특수학교 체육교사의 교직선택 동기, 역할수행 및 교직 적응 탄력성의 관계 분석 Analysis of the Correlation between the Motives of the Physical Education Teachers in Special Schools for Selecting the Teaching Profession, their Role Performance, and their Teaching Adaptive Resilience원문보기
본 연구는 특수학교 체육교사의 교직선택 동기, 역할수행 및 교직 적응 탄력성에 대해 알아보고, 교직선택 동기와 교직 역할수행이 교직 적응 탄력성에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하여 특수학교 체육교사가 받는 어려움들을 중재하여 긍정적으로 학교에 적응해 나갈 수 있도록 하고 이를 통해 특수교육 대상 학생의 생활 및 수업지도 능력을 향상시키는데 그 목적이 있다. 연구대상은 전국의 특수학교의 체육전담교사를 102명으로 하였다. 본 연구에서는 특수학교 체육교사의 교직선택 동기, 역할수행 및 교직 적응 탄력성의 관계를 분석하기 위해 선행연구들의 설문지 내용을 참고로 초안을 작성하였으며 연구목적에 맞게 재구성한 설문지를 사용하였다. 본 연구에서 사용한 설문지는 총 65문항으로 교직선택 동기에 대한 15문항, 역할수행에 대한 13문항, 교직 적응 탄력성에 대한 37문항으로 구성되었다. 본 연구는 특수학교 체육교사의 교직선택 동기, 역할수행 및 교직 적응 탄력성의 관계를 알아보기 위해 설문지를 제작하여 연구를 실시하였다. 본 연구의 절차는 선행 연구를 중심으로 자료수집 및 1차 설문지 문항을 제작하였다. 문항의 신뢰도를 검토하기 위해 특수학교 초등부, 중·고등부 체육전담 교사 15명을 대상으로 예비 조사를 실시하였다. 구성된 질문문항이 연구 목적에 부합하는가에 관한 내용을 검증하기 위해 특수교육과 교수 1명, 특수교육관련 박사 학위 소지자 2명, 현직교사 2명에게 ...
본 연구는 특수학교 체육교사의 교직선택 동기, 역할수행 및 교직 적응 탄력성에 대해 알아보고, 교직선택 동기와 교직 역할수행이 교직 적응 탄력성에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하여 특수학교 체육교사가 받는 어려움들을 중재하여 긍정적으로 학교에 적응해 나갈 수 있도록 하고 이를 통해 특수교육 대상 학생의 생활 및 수업지도 능력을 향상시키는데 그 목적이 있다. 연구대상은 전국의 특수학교의 체육전담교사를 102명으로 하였다. 본 연구에서는 특수학교 체육교사의 교직선택 동기, 역할수행 및 교직 적응 탄력성의 관계를 분석하기 위해 선행연구들의 설문지 내용을 참고로 초안을 작성하였으며 연구목적에 맞게 재구성한 설문지를 사용하였다. 본 연구에서 사용한 설문지는 총 65문항으로 교직선택 동기에 대한 15문항, 역할수행에 대한 13문항, 교직 적응 탄력성에 대한 37문항으로 구성되었다. 본 연구는 특수학교 체육교사의 교직선택 동기, 역할수행 및 교직 적응 탄력성의 관계를 알아보기 위해 설문지를 제작하여 연구를 실시하였다. 본 연구의 절차는 선행 연구를 중심으로 자료수집 및 1차 설문지 문항을 제작하였다. 문항의 신뢰도를 검토하기 위해 특수학교 초등부, 중·고등부 체육전담 교사 15명을 대상으로 예비 조사를 실시하였다. 구성된 질문문항이 연구 목적에 부합하는가에 관한 내용을 검증하기 위해 특수교육과 교수 1명, 특수교육관련 박사 학위 소지자 2명, 현직교사 2명에게 내용타당도를 검증 받은 후 지도교수의 지도를 통해 수정·보완하였다. 그리고 Cronbach ⍺계수로 신뢰도를 측정하여 조사도구의 신뢰도를 분석하였다. 