본 연구의 목적은 최근 트렌드로 급부상한 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 한국 20, 30대 의류 소비자의 인식 및 선호도의 결정요인을 분석하는 데에 있다. 구체적으로는, 유행선도력, 의류소비가치, 동물보호 및 환경보호의식, 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 인식과 같은 의류소비자의 개인적 특성을 파악한 후, 제품에 대한 선호도와의 관련성을 살펴보고, 세대 간 차이를 비교하는 것을 주목적으로 하였다. 연구 대상으로는 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품을 구매한 경험이 있는 20대, 30대 의류 소비자로 한정하였다. 설문지는 선행연구의 문항과 연구자에 의해 연구의 목적에 맞게 수정하고 보완된 문항을 사용하여 예비 조사를 거친 뒤 제작하였으며, 설문문항은 총 68문항을 7점 Likert 척도로 구성하였다. 자료수집은 2018년 3월20일부터 4월30일까지 진행되었으며, 300부 설문지를 배부하고 회수된 설문지 중 성실하게 응답한 252부를 분석하여, 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품을 구매한 경험이 있는 응답자에 한하여 176부를 최종 분석 자료로 사용하였다. ...
본 연구의 목적은 최근 트렌드로 급부상한 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 한국 20, 30대 의류 소비자의 인식 및 선호도의 결정요인을 분석하는 데에 있다. 구체적으로는, 유행선도력, 의류소비가치, 동물보호 및 환경보호의식, 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 인식과 같은 의류소비자의 개인적 특성을 파악한 후, 제품에 대한 선호도와의 관련성을 살펴보고, 세대 간 차이를 비교하는 것을 주목적으로 하였다. 연구 대상으로는 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품을 구매한 경험이 있는 20대, 30대 의류 소비자로 한정하였다. 설문지는 선행연구의 문항과 연구자에 의해 연구의 목적에 맞게 수정하고 보완된 문항을 사용하여 예비 조사를 거친 뒤 제작하였으며, 설문문항은 총 68문항을 7점 Likert 척도로 구성하였다. 자료수집은 2018년 3월20일부터 4월30일까지 진행되었으며, 300부 설문지를 배부하고 회수된 설문지 중 성실하게 응답한 252부를 분석하여, 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품을 구매한 경험이 있는 응답자에 한하여 176부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 자료분석은 SPSS 24.0 for Windows프로그램을 이용하여 요인분석, 빈도분석, 신뢰도 검사, 회귀분석, t-test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자료 분석에 앞서 연구의 5개 주요변인, 유행선도력, 의류소비가치, 동물보호 및 환경보호의식, 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 인식에 대한 요인분석을 실시하였다. 그 결과, 유행선도력은 패션영향력, 패션변화추구, 패션탐구의 3개 하위차원으로 도출되었고, 의류소비가치의 경우, 사회성, 매력성, 활동성, 내구성의 4개 하위차원으로 도출되었다. 동물/환경보호의식 요인의 경우, 친환경 패션제품에 대한 의식, 동물보호 의식, 환경보호 의식의 3개 차원으로 도출되었고, 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 인식 요인의 경우, 제품가치 인식과 친환경성 인식의 2개 차원으로 도출되었다. 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품 선호도에 영향을 미치는 요인을 살펴본 결과, 모든 주요변인이 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 선호도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인구통계학적 특성에 따른 결과를 살펴보면, 25세~39세 연령집단에서, 학력수준이 높은 집단에서, 월평균소득 400만원 이상의 고소득집단에서, 월평균 패션투자비용은 5% 정도인 집단에서 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 인식과 선호도가 가장 높은 것으로 분석되었다. 조사 대상자의 구매품, 구매 시 고려한 점 및 제품 평가에 대해서 소유제품의 1~3위는 재킷, 가방, 신발 등의 남녀공용상품으로써 많은 소비자들이 소유하고 있는 친환경 인조의류제품이었다. 구매요소의 결과는 1위가 디자인, 2위가 브랜드(상표), 3위가 색상으로 나타났다. 또한, 친환경 인조가죽/인조모피 제품을 구매할 때, 20대 소비자의 경우 40.6%가, 30대 경우 46.7%가 정상 가격일 때 구매하는 것으로 조사되었고, 응답자가 구매한 친환경 인조가죽/인조모피의 의류제품의 가격은 50만원~400만원대가, 20대는 53.4%로, 30대는 73%로 높게 나타났다. 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품 구매 장소로는 명품브랜드, SPA브랜드, 디자이너 브랜드가 20대 30대 모두 1위-3위로 높은 분포를 보이는 것으로 조사되었다.
