4차 산업혁명 시대의 K-beauty 서비스산업 분석 및 예측 A study on the analysis and prediction of K-beauty service industry in the era of the fourth industrial revolution원문보기
본 연구는 4차 산업혁명시대의 도래에 따른 뷰티서비스 관련 소비실태를 조사하고 뷰티산업의 종사자 및 사업체 관련 변화 추이와 특징을 분석하여 향후 K뷰티 산업에 대한 비전 및 발전 방안을 제시하고자 한다. 연구 자료는 통계청에서 제공하고 있는 가계 동향조사, 서비스업조사, 전국 사업체 조사 자료에서 뷰티산업과 관련이 있는 항목을 추출하였으며 한국은행 경제통계시스템으로부터 국내총생산 GDP 자료를 수집하였다. 본 연구의 기준년도는 1997년부터 2016년까지이며 소실되거나 불충분한 자료는 제외하였다. 수집한 자료를 토대로 통계프로그램 ...
본 연구는 4차 산업혁명시대의 도래에 따른 뷰티서비스 관련 소비실태를 조사하고 뷰티산업의 종사자 및 사업체 관련 변화 추이와 특징을 분석하여 향후 K뷰티 산업에 대한 비전 및 발전 방안을 제시하고자 한다. 연구 자료는 통계청에서 제공하고 있는 가계 동향조사, 서비스업조사, 전국 사업체 조사 자료에서 뷰티산업과 관련이 있는 항목을 추출하였으며 한국은행 경제통계시스템으로부터 국내총생산 GDP 자료를 수집하였다. 본 연구의 기준년도는 1997년부터 2016년까지이며 소실되거나 불충분한 자료는 제외하였다. 수집한 자료를 토대로 통계프로그램 SPSS v12.0을 사용하여 분산분석, ANOVA 회귀분석, 사후검정 등을 실시하였으며 본 논문의 결과를 요약한 결과는 다음과 같다. 첫째, 가구당 수입에 따른 K뷰티 서비스산업의 소비지출 비중은 가계지출, 소비지출 및 소득이 증가함에 늘어나며 이와 같은 결과는 뷰티산업이 지속적으로 성장하고 있다는 것을 입증하는 결과이다. 둘째, GDP와 두발미용업, 피부미용업, 기타미용업, 마사지업, 체형 등 기타 신체관리 서비스업의 종사자수는 정(+)의 관계를 가지며 이용업 종사자수는 부(-)의 관계를 보여 GDP 증가 및 자동화 기술의 도입으로 인한 고용 환경 변화에도 불구하고 뷰티 서비스업 종사자의 수요는 지속적으로 증가할 것으로 사료된다. 셋째, 전국 K뷰티 서비스산업 사업체수는 1997년부터 2014년까지 지속적으로 증가하고 있으나 이용업은 매년 꾸준히 감소하는 추세를 보이고 있다. 또한 GDP와 이용업 사업체의 매출액은 부(-)의 관계를 가지고 이 외의 K뷰티 서비스사업 사업체 매출액은 정(+)의 관계를 가지는 것으로 나타났다. 넷째, K뷰티 서비스산업의 시도별 1개 업소 당 평균 매출액을 살펴보면 두발 미용업은 서울, 대전, 경기 순으로 나타났고 피부 미용업은 서울, 경기, 충북 순이며 기타 미용업은 서울, 인천, 부산 순으로 평균 매출액이 큰 것으로 조사되었다. 매출액 규모가 큰 지역은 서울 및 수도권 지역으로 편중되어 있는 것으로 보아 지역균형 발전을 도모하기 위한 경쟁력 강화 방안을 마련해야 할 것으로 사료된다. 이상과 같은 연구결과를 종합하여 봤을 때 4차 산업혁명으로 인한 새로운 기술혁신은 사회경제적 변화 및 고용 환경에 큰 영향을 미치며 뷰티산업과의 접목은 새로운 가치를 창출하여 뷰티 서비스산업에 긍정적인 영향을 미치고 있으나 이용업의 경우는 예외적인 결과를 나타내고 있다. 최근 소비자들은 뷰티산업의 세분화 및 전문화를 요구하고 있으며 급변하는 생산과 소비 트렌드에 맞추어 국가적으로 대대적인 전환을 도모해야 할 것이다. 또한 화장품에만 국한되어 있는 K뷰티 산업의 문제점을 극복하기 위한 발전방안 및 미래전략을 수립하여 K뷰티 서비스산업의 인식 전환이 이루어져야할 것으로 사료된다.
