[학위논문]시지각 훈련과 반복적인 운동학습이 자폐 스펙트럼 학생의 탁구 수행 능력에 미치는 영향 The effects of visual perceptual training and repetitive exercise learning on the performance of table tennis by the students with autism spectrum disorder원문보기
본 연구의 목적은 시지각 훈련과 반복적인 운동학습 프로그램이 자폐스펙트럼 학생의 탁구 수행 능력의 습득, 일반화 및 유지에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 본 ...
본 연구의 목적은 시지각 훈련과 반복적인 운동학습 프로그램이 자폐스펙트럼 학생의 탁구 수행 능력의 습득, 일반화 및 유지에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울특별시 구로구 또는 양천구 소재의 문화 체육센터 및 복지관을 이용하고, 탁구를 한 번도 접해보지 못한 자폐스펙트럼 학생 총 3명으로 구성하였다. 자폐 스펙트럼 학생을 대상으로 한 탁구 프로그램 사전연구를 통해 효율적으로 습득할 수 있는 기회를 제공하였으며, 학습과 중재의 효과를 심도 있게 평가하기 위해 단일대상연구의 중다기초선 설계 유형 중 대상자 간 중다기초선 설계를 적용하였다. 기초선, 중재, 유지 단계로 총 27회기의 연구를 진행하였고, 자료처리는 포핸드 리시브와 포핸드 랠리 횟수를 측정한 것 모두 영상으로 기록하고 도표화 및 그래프로 나타내 비교·분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 시지각 훈련과 반복적인 운동학습이 자폐스펙트럼 학생의 포핸드 리시브 능력 향상뿐만 아니라 공에 대한 시선처리와 주의집중력에도 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 시지각 훈련과 반복적인 운동학습이 자폐스펙트럼 학생의 포핸드 랠리 능력과 시지각·손의 협응 능력, 시지각 반응속도와 발달에 긍정적인 영향을 미쳤다. 프로그램 중재 후 각 학생마다 포핸드 리시브 능력과 랠리 능력이 점차적으로 향상되었고, 공에 대한 시선처리와 주시하는 지속 시간이 현저하게 증가되었다. 본 연구에서 프로그램을 매 회기 중재함에 따라 포핸드 리시브와 랠리 능력 향상에 효과가 나탔으며, 이는 본 연구에서의 프로그램이 포핸드 리시브와 랠리 능력에 영향을 미치는 시지각·손의 협응 능력 및 시지각적 발달에 긍정적인 효과를 제공했음을 의미한다. 따라서 본 연구 결과를 비추어 볼 때, 시지각 훈련과 반복적인 운동학습 프로그램이 자폐스펙트럼 학생의 시지각, 운동 발달 프로그램으로 유용하게 쓰일 것이라 사료된다.
본 연구의 목적은 시지각 훈련과 반복적인 운동학습 프로그램이 자폐스펙트럼 학생의 탁구 수행 능력의 습득, 일반화 및 유지에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울특별시 구로구 또는 양천구 소재의 문화 체육센터 및 복지관을 이용하고, 탁구를 한 번도 접해보지 못한 자폐스펙트럼 학생 총 3명으로 구성하였다. 자폐 스펙트럼 학생을 대상으로 한 탁구 프로그램 사전연구를 통해 효율적으로 습득할 수 있는 기회를 제공하였으며, 학습과 중재의 효과를 심도 있게 평가하기 위해 단일대상연구의 중다기초선 설계 유형 중 대상자 간 중다기초선 설계를 적용하였다. 기초선, 중재, 유지 단계로 총 27회기의 연구를 진행하였고, 자료처리는 포핸드 리시브와 포핸드 랠리 횟수를 측정한 것 모두 영상으로 기록하고 도표화 및 그래프로 나타내 비교·분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 시지각 훈련과 반복적인 운동학습이 자폐스펙트럼 학생의 포핸드 리시브 능력 향상뿐만 아니라 공에 대한 시선처리와 주의집중력에도 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 시지각 훈련과 반복적인 운동학습이 자폐스펙트럼 학생의 포핸드 랠리 능력과 시지각·손의 협응 능력, 시지각 반응속도와 발달에 긍정적인 영향을 미쳤다. 프로그램 중재 후 각 학생마다 포핸드 리시브 능력과 랠리 능력이 점차적으로 향상되었고, 공에 대한 시선처리와 주시하는 지속 시간이 현저하게 증가되었다. 본 연구에서 프로그램을 매 회기 중재함에 따라 포핸드 리시브와 랠리 능력 향상에 효과가 나탔으며, 이는 본 연구에서의 프로그램이 포핸드 리시브와 랠리 능력에 영향을 미치는 시지각·손의 협응 능력 및 시지각적 발달에 긍정적인 효과를 제공했음을 의미한다. 따라서 본 연구 결과를 비추어 볼 때, 시지각 훈련과 반복적인 운동학습 프로그램이 자폐스펙트럼 학생의 시지각, 운동 발달 프로그램으로 유용하게 쓰일 것이라 사료된다.
The purpose of this study was to discover how visual training and repetitive exercise learning programs influence on the effectiveness of the ability to practice, popularize, and maintain the performance of the pupils with autism disorder in table tennis. The subjects of the study consisted of three...
The purpose of this study was to discover how visual training and repetitive exercise learning programs influence on the effectiveness of the ability to practice, popularize, and maintain the performance of the pupils with autism disorder in table tennis. The subjects of the study consisted of three students who enrolled the Seoul Metropolitan Office of Cultural Sports and Welfare, and a total of three students who have never experienced table tennis. To evaluate the effectiveness of mediating the effects of learning, the multiple baseline design was applied. The baseline, intervention, and maintenance stages were carried out in total of 27 sessions. Data processing was recorded by image for both forehand receiver and forehand rally. The results of the study are as follows: First, visual perception training and repetitive athletic learning positively affected not only the forehand receiving ability of autism spectrum students, but also gaze treatment and caution concentration on the ball. Second, visual perception training and repetitive athletic learning positively affected the forehand rally ability, visual perceptive, hand coordination ability, visual perception response rate and development of autism spectrum students. After the program intervention, the forehand receiving ability and the rallying ability gradually improved for each student, and the gaze treatment and the watching time for the ball were significantly increased. In conclusion, visual perceptive training and repetitive exercise learning programs are useful for visual perception and motor development programs of autism spectrum students.
The purpose of this study was to discover how visual training and repetitive exercise learning programs influence on the effectiveness of the ability to practice, popularize, and maintain the performance of the pupils with autism disorder in table tennis. The subjects of the study consisted of three students who enrolled the Seoul Metropolitan Office of Cultural Sports and Welfare, and a total of three students who have never experienced table tennis. To evaluate the effectiveness of mediating the effects of learning, the multiple baseline design was applied. The baseline, intervention, and maintenance stages were carried out in total of 27 sessions. Data processing was recorded by image for both forehand receiver and forehand rally. The results of the study are as follows: First, visual perception training and repetitive athletic learning positively affected not only the forehand receiving ability of autism spectrum students, but also gaze treatment and caution concentration on the ball. Second, visual perception training and repetitive athletic learning positively affected the forehand rally ability, visual perceptive, hand coordination ability, visual perception response rate and development of autism spectrum students. After the program intervention, the forehand receiving ability and the rallying ability gradually improved for each student, and the gaze treatment and the watching time for the ball were significantly increased. In conclusion, visual perceptive training and repetitive exercise learning programs are useful for visual perception and motor development programs of autism spectrum students.
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