본 연구는 단어형성에 관한 문법 교육의 가치와 의의를 중요하게 인식하고 실제 언중들의 언어사용 방식을 교과서 속의 문법 내용에 구현하여 국어과 교육목표를 효과적으로 달성할 수 있는 교육 방안을 마련하는 것을 목적으로 한다. 연구 목적을 효과적으로 달성하기 위한 연구 대상으로 ‘신어’와 ‘탐구학습’에 주목하였으며 신어를 활용한 단어형성법 교육 내용 체계 및 교육방안을 설계하는 것이 본고의 궁극적인 목표이다. 이는 탐구학습을 통한 문법 교육은 학습자의 창의력 및 사고력을 발달시킬 수 있는 방법이 된다는 사실을 전제로 한다.
...
본 연구는 단어형성에 관한 문법 교육의 가치와 의의를 중요하게 인식하고 실제 언중들의 언어사용 방식을 교과서 속의 문법 내용에 구현하여 국어과 교육목표를 효과적으로 달성할 수 있는 교육 방안을 마련하는 것을 목적으로 한다. 연구 목적을 효과적으로 달성하기 위한 연구 대상으로 ‘신어’와 ‘탐구학습’에 주목하였으며 신어를 활용한 단어형성법 교육 내용 체계 및 교육방안을 설계하는 것이 본고의 궁극적인 목표이다. 이는 탐구학습을 통한 문법 교육은 학습자의 창의력 및 사고력을 발달시킬 수 있는 방법이 된다는 사실을 전제로 한다.
이를 위해 국립국어원에서 조사한 「2015년 신어」, 「2016년 신어 조사 및 사용주기 조사」자료집을 바탕으로 신어의 형성 방식에 대해 형태론적 관점에서 분석을 진행하였으며 이를 바탕으로 단어형성 교육에 적합한 신어를 선별하였다. 분석 결과, 기존에 학교 문법에서 다루고 있는 단어형성법의 체계로는 더 이상 설명이 어려운 신어들의 유형이 매우 높은 생산력을 가지고 계속적으로 생겨나고 과반 수 이상을 차지하고 있으며 그에 따라 현대 국어의 단어 형성 양상이 변해가고 있다는 사실을 확인할 수 있었다.
국어과 문법교육의 교육과정에서는 꾸준히 ‘새말 만들기’ 학습의 필요성을 강조하고 있지만 여전히 ‘합성법’과 ‘파생법’으로 대표되는 단순하고도 이분화된 체계로 단어형성법을 설명하는 한계에 그치고 있다. 본고에서는 이에 대한 해결책으로 기존의 단어 형성법 교육 내용을 포괄하면서도 확장적인 교육을 가능하게 하도록 단어형성의 방식을 ‘확대’, ‘축소’, ‘혼성’으로 나눈 뒤 이를 체계화하고자 한다. 또한 과거의 일방적이고 지식전달 위주의 교육 방법을 비판적으로 인식하고 문법 교육이 가지는 가치인 탐구의 본질을 살릴 수 있도록 교수·학습 적용 가능성과 활용도가 높은 수정된 탐구 학습 방안을 제시하고자 한다.
본 연구는 교육적 관점에서 현대 국어의 신어를 통해 국어 단어 형성의 전반적인 양상에 대해 심도 있게 고찰하고 기존 문법 교육 목표를 유지하면서도 실제 언중들의 살아있는 언어생활을 반영한 발전적인 단어 형성 교육 내용을 제시하였다는 것과 탐구학습의 현실적 제약 조건과 한계를 수정·보완하여 학교 문법 교육이 나아가야할 지향점을 제시하였다는 점에서 그 의미를 찾을 수 있다.
본 연구는 단어형성에 관한 문법 교육의 가치와 의의를 중요하게 인식하고 실제 언중들의 언어사용 방식을 교과서 속의 문법 내용에 구현하여 국어과 교육목표를 효과적으로 달성할 수 있는 교육 방안을 마련하는 것을 목적으로 한다. 연구 목적을 효과적으로 달성하기 위한 연구 대상으로 ‘신어’와 ‘탐구학습’에 주목하였으며 신어를 활용한 단어형성법 교육 내용 체계 및 교육방안을 설계하는 것이 본고의 궁극적인 목표이다. 이는 탐구학습을 통한 문법 교육은 학습자의 창의력 및 사고력을 발달시킬 수 있는 방법이 된다는 사실을 전제로 한다.
이를 위해 국립국어원에서 조사한 「2015년 신어」, 「2016년 신어 조사 및 사용주기 조사」자료집을 바탕으로 신어의 형성 방식에 대해 형태론적 관점에서 분석을 진행하였으며 이를 바탕으로 단어형성 교육에 적합한 신어를 선별하였다. 분석 결과, 기존에 학교 문법에서 다루고 있는 단어형성법의 체계로는 더 이상 설명이 어려운 신어들의 유형이 매우 높은 생산력을 가지고 계속적으로 생겨나고 과반 수 이상을 차지하고 있으며 그에 따라 현대 국어의 단어 형성 양상이 변해가고 있다는 사실을 확인할 수 있었다.