본 연구는 4차 산업혁명시대의 도래에 따른 뷰티서비스 관련 소비실태를 조사하고 뷰티산업의 종사자 및 사업체 관련 변화 추이와 특징을 분석하여 향후 K뷰티 산업에 대한 비전 및 발전 방안을 제시하고자 한다. 연구 자료는 통계청에서 제공하고 있는 가계 동향조사, 서비스업조사, 전국 사업체 조사 자료에서 뷰티산업과 관련이 있는 항목을 추출하였으며 한국은행 경제통계시스템으로부터 국내총생산 GDP 자료를 수집하였다. 본 연구의 기준년도는 1997년부터 2016년까지이며 소실되거나 불충분한 자료는 제외하였다. 수집한 자료를 토대로 통계프로그램 SPSS v12.0을 사용하여 분산분석, ANOVA 회귀분석, 사후검정 등을 실시하였으며 본 논문의 결과를 요약한 결과는 다음과 같다. 첫째, 가구당 수입에 따른 K뷰티 서비스산업의 소비지출 비중은 가계지출, 소비지출 및 소득이 증가함에 늘어나며 이와 같은 결과는 뷰티산업이 지속적으로 성장하고 있다는 것을 입증하는 결과이다. 둘째, GDP와 두발미용업, 피부미용업, 기타미용업, 마사지업, 체형 등 기타 신체관리 서비스업의 종사자수는 정(+)의 관계를 가지며 이용업 종사자수는 부(-)의 관계를 보여 GDP 증가 및 자동화 기술의 도입으로 인한 고용 환경 변화에도 불구하고 뷰티 서비스업 종사자의 수요는 지속적으로 증가할 것으로 사료된다. 셋째, 전국 K뷰티 서비스산업 사업체수는 1997년부터 2014년까지 지속적으로 증가하고 있으나 이용업은 매년 꾸준히 감소하는 추세를 보이고 있다. 또한 GDP와 이용업 사업체의 매출액은 부(-)의 관계를 가지고 이 외의 K뷰티 서비스사업 사업체 매출액은 정(+)의 관계를 가지는 것으로 나타났다. 넷째, K뷰티 서비스산업의 시도별 1개 업소 당 평균 매출액을 살펴보면 두발 미용업은 서울, 대전, 경기 순으로 나타났고 피부 미용업은 서울, 경기, 충북 순이며 기타 미용업은 서울, 인천, 부산 순으로 평균 매출액이 큰 것으로 조사되었다. 매출액 규모가 큰 지역은 서울 및 수도권 지역으로 편중되어 있는 것으로 보아 지역균형 발전을 도모하기 위한 경쟁력 강화 방안을 마련해야 할 것으로 사료된다. 이상과 같은 연구결과를 종합하여 봤을 때 4차 산업혁명으로 인한 새로운 기술혁신은 사회경제적 변화 및 고용 환경에 큰 영향을 미치며 뷰티산업과의 접목은 새로운 가치를 창출하여 뷰티 서비스산업에 긍정적인 영향을 미치고 있으나 이용업의 경우는 예외적인 결과를 나타내고 있다. 최근 소비자들은 뷰티산업의 세분화 및 전문화를 요구하고 있으며 급변하는 생산과 소비 트렌드에 맞추어 국가적으로 대대적인 전환을 도모해야 할 것이다. 또한 화장품에만 국한되어 있는 K뷰티 산업의 문제점을 극복하기 위한 발전방안 및 미래전략을 수립하여 K뷰티 서비스산업의 인식 전환이 이루어져야할 것으로 사료된다.
As the fourth industrial revolution has emerged, this study suggests vision and development plans for the future K-beauty industry after investigating beauty service-related consumption patterns and analyzing beauty industry employee and business-related changes and characteristics. For researc...
