본 연구의 목적은 교직갈등, 직무스트레스, 회복탄력성, 개인적 교사효능감이 특수학교에서 근무하는 특수교사들의 심리적 소진에 미치는 영향을 확인하는 데 있다. 이를 위해 서울과 경기 지역의 7개 특수학교에서 근무하는 특수교사 151명을 대상으로 수집한 자료를 분석하였다. 연구 결과, 긍정성과 ...
본 연구의 목적은 교직갈등, 직무스트레스, 회복탄력성, 개인적 교사효능감이 특수학교에서 근무하는 특수교사들의 심리적 소진에 미치는 영향을 확인하는 데 있다. 이를 위해 서울과 경기 지역의 7개 특수학교에서 근무하는 특수교사 151명을 대상으로 수집한 자료를 분석하였다. 연구 결과, 긍정성과 자기조절 능력이 높을수록 인간관계 갈등과 교사관계 스트레스가 낮을수록 심리적 소진과 각 하위요인이 낮아지는 것으로 나타났다. 본 연구 결과에 따르면 특수학교에서 근무하는 특수교사의 심리적 소진을 예방하기 위하여 특수교사가 긍정적인 인간관계를 형성하고 긍정성, 자기조절 능력을 높이는 데 중점을 두고 교직 문화를 형성하고 개별적 지원을 하도록 제안하였다.
본 연구의 목적은 교직갈등, 직무스트레스, 회복탄력성, 개인적 교사효능감이 특수학교에서 근무하는 특수교사들의 심리적 소진에 미치는 영향을 확인하는 데 있다. 이를 위해 서울과 경기 지역의 7개 특수학교에서 근무하는 특수교사 151명을 대상으로 수집한 자료를 분석하였다. 연구 결과, 긍정성과 자기조절 능력이 높을수록 인간관계 갈등과 교사관계 스트레스가 낮을수록 심리적 소진과 각 하위요인이 낮아지는 것으로 나타났다. 본 연구 결과에 따르면 특수학교에서 근무하는 특수교사의 심리적 소진을 예방하기 위하여 특수교사가 긍정적인 인간관계를 형성하고 긍정성, 자기조절 능력을 높이는 데 중점을 두고 교직 문화를 형성하고 개별적 지원을 하도록 제안하였다.
The purpose of this investigation was to determine the effect of teaching conflict, job stress, resilience, personal teaching efficacy on special school teachers' burnout. The research objects were 151 special teachers who worked at seven special schools in Seoul and Gyeonggi Province. Result o...
The purpose of this investigation was to determine the effect of teaching conflict, job stress, resilience, personal teaching efficacy on special school teachers' burnout. The research objects were 151 special teachers who worked at seven special schools in Seoul and Gyeonggi Province. Result of the research as follows. Positivity and Self-Regulation were negative effects, Interpersonal Conflicts and Teacher Relations Stresses were positive effects of burnout, and which sub factors of. As the result, this study suggest that School culture and individual support need to make an effort for special teachers to be positive, build positive relations, and enhance their self-regulation ability to prevent special teachers’ burnout work in special schools.
The purpose of this investigation was to determine the effect of teaching conflict, job stress, resilience, personal teaching efficacy on special school teachers' burnout. The research objects were 151 special teachers who worked at seven special schools in Seoul and Gyeonggi Province. Result of the research as follows. Positivity and Self-Regulation were negative effects, Interpersonal Conflicts and Teacher Relations Stresses were positive effects of burnout, and which sub factors of. As the result, this study suggest that School culture and individual support need to make an effort for special teachers to be positive, build positive relations, and enhance their self-regulation ability to prevent special teachers’ burnout work in special schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.