본 연구는 오늘날 성인 삶의 목표 부재와 방향상실의 현실에 직면하여 어떻게 성인발달에 대한 새로운 이해를 할 수 있을까를 탐색하였다. 동아시아의 오랜 전통인 공자의 하학이상달(下學而上達)적 성인발달 과정과 현대 서양 발달심리학자인 레빈슨의 보편적인 인생구조의 진화과정으로서의 성인발달 과정을 비교 하였다. 이를 통하여 중년이후의 삶이 창조적이고 풍요로운 계절이 될 수 있음을 밝혔다. 하지만 풍요로운 계절이 되기 위한 전제조건은 중년 이후의 삶이 덜 물질적이고 덜 야망적이고 덜 성공 지향적일 때의 일이다. 즉 중년의 삶이 자신 내면의 소리에 더욱 귀를 기울일수록 조화로운 계절이 된다는 것이다. 이러한 비교를 근거로 진화하는 삶을 위한 성인발달 네 과정을 설정하였다. 첫째는 자기 정체성을 찾아 입지(立志)하는 ‘자기발견’의 과정이다. 이 과정에서는 성실하게 자신의 삶의 문제에 직면(直面)하는 노력이 필요하고 자기 스스로 삶을 책임지고자 하는 자기주도성을 길러야 한다. 둘째는 자신의 청년기 꿈을 실현해가는 ‘자기 확립‘의 과정이다. 이 과정에서는 생물학적-정신적-사회적인 영역의 통합적 발달을 위해 노력하여야 하고 그 과정에서 삶의 등대가 되는 ...
국문초록
본 연구는 오늘날 성인 삶의 목표 부재와 방향상실의 현실에 직면하여 어떻게 성인발달에 대한 새로운 이해를 할 수 있을까를 탐색하였다. 동아시아의 오랜 전통인 공자의 하학이상달(下學而上達)적 성인발달 과정과 현대 서양 발달심리학자인 레빈슨의 보편적인 인생구조의 진화과정으로서의 성인발달 과정을 비교 하였다. 이를 통하여 중년이후의 삶이 창조적이고 풍요로운 계절이 될 수 있음을 밝혔다. 하지만 풍요로운 계절이 되기 위한 전제조건은 중년 이후의 삶이 덜 물질적이고 덜 야망적이고 덜 성공 지향적일 때의 일이다. 즉 중년의 삶이 자신 내면의 소리에 더욱 귀를 기울일수록 조화로운 계절이 된다는 것이다. 이러한 비교를 근거로 진화하는 삶을 위한 성인발달 네 과정을 설정하였다. 첫째는 자기 정체성을 찾아 입지(立志)하는 ‘자기발견’의 과정이다. 이 과정에서는 성실하게 자신의 삶의 문제에 직면(直面)하는 노력이 필요하고 자기 스스로 삶을 책임지고자 하는 자기주도성을 길러야 한다. 둘째는 자신의 청년기 꿈을 실현해가는 ‘자기 확립‘의 과정이다. 이 과정에서는 생물학적-정신적-사회적인 영역의 통합적 발달을 위해 노력하여야 하고 그 과정에서 삶의 등대가 되는 롤 모델을 가지는 것이 중요하다. 이 과정을 통해 누구나 한두 번 이상의 삶에 대한 자기 확신을 가지게 된다. 셋째는 내면의 소리를 따라 실천하는 ‘자기실험’의 과정이다. 이 과정에서는 내면적으로 자신고유의 삶의 길을 느끼며 실천하고 즐거워한다. 이러한 실천을 위하여 새로운 지혜와 지혜의 스승이 필요하다. 넷째는 우리 삶이 지향하는 궁극적인 지향 상태에서 내면의 소리에 따라 움직여도 법도에 어긋나지 않게 되는 ‘자기완성’의 과정이다. 이 과정에서는 사회의 고정된 가치를 넘어서는 우리 내면의 초월적 본성에 대한 느낌을 발견하고 이를 삶에서 더 높은 세계의 인식으로 나아가는 과정을 통하여 자유로운 인간으로 진화하는 것이다 본 연구를 통해 정립된 인격완성이라는 성인발달의 목적을 이루게 하는 성인학습의 체계는 다음과 같다. 첫째, 성인학습의 기초는 인간 누구에게나 있는 잠재적 능력의 평등을 기반으로 한다. 둘째, 성인학습 교육내용은 통합성을 지향한다. 그리고 성인학습의 방법론으로서의 하학이상달(下學而上達)발달이 외면적 성장과 내면적 변용을 이루어 간다. 그래서 성인의 통합적, 온전한 발달에 도움을 준다. 셋째, 성인학습의 구체적 목표는 전환기 선택능력을 기르는 것이고, 전인적 인격 완성으로서의 ‘자유로운 인간’을 성인학습의 목적으로 제시하였다. 주요어: 공자, 레빈슨, 하학이상달(下學而上達), 성인발달, 성인학습, 인격완성,
