본 연구는 가짜뉴스 판별을 중심으로 하는 뉴스 비판적 읽기 교육이 중학생의 비판적 사고에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다.
위의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 뉴스 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고기능에 유의미한 영향을 미치는가?
2. 뉴스 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고성향에 유의미한 영향을 미치는가?
이상의 연구 문제를 검증하기 위해 비판적 사고를 비판적 사고기능과 사고성향으로 나누어 살펴보고 비...
본 연구는 가짜뉴스 판별을 중심으로 하는 뉴스 비판적 읽기 교육이 중학생의 비판적 사고에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다.
위의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 뉴스 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고기능에 유의미한 영향을 미치는가?
2. 뉴스 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고성향에 유의미한 영향을 미치는가?
이상의 연구 문제를 검증하기 위해 비판적 사고를 비판적 사고기능과 사고성향으로 나누어 살펴보고 비판적 사고력 신장을 위한 비판적 읽기 교육에 대한 이론적 고찰을 수행하였다. 또한 가짜뉴스를 학습 자료로 선정하여 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육 프로그램을 고안하였으며 이를 경상남도 지역 10명의 중학생에게 총 10차시에 걸쳐 교육한 후 학생들의 비판적 사고기능과 비판적 사고성향 변화 양상을 분석하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고기능에 유의미한 영향을 미쳤다. 4가지 하위요인에서 의미있는 변화를 확인할 수 있었는데 특히, 타당하고 충분한 근거를 들어 주장·평가하기와 문제를 다양한 관점으로 조망하기에서 긍정적인 영향을 미쳤다.
둘째, 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고성향에 유의미한 영향을 미쳤다. 특히, 근거 확인·합리적 정확성 추구와 사고의 공정성 및 독립성, 사고의 자기규제성에 있어서 긍정적인 영향을 미쳤다.
이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다.
가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고기능과 비판적 사고성향에 긍정적인 영향을 미치고 있으며, 이는 본 프로그램이 중학생의 비판적 사고력 신장에 도움을 주는 독서교육 프로그램으로 효과적임을 알 수 있다.
또한 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 디지털 시대를 살아가는 학생들이 수많은 뉴스를 비판적으로 읽고, 뉴스의 진위 여부를 스스로 판단하여 현명한 생비자(生費者)로 성장하는데 기여하는 문제해결중심 의 독서교육으로써 적합하다.본 연구는 가짜뉴스 판별을 중심으로 하는 뉴스 비판적 읽기 교육이 중학생의 비판적 사고에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다.
위의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 뉴스 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고기능에 유의미한 영향을 미치는가?
2. 뉴스 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고성향에 유의미한 영향을 미치는가?
이상의 연구 문제를 검증하기 위해 비판적 사고를 비판적 사고기능과 사고성향으로 나누어 살펴보고 비판적 사고력 신장을 위한 비판적 읽기 교육에 대한 이론적 고찰을 수행하였다. 또한 가짜뉴스를 학습 자료로 선정하여 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육 프로그램을 고안하였으며 이를 경상남도 지역 10명의 중학생에게 총 10차시에 걸쳐 교육한 후 학생들의 비판적 사고기능과 비판적 사고성향 변화 양상을 분석하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고기능에 유의미한 영향을 미쳤다. 4가지 하위요인에서 의미있는 변화를 확인할 수 있었는데 특히, 타당하고 충분한 근거를 들어 주장·평가하기와 문제를 다양한 관점으로 조망하기에서 긍정적인 영향을 미쳤다.
둘째, 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고성향에 유의미한 영향을 미쳤다. 특히, 근거 확인·합리적 정확성 추구와 사고의 공정성 및 독립성, 사고의 자기규제성에 있어서 긍정적인 영향을 미쳤다.
이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다.
가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고기능과 비판적 사고성향에 긍정적인 영향을 미치고 있으며, 이는 본 프로그램이 중학생의 비판적 사고력 신장에 도움을 주는 독서교육 프로그램으로 효과적임을 알 수 있다.