설문지는 전국의 특수학교에 근무 중인 체육교사를 대상으로 전화 및 전자메일로 연구에 대한 내용을 설명하고 본 연구에 동의를 얻은 특수학교를 중심으로 우편 또는 전자메일로 설문지를 배부하였다. 배부된 설문지는 무기명으로 응답하고 자기평가기입법(self-administration method)으로 작성하도록 하였다. 설문지 회수는 2017년 9월까지 우편 또는 전자메일로 회수하였다. 총 200부의 설문지를 배부하여 132부의 설문지가 회수되어 회수율은 66%로 나타났으며, 그 중 무응답의 문항이 있거나 응답 내용이 불성실하다고 판단되는 문항이 있는 설문지 30부를 제외한 102부의 설문지를 최종 연구 분석 자료로 사용하였다. 본 연구에서는 자기평가기입법으로 응답하도록 작성된 설문자료를 SPSS for windows 21.0프로그램을 이용하여 분석하였고, 배경요인별 평균과 표준편차를 토대로 t검증, 일원변량분석(One-way ANOVA)과 Scheffe 사후검증을 실시하였으며, Pearson 상관분석과 단계적 다중회귀분석의 통계방법을 사용하였다. 연구결과와 논의를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 특수학교 체육교사의 교직선택 동기는 성별, 수업시수에서는 차이가 없다. 학력에서는 교직적성, 교원자격에서는 교직적성과 자아실현 가능성, 설립유형에서는 교직적성, 사회적 존경, 우발적 동기, 자아실현 가능성에서만 차이가 있다. 담당학급에서는 사회적 존경, 교직경력에서는 직업안정성과 자아실현 가능성, 장애유형에서는 교직적성, 사회적 존경, 우발적 동기, 자아실현 가능성에서만 차이가 있다. 둘째, 특수학교 체육교사의 역할수행은 설립유형, 담당학급, 수업시수, 장애유형에는 차이가 없다. 학력에서는 수업지도와 생활지도 및 행정업무, 교원자격에서는 수업지도와 생활지도 및 행정업무, 교직경력에서는 학급담임과 생활지도 및 행정업무에서만 차이가 있다. 셋째, 특수학교 체육교사의 교직 적응 탄력성은 설립유형, 담당학급에서는 차이가 없다. 성별에서는 사회적 관계, 환경 및 생활만족에서만 차이가 있다. 학력은 환경 및 생활만족, 교원자격에서는 사회적 관계, 교직경력에서는 환경 및 생활만족, 수업시수에서는 정책적지지만 차이가 있다. 장애유형에서는 환경 및 생활만족과 정책적지지에서만 차이가 있다. 넷째, 특수학교 체육교사의 교직선택 동기와 역할수행 및 교직 적응 탄력성은 각 요인별로 유의미한 상관관계가 있다. 교직선택 동기의 교직적성과 사회적 존경이 교직 적응 탄력성에 영향을 주며, 역할수행은 교직 적응 탄력성에 긍정적 영향을 준다.
본 연구는 특수학교 체육교사의 교직선택 동기, 역할수행 및 교직 적응 탄력성에 대해 알아보고, 교직선택 동기와 교직 역할수행이 교직 적응 탄력성에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하여 특수학교 체육교사가 받는 어려움들을 중재하여 긍정적으로 학교에 적응해 나갈 수 있도록 하고 이를 통해 특수교육 대상 학생의 생활 및 수업지도 능력을 향상시키는데 그 목적이 있다. 연구대상은 전국의 특수학교의 체육전담교사를 102명으로 하였다. 본 연구에서는 특수학교 체육교사의 교직선택 동기, 역할수행 및 교직 적응 탄력성의 관계를 분석하기 위해 선행연구들의 설문지 내용을 참고로 초안을 작성하였으며 연구목적에 맞게 재구성한 설문지를 사용하였다. 본 연구에서 사용한 설문지는 총 65문항으로 교직선택 동기에 대한 15문항, 역할수행에 대한 13문항, 교직 적응 탄력성에 대한 37문항으로 구성되었다. 본 연구는 특수학교 체육교사의 교직선택 동기, 역할수행 및 교직 적응 탄력성의 관계를 알아보기 위해 설문지를 제작하여 연구를 실시하였다. 