본 연구는 주요 디자인 원리 중 하나인 비례가 의류 디자인에 있어 차지하는 중요성에 대해 연구하고, 비례를 중심으로 한 남성복 테일러드 재킷 디자인의 지침을 제시하는 것에 그 목적이 있다. 이를 위해, 비례가 엄격하게 적용되는 의복 종류인 남성복 테일러드 재킷을 연구대상으로 선정하여, 문헌 연구와 트렌드 조사를 통해 비례가 디자인에 주요한 영향을 미치는 항목을 도출하고, 설문조사를 통해 비례 항목별 적용수준이 감성에 미치는 영향을 분석하였다. 109명의 설문 자료를 빈도분석, 독립표본 ...
본 연구는 주요 디자인 원리 중 하나인 비례가 의류 디자인에 있어 차지하는 중요성에 대해 연구하고, 비례를 중심으로 한 남성복 테일러드 재킷 디자인의 지침을 제시하는 것에 그 목적이 있다. 이를 위해, 비례가 엄격하게 적용되는 의복 종류인 남성복 테일러드 재킷을 연구대상으로 선정하여, 문헌 연구와 트렌드 조사를 통해 비례가 디자인에 주요한 영향을 미치는 항목을 도출하고, 설문조사를 통해 비례 항목별 적용수준이 감성에 미치는 영향을 분석하였다. 109명의 설문 자료를 빈도분석, 독립표본 t-검정, 일원배치 분산분석, 던컨 사후검증을 통해 분석하였고, 분석 결과를 유형별로 통합하여 정성분석 하여 최종적으로 남성복 테일러드 재킷 디자인 지침을 제안하였다. 연구 1에서 2017 S/S, 2017 F/W, 2018 S/S, 2018 F/W의 네 시즌 간, 22개 브랜드의 재킷 105개를 디자인 구성 요소별로 분류했으며, 정면 사진을 통해 각 디자인 구성 요소의 비례를 측정하였다. 측정된 결과를 통해, 재킷 디자인의 주요 구성요소 및 재킷 전체를 결정하는 요소를 고려한 8개의 비례 항목을 도출하였으며, 이 비례 항목들을 지배적인 비례 유형에 따라 3가지 유형으로 종합하였다. 연구 2-1에서는 연구 1에서 도출된 8개의 비례 항목별 적용수준이 지각된 감성에 미치는 영향을 분석했다. 각각의 비례 항목별 적용수준의 차이에 대해서만 응답할 수 있도록 준통제 된 자극물들을 8개의 감성어휘 문항으로 응답하도록 설문지를 구성하였다. 109개의 설문자료를 통해 비례 항목별 적용 수준이 감성에 미치는 영향을 도출하였다. 연구 2-2에서는 8개의 주요 비례 항목 중, 구성요소가 공통적인 항목을 통합하여, 정성적 재분석을 실시했다. 4개의 비례 항목을 2개의 큰 항목으로 대분류하여 정성적 재분석을 실시했다. 연구 2-3에서는 8개의 주요 비례 항목 중, 3가지의 주요 비례 유형으로 각 항목을 대분류하여, 정성적 재분석을 실시했다. 연구 2-4에서는 설문 대상자 109명을 비전문가 집단과 전문가 집단으로 구분하여, 비례 항목과 유형에 따라 지각된 감성에 차이가 있는지를 분석하였다. 분석 결과, 전체적인 응답 경향은 비슷하였으나, 일부 감성에 있어서는 비전문가 집단보다 전문가 집단이 감성을 더욱 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다. 연구 2-5에서는 연구 결과가 실제 의류산업 현장의 남성복 테일러드 재킷 디자인 과정에 적용 가능한지와 연구결과가 타당한지를 검증하기 위해, 남성복 전문가 면접을 실시하였다. 본 연구의 실증적 자료를 기반으로, 비례를 중심으로 한 디자인 지침을 제시할 수 있었다. “현대적인”, “자연스러운”, “우아한”, “클래식한”, “스포티한”의 5개 감성이 중심이 되는 디자인 컨셉들에 대해, 남성복 테일러드 재킷 디자인을 위한 재킷 디자인의 비례적용 방향을 구체적으로 도출하여 제시하였다.
