본고는 중국 중국인이 발간하는 최초의 아동 잡지 『몽학보(蒙學報)』와 한국 최초의 아동 잡지『소년』(少年)』에 대해 분석하고 양자의 공통점과 차이점을 분석했다. 『몽학보』와 『소년』의 전체적인 면모를 파악하기 위해서, 두 잡지의 출간을 둘러싸고 역사적 배경을 살펴보았다. 『몽학보』는 1897년 11월 24일 상하이에서 발간되었는데 1898년 9월 무술변법은 실패한 후『몽학보』 제34기부터 일본 상인에게 양도하게 되었다. 무술변법의 실패 때문에 유신파의 영향력은 크게 실추되었고, 결국 『몽학보』는 폐간되었다. 최남선이 신문관에서 발행한『소년』지는 최남선이 집필과 편집을 도맡은 1인 출판 잡지의 성격을 지니고 있다. 1908년, 최남선은 일본 유학을 마치고 귀국하여 18세의 나이에 신문관(新文館)을 창립한다. 같은 해 11월 최남선은 신문관(新文館)을 통해 그의 첫 발행물인『소년』을 창간한다. 『소년』은 한일합방이 공포된 다음 해인 1911년 통권 23호를 마지막으로 폐간된다. 『소년』과 『몽학보』의 표지 디자인은 공통적으로 많이 변화했는데, 『몽학보』의 표지 디자인은 그림이 중심이고 『소년』의 표지 디자인은 마지막 몇 권을 제외하고는 그림이 없이 문자 텍스트를 중심으로 구성되었다. 두 잡지의 목차를 보면 『몽학보』는 처음부터 큰 틀을 잡아서 독자의 연령에 따라 상이하게 상위목차와 하위목차를 구분하여 구성하는 체계성을 보여주었다. 『소년』의 목차는 『몽학보』처럼 세분화되어 있지는 않다. 『몽학보』는 대상 독자의 연령을 명확히 구분하여 연령대 별로 ...
본고는 중국 중국인이 발간하는 최초의 아동 잡지 『몽학보(蒙學報)』와 한국 최초의 아동 잡지『소년』(少年)』에 대해 분석하고 양자의 공통점과 차이점을 분석했다. 『몽학보』와 『소년』의 전체적인 면모를 파악하기 위해서, 두 잡지의 출간을 둘러싸고 역사적 배경을 살펴보았다. 『몽학보』는 1897년 11월 24일 상하이에서 발간되었는데 1898년 9월 무술변법은 실패한 후『몽학보』 제34기부터 일본 상인에게 양도하게 되었다. 무술변법의 실패 때문에 유신파의 영향력은 크게 실추되었고, 결국 『몽학보』는 폐간되었다. 최남선이 신문관에서 발행한『소년』지는 최남선이 집필과 편집을 도맡은 1인 출판 잡지의 성격을 지니고 있다. 1908년, 최남선은 일본 유학을 마치고 귀국하여 18세의 나이에 신문관(新文館)을 창립한다. 같은 해 11월 최남선은 신문관(新文館)을 통해 그의 첫 발행물인『소년』을 창간한다. 『소년』은 한일합방이 공포된 다음 해인 1911년 통권 23호를 마지막으로 폐간된다. 『소년』과 『몽학보』의 표지 디자인은 공통적으로 많이 변화했는데, 『몽학보』의 표지 디자인은 그림이 중심이고 『소년』의 표지 디자인은 마지막 몇 권을 제외하고는 그림이 없이 문자 텍스트를 중심으로 구성되었다. 두 잡지의 목차를 보면 『몽학보』는 처음부터 큰 틀을 잡아서 독자의 연령에 따라 상이하게 상위목차와 하위목차를 구분하여 구성하는 체계성을 보여주었다. 『소년』의 목차는 『몽학보』처럼 세분화되어 있지는 않다. 『몽학보』는 대상 독자의 연령을 명확히 구분하여 연령대 별로 콘텐츠를 제공했다. 『소년』은 독자의 연령대를 세분화하여 콘텐츠를 배치하는 방식을 취하지는 않았다. 문자 텍스트와 시각 텍스트의 비중을 살펴보면 『소년』과 『몽학보』는 모두 그림을 많이 사용했는데, 『소년』은 사진의 활용 비중이 높다. 매체로서의 잡지는 독자와 커뮤니케이션을 해야 하는데『소년』에 독자투고를 마련하여, 이를 선구적으로 시도한 반면, 『몽학보』에는 독자투고란이 배치되어 있지 않았다. 이 점이 두 잡지 편집체제의 가장 큰 차이점이라고 할 수 있다. 아동/소년은 근대의 새로운 세대를 상징적으로 주도하고자 기획된 새로운 근대 주체라는 점에서 그 특별한 의미가 있다. 새로운 세대는 단지 다가올 시대를 준비하고 이를 위해 훈련하는 세대가 아니라, 미숙함을 감수하더라도 세대의 전면에 등장하여 국민으로서의 역할을 하고 독립적 정신 또는 반항적 정신을 갖출 것을 요청받았으며, 전통에 입각하지 않고 새로운 역사를 창조할 임무를 부여받았다. 이점은 아동/소년을 단지 미성숙한 그리하여 예비성인이라는 관점에서 바라보던 세대 의식을 전복하여 소년 세대를 그 자체로 인정하도록 하는 효과를 가져왔다고 볼 수 있다. 이런 세대 인식과 그에 따른 사회 운동은 후속 세대로 등장한 새로운 주체가 사회적 관심을 받도록 하는데 세대감각의 차원에서 선구자 역할을 했던 것이다. 바로 그 점에 있어서 잡지 『소년』과 『몽학보』는 근대적 주체의 형성과 교육이라는 차원에서 근대적인 윤리감각을 형성했다고 볼 수 있고, 아동/소년이 다른 세대 및 시대와는 구별되는 독자적 정체성을 갖도록 하는데 기여했다고 평가할 수 있다.