국어과 문법교육의 교육과정에서는 꾸준히 ‘새말 만들기’ 학습의 필요성을 강조하고 있지만 여전히 ‘합성법’과 ‘파생법’으로 대표되는 단순하고도 이분화된 체계로 단어형성법을 설명하는 한계에 그치고 있다. 본고에서는 이에 대한 해결책으로 기존의 단어 형성법 교육 내용을 포괄하면서도 확장적인 교육을 가능하게 하도록 단어형성의 방식을 ‘확대’, ‘축소’, ‘혼성’으로 나눈 뒤 이를 체계화하고자 한다. 또한 과거의 일방적이고 지식전달 위주의 교육 방법을 비판적으로 인식하고 문법 교육이 가지는 가치인 탐구의 본질을 살릴 수 있도록 교수·학습 적용 가능성과 활용도가 높은 수정된 탐구 학습 방안을 제시하고자 한다.
본 연구는 교육적 관점에서 현대 국어의 신어를 통해 국어 단어 형성의 전반적인 양상에 대해 심도 있게 고찰하고 기존 문법 교육 목표를 유지하면서도 실제 언중들의 살아있는 언어생활을 반영한 발전적인 단어 형성 교육 내용을 제시하였다는 것과 탐구학습의 현실적 제약 조건과 한계를 수정·보완하여 학교 문법 교육이 나아가야할 지향점을 제시하였다는 점에서 그 의미를 찾을 수 있다.
The purpose of this study is to establish educational methods that can effectively achieve Korean language education goals by realizing the value and significance of grammar education on word formation and implementing the language usage method of actual language using people in the grammar contents...
The purpose of this study is to establish educational methods that can effectively achieve Korean language education goals by realizing the value and significance of grammar education on word formation and implementing the language usage method of actual language using people in the grammar contents of textbooks. We have focused on 'newly-coined words' and 'inquiry learning' as subjects of the study to effectively achieve the research goal. The ultimate goal of this study is to design word formation curriculum and educational method using newly-coined words. It is based on the assumption that grammar education through inquiry learning can develop creativity and thinking ability of the learners.
To do this, newly-coined word formation was analyzed morphologically based on “Newly coined words in 2015” and “Newly-coined world investigation and usage cycle study in 2016” by the National Institute of the Korean Language. Based on the results, newly-coined words appropriate for word formation education were selected. As a result, it was found that the types of newly-coined words, which were difficult to explain by the system of word formation covered in school grammar, continued being produced with high productivity and occupied more than half of the total. It was confirmed that the word formation patterns of modern Korean were changing.
Although the Korean language and grammar education curriculum steadily emphasizes the necessity of learning 'making new words', it is still limited to explain word formation by simple and dichotomous system represented by 'synthesis method' and 'derivative method'. In this paper, it is tried to systematize the word formation method as ‘augmentative', 'diminutive', and 'hybrid' in order to expand education while encompassing existing word formation education contents. In addition, it is tried to suggest a revised inquiry learning method that has a high probability of application and use in actual teaching and learning so that the nature of inquiry, which is the value of grammar education, can be acquired, recognizing the former unidirectional and knowledge delivery type method critically.
This study is meaningful, in that it examined the overall aspects of Korean word formation through the newly-coined words from educational perspectives, that it provided the contents of developmental word formation education reflecting the living language life of the actual people who use the language while keeping the existing educational objectives of grammar education, and that it provided the direction of school grammar education by supplementing and revising restrictions and limitations of inquiry learning.
The purpose of this study is to establish educational methods that can effectively achieve Korean language education goals by realizing the value and significance of grammar education on word formation and implementing the language usage method of actual language using people in the grammar contents of textbooks. We have focused on 'newly-coined words' and 'inquiry learning' as subjects of the study to effectively achieve the research goal. The ultimate goal of this study is to design word formation curriculum and educational method using newly-coined words. It is based on the assumption that grammar education through inquiry learning can develop creativity and thinking ability of the learners.
To do this, newly-coined word formation was analyzed morphologically based on “Newly coined words in 2015” and “Newly-coined world investigation and usage cycle study in 2016” by the National Institute of the Korean Language. Based on the results, newly-coined words appropriate for word formation education were selected. As a result, it was found that the types of newly-coined words, which were difficult to explain by the system of word formation covered in school grammar, continued being produced with high productivity and occupied more than half of the total. It was confirmed that the word formation patterns of modern Korean were changing.
Although the Korean language and grammar education curriculum steadily emphasizes the necessity of learning 'making new words', it is still limited to explain word formation by simple and dichotomous system represented by 'synthesis method' and 'derivative method'. In this paper, it is tried to systematize the word formation method as ‘augmentative', 'diminutive', and 'hybrid' in order to expand education while encompassing existing word formation education contents. In addition, it is tried to suggest a revised inquiry learning method that has a high probability of application and use in actual teaching and learning so that the nature of inquiry, which is the value of grammar education, can be acquired, recognizing the former unidirectional and knowledge delivery type method critically.
This study is meaningful, in that it examined the overall aspects of Korean word formation through the newly-coined words from educational perspectives, that it provided the contents of developmental word formation education reflecting the living language life of the actual people who use the language while keeping the existing educational objectives of grammar education, and that it provided the direction of school grammar education by supplementing and revising restrictions and limitations of inquiry learning.
주제어
#문법교육 단어형성법 신어 복합어 탐구학습 grammar education word formation method newly-coined word compound word inquiry learning
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.