본 연구의 절차는 선행 연구를 중심으로 자료수집 및 1차 설문지 문항을 제작하였다. 문항의 신뢰도를 검토하기 위해 특수학교 초등부, 중·고등부 체육전담 교사 15명을 대상으로 예비 조사를 실시하였다. 구성된 질문문항이 연구 목적에 부합하는가에 관한 내용을 검증하기 위해 특수교육과 교수 1명, 특수교육관련 박사 학위 소지자 2명, 현직교사 2명에게 내용타당도를 검증 받은 후 지도교수의 지도를 통해 수정·보완하였다. 그리고 Cronbach ⍺계수로 신뢰도를 측정하여 조사도구의 신뢰도를 분석하였다. 설문지는 전국의 특수학교에 근무 중인 체육교사를 대상으로 전화 및 전자메일로 연구에 대한 내용을 설명하고 본 연구에 동의를 얻은 특수학교를 중심으로 우편 또는 전자메일로 설문지를 배부하였다. 배부된 설문지는 무기명으로 응답하고 자기평가기입법(self-administration method)으로 작성하도록 하였다. 설문지 회수는 2017년 9월까지 우편 또는 전자메일로 회수하였다. 총 200부의 설문지를 배부하여 132부의 설문지가 회수되어 회수율은 66%로 나타났으며, 그 중 무응답의 문항이 있거나 응답 내용이 불성실하다고 판단되는 문항이 있는 설문지 30부를 제외한 102부의 설문지를 최종 연구 분석 자료로 사용하였다. 본 연구에서는 자기평가기입법으로 응답하도록 작성된 설문자료를 SPSS for windows 21.0프로그램을 이용하여 분석하였고, 배경요인별 평균과 표준편차를 토대로 t검증, 일원변량분석(One-way ANOVA)과 Scheffe 사후검증을 실시하였으며, Pearson 상관분석과 단계적 다중회귀분석의 통계방법을 사용하였다. 연구결과와 논의를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 특수학교 체육교사의 교직선택 동기는 성별, 수업시수에서는 차이가 없다. 학력에서는 교직적성, 교원자격에서는 교직적성과 자아실현 가능성, 설립유형에서는 교직적성, 사회적 존경, 우발적 동기, 자아실현 가능성에서만 차이가 있다. 담당학급에서는 사회적 존경, 교직경력에서는 직업안정성과 자아실현 가능성, 장애유형에서는 교직적성, 사회적 존경, 우발적 동기, 자아실현 가능성에서만 차이가 있다. 둘째, 특수학교 체육교사의 역할수행은 설립유형, 담당학급, 수업시수, 장애유형에는 차이가 없다. 학력에서는 수업지도와 생활지도 및 행정업무, 교원자격에서는 수업지도와 생활지도 및 행정업무, 교직경력에서는 학급담임과 생활지도 및 행정업무에서만 차이가 있다. 셋째, 특수학교 체육교사의 교직 적응 탄력성은 설립유형, 담당학급에서는 차이가 없다. 성별에서는 사회적 관계, 환경 및 생활만족에서만 차이가 있다. 학력은 환경 및 생활만족, 교원자격에서는 사회적 관계, 교직경력에서는 환경 및 생활만족, 수업시수에서는 정책적지지만 차이가 있다. 장애유형에서는 환경 및 생활만족과 정책적지지에서만 차이가 있다. 넷째, 특수학교 체육교사의 교직선택 동기와 역할수행 및 교직 적응 탄력성은 각 요인별로 유의미한 상관관계가 있다. 교직선택 동기의 교직적성과 사회적 존경이 교직 적응 탄력성에 영향을 주며, 역할수행은 교직 적응 탄력성에 긍정적 영향을 준다.
The purpose of the subject study is to look into the motives of the physical education teachers in special schools for selecting the teaching profession, their role performance, and their teaching adaptive resilience in order to analyze what influence is exerted by the above-mentioned motives of the...