본고는 중국 중국인이 발간하는 최초의 아동 잡지 『몽학보(蒙學報)』와 한국 최초의 아동 잡지『소년』(少年)』에 대해 분석하고 양자의 공통점과 차이점을 분석했다. 『몽학보』와 『소년』의 전체적인 면모를 파악하기 위해서, 두 잡지의 출간을 둘러싸고 역사적 배경을 살펴보았다. 『몽학보』는 1897년 11월 24일 상하이에서 발간되었는데 1898년 9월 무술변법은 실패한 후『몽학보』 제34기부터 일본 상인에게 양도하게 되었다. 무술변법의 실패 때문에 유신파의 영향력은 크게 실추되었고, 결국 『몽학보』는 폐간되었다. 최남선이 신문관에서 발행한『소년』지는 최남선이 집필과 편집을 도맡은 1인 출판 잡지의 성격을 지니고 있다. 1908년, 최남선은 일본 유학을 마치고 귀국하여 18세의 나이에 신문관(新文館)을 창립한다. 같은 해 11월 최남선은 신문관(新文館)을 통해 그의 첫 발행물인『소년』을 창간한다. 『소년』은 한일합방이 공포된 다음 해인 1911년 통권 23호를 마지막으로 폐간된다. 『소년』과 『몽학보』의 표지 디자인은 공통적으로 많이 변화했는데, 『몽학보』의 표지 디자인은 그림이 중심이고 『소년』의 표지 디자인은 마지막 몇 권을 제외하고는 그림이 없이 문자 텍스트를 중심으로 구성되었다. 두 잡지의 목차를 보면 『몽학보』는 처음부터 큰 틀을 잡아서 독자의 연령에 따라 상이하게 상위목차와 하위목차를 구분하여 구성하는 체계성을 보여주었다. 『소년』의 목차는 『몽학보』처럼 세분화되어 있지는 않다. 『몽학보』는 대상 독자의 연령을 명확히 구분하여 연령대 별로 콘텐츠를 제공했다. 『소년』은 독자의 연령대를 세분화하여 콘텐츠를 배치하는 방식을 취하지는 않았다. 문자 텍스트와 시각 텍스트의 비중을 살펴보면 『소년』과 『몽학보』는 모두 그림을 많이 사용했는데, 『소년』은 사진의 활용 비중이 높다. 매체로서의 잡지는 독자와 커뮤니케이션을 해야 하는데『소년』에 독자투고를 마련하여, 이를 선구적으로 시도한 반면, 『몽학보』에는 독자투고란이 배치되어 있지 않았다. 이 점이 두 잡지 편집체제의 가장 큰 차이점이라고 할 수 있다. 아동/소년은 근대의 새로운 세대를 상징적으로 주도하고자 기획된 새로운 근대 주체라는 점에서 그 특별한 의미가 있다. 새로운 세대는 단지 다가올 시대를 준비하고 이를 위해 훈련하는 세대가 아니라, 미숙함을 감수하더라도 세대의 전면에 등장하여 국민으로서의 역할을 하고 독립적 정신 또는 반항적 정신을 갖출 것을 요청받았으며, 전통에 입각하지 않고 새로운 역사를 창조할 임무를 부여받았다. 이점은 아동/소년을 단지 미성숙한 그리하여 예비성인이라는 관점에서 바라보던 세대 의식을 전복하여 소년 세대를 그 자체로 인정하도록 하는 효과를 가져왔다고 볼 수 있다. 이런 세대 인식과 그에 따른 사회 운동은 후속 세대로 등장한 새로운 주체가 사회적 관심을 받도록 하는데 세대감각의 차원에서 선구자 역할을 했던 것이다. 바로 그 점에 있어서 잡지 『소년』과 『몽학보』는 근대적 주체의 형성과 교육이라는 차원에서 근대적인 윤리감각을 형성했다고 볼 수 있고, 아동/소년이 다른 세대 및 시대와는 구별되는 독자적 정체성을 갖도록 하는데 기여했다고 평가할 수 있다.
This article analyzes the first child magazine The Children's Educator published by Chinese and the first child magazine Sonyoen in Korea, and analyzed the similarities and differences between the two. For this purpose, I looked at the historical background surrounding the publication of the t...
This article analyzes the first child magazine The Children's Educator published by Chinese and the first child magazine Sonyoen in Korea, and analyzed the similarities and differences between the two. For this purpose, I looked at the historical background surrounding the publication of the two magazines in order to grasp the whole aspect of The Children's Educator and Sonyoen. It was published in Shanghai on November 24, 1897, and after the failure of the martial arts reform in September 1898, it was transferred to the Japanese merchant from the "Children's Education Association". Due to the failure of the martial arts reform, the influence of the Confucius was greatly dismissed, and the "Children's