국문초록
본 연구는 오늘날 성인 삶의 목표 부재와 방향상실의 현실에 직면하여 어떻게 성인발달에 대한 새로운 이해를 할 수 있을까를 탐색하였다. 동아시아의 오랜 전통인 공자의 하학이상달(下學而上達)적 성인발달 과정과 현대 서양 발달심리학자인 레빈슨의 보편적인 인생구조의 진화과정으로서의 성인발달 과정을 비교 하였다. 이를 통하여 중년이후의 삶이 창조적이고 풍요로운 계절이 될 수 있음을 밝혔다. 하지만 풍요로운 계절이 되기 위한 전제조건은 중년 이후의 삶이 덜 물질적이고 덜 야망적이고 덜 성공 지향적일 때의 일이다. 즉 중년의 삶이 자신 내면의 소리에 더욱 귀를 기울일수록 조화로운 계절이 된다는 것이다. 이러한 비교를 근거로 진화하는 삶을 위한 성인발달 네 과정을 설정하였다. 첫째는 자기 정체성을 찾아 입지(立志)하는 ‘자기발견’의 과정이다. 이 과정에서는 성실하게 자신의 삶의 문제에 직면(直面)하는 노력이 필요하고 자기 스스로 삶을 책임지고자 하는 자기주도성을 길러야 한다. 둘째는 자신의 청년기 꿈을 실현해가는 ‘자기 확립‘의 과정이다. 이 과정에서는 생물학적-정신적-사회적인 영역의 통합적 발달을 위해 노력하여야 하고 그 과정에서 삶의 등대가 되는 롤 모델을 가지는 것이 중요하다. 이 과정을 통해 누구나 한두 번 이상의 삶에 대한 자기 확신을 가지게 된다. 셋째는 내면의 소리를 따라 실천하는 ‘자기실험’의 과정이다. 이 과정에서는 내면적으로 자신고유의 삶의 길을 느끼며 실천하고 즐거워한다. 이러한 실천을 위하여 새로운 지혜와 지혜의 스승이 필요하다. 넷째는 우리 삶이 지향하는 궁극적인 지향 상태에서 내면의 소리에 따라 움직여도 법도에 어긋나지 않게 되는 ‘자기완성’의 과정이다. 이 과정에서는 사회의 고정된 가치를 넘어서는 우리 내면의 초월적 본성에 대한 느낌을 발견하고 이를 삶에서 더 높은 세계의 인식으로 나아가는 과정을 통하여 자유로운 인간으로 진화하는 것이다 본 연구를 통해 정립된 인격완성이라는 성인발달의 목적을 이루게 하는 성인학습의 체계는 다음과 같다. 첫째, 성인학습의 기초는 인간 누구에게나 있는 잠재적 능력의 평등을 기반으로 한다. 둘째, 성인학습 교육내용은 통합성을 지향한다. 그리고 성인학습의 방법론으로서의 하학이상달(下學而上達)발달이 외면적 성장과 내면적 변용을 이루어 간다. 그래서 성인의 통합적, 온전한 발달에 도움을 준다. 셋째, 성인학습의 구체적 목표는 전환기 선택능력을 기르는 것이고, 전인적 인격 완성으로서의 ‘자유로운 인간’을 성인학습의 목적으로 제시하였다. 주요어: 공자, 레빈슨, 하학이상달(下學而上達), 성인발달, 성인학습, 인격완성,
A study on andragogy of Confucius's and Levinson's adult development narrative
Cho KwangYeon Department of Education The Graduate School Sejong University
This study investigated how to understand the adult development newly in the face of lack of goa...