본 연구는 주요 디자인 원리 중 하나인 비례가 의류 디자인에 있어 차지하는 중요성에 대해 연구하고, 비례를 중심으로 한 남성복 테일러드 재킷 디자인의 지침을 제시하는 것에 그 목적이 있다. 이를 위해, 비례가 엄격하게 적용되는 의복 종류인 남성복 테일러드 재킷을 연구대상으로 선정하여, 문헌 연구와 트렌드 조사를 통해 비례가 디자인에 주요한 영향을 미치는 항목을 도출하고, 설문조사를 통해 비례 항목별 적용수준이 감성에 미치는 영향을 분석하였다. 109명의 설문 자료를 빈도분석, 독립표본 t-검정, 일원배치 분산분석, 던컨 사후검증을 통해 분석하였고, 분석 결과를 유형별로 통합하여 정성분석 하여 최종적으로 남성복 테일러드 재킷 디자인 지침을 제안하였다. 연구 1에서 2017 S/S, 2017 F/W, 2018 S/S, 2018 F/W의 네 시즌 간, 22개 브랜드의 재킷 105개를 디자인 구성 요소별로 분류했으며, 정면 사진을 통해 각 디자인 구성 요소의 비례를 측정하였다. 측정된 결과를 통해, 재킷 디자인의 주요 구성요소 및 재킷 전체를 결정하는 요소를 고려한 8개의 비례 항목을 도출하였으며, 이 비례 항목들을 지배적인 비례 유형에 따라 3가지 유형으로 종합하였다. 연구 2-1에서는 연구 1에서 도출된 8개의 비례 항목별 적용수준이 지각된 감성에 미치는 영향을 분석했다. 각각의 비례 항목별 적용수준의 차이에 대해서만 응답할 수 있도록 준통제 된 자극물들을 8개의 감성어휘 문항으로 응답하도록 설문지를 구성하였다. 109개의 설문자료를 통해 비례 항목별 적용 수준이 감성에 미치는 영향을 도출하였다. 연구 2-2에서는 8개의 주요 비례 항목 중, 구성요소가 공통적인 항목을 통합하여, 정성적 재분석을 실시했다. 4개의 비례 항목을 2개의 큰 항목으로 대분류하여 정성적 재분석을 실시했다. 연구 2-3에서는 8개의 주요 비례 항목 중, 3가지의 주요 비례 유형으로 각 항목을 대분류하여, 정성적 재분석을 실시했다. 연구 2-4에서는 설문 대상자 109명을 비전문가 집단과 전문가 집단으로 구분하여, 비례 항목과 유형에 따라 지각된 감성에 차이가 있는지를 분석하였다. 분석 결과, 전체적인 응답 경향은 비슷하였으나, 일부 감성에 있어서는 비전문가 집단보다 전문가 집단이 감성을 더욱 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다. 연구 2-5에서는 연구 결과가 실제 의류산업 현장의 남성복 테일러드 재킷 디자인 과정에 적용 가능한지와 연구결과가 타당한지를 검증하기 위해, 남성복 전문가 면접을 실시하였다. 본 연구의 실증적 자료를 기반으로, 비례를 중심으로 한 디자인 지침을 제시할 수 있었다. “현대적인”, “자연스러운”, “우아한”, “클래식한”, “스포티한”의 5개 감성이 중심이 되는 디자인 컨셉들에 대해, 남성복 테일러드 재킷 디자인을 위한 재킷 디자인의 비례적용 방향을 구체적으로 도출하여 제시하였다.
The purpose of this study is to research the importance of proportion, which is one of the major design principles in clothing design, and to provide guidance on men's tailored jacket design based on proportion. For this purpose, man’s tailored jacket, to which proportion is strictly applied, wa...