또한 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 디지털 시대를 살아가는 학생들이 수많은 뉴스를 비판적으로 읽고, 뉴스의 진위 여부를 스스로 판단하여 현명한 생비자(生費者)로 성장하는데 기여하는 문제해결중심 의 독서교육으로써 적합하다.
본 연구는 가짜뉴스 판별을 중심으로 하는 뉴스 비판적 읽기 교육이 중학생의 비판적 사고에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다.
위의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 뉴스 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고기능에 유의미한 영향을 미치는가?
2. 뉴스 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고성향에 유의미한 영향을 미치는가?
이상의 연구 문제를 검증하기 위해 비판적 사고를 비판적 사고기능과 사고성향으로 나누어 살펴보고 비판적 사고력 신장을 위한 비판적 읽기 교육에 대한 이론적 고찰을 수행하였다. 또한 가짜뉴스를 학습 자료로 선정하여 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육 프로그램을 고안하였으며 이를 경상남도 지역 10명의 중학생에게 총 10차시에 걸쳐 교육한 후 학생들의 비판적 사고기능과 비판적 사고성향 변화 양상을 분석하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고기능에 유의미한 영향을 미쳤다. 4가지 하위요인에서 의미있는 변화를 확인할 수 있었는데 특히, 타당하고 충분한 근거를 들어 주장·평가하기와 문제를 다양한 관점으로 조망하기에서 긍정적인 영향을 미쳤다.
둘째, 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고성향에 유의미한 영향을 미쳤다. 특히, 근거 확인·합리적 정확성 추구와 사고의 공정성 및 독립성, 사고의 자기규제성에 있어서 긍정적인 영향을 미쳤다.
이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다.
가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고기능과 비판적 사고성향에 긍정적인 영향을 미치고 있으며, 이는 본 프로그램이 중학생의 비판적 사고력 신장에 도움을 주는 독서교육 프로그램으로 효과적임을 알 수 있다.
또한 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 디지털 시대를 살아가는 학생들이 수많은 뉴스를 비판적으로 읽고, 뉴스의 진위 여부를 스스로 판단하여 현명한 생비자(生費者)로 성장하는데 기여하는 문제해결중심 의 독서교육으로써 적합하다.본 연구는 가짜뉴스 판별을 중심으로 하는 뉴스 비판적 읽기 교육이 중학생의 비판적 사고에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다.
위의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 뉴스 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고기능에 유의미한 영향을 미치는가?
2. 뉴스 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고성향에 유의미한 영향을 미치는가?
이상의 연구 문제를 검증하기 위해 비판적 사고를 비판적 사고기능과 사고성향으로 나누어 살펴보고 비판적 사고력 신장을 위한 비판적 읽기 교육에 대한 이론적 고찰을 수행하였다. 또한 가짜뉴스를 학습 자료로 선정하여 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육 프로그램을 고안하였으며 이를 경상남도 지역 10명의 중학생에게 총 10차시에 걸쳐 교육한 후 학생들의 비판적 사고기능과 비판적 사고성향 변화 양상을 분석하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고기능에 유의미한 영향을 미쳤다. 4가지 하위요인에서 의미있는 변화를 확인할 수 있었는데 특히, 타당하고 충분한 근거를 들어 주장·평가하기와 문제를 다양한 관점으로 조망하기에서 긍정적인 영향을 미쳤다.
둘째, 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고성향에 유의미한 영향을 미쳤다. 특히, 근거 확인·합리적 정확성 추구와 사고의 공정성 및 독립성, 사고의 자기규제성에 있어서 긍정적인 영향을 미쳤다.
이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다.
가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 중학생의 비판적 사고기능과 비판적 사고성향에 긍정적인 영향을 미치고 있으며, 이는 본 프로그램이 중학생의 비판적 사고력 신장에 도움을 주는 독서교육 프로그램으로 효과적임을 알 수 있다.