Abstract
A study on andragogy of Confucius's and Levinson's adult development narrative
Cho KwangYeon Department of Education The Graduate School Sejong University
This study investigated how to understand the adult development newly in the face of lack of goal and direction of adult life nowadays. This study compared the adult development process of the Confucian Xiaxue-er-shangda in the long tradition of East Asia and the adult development process as the Evolution Process of universal life structure of Levinson, the modern western developmental psychologist. Through this comparative study, it was revealed that the life after middle age could be a creative and fulfilled season of the life. However, the prerequisite for the fulfilled season was less material, less ambitious and less successful at that time when the life after middle age. In other words, a middle-aged life became a harmonious season as you listened more to your inner voice. Based on these comparisons, I set up four stages of adult development for an evolving life. First, 'self-discovery' stage which was the process finding self-identity and building up myself. In this process, it was necessary to strive to face sincerely and to develop the self-direction that was to take responsibility for our own lives. Second, 'Self-establishment' stage which was the process of realizing your youth dream. In this process, we must strive for a biological-psycho-social integrated development, and It was important to have a role model that became the beacon of life. Through this process, everybody has self-assurance about life. Third, 'self-experimentation' stage which was to practice according to the inner voice. In this process, we felt the inner own living (conscience), practiced and rejoiced. A new wisdom and a wise teacher were needed for this practice. Fourth, 'self-perfection' stage which did not violate the law even if we moved according to the inner voice. In this process, we discovered the feeling of transcendent nature beyond the fixed value of society and evolved into free human by linking this discovery with the process of conscious, higher levels’enlightenment in the life. For the evolutionary life, The following systems of andragogy are intended to serve the purposes of adult development, established by this study : Personality completion First, the basis of adult learning was based on the equality of potential ability that exists in all human beings. Second, the content of andragogy education aims for integrity. And the development of Xiaxue-er-shangda(下學而上達) as a methodology for andragogy is becoming more internal and external growth. It thus helps to develop adults in an integrated and complete manner. Third, the specific goal of andragogy is to develop 'transition selection ability'. the purpose of adult andragogy is to become a 'free human' as a whole personality completion.
A study on andragogy of Confucius's and Levinson's adult development narrative
Cho KwangYeon Department of Education The Graduate School Sejong University
This study investigated how to understand the adult development newly in the face of lack of goal and direction of adult life nowadays. This study compared the adult development process of the Confucian Xiaxue-er-shangda in the long tradition of East Asia and the adult development process as the Evolution Process of universal life structure of Levinson, the modern western developmental psychologist. Through this comparative study, it was revealed that the life after middle age could be a creative and fulfilled season of the life. However, the prerequisite for the fulfilled season was less material, less ambitious and less successful at that time when the life after middle age. In other words, a middle-aged life became a harmonious season as you listened more to your inner voice. Based on these comparisons, I set up four stages of adult development for an evolving life. First, 'self-discovery' stage which was the process finding self-identity and building up myself. In this process, it was necessary to strive to face sincerely and to develop the self-direction that was to take responsibility for our own lives. Second, 'Self-establishment' stage which was the process of realizing your youth dream. In this process, we must strive for a biological-psycho-social integrated development, and It was important to have a role model that became the beacon of life. Through this process, everybody has self-assurance about life. Third, 'self-experimentation' stage which was to practice according to the inner voice. In this process, we felt the inner own living (conscience), practiced and rejoiced. A new wisdom and a wise teacher were needed for this practice. Fourth, 'self-perfection' stage which did not violate the law even if we moved according to the inner voice. In this process, we discovered the feeling of transcendent nature beyond the fixed value of society and evolved into free human by linking this discovery with the process of conscious, higher levels’enlightenment in the life. For the evolutionary life, The following systems of andragogy are intended to serve the purposes of adult development, established by this study : Personality completion First, the basis of adult learning was based on the equality of potential ability that exists in all human beings. Second, the content of andragogy education aims for integrity. And the development of Xiaxue-er-shangda(下學而上達) as a methodology for andragogy is becoming more internal and external growth. It thus helps to develop adults in an integrated and complete manner. Third, the specific goal of andragogy is to develop 'transition selection ability'. the purpose of adult andragogy is to become a 'free human' as a whole personality completion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.