The purpose of this study is to research the importance of proportion, which is one of the major design principles in clothing design, and to provide guidance on men's tailored jacket design based on proportion. For this purpose, man’s tailored jacket, to which proportion is strictly applied, was selected as the research subjects. Through literature review and trend research, this study defined items that have a major influence on design. The influence of the level of application by proportional items on emotions was analyzed. 109 questionnaires survey answers were analyzed through frequency analysis, independent sample t-test, one-way analysis of variance(ANOVA), and Duncan post-test. The analysis results were integrated according to type and analyzed qualitatively. Finally, the analysis results were integrated by qualitative analysis and guidelines for man's tailored jacket design was proposed. In Study 1, 105 jackets of 22 brands in four seasons such as 2017 S/S, 2017 F/W, 2018 S/S, 2018 F/W were categorized by design component. The proportions of each design component were measured through frontal images. From the measured results, eight proportional items were derived from the main components of the jacket design and the factors that determine the overall jacket. These proportional items were classified into three types according to the dominant proportion style. In Study 2-1, the effects of application level of eight proportional items derived from Study 1 on the perceived emotions were analyzed. The questionnaire was designed to respond to quasi-controlled stimuli with 8 emotional vocabulary items so that they could only respond to differences in the application level of each proportional item. Through the 109 questionnaires survey answers, effects of the level of application on the emotion were identified. In Study 2-2, a qualitative reanalysis was conducted by integrating common items of the eight main proportional items. Four proportional items were classified into two large categories and a qualitative reanalysis was conducted. In Study 2-3, items were re-classified into three main proportional types, and a qualitative reanalysis was conducted. In Study 2-4, 109 respondents were divided into non-expert group and expert group, and analyzed whether there was a difference in perceived emotions according to proportional item and type. As a result of the analysis, overall response tendency was similar, but in some emotions, expert group perceived more positive sensibility than non-expert group. In Study 2-5, interviews with men's wear specialists were conducted to verify whether the results of the research were applicable to man’s tailored jacket design in the real field of clothing industry. Based on the empirical data of this study, it was possible to present a design guideline based on proportionality. For the design concepts focusing on the five emotions of"modern", "natural", "elegant","classic", and "sporty", the guideline proposes how to apply the proportion to men’s tailored jacket design.
The purpose of this study is to research the importance of proportion, which is one of the major design principles in clothing design, and to provide guidance on men's tailored jacket design based on proportion. For this purpose, man’s tailored jacket, to which proportion is strictly applied, was selected as the research subjects. Through literature review and trend research, this study defined items that have a major influence on design. The influence of the level of application by proportional items on emotions was analyzed. 109 questionnaires survey answers were analyzed through frequency analysis, independent sample t-test, one-way analysis of variance(ANOVA), and Duncan post-test. The analysis results were integrated according to type and analyzed qualitatively. Finally, the analysis results were integrated by qualitative analysis and guidelines for man's tailored jacket design was proposed. In Study 1, 105 jackets of 22 brands in four seasons such as 2017 S/S, 2017 F/W, 2018 S/S, 2018 F/W were categorized by design component. The proportions of each design component were measured through frontal images. From the measured results, eight proportional items were derived from the main components of the jacket design and the factors that determine the overall jacket. These proportional items were classified into three types according to the dominant proportion style. In Study 2-1, the effects of application level of eight proportional items derived from Study 1 on the perceived emotions were analyzed. The questionnaire was designed to respond to quasi-controlled stimuli with 8 emotional vocabulary items so that they could only respond to differences in the application level of each proportional item. Through the 109 questionnaires survey answers, effects of the level of application on the emotion were identified. In Study 2-2, a qualitative reanalysis was conducted by integrating common items of the eight main proportional items. Four proportional items were classified into two large categories and a qualitative reanalysis was conducted. In Study 2-3, items were re-classified into three main proportional types, and a qualitative reanalysis was conducted. In Study 2-4, 109 respondents were divided into non-expert group and expert group, and analyzed whether there was a difference in perceived emotions according to proportional item and type. As a result of the analysis, overall response tendency was similar, but in some emotions, expert group perceived more positive sensibility than non-expert group. In Study 2-5, interviews with men's wear specialists were conducted to verify whether the results of the research were applicable to man’s tailored jacket design in the real field of clothing industry. Based on the empirical data of this study, it was possible to present a design guideline based on proportionality. For the design concepts focusing on the five emotions of"modern", "natural", "elegant","classic", and "sporty", the guideline proposes how to apply the proportion to men’s tailored jacket design.
주제어
#테일러드 재킷 의류 디자인 디자인 원리 비례 디자인 지침 tailored jacket fashion design design principles proportion design guideline
학위논문 정보
저자
전동진
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
의류환경학과
지도교수
이주현
발행연도
2018
총페이지
xiii, 123 p.
키워드
테일러드 재킷 의류 디자인 디자인 원리 비례 디자인 지침 tailored jacket fashion design design principles proportion design guideline
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