As the fourth industrial revolution has emerged, this study suggests vision and development plans for the future K-beauty industry after investigating beauty service-related consumption patterns and analyzing beauty industry employee and business-related changes and characteristics. For research data, beauty industry-related items were extracted from the data of a household income and expenditure survey, service business survey, and nationwide business survey provided by the Korea National Statistical Office (KOSTAT). The GDP data were collected from the Bank of Korea’s Economic Statistics System (ECOS) from 1997 to 2016. Missing or incomplete data were excluded. With the collected data, analysis of variance (ANOVA), regression analysis and post-hoc test were performed, using SPSS 12.0 The results found the following: First, the percentage of consumption expenditure in the K-beauty service industry rose as household expenditure, consumption expenditure and income increased, which means that the beauty industry continues to grow. Second, the GDP showed a positive relationship with the number of employees in body care services such as cosmetology, esthetics, other beauty-related industries, massage industry and body shaping but a negative relationship with the number of barber shop employees. Therefore, it appears that even though employment environments have changed with the increase in GDP and introduction of automation technology, the number of employees in the beauty service industry will continue to grow. Third, even though the number of nationwide K-beauty service businesses continuously increased from 1997 to 2014, the number of barber shops has continued to decline every year. The GDP revealed a negative relationship with the sales of barber shops but a positive relationship with the sales of K-beauty service businesses. Fourth, in terms of average sales per business by city/province in the K-beauty service industry, Seoul was the highest, followed by Daejeon and Gyeonggi in the field of cosmetology. In the esthetics business, Seoul was the highest, followed by Gyeonggi and Chungbuk. In other beauty-related industries, Seoul was the highest, followed by Incheon and Busan. In sum, sales were mostly high in Seoul and the capital region, making it necessary to develop a competitiveness improvement plan for balanced regional development. The said results prove that the new technology innovation brought by the fourth industrial revolution could have a significant effect on socioeconomic changes and employment environments. In addition, its connection with the beauty industry creates new values, having a positive influence on the beauty service industry with the barber shop industry as an exception. Recently, consumers have demanded segmented and specialized services within the beauty industry. To respond to rapidly changing production and consumption trends, the government needs to promote overall change. Furthermore, it is necessary to develop a plan to overcome the problems of the K-beauty industry, which has been limited to cosmetics only, and future strategies for perception changes in the K-beauty service industry.
As the fourth industrial revolution has emerged, this study suggests vision and development plans for the future K-beauty industry after investigating beauty service-related consumption patterns and analyzing beauty industry employee and business-related changes and characteristics. For research data, beauty industry-related items were extracted from the data of a household income and expenditure survey, service business survey, and nationwide business survey provided by the Korea National Statistical Office (KOSTAT). The GDP data were collected from the Bank of Korea’s Economic Statistics System (ECOS) from 1997 to 2016. Missing or incomplete data were excluded. With the collected data, analysis of variance (ANOVA), regression analysis and post-hoc test were performed, using SPSS 12.0 The results found the following: First, the percentage of consumption expenditure in the K-beauty service industry rose as household expenditure, consumption expenditure and income increased, which means that the beauty industry continues to grow. Second, the GDP showed a positive relationship with the number of employees in body care services such as cosmetology, esthetics, other beauty-related industries, massage industry and body shaping but a negative relationship with the number of barber shop employees. Therefore, it appears that even though employment environments have changed with the increase in GDP and introduction of automation technology, the number of employees in the beauty service industry will continue to grow. Third, even though the number of nationwide K-beauty service businesses continuously increased from 1997 to 2014, the number of barber shops has continued to decline every year. The GDP revealed a negative relationship with the sales of barber shops but a positive relationship with the sales of K-beauty service businesses. Fourth, in terms of average sales per business by city/province in the K-beauty service industry, Seoul was the highest, followed by Daejeon and Gyeonggi in the field of cosmetology. In the esthetics business, Seoul was the highest, followed by Gyeonggi and Chungbuk. In other beauty-related industries, Seoul was the highest, followed by Incheon and Busan. In sum, sales were mostly high in Seoul and the capital region, making it necessary to develop a competitiveness improvement plan for balanced regional development. The said results prove that the new technology innovation brought by the fourth industrial revolution could have a significant effect on socioeconomic changes and employment environments. In addition, its connection with the beauty industry creates new values, having a positive influence on the beauty service industry with the barber shop industry as an exception. Recently, consumers have demanded segmented and specialized services within the beauty industry. To respond to rapidly changing production and consumption trends, the government needs to promote overall change. Furthermore, it is necessary to develop a plan to overcome the problems of the K-beauty industry, which has been limited to cosmetics only, and future strategies for perception changes in the K-beauty service industry.
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