자기 통제력 프로그램이 ADHD 성향 아동의 실행기능과 사회성에 미치는 효과 The Effects of Self-control Program on Executive Functions and Sociality of Children with ADHD Inclinations원문보기
본 연구는 ADHD 성향 아동에게 자기 통제력 향상이 실행기능과 사회성 증진에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 연구는 ADHD 성향으로 인해 아동발달센터에서 감각통합치료 중인 3명의 초등학생을 대상으로 실시하였고, 연구 디자인은 개별사례 연구방법 중에서 ABA 설계를 사용하였다. 독립변인은 자기 통제력 프로그램으로 ‘종이와 연필과제’와 ‘보드 게임’으로 구성하였고 종속변인은 매 회기 실행기능의 변화와 자기 통제력, 주의집중력, 그리고 사회성을 측정하였다. 기초선 A와 A’는 각각 3회기씩, 중재 B는 10회기로 총16회기를 실시하였다. 기초선 기간에는 자기통제력 프로그램을 실시하지 않고 매 회기 실행기능의 변화와 중재 전후 종속변인을 측정하였다. 중재기간에는 자기통제력 프로그램을 주 2회 30분 동안 실시하며 매 회기 실행기능의 변화를 측정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같았다. 자기통제력 향상 프로그램을 적용 후 3명의 대상자 모두 자기 통제력과 주의집중력이 향상되었고 사회성도 향상되었다. 또한 매 회기 실행기능 측정 결과 대상자 모두 중재를 실시할수록 수행도가 향상되는 모습을 보였고 기초선 A’에서도 수행도가 증가된 것을 볼 수 있는데, 이는 자기 통제력이 기초선 A’에서도 유지되는 양상을 알 수 있는 결과이다. 본 연구의 결과를 통해서 자기 통제력 향상이 ADHD 성향 아동의 실행기능과 사회성 증진에 효과적임을 확인할 수 있었다. 향후에는 이를 바탕으로 ...
본 연구는 ADHD 성향 아동에게 자기 통제력 향상이 실행기능과 사회성 증진에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 연구는 ADHD 성향으로 인해 아동발달센터에서 감각통합치료 중인 3명의 초등학생을 대상으로 실시하였고, 연구 디자인은 개별사례 연구방법 중에서 ABA 설계를 사용하였다. 독립변인은 자기 통제력 프로그램으로 ‘종이와 연필과제’와 ‘보드 게임’으로 구성하였고 종속변인은 매 회기 실행기능의 변화와 자기 통제력, 주의집중력, 그리고 사회성을 측정하였다. 기초선 A와 A’는 각각 3회기씩, 중재 B는 10회기로 총16회기를 실시하였다. 기초선 기간에는 자기통제력 프로그램을 실시하지 않고 매 회기 실행기능의 변화와 중재 전후 종속변인을 측정하였다. 중재기간에는 자기통제력 프로그램을 주 2회 30분 동안 실시하며 매 회기 실행기능의 변화를 측정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같았다. 자기통제력 향상 프로그램을 적용 후 3명의 대상자 모두 자기 통제력과 주의집중력이 향상되었고 사회성도 향상되었다. 또한 매 회기 실행기능 측정 결과 대상자 모두 중재를 실시할수록 수행도가 향상되는 모습을 보였고 기초선 A’에서도 수행도가 증가된 것을 볼 수 있는데, 이는 자기 통제력이 기초선 A’에서도 유지되는 양상을 알 수 있는 결과이다. 본 연구의 결과를 통해서 자기 통제력 향상이 ADHD 성향 아동의 실행기능과 사회성 증진에 효과적임을 확인할 수 있었다. 향후에는 이를 바탕으로 ADHD 아동의 자기 통제력을 향상시키기 위한 다양한 중재 전략들이 모색되어야 할 것이다.