Education Association" eventually ended. The Sonyoen magazine published by Choi Nam-sun in the newspaper has the character of a one-man publishing magazine written and edited by Choi Nam-sun. In 1908, Choi Nam-sun returned to Japan after studying in Japan and founded the Shinmun Pavilion at the age of 18. In November of the same year, Choi Nam - seon founded his first publication, Sonyoen, through the Shinmun Pavilion. The Sonyoen is finally closed in 1911, the next year after the annexation of Korea and Japan was promulgated. The cover design of the two magazines Sonyoen and The Children's Educator changed a lot in common. The cover design of The Children's Educator was centered on the picture, and the cover design of Sonyoen Centered on character text. In the table of contents, the The Children's Educator has a large hair from the beginning, and according to the age of the reader, it organized the different contents of the upper and lower contents according to its own system. And The Children's Educator clearly distinguished the age of readers and prepared other contents for readers of each age. Sonyoen clearly did not have a suggestion for the age of the reader. When we look at the weight of texts and visual texts, Sonyoen and The Children's Educator all used paintings a lot, especially Sonyoen. Finally, it is the biggest difference between these two magazine editing systems that Sonyoen has his own contribution and The Children's Educator does not have to communicate with the reader as a medium. This new generation is not just a prepared and trained generation for the coming age, but despite its immaturity it has been asked to play a role of the people, armed with an independent spirit or a rebellious spirit, to create a new history. This can be seen as a result of the fact that children are just immature and thus overthrowing the consciousness of generations that they saw from the viewpoint of being pre-adolescents, thus recognizing the generation of boys as such. The independent recognition of the generation and the social movement accordingly played a pioneering role in the modern generation sense as seen from the emergence of the new category generations that appeared later and their social attention. In that respect, the magazines Sonyoen and The Children's Educator form a modern sense of ethics and have greatly contributed to children having a distinct identity as a generation.