본 연구의 목적은 최근 트렌드로 급부상한 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 한국 20, 30대 의류 소비자의 인식 및 선호도의 결정요인을 분석하는 데에 있다. 구체적으로는, 유행선도력, 의류소비가치, 동물보호 및 환경보호의식, 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 인식과 같은 의류소비자의 개인적 특성을 파악한 후, 제품에 대한 선호도와의 관련성을 살펴보고, 세대 간 차이를 비교하는 것을 주목적으로 하였다. 연구 대상으로는 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품을 구매한 경험이 있는 20대, 30대 의류 소비자로 한정하였다. 설문지는 선행연구의 문항과 연구자에 의해 연구의 목적에 맞게 수정하고 보완된 문항을 사용하여 예비 조사를 거친 뒤 제작하였으며, 설문문항은 총 68문항을 7점 Likert 척도로 구성하였다. 자료수집은 2018년 3월20일부터 4월30일까지 진행되었으며, 300부 설문지를 배부하고 회수된 설문지 중 성실하게 응답한 252부를 분석하여, 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품을 구매한 경험이 있는 응답자에 한하여 176부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 자료분석은 SPSS 24.0 for Windows프로그램을 이용하여 요인분석, 빈도분석, 신뢰도 검사, 회귀분석, t-test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자료 분석에 앞서 연구의 5개 주요변인, 유행선도력, 의류소비가치, 동물보호 및 환경보호의식, 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 인식에 대한 요인분석을 실시하였다. 그 결과, 유행선도력은 패션영향력, 패션변화추구, 패션탐구의 3개 하위차원으로 도출되었고, 의류소비가치의 경우, 사회성, 매력성, 활동성, 내구성의 4개 하위차원으로 도출되었다. 동물/환경보호의식 요인의 경우, 친환경 패션제품에 대한 의식, 동물보호 의식, 환경보호 의식의 3개 차원으로 도출되었고, 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 인식 요인의 경우, 제품가치 인식과 친환경성 인식의 2개 차원으로 도출되었다. 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품 선호도에 영향을 미치는 요인을 살펴본 결과, 모든 주요변인이 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 선호도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인구통계학적 특성에 따른 결과를 살펴보면, 25세~39세 연령집단에서, 학력수준이 높은 집단에서, 월평균소득 400만원 이상의 고소득집단에서, 월평균 패션투자비용은 5% 정도인 집단에서 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품에 대한 인식과 선호도가 가장 높은 것으로 분석되었다. 조사 대상자의 구매품, 구매 시 고려한 점 및 제품 평가에 대해서 소유제품의 1~3위는 재킷, 가방, 신발 등의 남녀공용상품으로써 많은 소비자들이 소유하고 있는 친환경 인조의류제품이었다. 구매요소의 결과는 1위가 디자인, 2위가 브랜드(상표), 3위가 색상으로 나타났다. 또한, 친환경 인조가죽/인조모피 제품을 구매할 때, 20대 소비자의 경우 40.6%가, 30대 경우 46.7%가 정상 가격일 때 구매하는 것으로 조사되었고, 응답자가 구매한 친환경 인조가죽/인조모피의 의류제품의 가격은 50만원~400만원대가, 20대는 53.4%로, 30대는 73%로 높게 나타났다. 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품 구매 장소로는 명품브랜드, SPA브랜드, 디자이너 브랜드가 20대 30대 모두 1위-3위로 높은 분포를 보이는 것으로 조사되었다.
The purpose of this study was to investigate the determinant factors of the younger generation's perception and preferences on eco-friendly synthetic leather and fur fashion products. Specifically, this study was to explore the effects of 21 to 39 year-old consumers' fashion leadership, clothing con...