The purpose of the subject study is to look into the motives of the physical education teachers in special schools for selecting the teaching profession, their role performance, and their teaching adaptive resilience in order to analyze what influence is exerted by the above-mentioned motives of theirs and their role performance on their teaching adaptive resilience. In this way, I may mediate the difficulties suffered by them so as to help them positively adapt to their school life, and thereby enhancing their abilities to guide the students who have special educational needs in their life and learning. The subjects of the study are 102 physical education teachers engaging only in the physical education in special schools located throughout the nation. In order to analyze the relation between the motives of the physical education teachers for selecting the teaching profession, their role performance, and their teaching adaptive resilience, I drafted a questionnaire in reference of precedent studies, and I reconstructed it into one fit for the subject study and used it therefor. The questionnaire used in the subject study consists of 65 questions in total with 15 on the above-mentioned motives, 13 on the role performance, and 37 on the teaching adaptive resilience for the purpose of looking into the relation between these variables. As for the procedures of the subject study, the initial questionnaire was produced in reference of the precedent studies, and a preliminary survey was conducted among 15 physical education teachers engaging only in the physical education in special schools of the elementary school, middle school, and high school levels in order to examine the reliability. The appropriateness of the questionnaire was examined by a professor of special education, 2 doctors in a special-education-related field and 2 incumbent teachers in order to verify whether the questionnaire is fit for the purpose of the subject study. Thereafter, the questionnaire was adjusted and supplemented through the thesis director's guidance. And the Cronbach's alpha coefficient was used to measure its reliability so as to analyze the reliability of the survey tool. The matters of the subject study was explained via telephone or e-mail to the persons concerned before the questionnaires were distributed via mail or e-mail to the physical education teachers throughout the nation mainly in the special schools which provided their consent to the survey. The distributed questionnaires were rendered to be filled out in an anonymous way and in the self-administration method. They were retrieved via mail or e-mail until September of 2017. Of the distributed 200 questionnaires, 132 were retrieved with the recovery rate being 66%. Of the retrieved 132, I removed 30 which were judged to be insincere in the replying contents. Therefore, 102 remained to be utilized for the final analysis. In the subject study, the questionnaire material which was intended for replying in the self-administration method was analyzed through SPSS program for windows (version 21.0). Further, the t-test, the one-way ANOVA, and the Scheffe post-hoc test were conducted on the bases of the average and the standard deviation of each of the background variables. Also were used the statistical methods of Pearson correlation analysis and the multiple regression analysis. The results of the subject study and the conclusion acquired through discussion are as follows: First, the motives of the physical education teachers in special schools for selecting the teaching profession are not different in the following items: their gender and the number of their so-far taught classes. As for the education level, the difference is only in the teaching profession aptitude. As for the teacher qualification, the difference is in the teaching profession aptitude and the self-realization possibility. As for the type of foundation, in the teaching profession aptitude, the social respect, the accidental motive and the self-realization possibility. As for the classes which the teachers take charge of, in the social respect. As for the teaching career, in the job stability and the self-realization possibility. As for the type of disability, in the teaching profession aptitude, the social respect, the accidental motive and the self-realization possibility. Second, the item, the physical education teachers' role performance does not lead to any difference in the following items: the type of foundation, the classes which they take charge of, the number of their so-far-taught class hours and the type of disability. As for the education level, the difference is in the guidance in class, the guidance in life and the administration works. As for the teacher qualification, in the guidance in class, the guidance in life and the administration works. As for the teaching career, in the teachers who take charge of the classes, the guidance in life, and the administration works. Third, as for the teaching adaptive resilience of the physical education teachers in special schools, no difference is shown in the following items: the type of foundation, and the class which they taker charge of. As for the gender of the teachers, the difference is in the social relation, the environment and the life satisfaction. As for the education level, in the environment and the life satisfaction. As for the teacher qualification, in the social relation. As for the teaching career, in the environment and the life satisfaction. As for the number of so-far-taught class hours, in the policy support. As for the type of disability, in the environment, the life satisfaction and the policy support. Fourth, there are meaningful correlations between the motives of the physical education teachers for selecting the teaching profession in special schools, their role performance, and their teaching adaptive resilience. The teaching aptitude of the above-mentioned motives and the social respect influence the teaching adaptive resilience. Further, the role performance influences the teaching adaptive resilience positively.