또한 가짜뉴스 판별을 중심으로 한 비판적 읽기 교육은 디지털 시대를 살아가는 학생들이 수많은 뉴스를 비판적으로 읽고, 뉴스의 진위 여부를 스스로 판단하여 현명한 생비자(生費者)로 성장하는데 기여하는 문제해결중심 의 독서교육으로써 적합하다.
This study aimed to examine the influence of critical reading education (with special focus on fake news discernment) on middle school students’ critical thinking abilities
To conduct the study described above, research questions were identified as follows:
1. Does news critical re...
This study aimed to examine the influence of critical reading education (with special focus on fake news discernment) on middle school students’ critical thinking abilities
To conduct the study described above, research questions were identified as follows:
1. Does news critical reading education have any significant influence on middle school students’ critical thinking function?
2. Does news critical reading education have any significant influence on middle school students’ critical thinking disposition?
To verify and examine the above research questions, the researcher divided critical thinking into two concepts: critical thinking function and critical thinking disposition. A theoretical study was conducted on critical reading education to enhance critical thinking abilities. In addition, a critical reading education program focusing on fake news discernment was developed by selecting fake news as educational material. The program was applied to 10 middle school students in Gyeongsangnam-do province for a total of 10 sessions, after which, any change in the patterns comprising their critical thinking function and critical thinking disposition were analyzed.
The followings are the results of this study:
First, critical reading education focusing on fake news discernment had a significant influence on middle school students’ critical thinking function. Significant changes were observed and four subfactors were identified. In particular, this kind of education had a positive influence on students' ability to make arguments/assessments based on reasonable and sufficient grounds and on students’ ability to examine an issue from various perspectives.
Second, critical reading education focusing on fake news discernment had a significant influence on middle school students’ critical thinking disposition. In particular, it had a positive influence on behaviors such as checking grounds, pursuing reasonable accuracy, fairness, independence of thinking, and self-regulation of thinking.
The results of this study have led to the below conclusions, as follows:
Critical reading education focusing on fake news discernment has a positive influence on middle school students’ critical thinking function and critical thinking disposition; from this result, it can be surmised that the program is an effective reading education program which helps middle school students enhance their critical thinking abilities.
In addition, critical reading education focusing on fake news discernment is a good and appropriate form of reading education for students living in the digital age to read news critically and grow as wise digital prosumers through their discernment of fake news.This study aimed to examine the influence of critical reading education (with special focus on fake news discernment) on middle school students’ critical thinking abilities
To conduct the study described above, research questions were identified as follows:
1. Does news critical reading education have any significant influence on middle school students’ critical thinking function?
2. Does news critical reading education have any significant influence on middle school students’ critical thinking disposition?
To verify and examine the above research questions, the researcher divided critical thinking into two concepts: critical thinking function and critical thinking disposition. A theoretical study was conducted on critical reading education to enhance critical thinking abilities. In addition, a critical reading education program focusing on fake news discernment was developed by selecting fake news as educational material. The program was applied to 10 middle school students in Gyeongsangnam-do province for a total of 10 sessions, after which, any change in the patterns comprising their critical thinking function and critical thinking disposition were analyzed.
The followings are the results of this study:
First, critical reading education focusing on fake news discernment had a significant influence on middle school students’ critical thinking function. Significant changes were observed and four subfactors were identified. In particular, this kind of education had a positive influence on students' ability to make arguments/assessments based on reasonable and sufficient grounds and on students’ ability to examine an issue from various perspectives.
Second, critical reading education focusing on fake news discernment had a significant influence on middle school students’ critical thinking disposition. In particular, it had a positive influence on behaviors such as checking grounds, pursuing reasonable accuracy, fairness, independence of thinking, and self-regulation of thinking.
The results of this study have led to the below conclusions, as follows:
Critical reading education focusing on fake news discernment has a positive influence on middle school students’ critical thinking function and critical thinking disposition; from this result, it can be surmised that the program is an effective reading education program which helps middle school students enhance their critical thinking abilities.