The purpose of this study was to investigate the determinant factors of the younger generation's perception and preferences on eco-friendly synthetic leather and fur fashion products. Specifically, this study was to explore the effects of 21 to 39 year-old consumers' fashion leadership, clothing consumption values and animal/environment protection ethics on their perception and preferences towards eco-friendly synthetic clothes and to illustrate the generational differences among the consumer groups in their 20s and 30s. Research target of this study was the consumers in their 20s and 30s, who had ever purchased eco-friendly synthetic leather and fur fashion products. The questionnaire was composed of 70 questions asking consumers' fashion leadership, clothing consumption values, consumers recognition degrees of the animal/environmental protection ethics, consumer perception and preferences on eco-friendly synthetic leather/fur fashion clothes. Pilot interviews with fashion major students in their 20s and 30s were conducted to modify and finalize the questions. Survey distribution was conducted from Mar. 20th to Apr. 30th, 2018. Three hundred questionnaires were distributed by the researcher in person on major fashion streets in Seoul, and 252 was retrieved. A total of 176 samples of the respondents, who self-reported that they had purchase experiences of eco-friendly synthetic leather or fur fashion products, were used for the final analysis. SPSS 24.0 for Windows program was utilized to run factor analysis, frequency analysis, credibility test, regression analysis, and t-test. The sub-dimensions of the five major variables; fashion leadership, clothing consumption values, animal/environment protection ethics, perception and preferences towards eco-friendly synthetic leather and fur fashion products were deducted. Three sub-dimensions of fashion leadership were found as fashion influences, pursuit of fashion changes, fashion exploration. Four sub-dimensions of clothing consumption values were drawn to sociality, attractiveness, activeness, functionality. Three sub-dimensions of animal/environment protection ethics were consumer concerns and recognitions on eco-friendly product values, animal ethics and environment ethics. As a result of the regression analysis, all three independent variables of this study, fashion leadership, clothing consumption values and animal/environment protection ethics showed significantly positive(+) effects on consumer preferences toward eco-friendly synthetic leather/fur clothes. Consumers in the age group of the 25 to 39 year-old, showed significantly higher preferences on eco-friendly products than other age groups. The higher the education level of the respondents; the higher their income level; the higher they perceive consumption ethics, the higher they tended to perceive the ethical product values over eco-friendly leather/fur clothes.
The purpose of this study was to investigate the determinant factors of the younger generation's perception and preferences on eco-friendly synthetic leather and fur fashion products. Specifically, this study was to explore the effects of 21 to 39 year-old consumers' fashion leadership, clothing consumption values and animal/environment protection ethics on their perception and preferences towards eco-friendly synthetic clothes and to illustrate the generational differences among the consumer groups in their 20s and 30s. Research target of this study was the consumers in their 20s and 30s, who had ever purchased eco-friendly synthetic leather and fur fashion products. The questionnaire was composed of 70 questions asking consumers' fashion leadership, clothing consumption values, consumers recognition degrees of the animal/environmental protection ethics, consumer perception and preferences on eco-friendly synthetic leather/fur fashion clothes. Pilot interviews with fashion major students in their 20s and 30s were conducted to modify and finalize the questions. Survey distribution was conducted from Mar. 20th to Apr. 30th, 2018. Three hundred questionnaires were distributed by the researcher in person on major fashion streets in Seoul, and 252 was retrieved. A total of 176 samples of the respondents, who self-reported that they had purchase experiences of eco-friendly synthetic leather or fur fashion products, were used for the final analysis. SPSS 24.0 for Windows program was utilized to run factor analysis, frequency analysis, credibility test, regression analysis, and t-test. The sub-dimensions of the five major variables; fashion leadership, clothing consumption values, animal/environment protection ethics, perception and preferences towards eco-friendly synthetic leather and fur fashion products were deducted. Three sub-dimensions of fashion leadership were found as fashion influences, pursuit of fashion changes, fashion exploration. Four sub-dimensions of clothing consumption values were drawn to sociality, attractiveness, activeness, functionality. Three sub-dimensions of animal/environment protection ethics were consumer concerns and recognitions on eco-friendly product values, animal ethics and environment ethics. As a result of the regression analysis, all three independent variables of this study, fashion leadership, clothing consumption values and animal/environment protection ethics showed significantly positive(+) effects on consumer preferences toward eco-friendly synthetic leather/fur clothes. Consumers in the age group of the 25 to 39 year-old, showed significantly higher preferences on eco-friendly products than other age groups. The higher the education level of the respondents; the higher their income level; the higher they perceive consumption ethics, the higher they tended to perceive the ethical product values over eco-friendly leather/fur clothes.
주제어
#친환경 인조가죽/인조모피 의류제품 20대-30대 의류소비자 유행선도력 의류소비가치 동물보호의식/환경보호의식 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품 인식 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품 선호도 eco-friendly synthetic leather/fur fashion products consumers in their 20s and 30s fashion leadership clothing consumption value animal/environment protection ethics consumer perception consumer preferences
학위논문 정보
저자
Li, Ka Man Carmen
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
의류환경학과
지도교수
고애란
발행연도
2018
총페이지
vi, 84 p.
키워드
친환경 인조가죽/인조모피 의류제품 20대-30대 의류소비자 유행선도력 의류소비가치 동물보호의식/환경보호의식 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품 인식 친환경 인조가죽/인조모피 의류제품 선호도 eco-friendly synthetic leather/fur fashion products consumers in their 20s and 30s fashion leadership clothing consumption value animal/environment protection ethics consumer perception consumer preferences
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