The purpose of the subject study is to look into the motives of the physical education teachers in special schools for selecting the teaching profession, their role performance, and their teaching adaptive resilience in order to analyze what influence is exerted by the above-mentioned motives of theirs and their role performance on their teaching adaptive resilience. In this way, I may mediate the difficulties suffered by them so as to help them positively adapt to their school life, and thereby enhancing their abilities to guide the students who have special educational needs in their life and learning. The subjects of the study are 102 physical education teachers engaging only in the physical education in special schools located throughout the nation. In order to analyze the relation between the motives of the physical education teachers for selecting the teaching profession, their role performance, and their teaching adaptive resilience, I drafted a questionnaire in reference of precedent studies, and I reconstructed it into one fit for the subject study and used it therefor. The questionnaire used in the subject study consists of 65 questions in total with 15 on the above-mentioned motives, 13 on the role performance, and 37 on the teaching adaptive resilience for the purpose of looking into the relation between these variables. As for the procedures of the subject study, the initial questionnaire was produced in reference of the precedent studies, and a preliminary survey was conducted among 15 physical education teachers engaging only in the physical education in special schools of the elementary school, middle school, and high school levels in order to examine the reliability. The appropriateness of the questionnaire was examined by a professor of special education, 2 doctors in a special-education-related field and 2 incumbent teachers in order to verify whether the questionnaire is fit for the purpose of the subject study. Thereafter, the questionnaire was adjusted and supplemented through the thesis director's guidance. And the Cronbach's alpha coefficient was used to measure its reliability so as to analyze the reliability of the survey tool. The matters of the subject study was explained via telephone or e-mail to the persons concerned before the questionnaires were distributed via mail or e-mail to the physical education teachers throughout the nation mainly in the special schools which provided their consent to the survey. The distributed questionnaires were rendered to be filled out in an anonymous way and in the self-administration method. They were retrieved via mail or e-mail until September of 2017. Of the distributed 200 questionnaires, 132 were retrieved with the recovery rate being 66%. Of the retrieved 132, I removed 30 which were judged to be insincere in the replying contents. Therefore, 102 remained to be utilized for the final analysis. In the subject study, the questionnaire material which was intended for replying in the self-administration method was analyzed through SPSS program for windows (version 21.0). Further, the t-test, the one-way ANOVA, and the Scheffe post-hoc test were conducted on the bases of the average and the standard deviation of each of the background variables. Also were used the statistical methods of Pearson correlation analysis and the multiple regression analysis. The results of the subject study and the conclusion acquired through discussion are as follows: First, the motives of the physical education teachers in special schools for selecting the teaching profession are not different in the following items: their gender and the number of their so-far taught classes. As for the education level, the difference is only in the teaching profession aptitude. As for the teacher qualification, the difference is in the teaching profession aptitude and the self-realization possibility. As for the type of foundation, in the teaching profession aptitude, the social respect, the accidental motive and the self-realization possibility. As for the classes which the teachers take charge of, in the social respect. As for the teaching career, in the job stability and the self-realization possibility. As for the type of disability, in the teaching profession aptitude, the social respect, the accidental motive and the self-realization possibility. Second, the item, the physical education teachers' role performance does not lead to any difference in the following items: the type of foundation, the classes which they take charge of, the number of their so-far-taught class hours and the type of disability. As for the education level, the difference is in the guidance in class, the guidance in life and the administration works. As for the teacher qualification, in the guidance in class, the guidance in life and the administration works. As for the teaching career, in the teachers who take charge of the classes, the guidance in life, and the administration works. Third, as for the teaching adaptive resilience of the physical education teachers in special schools, no difference is shown in the following items: the type of foundation, and the class which they taker charge of. As for the gender of the teachers, the difference is in the social relation, the environment and the life satisfaction. As for the education level, in the environment and the life satisfaction. As for the teacher qualification, in the social relation. As for the teaching career, in the environment and the life satisfaction. As for the number of so-far-taught class hours, in the policy support. As for the type of disability, in the environment, the life satisfaction and the policy support. Fourth, there are meaningful correlations between the motives of the physical education teachers for selecting the teaching profession in special schools, their role performance, and their teaching adaptive resilience. The teaching aptitude of the above-mentioned motives and the social respect influence the teaching adaptive resilience. Further, the role performance influences the teaching adaptive resilience positively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.