealt with in recent years, and actually it has been reviewed the relationship between their quality of life and self-efficacy to achieve this study purpose. It's not a personal matter anymore with the acculturation stress and problems with family life and parenting for the marriage immigrant women. We have to turn our eyes to this kind of serious problems as a social issue. And accordingly our efforts in this field could make them enjoy their statable life with the social support based on the education program of their family life . We analyze herewith the problem that marriage immigrant women have been in troubles with cultural and social conflicts, and also reviewed many books related to the family life education. So basically we set the foundation of educational programs as a necessary contents as below; First, the necessity and purpose of this program for the family life were discussed. Second, the state of multi-cultural education programs and related policies were analyzed. Third, theories on the understanding of marriage and family, the improvement of marital adjustment and relations, effective communication, the understanding of love and sex, parenting education and family economy education were analyzed to select what to teach. Finally, the categories of the family life education program were presented, and then an educational program of 12 sessions was configured. Therefore this study is expected to lay the foundation for the development of family life education programs that could assist marriage immigrant women in overcoming difficulties with family life caused by language and cultural differences and in recovering self-confidence and also could affect their life satisfaction in a positive way. Based on the family life education program for marriage immigrant women in this study, there are some suggestions on future research and how to take advantage of the findings in the study: First, the developed program in this study will be applied for marriage immigrant women of multi-cultural families to test its effects both in quantity and quality, and we will set the propper supports with improving awareness of local communities to make it easy for the accessibility of this program. Second, this kind of educational program should be treated as an important program for Korean families as well as international marriage families and aim at improving and empowering their family function, marital relations and parenting, and preventing domestic violence and divorce. Third, sustained research efforts should be made to develop programs geared toward marriage immigrant women in collaboration with local communities to resolve and prevent severe family problems, as there is an increase in the number of multi-cultural families. And there should be more P.R. efforts to promote educational programs. Fourth, prolonged R&D efforts should be channeled into the development of programs that take the cultural background of marriage immigrant women into account and suit the needs of multi-cultural families to expedite the early settlement and successful social integration of marriage immigrant women in Korean society.
The purpose of this study is to develope an educational program for the family lives of marriage immigrant women to facilitate these women's successful settlement and socioeconomic self-reliance by helping them tide over difficulties caused by marriage and migration. As the government announced measures to assist the social integration of families with marriage immigrant women in 2006, a law was enacted to accelerate these women's social integration. In fact, however, there have been social problems with local communities and multi-cultural families including prejudice against marriage immigrant women, domestic violence and human-rights. Therefore public attention should be paid to these people, and sustained efforts should be made to remedy the situation. The characteristics and state of marriage immigrant women have been figured out by analyzing high-profile theories that was dealt with in recent years, and actually it has been reviewed the relationship between their quality of life and self-efficacy to achieve this study purpose. It's not a personal matter anymore with the acculturation stress and problems with family life and parenting for the marriage immigrant women. We have to turn our eyes to this kind of serious problems as a social issue. And accordingly our efforts in this field could make them enjoy their statable life with the social support based on the education program of their family life . We analyze herewith the problem that marriage immigrant women have been in troubles with cultural and social conflicts, and also reviewed many books related to the family life education. So basically we set the foundation of educational programs as a necessary contents as below; First, the necessity and purpose of this program for the family life were discussed. Second, the state of multi-cultural education programs and related policies were analyzed. Third, theories on the understanding of marriage and family, the improvement of marital adjustment and relations, effective communication, the understanding of love and sex, parenting education and family economy education were analyzed to select what to teach. Finally, the categories of the family life education program were presented, and then an educational program of 12 sessions was configured. Therefore this study is expected to lay the foundation for the development of family life education programs that could assist marriage immigrant women in overcoming difficulties with family life caused by language and cultural differences and in recovering self-confidence and also could affect their life satisfaction in a positive way. Based on the family life education program for marriage immigrant women in this study, there are some suggestions on future research and how to take advantage of the findings in the study: First, the developed program in this study will be applied for marriage immigrant women of multi-cultural families to test its effects both in quantity and quality, and we will set the propper supports with improving awareness of local communities to make it easy for the accessibility of this program. Second, this kind of educational program should be treated as an important program for Korean families as well as international marriage families and aim at improving and empowering their family function, marital relations and parenting, and preventing domestic violence and divorce. Third, sustained research efforts should be made to develop programs geared toward marriage immigrant women in collaboration with local communities to resolve and prevent severe family problems, as there is an increase in the number of multi-cultural families. And there should be more P.R. efforts to promote educational programs. Fourth, prolonged R&D efforts should be channeled into the development of programs that take the cultural background of marriage immigrant women into account and suit the needs of multi-cultural families to expedite the early settlement and successful social integration of marriage immigrant women in Korean society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.