In addition, critical reading education focusing on fake news discernment is a good and appropriate form of reading education for students living in the digital age to read news critically and grow as wise digital prosumers through their discernment of fake news.
This study aimed to examine the influence of critical reading education (with special focus on fake news discernment) on middle school students’ critical thinking abilities
To conduct the study described above, research questions were identified as follows:
1. Does news critical reading education have any significant influence on middle school students’ critical thinking function?
2. Does news critical reading education have any significant influence on middle school students’ critical thinking disposition?
To verify and examine the above research questions, the researcher divided critical thinking into two concepts: critical thinking function and critical thinking disposition. A theoretical study was conducted on critical reading education to enhance critical thinking abilities. In addition, a critical reading education program focusing on fake news discernment was developed by selecting fake news as educational material. The program was applied to 10 middle school students in Gyeongsangnam-do province for a total of 10 sessions, after which, any change in the patterns comprising their critical thinking function and critical thinking disposition were analyzed.
The followings are the results of this study:
First, critical reading education focusing on fake news discernment had a significant influence on middle school students’ critical thinking function. Significant changes were observed and four subfactors were identified. In particular, this kind of education had a positive influence on students' ability to make arguments/assessments based on reasonable and sufficient grounds and on students’ ability to examine an issue from various perspectives.
Second, critical reading education focusing on fake news discernment had a significant influence on middle school students’ critical thinking disposition. In particular, it had a positive influence on behaviors such as checking grounds, pursuing reasonable accuracy, fairness, independence of thinking, and self-regulation of thinking.
The results of this study have led to the below conclusions, as follows:
Critical reading education focusing on fake news discernment has a positive influence on middle school students’ critical thinking function and critical thinking disposition; from this result, it can be surmised that the program is an effective reading education program which helps middle school students enhance their critical thinking abilities.
In addition, critical reading education focusing on fake news discernment is a good and appropriate form of reading education for students living in the digital age to read news critically and grow as wise digital prosumers through their discernment of fake news.This study aimed to examine the influence of critical reading education (with special focus on fake news discernment) on middle school students’ critical thinking abilities
To conduct the study described above, research questions were identified as follows:
1. Does news critical reading education have any significant influence on middle school students’ critical thinking function?
2. Does news critical reading education have any significant influence on middle school students’ critical thinking disposition?
To verify and examine the above research questions, the researcher divided critical thinking into two concepts: critical thinking function and critical thinking disposition. A theoretical study was conducted on critical reading education to enhance critical thinking abilities. In addition, a critical reading education program focusing on fake news discernment was developed by selecting fake news as educational material. The program was applied to 10 middle school students in Gyeongsangnam-do province for a total of 10 sessions, after which, any change in the patterns comprising their critical thinking function and critical thinking disposition were analyzed.
The followings are the results of this study:
First, critical reading education focusing on fake news discernment had a significant influence on middle school students’ critical thinking function. Significant changes were observed and four subfactors were identified. In particular, this kind of education had a positive influence on students' ability to make arguments/assessments based on reasonable and sufficient grounds and on students’ ability to examine an issue from various perspectives.
Second, critical reading education focusing on fake news discernment had a significant influence on middle school students’ critical thinking disposition. In particular, it had a positive influence on behaviors such as checking grounds, pursuing reasonable accuracy, fairness, independence of thinking, and self-regulation of thinking.
The results of this study have led to the below conclusions, as follows:
Critical reading education focusing on fake news discernment has a positive influence on middle school students’ critical thinking function and critical thinking disposition; from this result, it can be surmised that the program is an effective reading education program which helps middle school students enhance their critical thinking abilities.
In addition, critical reading education focusing on fake news discernment is a good and appropriate form of reading education for students living in the digital age to read news critically and grow as wise digital prosumers through their discernment of fake news.
주제어
#비판적 사고 비판적 사고기능 비판적 사고성향 가짜뉴스 비판적 읽기 교육 Critical thinking Critical thinking function Critical thinking disposition Fake News Critical reading education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.