본 연구는 ADHD 성향 아동에게 자기 통제력 향상이 실행기능과 사회성 증진에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 연구는 ADHD 성향으로 인해 아동발달센터에서 감각통합치료 중인 3명의 초등학생을 대상으로 실시하였고, 연구 디자인은 개별사례 연구방법 중에서 ABA 설계를 사용하였다. 독립변인은 자기 통제력 프로그램으로 ‘종이와 연필과제’와 ‘보드 게임’으로 구성하였고 종속변인은 매 회기 실행기능의 변화와 자기 통제력, 주의집중력, 그리고 사회성을 측정하였다. 기초선 A와 A’는 각각 3회기씩, 중재 B는 10회기로 총16회기를 실시하였다. 기초선 기간에는 자기통제력 프로그램을 실시하지 않고 매 회기 실행기능의 변화와 중재 전후 종속변인을 측정하였다. 중재기간에는 자기통제력 프로그램을 주 2회 30분 동안 실시하며 매 회기 실행기능의 변화를 측정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같았다. 자기통제력 향상 프로그램을 적용 후 3명의 대상자 모두 자기 통제력과 주의집중력이 향상되었고 사회성도 향상되었다. 또한 매 회기 실행기능 측정 결과 대상자 모두 중재를 실시할수록 수행도가 향상되는 모습을 보였고 기초선 A’에서도 수행도가 증가된 것을 볼 수 있는데, 이는 자기 통제력이 기초선 A’에서도 유지되는 양상을 알 수 있는 결과이다. 본 연구의 결과를 통해서 자기 통제력 향상이 ADHD 성향 아동의 실행기능과 사회성 증진에 효과적임을 확인할 수 있었다. 향후에는 이를 바탕으로 ADHD 아동의 자기 통제력을 향상시키기 위한 다양한 중재 전략들이 모색되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to investigate the effects of self-control on the improvement of the executive functions and sociality of the children with ADHD inclinations. This study was conducted on three elementary school students who were undergoing sensory integration therapy at a child develop...
The purpose of this study was to investigate the effects of self-control on the improvement of the executive functions and sociality of the children with ADHD inclinations. This study was conducted on three elementary school students who were undergoing sensory integration therapy at a child development center due to ADHD inclinations. As the research design, we used ABA design out of the individual case study methods. As independent variables, a self-control program consisted of 'paper-and-pencil assignments' and 'board games'. As dependent variables, changes in executive functions, self-control, attentiveness, and sociality were measured at each session. A total of 16 sessions were held, with baseline A and A' having 3 sessions each and intervention B having 10 sessions. During the baseline period, the self-control program was not implemented, and at each session the changes in the executive functions were measured and the dependent variables were measured before and after each intervention. During each intervention period, the self-control program was conducted for 30 minutes twice a week, and the changes in the executive functions were measured at each session. The results of this study were as follows. After the self-control improvement program, all of the three subjects improved in self-control, attentiveness and sociality. In addition, the results of the executive functions measurement at each session showed that all the subjects improved in performance as the intervention progressed. Performance also improved at the base line A', which shows that self-control was maintained at the base line A' too. The results of this study confirm that self-control is effective in improving the executive functions and sociality of children with ADHD inclinations. In future, based on the results, various intervention strategies should be sought to improve the self-control of children with ADHD.
The purpose of this study was to investigate the effects of self-control on the improvement of the executive functions and sociality of the children with ADHD inclinations. This study was conducted on three elementary school students who were undergoing sensory integration therapy at a child development center due to ADHD inclinations. As the research design, we used ABA design out of the individual case study methods. As independent variables, a self-control program consisted of 'paper-and-pencil assignments' and 'board games'. As dependent variables, changes in executive functions, self-control, attentiveness, and sociality were measured at each session. A total of 16 sessions were held, with baseline A and A' having 3 sessions each and intervention B having 10 sessions. During the baseline period, the self-control program was not implemented, and at each session the changes in the executive functions were measured and the dependent variables were measured before and after each intervention. During each intervention period, the self-control program was conducted for 30 minutes twice a week, and the changes in the executive functions were measured at each session. The results of this study were as follows. After the self-control improvement program, all of the three subjects improved in self-control, attentiveness and sociality. In addition, the results of the executive functions measurement at each session showed that all the subjects improved in performance as the intervention progressed. Performance also improved at the base line A', which shows that self-control was maintained at the base line A' too. The results of this study confirm that self-control is effective in improving the executive functions and sociality of children with ADHD inclinations. In future, based on the results, various intervention strategies should be sought to improve the self-control of children with ADHD.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.