This article analyzes the first child magazine The Children's Educator published by Chinese and the first child magazine Sonyoen in Korea, and analyzed the similarities and differences between the two. For this purpose, I looked at the historical background surrounding the publication of the two magazines in order to grasp the whole aspect of The Children's Educator and Sonyoen. It was published in Shanghai on November 24, 1897, and after the failure of the martial arts reform in September 1898, it was transferred to the Japanese merchant from the "Children's Education Association". Due to the failure of the martial arts reform, the influence of the Confucius was greatly dismissed, and the "Children's Education Association" eventually ended. The Sonyoen magazine published by Choi Nam-sun in the newspaper has the character of a one-man publishing magazine written and edited by Choi Nam-sun. In 1908, Choi Nam-sun returned to Japan after studying in Japan and founded the Shinmun Pavilion at the age of 18. In November of the same year, Choi Nam - seon founded his first publication, Sonyoen, through the Shinmun Pavilion. The Sonyoen is finally closed in 1911, the next year after the annexation of Korea and Japan was promulgated. The cover design of the two magazines Sonyoen and The Children's Educator changed a lot in common. The cover design of The Children's Educator was centered on the picture, and the cover design of Sonyoen Centered on character text. In the table of contents, the The Children's Educator has a large hair from the beginning, and according to the age of the reader, it organized the different contents of the upper and lower contents according to its own system. And The Children's Educator clearly distinguished the age of readers and prepared other contents for readers of each age. Sonyoen clearly did not have a suggestion for the age of the reader. When we look at the weight of texts and visual texts, Sonyoen and The Children's Educator all used paintings a lot, especially Sonyoen. Finally, it is the biggest difference between these two magazine editing systems that Sonyoen has his own contribution and The Children's Educator does not have to communicate with the reader as a medium. This new generation is not just a prepared and trained generation for the coming age, but despite its immaturity it has been asked to play a role of the people, armed with an independent spirit or a rebellious spirit, to create a new history. This can be seen as a result of the fact that children are just immature and thus overthrowing the consciousness of generations that they saw from the viewpoint of being pre-adolescents, thus recognizing the generation of boys as such. The independent recognition of the generation and the social movement accordingly played a pioneering role in the modern generation sense as seen from the emergence of the new category generations that appeared later and their social attention. In that respect, the magazines Sonyoen and The Children's Educator form a modern sense of ethics and have greatly contributed to children having a distinct identity as a generation.
주제어
#『소년』 『몽학보』 최남선 몽학회 잡지비교 어린이 이미지 Sonyoen the children's educator Choi Nam-sun children's education association magazine comparison Children's image
학위논문 정보
저자
Hu, Huiyun
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
한국학협동과정 한국어교육전공
지도교수
최기숙
발행연도
2018
총페이지
iii, 119장
키워드
『소년』 『몽학보』 최남선 몽학회 잡지비교 어린이 이미지 Sonyoen the children's educator Choi Nam-sun children's education association magazine comparison Children's image
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.